میکس‌ نت (MixNet) چیست و چرا از VPN و Tor بهتر است؟

VPN چگونه کار می‌کند

VPN چگونه کار می‌کند

VPN با ایجاد یک تونل رمزنگاری شده بین کاربر و سرور، ترافیک اینترنتی کاربر را مخفی می‌کند و از دسترسی بیگانگان  به ترافیک شبکه جلوگیری می‌کند.

۲. قابلیت‌ها و ضعف‌ها

– میکس نت:

میکس‌نت به خوبی از حملات مبتنی بر زمان و تأیید هماهنگی جلوگیری می‌کند. همچنین، به دلیل تعداد کمتر گره‌ها، تاخیر کمتری نسبت به تور دارد.

اما، میکس‌نت به حملات Sybil (گره‌های جعلی) آسیب‌پذیر است. همچنین، نیازمند نصب نرم‌افزارهای ویژه و استفاده از پروتکل‌های خاص بوده که ممکن است مانع پذیرش در عموم شود.

– تور:

تور به خوبی از حملات تشخیص اثر انگشت و حملات Sybil محافظت می‌کند. همچنین، به دلیل شبکه و کاربران بیشتر، مقاومت بیشتری دارد. اما، تاخیر بیشتری نسبت به میکس‌نت دارد و در صورتی که گره‌های خروجی نفوذی باشند، امنیت را به خطر می‌اندازد.

– VPN:

VPN برای کاربرانی که به مخفی‌کردن مکان خود، اتصال امن به شبکه‌های عمومی و دسترسی به محتوای محدود شده منطقه‌ای علاقه‌مند هستند، مناسب است.

در صورتی که سرور سرعت پاسخگویی بالایی داشته باشد؛ کمترین تاخیر را نسبت به دو مورد قبل دارد.

همچنین، برای حفظ حریم خصوصی عمومی در هنگام مرور اینترنت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما، برخی از سرویس‌های VPN ممکن است سرعت اینترنت را کاهش دهند و یا حتی اگر از وی پی ان های عمومی یا ناشناس استفاده کنید؛ ممکن است خود همان سرور اطلاعات شما را شنود کرده و سرقت کند. امنیت آن نسبت به دو مورد دیگر به مراتب پایین‌تر است و احتمال نفوذ بالایی دارد.

۳. موارد استفاده

– میکس نت:

میکس نت برای مواردی که نیاز به حفظ حریم خصوصی قوی و محافظت از متاداده‌ها است، مناسب است. همچنین، به دلیل تاخیر کمتر، برای برخی از برنامه‌های زمان‌بندی نشده مناسب است.

– تور:

تور برای کاربرانی که به ناشناسی علاقه‌مند هستند و برنامه‌های زمان‌بندی شده را استفاده می‌کنند، مناسب است. همچنین، به دلیل مقاومت بیشتر و شبکه بزرگتر، برای استفاده عمومی مناسب‌تر است.

– VPN:

VPN به دلیل سادگی راه‌اندازی و وجود تعداد زیادی ارائه‌دهنده سرویس، به طور گسترده‌تری پذیرفته شده است.

به طور کلی، انتخاب بین میکس‌نت و تور یا VPN بستگی به نیازها، الزامات خاص و سطح دانش فنی شما دارد. باید مزایا، محدودیت‌ها و نیازهای خود را به دقت ارزیابی کنید تا تصمیم درستی بگیرید.

آینده میکس نت

در حال حاضر شرکت Nym Technologies در زمینه میکس‌نت فعالیت می‌کند و مدعی است برخلاف Tor و VPN، میکس نت می‌تواند حتی آژانس‌های امنیت ملی که به صورت منفعل بر کل شبکه نظارت می‌کنند را نیز شکست دهد و از دیدها پنهان بماند.

هری هالپین، مدیرعامل NYM می‌گوید که در آینده می‌توانید آزادانه ارتباط برقرار کنید؛ بدون آنکه ترافیک اینترنت شما در کلان داده‌ نمایش داده شود.

آینده میکس نت

آینده میکس نت

شبکه Nym از کیف پول‌های رمزنگاری شده، پروتکل‌های DeFi، پیام‌رسان‌های فوری و دستگاه‌های اینترنت اشیا پشتیبانی می‌کند. اخیراً، Nym mixnet testnet Finney از نظر تعداد گره‌ها به Tor نزدیک شده است.

به گزارش coindesk، هری هالپین، مدیر‌عامل NYM گفته است که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، فیلترشکن غیرمتمرکز خود را راه‌ اندازی خواهد کرد.

این پروژه زیرساخت حفظ حریم خصوصی با حمایت بایننس و شرکت سرمایه‌گذاری  Andreessen Horowitz خواهد بود.

این پروژه یک VPN غیرمتمرکز و یک میکس نت را در یک شبکه گرد هم می‌آورد تا به کاربران بالاترین سطح حریم خصوصی و امنیت را برای تمام فعالیت‌های آنلاین آنها ارائه دهد.

در صورت اجرایی شدن این پروژه، همان‌طور که توضیح داده شد؛ بر خلاف وی پی ان‌های متمرکز که تمام داده‌های شما را از طریق یک سرور عبور می‌دهند و امنیت بالایی ندارد؛ NymVPN ترافیک شما را در شبکه‌ای از گره‌ها پراکنده می‌کند.

قطعا در آینده نزدیک بیشتر از این پروژه خواهیم شنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.