نگاهی به انیمیشن‌های سریالی مرد عنکبوتی (بر اساس امتیاز IMDB)

مارول شخصیت‌های پرطرفدار و ماندگاری در گذر سال‌ها معرفی کرده است. شخصیت‌هایی مثل کاپتان امریکا، آیرون من و هالک را این روزها تقریباً هر کسی می‌شناسد. اما مطمئناً هیچ‌کدام آن‌ها میراثی موفق همچون مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز بجا نگذاشته است. داستانی که با یک نیش عنکبوت آغاز شد و پیتر پارکر را تبدیل به مرد عنکبوتی افسانه‌ای کرد.

<!–

–>

بر اساس این شخصیت کمیک بوک‌ها، بازی‌های ویدیویی، فیلم‌های سینمایی و همچنین کارتون‌های فراوانی ساخته شده است. ما در اینجا به معرفی تمامی انیمیشن‌های سریالی ساخته شده بر اساس مرد عنکبوتی خواهیم پرداخت. لیست زیر بر اساس امتیاز این آثار در وبسایت IMDB از کمترین به بیشترین تنظیم شده است.

کدام کارتون مرد عنکبوتی جایگاهی ویژه در قلب طرفداران دارد؟

با همدیگر نگاهی به این کارتون‌های ماندگار (و البته بعضاً ناماندگار!) خواهیم انداخت.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

۱۰. Spidey and His Amazing Friends (2021)

IMDB: 5.9

این سریال، نگاهی تازه به تور-پرت-کن معروف دارد و برای مخاطبان بسیار جوان‌تر ساخته شده است. در این سری گوئن استیسی و مایلز مورالز دوستان صمیمی اسپایدی هستند. Spidey and His Amazing Friends، سریالی مفرح برای رده سنی کودکان است.

این سری در سال ۲۰۲۱ در شبکه Disney Jr شروع شد و در واقع به عنوان یک دنباله معنوی بر سری‌ محبوب دهه ۸۰ میلادی با همین نام در نظر گرفته می‌شود. Spidey and His Amazing Friends در ۴۵ قسمت روایت شده است.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

۹. Marvel’s Spider-Man (2017)

IMDB: 6.2

پس از اینکه MCU سیاست‌های جدیدی درباره فیلم‌های مربوط به مرد عنکبوتی اتخاذ کرد، کارتون سریالی جدیدی هم در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این سری به زندگی دوگانه پیتر پارکر هم به عنوان مرد عنکبوتی و هم به عنوان دانشجوی مدرسه فوق تکنولوژیکِ نوابغ می‌پردازد که در آنجا با شخصیت‌های مهمی مثل گوئن استیسی و مایلز مورالز همکلاس است.

این سری که جنبه‌های جدیدی به دنیای مرد عنکبوتی معرفی کرد برای سه فصل و ۵۸ قسمت نمایش یافت. طرفداران برخی از جنبه‌های Marvel’s Spider-Man مثل ملاقات دوباره با شخصیت‌های مهم را ستایش کردند اما خیلی از جنبه‌های دیگر این سری مثل انیمیشن‌های ساده‌اش و ستینگِ دوباره ساخته شده، به مزاق خیلی‌ها خوش نیامد.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

۸. Spider-Man Unlimited (1999)

IMDB: 6.3

این نسخه تفاوت‌هایی آشکار با روایت کلاسیک مرد عنکبوتی دارد. در این داستان ما شاهد تعقیب ونوم و کارنیج توسط مرد عنکبوتی به شهر سایبرپانکی کانتر-ارث (Counter-Earth) هستیم. متأسفانه این سری خیلی زود کنار رفت و تنها پس از یک فصل کنسل شد، دلیل اصلی آن احتمالاً تغییرات عظیم در خط داستانی اصلی و شخصیت مرد عنکبوتی باشد؛ مثلاً لباس جدید او که طراحی سایبرپانکی داشت هیچ‌وقت بین طرفداران محبوبیت پیدا نکرد.

Spider-Man Unlimited تنها ۱۳ قسمت دارد.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

۷. Spider-Man (1981)

IMDB: 6.9

در این کارتون شاهد بالانس خیلی خوبی بین زندگی شخصی پیتر پارکر و گریزهایش به زندگی سوپرهیرویی با نقاب اسپایدرمن هستیم که وفاداری به کمیک‌های اصلی را نشان می‌دهد. این سری درامای آرام ولی بسیار مفرحی بود که احتمالاً بی‌تأثیر از وضعیت انیمیشن‌ها در آن دوره نبود؛ به دلیلِ همین کمبود زرق و برق، Spider-Man تنها پس از ۲۲ قسمت کنسل شد.

از نکات قابل توجه این سریال می‌توان به حضور مهمان‌های ویژه دیگری از دنیای مارول اشاره کرد؛ شخصیت‌هایی نظیر کاپتان امریکا، نامور (Namor) و دکتر دووم (Doctor Doom) در بعضی قسمت‌های این سریال حضور داشتند.

همچنین این سریال زمینه ساختِ سریال‌های دیگری از این دنیا مثل Spider-Woman را فراهم کرد.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

۶. Spider-Man: The New Animated Series (2003)

IMDB: 6.9

پس از موفقیت فیلم Spider-Man به کارگردانی سم رایمی، هدف این سریال ادامه دادن روایت قبلی بود. اما این پروژه را نهایتاً نمی‌توان موفق نامید، چرا که اولاً تعداد تماشاگران سریال بخاطر پخش شدنش در شبکه MTV تا حدودی محدود شده بود و ثانیاً انیمیشن‌های سه بُعدی آن با سبک طراحی که از دنیای مرد عنکبوتی تا قبل از آن وجود داشت، کاملاً متفاوت بود و این امر باعث ناامیدی همان تعداد محدود می‌شد. این دلایل باعث شد که نتیجه به دست آمده موفق نباشد و تنها پس از یک فصل پخش شدن، کنسل شود.

Spider-Man: The New Animated Series با ستاره‌هایی مثل نیل پاتریک هریس (مرد عنکبوتی) و مایکل کلارک دانکن (کینگپین) صداگذاری شده بود. این سری تنها ۱۳ قسمت دارد.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

۵. Ultimate Spider-Man (2012)

IMDB: 7.2

در ابتدا تم آرام‌تر Ultimate Spider-Man برای طرفداران این سری غیرقابل هضم بود، خصوصاً پس از اینکه Spectacular Spider-Man کنسل شده بود. اما به مرور زمان این کارتون توانست محبوبیت خاص خودش را پیدا کند.

این سری با هر معیاری یک ناهنجاری در دنیای مرد عنکبوتی به حساب می‌آید، شخصیت پیتر پارکر بسیار شوخ طبع است و بارها در طول قسمت‌ها می‌بینیم که دیوار چهارم را می‌شکند و مستقیماً با بیننده بذله گویی می‌کند.

داستان Ultimate Spider-Man، بر خلاف انتظار در مورد مایلز مورالز نیست و از آنجایی آغاز می‌شود که تجهیزات مرد عنکبوتی توسط نیک فیوری ارتقا می‌کند. در این سریال ما شاهد گروهی از قهرمان‌های S.H.I.E.L.D. هم هستیم که با مرد عنکبوتی همکاری می‌کنند.

Ultimate Spider-Man، طولانی‌ترین سریال انیمیشنی موجود از مرد عنکبوتی با ۱۰۴ قسمت و ۴ فصل است.

نگاهی به انیمیشن‌های سریالی مرد عنکبوتی (بر اساس امتیاز IMDB) - ویجیاتونگاهی به انیمیشن‌های سریالی مرد عنکبوتی (بر اساس امتیاز IMDB) - ویجیاتو

۴. Spider-Man and His Amazing Friends (1981)

IMDB: 7.2

در این سریال، مرد عنکبوتی با آیس‌من و فایراستار تیم می‌شود. هنوز هم که هنوز است این سریال بخشی محبوب و جدایی ناپذیر از تاریخ مرد عنکبوتی به حساب می‌آید؛ Spider-Man and His Amazing Friends، مطابق با رویای هر دانشجوی کالجی است که دوست دارد با دوستانش زندگی کند و برای مبارزه با جرم، قدرت‌های خفن داشته باشد. مطمئناً هنوز هم کسانی هستند که برای مرور خاطرات می‌روند و این سری را با لبخند مشاهده می‌کنند.

Spider-Man and His Amazing Friends در ۳ فصل و ۲۴ قسمت به کار خود پایان داد.

نگاهی به انیمیشن‌های سریالی مرد عنکبوتی (بر اساس امتیاز IMDB) - ویجیاتونگاهی به انیمیشن‌های سریالی مرد عنکبوتی (بر اساس امتیاز IMDB) - ویجیاتو

۳. Spider-Man (1967)

IMDB: 7.3

این سری همانطور که از تاریخ انتشارش پیداست، در واقع اولین جهش مرد عنکبوتی به روی صحنه تلویزیون بود؛ آهنگ زمینه و ماجراجویی‌های بامزه‌اش از آن زمان به بعد در میان طرفداران به شکل خاطراتی طلایی ماندگار شده‌اند. مطمئناً این کارتون قدیمی جایگاهی ویژه در قلب طرفداران مرد عنکبوتی دارد، چرا که بدون آن هر چه که بعدتر به روی پرده سینما یا صفحه تلویزیون رفت، نمی‌توانست وجود داشته باشد. جالب اینجاست که اکثر کارهای بعدی، همواره به این اثر ارجاعات جالب و معناداری می‌زنند؛ آخرین نمونه آن صحنه‌ای کوتاه است که در انتهای Spider-Man: Into the Spider-Verse پس از لیست کردیت آمد. موسیقی متن Spider-Man (1967) منبع الهامی برای تمامی موسیقی‌های بعدی از این دنیا بوده است.

اولین سریال انیمیشنی مرد عنکبوتی ۵۲ قسمت دارد.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

۲. The Spectacular Spider-Man (2008)

IMDB: 8.4

بعد از وقفه پنج ساله و شکست خوردن سریالِ منتشر شده در سال ۲۰۰۳، سونی این بار با The Spectacular Spider-Man بازگشت. این کارتون از کیفیت غیرقابل انکاری برخورددار است و همواره در میان طرفداران محبوبیت بالایی داشته. از دلایل این محبوبیت می‌توان به گروه صداگذاری باکیفیت آن اشاره کرد و همچنین حضور شخصیت‌های ماندگار دنیای مرد عنکبوتی که با داستان‌هایی بسیار جالب و فکر شده، ترکیب شده بودند.

متأسفانه به دلیل تغییرات همیشگیِ حقوق نشر مرد عنکبوتی در طول دهه‌های گذشته، وارنر بروز تنها پس از ۲ فصل و ۲۶ قسمت این سریال باکیفیت را کنسل کرد.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

۱. Spider-Man: The Animated Series (1994)

IMDB: 8.4

این سری جزئی محوری از دنیای انیمیشن‌های مارول و موفقیت آن‌ها در دهه ۹۰ میلادی به حساب می‌آید. Spider-Man: The Animated Series که در واقع یک بازسازی است، توانست قلب طرفداران را با انیمیشن‌های شگفت‌انگیز و ارائه هر شخصیت به بهترین شکل، تسخیر کند. همچنین پس از موفقیت این سری بود که مارول دست به خلق سریال‌های انیمیشنی جدید از هالک شگفت انگیز و آیرون من زد.

Spider-Man: The Animated Series با ارائه اکشن جذاب و داستان‌هایی جدی از کمیک‌بوک‌ها، باعث بوجود آمدن طرفدارانی همیشگی برای مارول شد.

این سریال در ۵۶ قسمت، قابل دسترسی است.

مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی

Spider-Man: Freshman Year (2024)

بهتر از جدیدترین کارتون سریالی مرد عنکبوتی محبوب‌ غافل نشویم. Marvel Studios اخیراً اعلام کرد که جدیدترین انیمیشن سریالی مرد عنکبوتی سال آینده میلادی در Disney+ پخش خواهد شد. باید اشاره کرد که Spiderman: Freshman Year نسخه‌ای جایگزین خواهد بود و سعی خواهد کرد جنبه‌های متفاوتی از پیدایش مرد عنکبوتی را به نمایش بگذارد.

تهیه کننده اجرایی این اثر جف ترامل است. او همچنین وظیفه نویسندگی این کارتون را برعهده خواهد داشت. ترامل به دلیل همکاری در آثار انیمیشنی دیگر دیزنی، همچون Craig of the Creek و Amphibia، شناخته می‌شود،.

طرفداران مرد عنکبوتی مطمئناً برای این سری جدید هیجان زده‌اند و انتظار ماجراجوهایی جدیدی از ابرقهرمان محبوب‌شان دارند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.