نرم افزار AIDA64 پشتیبانی اولیه از سری پردازنده مرکزی اینتل Panther Lake را ممکن کرد

آخرین نسخه بتا نرم افزار تشخیص و تست سخت افزار AIDA64 (نسخه ۶.۹۲.۶۶۱۰) که هفته گذشته رونمایی شد، امکان “پشتیبانی اولیه” را برای سری پردازنده اینتل Panther Lake را نیز به همراه دارد. به طور معمول، پشتیبانی اولیه به این معنی است که نرم افزار اکنون می‌تواند پردازنده‌های منتشر نشده را تشخیص دهد. توسعه دهندگان AIDA64 اغلب جزو اولین کسانی هستند که شناسه اولیه پردازنده‌های گرافیکی و اطلاعات شناسه پردازنده‌های مرکزی را در نرم افزار خود قرار می‌دهند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این لزوماً به معنای پشتیبانی کامل از سخت افزار نسل بعدی نیست. ممکن است نرم افزار همچنان فاقد اطلاعات ضروری مانند چیدمان هسته، سرعت کلاک، یا جزئیات حافظه پنهان باشد، مگر اینکه این اطلاعات را بتوان مستقیماً از خود CPU بازیابی کرد.

اینتل به طور تصادفی کل سری پردازنده های دسکتاپ نسل چهاردهم را قبل از عرضه تایید کرد

AIDA64 مقدمات را برای نسل بعدی پردازنده‌های اینتل آماده می کند

سری پردازنده‌های اینتل Panther Lake قرار است به دنبال سری Arrow Lake و همچنین به‌روزرسانی بعدی آن عرضه شوند. در حالی که تاریخ دقیق انتشار Panther Lake هنوز نامشخص است، اما می‌توان به طور تخمینی، آن را برای تاریخی بین ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ در نظر گرفت. این پردازنده‌ها نشانگر نسل دوم پردازنده‌های اینتل هستند که برای سوکت LGA-1851 دسکتاپ طراحی شده‌اند و و این معماری برای استفاده در تراشه های موبایل نیز سازگار خواهد بود.

علاوه بر پشتیبانی AIDA64 از Panther Lake، این نرم افزار پشتیبانی از دیگر پردازنده مرکزی اینتل، یعنی سری Clearwater Forest Xeon را نیز در خود اضافه کرده است. این پردازنده‌های Xeon که قرار است در سال ۲۰۲۵ معرفی شوند، جانشین سری Sierra Forest خواهند شد و به طور خاص برای استفاده در مرکز داده طراحی شده‌اند و بر روی استفاده از هسته‌های کارآمد تمرکز دارند.

 پشتیبانی AIDA64 اینتل Panther Lake

قرار است سری پردازنده مرکزی Panther Lake، از معماری‌های هسته جدیدی به نام‌های Cougar Cove (P-Cores) و Darkmont (E-Cores) استفاده کند. این سری همچنین نشان‌دهنده نسل دوم پردازنده‌های رده مصرف‌کننده عمومی اینتل برای ادغام معماری Xe²-LPG پردازنده‌های گرافیکی، به دنبال عرضه‌ی Lunar Lake در سال ۲۰۲۴ است که عمدتاً برای دستگاه‌های کم مصرف طراحی شده است.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.