نسل بعدی APU های شرکت AMD شناسایی شدند

جزئیات مربوط به APU های نسل بعدی شرکت AMD مانند Strix، Sarlak، Kraken و Sound Wave افشا شده است و به ما دیدی کلی از برنامه این شرکت برای پلتفرم‌های موبایلی و دسکتاپ آینده خواهد داد.

APUهای نسل بعدی شرکت AMD ممکن است بر روی طراحی‌های چیپلت تمرکز زیادی داشته باشند. همچنین، جزئیاتی درباره‌ی Sound Wave نیز در این اطلاعات فاش شده دیده می‌شود.

جزئیات منتشر شده در رابطه با APU های نسل بعدی شرکت AMD

همانطور که ممکن است بدانید، شرکت AMD در حال حاضر بر روی طیف وسیعی از APUها برای پلتفرم‌های موبایلی آینده کار می‌کند. لازم به ذکر است که احتمال دارد این APUها روی پلتفرم دسکتاپ نیز عرضه شوند. قریب‌الوقوع‌ترین خط تولید نسل بعدی، سری Strix (یا Strix Point) است که از معماری هسته‌ای Zen 5 را در کنار معماری RDNA 3.5 آپدیت شده برای تقویت بخش گرافیکی بهره می‌برد.

بهتر است بدانید که APU‌های Strix شرکت AMD تحت پردازنده‌های خانواده Ryzen 8050 قرار می‌گیرند و یک NPU کاملاً جدید به نام XDNA 2 Ryzen AI ارائه خواهند کرد که عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی را ۳ برابر (تا ۴۸ TOPS) بهبود می‌بخشد. انتظار می‌رود این APUها در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ جایگزین APUهای فعلی Hawk Point Ryzen 8040 شوند.

نسل بعدی APU های شرکت AMD شناسایی شدند
منبع تصویر: gamma0burst

پس از APU‌های Strix Point، نسخه‌های کراکن پوینت (Kraken Point) سال آینده به بازار عرضه خواهند شد که از همان هسته‌های Zen 5 با پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3.5 استفاده می‌کند. این تراشه‌ها قبلاً برای پشتیبانی از هسته‌های RDNA 4 طراحی شده بودند، اما این طرح کنار گذاشته شد. اطلاعات فعلی حاکی از آن است که APUهای کراکن از حداکثر ۸ هسته در نسخه‌های Zen 5 و Zen 5C استفاده می‌کنند و تا ۸ واحد محاسباتی را ارائه خواهند داد. بنابراین ما شاهد یک مجموعه بسیار رایج از تراشه‌ها خواهیم بود.

نسل بعدی APU های شرکت AMD شناسایی شدند
منبع تصویر: gamma0burst

اکنون جالب‌ترین چیزی که در اطلاعات فاش شده ذکر شده این است که APU‌های Sarlak و Strix پیکربندی‌های مختلف IO Die خواهند داشت که طراحی چیپلت را نشان می‌دهد. APUهای Strix شرکت AMD در دو پیکربندی به بازار عرضه خواهند شد، که شامل یک نسخه استاندارد یکپارچه با حداکثر ۱۲ هسته پردازنده و ۱۶ CU و یک طراحی چیپلت برتر که حداکثر ۱۶ هسته پردازنده و ۴۰ CU را ارائه می‌دهد، است. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه APUهای Sarlak کد داخلی پیشنهاد Strix ممتاز است، اما به نظر نمی‌رسد که با توجه به اطلاعات موجود در اینجا اینطور باشد زیرا هر دو Strix و Sarlak IO را به طور جداگانه فهرست می‌کند.

در نهایت، به Sound Wave اشاره شده است که می‌تواند یکی از APUهای نسل بعدی شرکت AMD مبتنی بر یک گره فرآیند پیشرفته با آخرین فناوری‌ها مانند هسته‌های Zen 6 و گرافیک RDNA 5 باشد. اطلاعات کمی در مورد Sound Wave وجود دارد، اما بعد از Kracken فهرست شده که به این معنی است که ما می‌توانیم عرضه آن به بازار را برای سال ۲۰۲۶ پیشبینی کنیم.

همچنین باید توجه داشت که فناوری‌های نود پردازشی معرفی شده برای هر APU از شرکت AMD دقیق نیستند و ممکن است واقعیت فناوری‌های پردازش آن‌ها را پنهان کنند. لازم به ذکر است که APUهای Strix در هر دو نسخه A0 و B0 لیست شده است. احتمالا معماری هسته‌ای Zen 5 شرکت AMD در رویداد Computex سال جاری معرفی خواهد شد، بنابراین تنها در چند ماه دیگر از آینده APUهای جدید مطمئن خواهیم شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.