نتایج مطالعات محققان نشان داد؛این ویژگی ها با افزایش احتمال سکته و حمله قلبی مرتبط هستند

یافته های مطالعه اخیر محققان انجمن قلب اروپا، نشان داد: بزرگسالانی که دارای سه یا چندین ویژگی ناسالم از جمله اندازه دور کمر زیاد، سطح بالای فشار خون، کلسترول و گلوکز هستند، احتمالا دو سال زودتر از همسالان سالم خود دچار حملات قلبی و سکته می شوند.

به گزارش سیناپرس، سندرم متابولیک، مجموعه‌ ای از شرایط است که با هم اتفاق می ‌افتند و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌ دهند. این شرایط شامل سطح بالای فشارخون، قند خون، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید هستند.

پژوهشگران توضیح داده اند: تخمین زده می شود که حدود ۳۱ درصد از جمعیت جهان به سندرم متابولیک، مبتلا هستند. نتایج مطالعات قبلی نشان داد که بیماران مبتلا به سندرم متابولیک، در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس هستند.

تیم تحقیقاتی برای این مطالعه، داده های ۳۴ هزار بزرگسال را مورد بررسی قرار داد. افرادی که دارای سه مورد یا بیشتر از ویژگی هایی مثل اندازه دور کمر بیشتر از ۱۰۲ سانتی متر برای مردان و ۸۸ سانتی متر برای زنان، گلوکز خون، کلسترول و فشار خون بالاتر بودند، مبتلا به سندرم متابولیک تشخیص داده شدند. در مجموع ۱۵ درصد از شرکت کنندگان، به سندرم متابولیک مبتلا بودند.

در طول دوره پیگیری ۲۷ ساله، دانشمندان دریافتند: احتمال مرگ در میان افراد مبتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با گروه کنترل، ۳۰ درصد بیشتر بود.

یافته ها همچنین نشان داد:خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی در بین شرکت کنندگان مبتلا به سندرم متابولیک، ۳۵ درصد بیشتر بود. دانشمندان اظهار داشته اند، در مطالعه ما، بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک، تقریبا ۲ سال زودتر از افرادی که فاقد علائم این سندرم بودند، حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کردند.

محققان دریافتند: نتایج تحقیقاتی، اهمیت تشخیص زودهنگام عوامل خطر از طریق برنامه ‌های غربالگری سلامت، برای انجام اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از حمله قلبی، سکته و مرگ زودرس را برجسته کرده اند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی این مطالعه در کنگره سالانه انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شده اند.

مترجم: ندا جوادهراتی

نوشته

نتایج مطالعات محققان نشان داد؛

این ویژگی ها با افزایش احتمال سکته و حمله قلبی مرتبط هستند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.