نامه‌هایی از مدیرعامل‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت – کاهش شدید درآمد در ماه‌های اخیر

اگر خاطرتان باشد، چند هفته پیش یک نامه از شرکت رایتل منتشر شد که طی آن، مدیرعامل شرکت رایتل خطاب به شخص وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که به خاطر اعمال فیلترینگ شدید و محدودیت‌های بی‌سابقه روی اینترنت، این شرکت در شرف ورشکستگی بوده و ممکن است از بازار خارج شود. حال یک گروه هکری به اسم ZZA یک سری نامه از شرکت‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت منتشر نموده و اینطور که مشخص است، اوضاع این شرکت‌ها هم تعریفی ندارد و این شرکت‌ها هم با کاهش شدید درآمد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

شاتل – کاهش ۶۰ درصدی درآمد و خطر تعطیلی

نامه‌هایی از مدیرعامل‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت - کاهش شدید درآمد در ماه‌های اخیر

ابتدا با نامه شرکت شاتل به عنوان یکی از اپراتورهای بزرگ اینترنت ثابت شروع می‌کنیم. طی این نامه «احمدرضا نخجوانی»، مدیرعامل رایتل، در تاریخ دوم آبان خطاب به رئیس وقت رگولاتوری و معاون وزیر ارتباطات اعلام می‌کند که فیلترینگ بی‌سابقه در ماه‌های اخیر تأثیر منفی جدی بر پهنای باند مصرفی و در نتیجه درآمد این شرکت داشته است. اینطور که در این نامه آمده، پهنای باند مصرفی کاربران شاتل بیش از ۶۰ درصد و درآمد این شرکت بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته‌اند. این خسارت در حالی بوده که ۸۰ درصد هزینه‌های شاتل یا ثابت مانده‌اند – کاهش نداشته‌اند – و یا به خاطر تورم و افزایش نرخ ارز بالاتر رفته‌اند.

اینطور که از محتوای این نامه برمی‌آید، شرایط فعلی برای شاتل «تحت هیچ شرایطی قابل تحمل نیست» و در صورتی که شرایط تغییر نکند شاتل نه تنها توسعه شبکه را متوقف می‌کند، بلکه فعالیت‌های عادی خود و سرویس‌دهی به کاربران را نیز متوقف خواهد کرد و این عملاً به معنی «تعطیلی شاتل» است.

ایرانسل – خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی در ۴۰ روز

در میان نامه‌ها، دو نامه از شرکت ایرانسل وجود دارند. ابتدا با نامه اول شروع می‌کنیم:

نامه‌هایی از مدیرعامل‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت - کاهش شدید درآمد در ماه‌های اخیر

نامه فوق به تاریخ ۲۹ آبان و خطاب به رئیس رگولاتوری و معاون وزیر بوده و طی آن «بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل ایرانسل، از زیان ۸۰۰ میلیارد تومانی ایرانسل از تاریخ ۲۹ شهریور تا ۷ آبان خبر می‌دهد.

نامه‌هایی از مدیرعامل‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت - کاهش شدید درآمد در ماه‌های اخیر

نامه دوم که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید، به تاریخ ۲ آذر بوده و موضوع آن مشابه نامه قبلی است. این نامه مجدداً خطاب به رئیس رگولاتوری و معاون وزیر بوده و مدیرعامل ایرانسل طی آن، از کاهش نیمی از ظرفیت شبکه خبر داده و افزوده که استمرار محدودیت‌ها، مانعی جدی برای ادامه فعالیت ایرانسل است و این شرکت به حمایت و مساعدت نیاز دارد.

مبین‌نت – افت ۳۰ درصدی ترافیک دیتا

نامه‌هایی از مدیرعامل‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت - کاهش شدید درآمد در ماه‌های اخیر

نامه آخر نیز متعلق به شرکت مبین‌نت است. طی این نامه که در تاریخ ۲۳ آبان ارسال شده «حسین طهرانی»، مدیرعامل مبین‌نت، باز هم خطاب به معاون وزیر و رگولاتوری می‌نویسد و از افت ۳۰ درصدی ترافیک دیتا و کاهش ۲۵ درصدی درآمد ماهیانه – ۱۰ میلیارد تومان در ماه – خبر می‌دهد.

مبین‌نت برخلاف ایرانسل و شاتل نه درخواست «حمایت و مساعدت» دارد و نه خبر از احتمال تعطیلی می‌دهد؛ بلکه صرفاً از درخواست «ارائه رهنمودهای لازم» از مقامات بالادستی دارد.

از همراه اول چه خبر؟!

هنوز هیچ نامه‌ای از شرکت همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور منتشر نشده، اما این شرکت صورت‌های مالی خود را در کدال قرار می‌دهد. با بررسی صورت‌های مالی همراه اول به این نتیجه می‌رسیم که درآمدهای این شرکت در آبان ۱۴۰۱ نسبت به شهریور ۱۴۰۱ حدود ۹۳۶ میلیارد تومان کاهش داشته است:

نامه‌هایی از مدیرعامل‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت - کاهش شدید درآمد در ماه‌های اخیر
نامه‌هایی از مدیرعامل‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت - کاهش شدید درآمد در ماه‌های اخیر

در خصوص اینکه چرا خبری از همراه اول نیست، باید در نظر داشته باشیم که همراه اول به طور غیرمستقیم مالک پلتفرم روبیکاست (روبیکا متعلق به هلدینگ توسکا بوده و سهامداران اصلی توسکا همراه اول و شرکت‌های اقماری آن هستند). به همین خاطر، چندان دور از انتظار نیست که این شرکت، برخلاف دیگر اپراتورها خطاب به معاون وزیر و رئیس رگولاتوری نامه اعتراضی ننویسد و درخواست مساعده بیشتر نکند.

پاسخ وزارت ارتباطات…؟

در خصوص پاسخ وزارت ارتباطات یا سازمان تنظیم مقررات به نامه‌های فوق و وضعیت موجود، باید بگوییم یا پاسخی در کار نبوده و یا رسانه‌ای نشده است. اما جناب وزیر در واکنش به نامه مدیرعامل رایتل گفته بود: «نامه رایتل مبنای تخصصی ندارد […] عده‌ای تلاش دارند ضعف‌های مدیریتی خود را گردن اتفاقات اخیر بیندازند».

به همین خاطر، آنقدر هم مهم نیست که از سوی وزارت ارتباطات یا سازمان تنظیم مقررات پاسخ خاصی رسانه‌ای بشود یا نشود؛ همه چیز مشخص است! همه چیز مشخص است، مگر آینده رَوَند توسعه خدمات ارتباطاتی در ایران. توسعه فناوری ۵G و اینترنت ثابت فیبر نوری تا پیش از این هم به کُندی پیش می‌رفت و امید خاصی به توسعه مطلوب آن‌ها نبود. حال و با وضع موجود، همان امید نیمه‌جانی که داشتیم هم ناامید شده و ابر تیره‌تری روی آینده فناوری ارتباطات در ایران سایه انداخته است.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.