نتایج یک مطالعه نشان می دهد؛تاثیر غذاهای فرآوری شده با افزودنی “عدد E” بر ایجاد بیماریهای قلبی عروقی

یک مطالعه جدید درباره یک ماده مضر دیگر در غذاهای فوق فرآوری شده یا غذاهای ناسالم بنام عدد E هشدار می دهد.

به گزارش سینا پرس فارس، محققان دریافتند که مصرف محصولات غنی از مواد افزودنی خاص، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

این مطالعه که توسط محققان فرانسوی انجام شد، گروهی متشکل از نزدیک به صد هزار شرکت‌کننده، عمدتاً زن را دنبال و کشف کرد که افرادی که مصرف بیشتری از افزودنی‌های «E number» داشتند، در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) بودند.

در حالی که نویسندگان این مطالعه بر نیاز به تحقیقات بیشتر تاکید می کنند، آنها همچنین بر توصیه های بهداشت عمومی موجود برای “محدود کردن مصرف غذاهای فوق فرآوری شده” برای سلامتی بهتر تاکید کردند.

این تحقیق رابطه بین مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی امولسیفایرها – زیر مجموعه ای از اعداد E – و بروز بیماری های قلبی عروقی را بررسی کرد.

امولسیفایرها (عدد E) معمولا در غذاهای فرآوری شده مختلف مانند شیرینی ها، کیک ها، بستنی ها، شکلات ها، نان، مارگارین و غذاهای آماده استفاده می شوند. این افزودنی‌ها بافت، طعم و ماندگاری را بهبود می‌بخشند و محصولات را جذاب و مقرون به صرفه می‌سازند، اما عموماً سالم‌تر نیستند.

166402.1

بنابراین گزارش، از آنجا که امولسیفایرهای عدد E مورد بحث در هزاران محصول پرمصرف یافت می شوند، بنابراین پیامدهای سلامتی آنها بسیار مهم است. این امولسیفایرها شامل سلولزها، مونو و دی گلیسیرید اسیدهای چرب، نشاسته اصلاح شده، لسیتین، کاراگینان، فسفات، صمغ و پکتین می باشد.

همچنین طبق مطالعات اخیر، امولسیفایرها می‌توانند باکتری‌های روده را مختل کرده و التهاب را تحریک کنند و به طور بالقوه حساسیت به مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهند.

برای عمیق‌تر کردن این ارتباط، تیم تحقیقاتی فرانسوی به رهبری دکتر برنارد سرور، متخصص زیست‌پزشکی، داده‌های بیش از ۹۵ هزار بزرگسال فرانسوی را که در مطالعه کوهورت NutriNet-Santé بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ شرکت کردند، تجزیه و تحلیل نمودند. تقریباً از هر پنج شرکت‌کننده، چهار نفر زن بودند. میانگین سنی ۴۳ سال است. شرکت کنندگان بین ۳ تا ۲۱ رکورد آنلاین ۲۴ ساعته رژیم غذایی را در طی دو سال اول مطالعه پر کردند. افزودنی‌های غذایی با استفاده از تطبیق سطح برند در برابر سه پایگاه داده شناسایی شدند و آزمایش‌های آزمایشگاهی داده‌های کمی را ارائه کردند.

در این مطالعه، رویدادهای مهم بیماریهای قلبی عروقی مانند حملات قلبی یا سکته مغزی و مرگ و میر گزارش شده توسط شرکت کنندگان توسط یک کمیته متخصص از طریق بررسی سوابق پزشکی تأیید شد و عوامل متعددی مانند سن، جنس، وزن، سطح تحصیلات، سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن، سطح فعالیت بدنی و کیفیت رژیم غذایی نیز در نظر گرفته شد.

یافته های این مطالعه نشان داد: مصرف بیشتر امولسیفایرهای خاص، مانند سلولز کل (E460-E468) و کربوکسی متیل سلولز (E466)، با افزایش خطرات CVD و بیماری عروق کرونر قلب به طور خاص مرتبط است. این مطالعه همچنین افزایش خطرات مرتبط با دیگر امولسیفایرهای خاص را شناسایی کرد.

بنابراین گزارش، با توجه به استفاده گسترده از این افزودنی های غذایی در هزاران محصول فوق فرآوری شده، این یافته ها می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت عمومی داشته باشد.

دکتر سرور، دانشمند اپیدمیولوژی تغذیه در دانشگاه سوربن پاریس نورد می گوید: “این مطالعه می تواند به ارزیابی مجدد مقررات در مورد استفاده از افزودنی های غذایی در صنایع غذایی برای محافظت از مصرف کنندگان کمک کند.”

در همین حال، چندین مقام بهداشت عمومی توصیه می کنند که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را به عنوان راهی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض افزودنی های مواد غذایی بحث برانگیز غیر ضروری، محدود کنند.

این مطالعه در The BMJ منتشر شده است.

مترجم: فتانه حق پرست

نوشته

نتایج یک مطالعه نشان می دهد؛

تاثیر غذاهای فرآوری شده با افزودنی “عدد E” بر ایجاد بیماریهای قلبی عروقی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.