مک بوک پرو در کدام کشورها ارزان‌تر است؟

macbook pro m1 max with person 63b5805a745f73edafcd33f2

چه برای مدل ۱۴ اینچی و چه برای مدل ۱۶ اینچی، مالزی ارزان‌ترین مکان برای خرید مک بوک پرو است. با ۱۹۴۹ دلار برای مک بوک پروی ۱۴ اینچی و ۲۳۹۱ دلار برای مدل ۱۶ اینچی، یک فرد آمریکایی با احتساب مالیاتی که باید هنگام خرید در آمریکا بپردازد، چیزی در حدود ۳۵۰ دلار از یک شهروند مالزی باید بیشتر برای خرید هزینه کند. تایلند، استرالیا و تایوان مقرون‌به‌صرفه ترین مکان‌های بعدی برای خرید مک بوک پرو هستند. توجه داشته باشید که هنگام مقایسه این دو دستگاه، تغییر زیادی در رتبه‌بندی هر کشور وجود ندارد.

برزیل نیز با قیمتی تقریباً دوبرابری نسبت به آمریکا عنوان گران‌ترین کشور برای خرید هر دو دستگاه را به خود اختصاص می‌دهد و در پایین لیست قرار می‌گیرد.

در این مقاله تنها قیمت خرده فروشی از فروشندگان رسمی اپل در هر کشور مورد بررسی قرار گرفته است. این به این معنی نیست که نمی‌توانید فروشگاه شخص ثالثی را در هر کشور با قیمتی بهتر پیدا کنید، اما به دلیل مقایسه‌ی بهتر از لحاظ کردن فروشندگان شخص ثالث در این مقاله چشم‌پوشی کرده‌ایم.

همچنین برای مقایسه‌ی عادلانه‌تر، نمی‌توانیم درمورد تخفیفات ویژه‌ای که فروشندگان رسمی اپل برای مناسبت‌های مختلف مثل سال نو یا بازگشایی مدارس در نظر می‌گیرند صحبت کنیم به دلیل این که برای مثال در زمان نگارش این مقاله فروشگاه اینترنتی آمازون مدل ۱۴ اینچی مک بوک پرو را با قیمتی معادل ۱۷۹۹ دلار و مدل ۱۶ اینچی را با قیمت ۲۲۹۹ دلار به فروش می‌رساند.  

چرا مک‌بوک پرو در برخی کشورها ارزان‌تر و در برخی دیگر گران‌تر است؟

تمام اقتصاد‌های بزرگ در سراسر جهان به همان اندازه که پیچیده هستند با یکدیگر نیز تفاوت دارند. عوامل مختلفی در رابطه با قیمت‌گذاری مک بوک پرو اپل در هر کشور وجود دارد، از جمله هزینه‌های حمل و نقل یا قوانین مالیاتی هر کشور. اپل باید قبل از تعیین قیمت در هر منطقه، همه این موارد را در نظر بگیرد.

نرخ تبدیل ارز نیز در این مقایسه نقشی اساسی دارد، زیرا قیمت‌ها در هر کشور به ارزش دلار آمریکا در آن کشور برمی‌گردد. نرخ ارز می‌تواند به‌طور قابل توجهی نوسان داشته باشد و انجام همین مقایسه در سه ماه دیگر ممکن است باعث شود تا  برخی از کشورها تنها به همین دلیل در رتبه‌بندی جابه‌جا شوند. به عنوان مثال، نگاهی به جدول نشان می‌دهد که برزیلی‌ها به دلیل ارزش کمتر پول ملی خود نسبت به دلار آمریکا، برای مک بوک پرو بیشترین هزینه را می‌کنند. این موضوع حداقل تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا در حال حاضر قیمت این دستگاه‌ها در برزیل بسیار گران است.

به نظر شما آیا قیمت مک بوک‌های اپل در ایران در مقایسه با آمریکا بیشتر است؟

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.