نظریه جدید فیزیکدانان مبنی بر عدم ضرورت وجود ماده تاریک در جهان جنجال به پا کرد

dark matter space 1024x536 1

فیزیکدانان در نظریه جدیدی اعلام کردند ماده تاریک در واقع وهم و خیال بوده و وجود آن در جهان ضرورتی نخواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در مقاله جدید خود طی ایده‌ای اعلام کردند جامعه علمی فیزیک دهه‌هاست که به دنبال وهم و خیال است. طبق نظریه‌های رایج در دنیای علم بیش از ۸۵ درصد از جرم کل عالم توسط ماده تاریک ایجاد شده است. در حالی که هنوز امکان رصد آن به طور مستقیم وجود ندارد. به همین دلیل برخی از فیزیکدانان با طرفداری از یک نظریه جدید در زمینه گرانش مدعی هستند این ماده احتمالاً وجود نداشته و یا اصلاً نیازی به وجود این ماده در جهان نیست.

گزارش منتشر شده توسط گاردین از مقاله جدید محققان نشان می‌دهد ماده تاریک در واقع و خیالی بیش نبوده و تلسکوپ اقلیدوس که به این منظور به فضا رفته است نمی‌تواند چیزی را اثبات کند. نظریه جدید فیزیکدانان به نام فضا زمان لرزان یا جنبنده هنوز به طور کامل مورد آزمایش قرار نگرفته اما از هم اکنون باعث ایجاد هیاهوی زیاد در دنیای علم فیزیک شده است.

پروفسور جاناتان اپنهایم از کالج دانشگاهی لندن در پست اخیر خود در شبکه اجتماعی ایکس در مورد این مقاله گفته است: در نظریه جدید گرانش امکان انبساط کیهان و گردش کهکشان‌ها بدون وجود ماده تاریکی و انرژی تاریک وجود دارد. مقاله جدید با مطرح کردن این سوال که آیا ماده تاریک واقعاً وجود دارد یا خیر به شباهت‌های آن و مفاهیم ناقص قبلی می‌پردازد.

در ایده جدید راهکاری با عنوان نظریه پسا کوانتوم گرانش کلاسیک معرفی شده که در آن پیوند میان دو ستون مهم در فیزیک مدرن یعنی نظریه کوانتوم و نسبیت عام انیشتین پرداخته شده است. در حالی که این دو ستون به طور بنیادی با یکدیگر سازگاری ندارند.

طبق این نظریه بافت فضازمان به صورت صفت و پیوسته بوده اما در ماهیت خود حالتی لرزان دارد. همچنین جریان زمان در آن به شکلی تصادفی دارای نوسان است. بنابراین فضا به طور تصادفی در یک جریان جوشان تاب خورده و زمان نیز در بخش‌های مختلف جهان به صورت واگراییده در می‌آید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.