نگاهی به فراز و نشیب‌های گوگل در سالگرد ۲۵ سالگی‌اش

۲۵ سال پیش بود که دو دانشجوی دکتری علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد به ایده‌ی اولیه‌ای در مورد یک موتور جست‌وجوی اینترنتی که صفحات وب را سازماندهی کرده و آن‌ها را مورد رده‌بندی نیز قرار می‌دهد، دست یافتند. این موتور جستجو که در ابتدا «BackRub» نام داشت، در نهایت به یکی از با ارزش‌ترین و تاثیرگذارترین شرکت‌های جهان یعنی گوگل تبدیل شد و امروز ۲۵ سالگی خود را جشن می‌گیرد.

گوشی موبایل گوگل مدل Pixel 6 Pro تک سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 12 گیگابایت به همراه شارژر

گوشی موبایل گوگل مدل Pixel 6a تک سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت به همراه شارژر

سرویس‌های زیر مجموعه گوگل از جمله جی‌میل و موتور جست‌وجو، اکنون توسط میلیاردها کاربر در سراسر جهان استفاده می‌شود و «لری پیج» و «سرگی برین»، بنیانگذاران آن، در میان ثروتمندترین افراد جهان قرار دارند. پیج و برین نام دامنه Google.com را در سال ۱۹۹۷ به ثبت رسانند تا موتور جستجوی جدید خود را در سطح جهانی در اختیار کاربران قرار دهند. در نهایت، گوگل به‌ عنوان یک شرکت خصوصی در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد.

به مناسبت ۲۵ سالگی غول موتور جستجو، در ادامه نگاهی کوتاه خواهیم انداخت به فراز و نشیب‌های این شرکت بزرگ فناوری که اکنون تبدیل به هلدینگ آلفابت شده است.

سال ۱۹۹۵-۱۹۹۶

Google 2

پیج و برین در دانشگاه استنفورد با یک دیگر آشنا می‌شوند و یک موتور جستجو به نام BackRub را ایجاد می‌کنند.

سال ۱۹۹۸

Google 3

این استارتاپ که اکنون به Google تغییر نام داده، مبغلی در حدود ۱۰۰ هزار دلار بودجه از بنیان‌گذار شرکت سازنده رایانه و نرم افزار سان مایکروسیستمز (Sun Microsystems) یعنی اندی بکتولشیم دریافت کرد.

سال ۱۹۹۹

گوگل در اولین بیانیه مطبوعاتی خود ۲۵ میلیون دلار بودجه از سوی شرکت‌های «Sequoia Capital» و «Kleiner Perkins» دریافت کرد و مفهوم اصطلاح «Googlers» را به طور رسمی به جهانیان توضیح داد. به طور خلاصه، این لقب به افرادی داده می‌شود که در حال حاضر در شرکت گوگل مشغول به کار هستند.

سال ۲۰۰۰

Google 4

در ژوئن سال ۲۰۰۰، Google به ارائه‌دهنده موتور جستجوی پیش‌فرض یاهو، یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های آن زمان تبدیل شد. در اکتبر همین سال، این شرکت پلتفرم تبلیغات آنلاین AdWords را راه‌اندازی کرد که بخش اصلی تجارت Google تبدیل شده است.

سال ۲۰۰۱

Google 21

اریک اشمیت به عنوان مدیر اجرایی Google و رئیس هیئت مدیره این شرکت انتخاب شد.

سال ۲۰۰۴

Google 5

در آپریل این سال، گوگل اعلام کرد که در حال تست نسخه‌ی آزمایشی جی‌میل با ظرفیت ذخیره‌سازی تا ۱ گیگابایت داده است. در آگوست همین سال، Google عرضه اولیه عمومی تقریباً ۱۹.۶ میلیون از سهام خود را با قیمت حداقلی ۸۵ دلار آغاز کرد.

سال ۲۰۰۵

Google 6

در فوریه این سال، نرم‌افزار گوگل مپس برای کامپیوترهای دسکتاپ منتشر شد. در آگوست همین سال، گوگل استارت‌آپ موبایل اندروید را خرید و سپس سرویس پیام‌رسانی Google Talk را راه‌اندازی کرد.

سال ۲۰۰۶

Google سرویس ویدیویی آنلاین یوتیوب را به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

سال ۲۰۰۷

Google 8

در آوریل این سال، گوگل پلتفرم تبلیغاتی دابل‌کلیک (DoubleClick) را به مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار خریداری کرد. در ماه می همین سال، گوگل سرویس جستجوی جهانی خود را معرفی کرد که به کاربران امکان می‌دهد به نتایج جستجو در انواع مختلف محتوا، مانند تصاویر، ویدیوها و اخبار، به یکباره دسترسی داشته باشند.

سال ۲۰۰۸

Google 9

در سپتامبر این سال، Google از اولین گوشی اندرویدی خود T-Mobile G1 / HTC Dream رونمایی کرد. این شرکت در ادامه، مرورگر وب گوگل کروم به کاربران معرفی کرد.

سال ۲۰۱۰

Google 10

در ژانویه این سال، گوگل گوشی هوشمند Nexus One را که با همکاری HTC توسعه داده شده، عرضه کرد. در مارچ همین سال، گوگل نشان دادن سرویس موتور جستجوی خود را در کشور چین متوقف کرد و منجر به ممنوعیت این شرکت در این کشور شد. در اکتبر سال ۲۰۱۰، Google اولین خودروهای خودران خود را در کالیفرنیا آزمایش کرد.

سال ۲۰۱۱

Google 12

در ژوئن این سال، گوگل سرویس شبکه اجتماعی +Google را راه‌اندازی کرد که به دلایلی در سال ۲۰۱۸ تعطیل شد. در ماه آگوست همین سال، Google خرید شرکت موتورولا موبیلیتی (Motorola Mobility)، که در حوزه گوشی‌های هوشمند و تلویزیون فعال بود، به مبلغ ۱۲.۵ میلیارد را دلار اعلام کرد.

سال ۲۰۱۲

Google 13

Google از عینک هوشمندش رونمایی کرد.

سال ۲۰۱۳

گوگل

Google شرکت نقشه‌برداری اسرائیلی Waze را به قیمت حدود ۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

سال ۲۰۱۴

گوگل

Google در ژانویه همین سال اعلام کرد که شرکت هوش مصنوعی DeepMind را خریداری خواهد کرد. در همین ماه، گوگل یک معامله ۳.۲ میلیارد دلاری را برای خرید شرکت لوازم خانگی هوشمند Nest Labs انجام داد.

سال ۲۰۱۵

در این سال Google برنامه‌های خود را برای ایجاد یک شرکت سهامی عام به نام آلفابت اعلام کرد که به عنوان شرکت مادر گوگل و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن از جمله یوتیوب و سایر کسب‌وکارهای تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری به فعالیت خواهد پرداخت. همچنین در این سال، ساندار پیچای به عنوان مدیرعامل گوگل انتخاب شد.

سال ۲۰۱۶

گوگل

در اکتبر این سال، Google اولین گوشی هوشمند پیکسل را عرضه کرد. در ادامه همین سال، گوگل اسپیکر هوشمند Google Home را رونمایی کرد.

سال ۲۰۱۷

در ژوئن این سال، کمیسیون اتحادیه اروپا گوگل را به دلیل نقض قانون بی‌طرفی نتایج جستجوی خود، ۲.۴۲ میلیارد یورو جریمه کرد.

سال ۲۰۱۸

در فوریه این سال، گوگل برای اولین بار از فروش محصولاتش به درآمد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال رسید. در ژوئن همین سال، کمیسیون اتحادیه اروپا گوگل را به دلیل اقدامات ضدرقابتی در رابطه با سیستم‌عامل اندروید، ۴.۳۴ میلیارد یورو جریمه کرد.

سال ۲۰۱۹

گوگل

در ماه مارس، کمیسیون اروپا ۱.۴۹ میلیارد یورو جریمه برای اقدامات ضدرقابتی در رابطه با تجارت تبلیغات آنلاین این شرکت اعمال می‌کند. در ماه ژوئن، Google خرید شرکت Looker که در حوزه رایانش ابری فعالیت می‌کند، به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار را اعلام کرد.

در ماه نوامبر، Google خرید شرکت Fitbit را به مبلغ ۲.۱ میلیارد دلار اعلام کرد. در دسامبر این سال، پیج و برین اعلام کردند که به ترتیب از سمت مدیرعامل و رئیس کناره گیری می کنند. بدین ترتیب پیچای مدیرعامل آلفابت شد.

سال ۲۰۲۰

ارزش بازار آلفابت ۲۰۲۰ به یک تریلیون دلار رسید.

سال ۲۰۲۳

گوگل

در ژانویه امسال، این شرکت ۱۲۰۰۰ شغل یا ۶ درصد از نیروی کار خود را کاهش داد. در ماه فوریه، گوگل از یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی جدید به نام Bard رونمایی کرد. این سرویس هوش مصنوعی مکالمه‌محور است که می‌تواند به سؤالات کاربران پاسخ دهد و در گفت‌وگوها شرکت کند.

اشتباه هوش مصنوعی Bard در پاسخ به سؤالی در ویدیوی رسمی گوگل، باعث افت بیش از ۷ درصدی ارزش سهام آلفابت شد و ارزش آن از ۱.۳۸ تریلیون دلار به نزدیکی ۱.۲۷ تریلیون دلار کاهش داد.

سوزان وویچیکی، یکی از اولین کارمندان گوگل، از سمت مدیرعاملی یوتیوب کنار رفت و نیل موهان به عنوان جایگزین او منصوب شد. در ماه مارس نیز انتشار Bard برای برخی از کاربران آغاز گردید.

منبع: cnbctv18

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.