نگاتیوهای عکس‌های کمیاب از قیام گتوی ورشو کشف شد

عکس‌هایی که قبلاً هرگز دیده نشده از قیام گتوی ورشو بر روی رول‌های فیلم متعلق به یک آتش‌نشان لهستانی کشف شده است. اینها تنها عکس‌هایی از مقاومت یهودیان هستند که توسط خود نازی‌ها گرفته نشده است.

این قیام در سال ۱۹۴۳ رخ داد و بزرگترین شورش یهودیان در طول جنگ جهانی دوم بود. آتش‌نشانی به نام لژک گرزواچفسکی در واحدی خدمت می‌کرد که شعله‌های آتش برافروخته شده توسط آلمانی‌ها هنگام سرکوب شورش‌ها  را خاموش کرد، اما او همچنین یک عکاس مخفی بود.

ماه گذشته، خانواده گرزواچفسکی نگاتیوهای فیلم حاوی ۳۳ عکس از محله یهودی نشین ورشو را پیدا کردند. این تصاویر یهودیان اسیر شده را نشان می‌دهد که قتل عام می‌شوند و خانه‌هایشان سوزانده می‌شود.

عکس‌ها کمی تار هستند و ترکیب‌بندی ضعیفی دارند، که نشان می دهد آنها به سرعت و مخفیانه گرفته شده‌اند. از نور متفاوت آنها می‌شود فهمید که عکاس عکاس بیش از یک بار وارد محله یهودی‌نشین ورشو شده.

موزه‌ای از دختر گرزواچفسکی خواسته شده بود تا در نگاتیوهای پدرش جستجو کند، به این امید که او چنین عکس‌های کمیاب را پیدا کند. به گفته موزه، این تصاویر ارزشمند در آخرین جعبه ای بود که او بررسی کرد.

گرزواچفسکی همچنین در مورد جریان قیام گتوی ورشو، که بین ۲۱ آوریل و ۱۵ می ۱۹۴۳ رخ داد، یک دفتر خاطرات داشت. او نوشته بود: «تصویر این افراد که از آنجا [از پناهگاه‌ها] بیرون کشیده می‌شوند، تا آخر عمر با من خواهد ماند.»

«چهره آنها با نگاهی آشفته و غایب. چهر‌ هایی که از گرسنگی و ناامیدی بهت زده است و آنها کثیف، ژنده پوش هستند. آنها بر روی اجسادی از یارانشان که روی زمین افتاده‌اند، قرار می‌گیرند و به سمت دشمن تیراندازی می‌کنند.»

اما مشهورترین عکس از قیام را یک عکاس احتمالا آلمانی گرفته بود که در آن پسر کوچکی دیده می‌شود که دست‌ها خود را بالا نگه داشته در حالی که یکی از اعضای شبه نظامی اس اس یک مسلسل را به سمت او نشانه می‌گیرد. این پسر به همراه سایر افراد وحشت‌زده در تصویر به تازگی از پناهگاهی که در آن پنهان شده بودند بیرون کشیده شده بودند. پس از بیرون راندن توسط نیروهای آلمانی، آنها را به ایستگاه قطار بردند و در آنجا به اردوگاه کار اجباری بردند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.