نخستین پرتاب فالکون هوی اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳ با حمل محموله‌ای محرمانه انجام شد

falcon heavy ussf 67 launch 63c5b6b8ec192cab95aad767

موشک قدرتمند فالکون هوی اسپیس‌ایکس با انجام دومین پرتاب خود در کمتر از سه ماه گذشته، اکنون پنج پرواز موفق را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است. این موشک بامداد دوشنبه در ساعت ۰۲:۲۶ به وقت ایران از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به هوا برخاست و ماموریتی محرمانه به نام USSF-67 را برای نیروی فضایی ایالات متحده پرتاب کرد.

فالکون هوی از سه مرحله‌ی اول تغییریافته‌ی موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس تشکیل شده است. این سه مرحله‌ی به‌هم‌چسبیده دارای یک مرحله‌ی فوقانی هستند که محموله را حمل می‌کند. دو بوستر جانبی موشک، هشت دقیقه پس از پرتاب با موفقیت به زمین بازگشتند و در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در نزدیکی مرکز فضایی کندی فرود آمدند. این دومین فرود هر دو آن‌ها بود.

بوستر مرکزی موشک ماموریت USSF-67 پرتابگری جدید بود و دیگر فرصتی برای پرواز نخواهد داشت؛ زیرا اندکی پس از برخاستن از روی زمین، طبق برنامه‌ریزی در اقیانوس اطلس دور انداخته شد. درهمین‌حال، مرحله‌ی فوقانی فالکون هوی به حمل محموله‌های خود به مدار ادامه داد؛ اما تصاویر چندانی از سفرش منتشر نشد. اسپیس‌ایکس به درخواست نیروی فضایی، پخش اینترنتی پرتاب را درست پس از فرود بوسترها متوقف کرد و معلوم نشد محموله‌ها دقیقا چه زمانی در مدار مستقر شدند.

محموله‌ی اصلی USSF-67 یک ماهواره‌ی رله‌کننده‌ی مخابراتی نظامی به‌نام تقویت‌کننده‌ی پخش مستمر ست‌کام ۲ (CBAS-2) است که در مدار زمین‌ثابت در ارتفاع تقریبا ۳۵٬۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد. به‌نقل از اسپیس‌دات‌کام، ماموریت CBAS-2 تقویت ظرفیت‌های مخابراتی ماهواره‌های نظامی موجود و پخش مداوم داده‌های نظامی ازطریق پیوندهای رله‌ی مخابراتی فضایی است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.