ناسا ارتباط با وویجر ۲ را موقتاً از دست داد

وویجر ۲ یکی از دو کاوشگر دوقلوی وویجر که از منظومه‌ شمسی خارج شدند، ارتباط خود با ناسا را موقتاً از دست داده است.

حدود یک هفته پیش، اپراتورهای فضاپیمای وویجر ۲ یک سری دستورات را ارسال کردند که به‌طور ناخواسته باعث انحراف آنتن این کاوشگر دوردست نسبت به زمین شد. در نتیجه، ناسا ارتباط خود را با فضاپیمایی که نزدیک به نیم قرن قدمت دارد و در حال حاضر ۱۹.۹ میلیارد کیلومتر با سیاره فاصله دارد، از دست داده است.

ظاهراً در حال حاضر، ناسا و دانشمندان این مأموریت وحشت‌زده نیستند. در آپدیتی که روز جمعه منتشر شد، آژانس فضایی اعلام کرد که وویجر ۲ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که چندین بار در سال جهت خود را تغییر دهد تا آنتن را به سمت زمین نگه دارد. قرار است این کار دوباره در ۱۵ اکتبر انجام شود، و به این صورت ارتباطات از سر گرفته می‌شوند. در همین حال، ناسا توضیح داد که پیش‌بینی نمی‌کرد فضاپیما از مسیر خود منحرف شود.

فضاپیمای وویجر ۱ و ۲ که به‌طور جداگانه در سال ۱۹۷۷ با دو موشک مختلف پرتاب شدند، پیشگامان واقعی ناسا و جهان بودند. پیش از آن، هیچ کاوشگری به این صورت از محدوده‌ بیرونی منظومه شمسی دیدن نکرده بود. این دو کاوشگر در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در توری شگفت‌انگیز از مشتری، زحل، اورانوس و نپتون بازدید کردند.

ناسا ارتباط با وویجر 2 را موقتاً از دست داد

قبل از پرتاب دوقلوهای وویجر، انسان‌ها برای صدها سال به محدوده بیرونی منظومه شمسی خیره شده بودند. فضاپیماهای Pioneer 10 و ۱۱ تصویر واضح‌تری از مشتری و زحل ارائه کردند، اما همچنان اطلاعات کمی در مورد سیارات یا قمرهای آنها وجود داشت. علاوه بر این، تقریباً چیزی از اورانوس و نپتون شناخته نشده بود. وویجرها منظومه‌های سیاره‌ای پیچیده و قمرهای باورنکردنی مانند Io پوشیده از آتشفشان، اروپای یخی و تیتان با دریاهای متان را کشف کردند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.