نقش ویتامین K به محافظت در برابر ابتلا به دیابت

به گزارش سیناپرس همدان، محققان کانادایی نقش جدیدی را برای ویتامین K و گاما کربوکسیلاسیون در سلول‌های بتا و نقش محافظتی بالقوه آن‌ها در دیابت شناسایی کرده‌اند و برای اولین بار در ۱۵ سال تحقیقات پایه، به این نقش دست یافته‌اند.

کشف دانشمندان دانشگاه مونترال و مؤسسه تحقیقات بالینی مونترال (IRCM) یک پیشرفت امیدوارکننده در درک مکانیسم های زمینه ساز دیابت است، بیماری که از هر ۱۱ نفر در سراسر جهان یک نفر را مبتلا می کند و هیچ درمانی ندارد.

این مطالعه که در ۱۱ می در Cell Reports منتشر شد، حداقل تا حدی توضیح می‌دهد که چگونه ویتامین K به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند و می‌تواند به کاربردهای درمانی جدید برای دیابت نوع ۲ منجر شود.

ویتامین K یک ریز مغذی است که به دلیل نقشش در لخته شدن خون، به ویژه در گاما کربوکسیلاسیون، یک واکنش آنزیمی ضروری برای این فرآیند، شناخته شده است. چندین سال است که گمان می رود این ویتامین و در نتیجه گاما کربوکسیلاسیون ممکن است عملکردهای دیگری نیز داشته باشد.

چندین مطالعه نشان می دهد که بین کاهش مصرف ویتامین K و افزایش خطر ابتلا به دیابت ارتباط وجود دارد. با این حال، مکانیسم‌های بیولوژیکی که توسط آن ویتامین K در برابر دیابت حالت محافظتی ایجاد می‌کند تا کنون یک راز باقی مانده است.

در مطالعه خود، ماتیو فرون، استادیار پژوهشی پزشکی UdeM و تیمش در IRCM ابتدا توانستند تعیین کنند که آنزیم های دخیل در گاما کربوکسیلاسیون و بنابراین در استفاده از ویتامین K در مقادیر زیادی در سلول های بتای پانکراس وجود دارند، همان سلول هایی که انسولین گرانبهایی را تولید می کنند که سطح قند خون را کنترل می کند.

فرون، محقق پیشرو در زیست شناسی مولکولی، می گوید: معلوم است که دیابت به دلیل کاهش تعداد سلول های بتا یا ناتوانی آن ها در تولید انسولین کافی ایجاد می شود، از این رو علاقه شدید ما به این یافته جدید است. برای روشن شدن مکانیسم سلولی که ویتامین K عملکرد سلول‌های بتا را حفظ می‌کند، تعیین اینکه کدام پروتئین توسط گاما کربوکسیلاسیون در این سلول‌ها هدف قرار گرفته است، ضروری بود.

جولی لاکومب که این کار را در آزمایشگاه فرون انجام داد، افزود: ما توانستیم یک پروتئین گاما کربوکسیله شده جدید به نام ERGP را شناسایی کنیم. مطالعه ما نشان می دهد که این پروتئین نقش مهمی در حفظ سطوح فیزیولوژیکی کلسیم در سلول های بتا به منظور جلوگیری از اختلال ترشح انسولین ایفا می کند. در نهایت، ما نشان می دهیم که ویتامین K از طریق گاما کربوکسیلاسیون برای ERGP برای انجام نقش خود ضروری است.

این اولین بار در ۱۵ سال گذشته است که یک پروتئین جدید وابسته به ویتامین K شناسایی شده است و زمینه جدیدی از تحقیقات را در این زمینه باز می کند.

منبع: Cell Reports

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته نقش ویتامین K به محافظت در برابر ابتلا به دیابت اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.