نیم‌قرن پس از فیلم «آرواره‌ها»، از کوسه‌های سفید بزرگ چه آموختیم؟

jaws poster 65cf6301381b5915be4f3e56

بریدن باله کوسه‌های به دلیل محبوبیت سوپ باله کوسه در چین رایج است؛ اما کوسه‌ها بدون باله بر اثر خونریزی یا خفگی می‌میرند. بیش از ۸۰ کشور بیش از ۱۱ هزار تن باله کوسه را به هنگ‌کنگ صادر کردند که بزرگ‌ترین بازار باله را در سال ۲۰۱۱ در اختیار داشت. با وجود محافظت‌های جهانی از کوسه‌های سفید این گونه هنوز به خاطر باله‌اش شکار می‌شود.

تورهایی که در امتداد سواحل نصب شده‌اند تا خطر گاز گرفتن کوسه‌ها را کاهش دهند، کوسه‌های شناگر و سایر حیوانات را می‌کشند. مواد سمی و فلزات سنگین ناشی از آلودگی انسان ممکن است در بدن کوسه‌های سفید انباشته شوند. بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۱۹، مقدار زیادی جیوه و آرسنیک در خون یک کوسه‌ی سفید کشف شد؛ بنابراین فعالیت‌های انسانی هم تأثیر چشمگیری بر کاهش جمعیت کوسه‌ها داشتند.

بر اساس پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۴، در اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰ و در دهه‌ی ۱۹۸۰، فراوانی کوسه سفید بزرگ بین ۲۷ تا ۸۶ درصد در اقیانوس اطلس شمال غربی کاهش یافته است؛ اما تعداد کوسه‌ی سفید بزرگ در دهه‌ی ۱۹۹۰ تثبیت شد و در دهه‌ی ۲۰۰۰ افزایش یافت و دلیل این مسئله اقدامات محافظتی از کوسه‌ها بود.

کوسه‌های سفید بزرگ به شدت از نهنگ‌های قاتل واهمه دارند

آفریقای جنوبی اولین کشوری بود که در سال ۱۹۹۱ برای محافظت از کوسه‌ها پیش‌قدم شد. این شکارچیان از سال ۱۹۹۴ در کالیفرنیا، از سال ۱۹۹۷ در آب‌های اقیانوس‌ اطلس ایالات متحده و از سال ۱۹۹۷ در استرالیا تحت حفاظت قرار گرفتند. اتحادیه‌ی اروپا هم اقداماتی را در جهت جلوگیری از قطع باله کوسه‌ها انجام داده است.

با این‌که فیلم آرواره‌ها بر مرگ تعداد زیادی از کوسه‌ها تأثیر گذاشت، از طرفی الهام‌بخش نسل جدیدی از علاقه‌مندان به کوسه‌ها و دانشمندانی بود که تمایل داشتند درباره‌ی این گونه بیاموزند. زیست‌شناس‌ها در اقیانوس اطلس شمالی به بررسی و نشانه‌گذاری کوسه‌ها پرداختند تا به این ترتیب نکاتی را درباره‌ی چگونگی رشد، روند تولید مثل، توزیع و مهاجرت آن‌ها بیاموزند.

پژوهش‌ها حقایق غیرمنتظره‌ای را درباره‌ی کوسه‌های سفید آشکار کردند. بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۰۵، یک کوسه سفید بزرگ مسافت بیش از ۱۹ هزار کیلومتری را از آفریقای جنوبی به استرالیا شنا کرده و دوباره از همین مسیر در بازه‌ای ۹ ماهه بازگشته بود.

با وجود وجهه‌ی افسانه‌ای کوسه‌ها که به عنوان هیولا شناخته می‌شوند، پژوهشی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که کوسه‌ها از نهنگ‌های قاتل می‌ترسند و هنگام شنای نهنگ‌های قاتل، محل شکار خود را به مدت ماه‌ها ترک می‌کنند. پژوهشگرها هنوز از طول عمر کوسه‌های سفید مطمئن نیستند اما عمر آن‌ها می‌تواند به ۷۰ سال هم برسد. مردم معمولا نادانسته در نزدیکی محل شنای کوسه‌های سفید در کالیفرنیای جنوبی شنا می‌کنند، اما کوسه‌ها به‌ندرت به آن‌ها حمله می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بااینکه تلاش‌های محافظتی به دانشمندان در درک بهتر کوسه‌های سفید کمک کرده، پژوهشگرها هنوز با پرسش‌های بی‌پاسخی روبه‌رو هستند. آن‌ها همچنان نمی‌دانند چه تعداد مشخصی از کوسه‌ها وجود دارند. تخمین فراوانی کلی کوسه‌ها در اقیانوس اطلس شمال غربی برای درک تأثیر تهدید‌ها بر جمعیت‌ آن‌ها بسیار مفید است.

دانشمندان همچنین نمی‌دانند کوسه‌ها کجا جفت‌گیری یا زایمان می‌کنند؛ اما بر اساس پژوهشی در ماه ژانویه، پژوهشگرها یک کوسه سفید تازه متولد‌شده را در کالیفرنیای جنوبی رویت کردند. به نوشته مؤلفان این پژوهش، این منطقه به اقدامات محافظتی بیشتری نیاز دارد.

پژوهشگرها همچنین از پهپاد برای بررسی بچه‌کوسه‌ها استفاده کردند. در دهه‌ی گذشته، این فناوری به دانشمندان در درک مواردی مثل چگونگی شکار کوسه‌ها و لاشخوری آن‌ها در اطراف نهنگ‌ها و همچنین برقراری ارتباط آن‌ها با یکدیگر و شکار فک‌ها کمک کرده است. ادامه‌ی تحقیقات به کمک فناوری می‌تواند درباره‌ی این گونه که فیلم آرواره‌ها تصویری غیردقیق از آن‌ها ارائه داد، اطلاعات بیشتری را به ما بیاموزد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.