مچ‌بند در برابر ساعت هوشمند؛ کدام را بخریم؟

روز‌به‌روز شرکت‌های بیشتری توجه خود را از مچ‌بند های هوشمند به سمت ساخت ساعت‌های هوشمند معطوف می‌کنند. چنین کاری کاملا منطقی است زیرا یک ساعت هوشمند قیمت بالاتری دارد و بنابراین شرکت سازنده با فروش آن، به سود بیشتری دست پیدا می‌کند. با این حال فقط به دلیل اینکه بازار در حال سوئیچ به ساعت هوشمند است، قرار نیست لزوما شما هم چنین کاری انجام دهید.

در این مطلب از زوایای مختلف مچ‌بند‌های هوشمند را با ساعت‌های هوشمند بررسی می‌کنیم تا اگر بین خرید این دو گجت مردد مانده‌اید، راحت‌تر بتوانید دست به انتخاب بزنید.

ساعت هوشمند مدل T900 Ultra

۳۴۰,۰۰۰

تومان

ساعت هوشمند مدل T800 ultra

۳۳۰,۰۰۰

تومان

دلایل خرید مچ‌بند هوشمند

قیمت پایین

مچ‌بند هوشمند

یکی از مهم‌ترین مزایای مچ‌بند‌های هوشمند، قیمت بسیار پایین آن‌ها است. برخی مچ‌بند‌ها با وجود داشتن نمایشگر AMOLED، سنسورهای دقیق و عمر باتری بسیار طولانی، با قیمت خیلی مناسبی به فروش می‌رسند. البته در بازار ایران هم برخی مچ‌بند‌های هوشمند قیمت نسبتا بالایی دارند ولی واقعیت این است که بسیاری از مدل‌های باکیفیت و محبوب، اقتصادی محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر، باید بگوییم که طبیعتا قرار نیست تمام کاربران از چنین خریدی رضایت داشته باشند. بنابراین برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای اینکه مبلغ هنگفتی را برای این آزمایش هزینه کنند، چند ماه از یک مچ‌بند هوشمند ارزان‌قیمت استفاده کنند و اگر علاقه‌ی زیادی به آن پیدا کردند، حالا می‌توانند با خیال راحت‌تری به سراغ ساعت هوشمند بروند یا به استفاده از همان مچ‌بند ادامه دهند.

مچ بند هوشمند شیائومی مدل Mi Band 7 Global Version

راحتی استفاده

مچ‌بند هوشمند

هر ساله، ساعت‌های هوشمند پردازنده‌های بهتر، باتری‌های بزرگ‌تر و سنسورهای جدیدتری دریافت می‌کنند تا بین رقبا بیشتر به چشم بیایند. اگرچه این رقابت به نفع مشتری نهایی است، اما از سوی دیگر منجر به افزایش افزایش و ضخامت هم می‌شود. برخی کاربران با وزن ساعت‌های هوشمند هیچ مشکلی ندارند ولی برخی دیگر اصلا دوست ندارند ساعت‌ها از یک ساعت سنگین استفاده کنند.

این در حالی است که مچ‌بند‌های هوشمند وزن بسیار پایینی دارند و بعد از چند ساعت استفاده، ممکن است حتی حضور مچ‌بند بر روی دست خود را فراموش کنید. از سوی دیگر اگر قابلیت پایش خواب برای شما اهمیت زیادی دارد، استفاده از مچ‌بند بدون شک منطقی‌تر از ساعت هنگام خواب است. زیرا خوابیدن با وجود یک ساعت هوشمند بر روی دست برای بسیاری از کاربران تجربه‌ی راحت و لذت‌بخشی نیست ولی مچ‌بند‌ها معمولا چنین مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

سادگی و عمر باتری

Smartwatch Vs Tracker 4

ساعت‌های هوشمند پیشرفته و باکیفیت، امکانات گسترده و جذابی را ارائه می‌کنند ولی بسیاری از کاربران به این ویژگی‌ها نیاز چندانی ندارند. اپل واچ یا ساعت هوشمند اندرویدی، قرار است در امتداد گوشی شما باشد و بنابراین مثلا می‌توانید از دستیارهای صوتی استفاده کنید به یادداشت‌های ثبت شده نگاهی بیندازید و دیگر موارد این‌چنینی. اما نمایشگر ساعت هوشمند در نهایت ابعاد کوچکی ندارد و بنابراین قرار نیست با استفاده از آن کارهای زیادی را انجام دهید.

از طرف دیگر، با پیشرفته‌تر شدن قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند، عمر باتری آن‌ها هم بسیار کمتر می‌شود. البته ما در مورد ساعت‌های پرچم‌دار صحبت می‌کنیم که قیمت بالایی دارند. ساعت‌های هوشمند معمولی که امکانات زیادی ندارند، عمر باتری خوبی ارائه می‌دهند ولی از سوی دیگر مزیت خاصی هم نسبت به مچ‌بند‌های هوشمند ندارند. یک مچ‌بند هوشمند از نمایشگر بزرگی بهره نمی‌برد و با توجه به اینکه از اپلیکیشن‌های مختلف پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین کمتر از نمایشگر آن بهره می‌برید. مچ‌بند هوشمند به غیر از نشان دادن اطلاعات مربوط به سلامتی، تقریبا فقط برای چک کردن نوتیفیکیشن‌های گوشی استفاده می‌شود.

به دلیل همین تفاوت‌ها، عمر باتری یک مچ‌بند بسیار طولانی است و معمولا می‌توانید بین ۶ تا ۱۴ روز با هر بار شارژ استفاده کنید.

مچ بند هوشمند آنر مدل Band 6

دلایل انتخاب ساعت هوشمند

GPS داخلی، دستیار صوتی و تماس تلفنی

Smartwatch Vs Tracker 5

بدنه‌ی مچ‌بند هوشمند کوچک‌تر از ساعت هوشمند است و بنابراین فضای کمتری برای بهره‌گیری از قطعات مختلف دارد. تقریبا تمام مچ‌بند‌های هوشمند، فاقد GPS داخلی هستند ولی برخی از این مدل‌ها دارای چنین قابلیتی هستند. این مشخصه برای برخی کاربران اهمیت زیادی ندارد اما اگر می‌خواهید بدون به همراه بردن گوشی ورزش کنید، پس این مشخصه اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مزایای ساعت‌های هوشمند، بهره‌گیری بسیاری از مدل‌ها از میکروفون و اسپیکر است. بنابراین زمانی که مثلا مشغول رانندگی هستید، با استفاده از ساعت هوشمند خود می‌توانید به تماس تلفنی پاسخ دهید. البته باید یادآوری کنیم که لزوما تمام ساعت‌های هوشمند دارای GPS داخلی و میکروفون و اسپیکر نیستند ولی نمونه‌های باکیفیت چنین قابلیت‌هایی دارند.

ساعت هوشمند اپل مدل Series 8 Aluminum 45mm

جذابیت ظاهری بیشتر

Smartwatch Vs Tracker 6

واقعیت این است که بخش قابل توجهی از کاربران، ساعت‌های هوشمند را به دلیل جذابیت ظاهری آن‌ها خریداری می‌کنند. با وجود اینکه جذابیت طراحی مچ‌بند‌های هوشمند بسیار بیشتر از گذشته شده، ولی هنوز در این زمینه به اندازه‌ی ساعت‌های هوشمند باکیفیت، جذابیت ندارند. در همین زمینه مثلا می‌توانیم به ساعت‌های سری اپل واچ اشاره کنیم که معمولا با تغییرات خاصی روبرو نمی‌شوند. اما بسیاری از کاربرانی که از اپل واچ استفاده می‌کنند، بر این باور هستند که همین ساعت، نمادی از ثروت آن‌ها است و با این کار می‌توانند به‌عنوان یک فرد خوش‌استایل با توان مالی خوب به نظر برسند.

با وجود اینکه ساعت‌هایی مانند اپل واچ برای کاربران ساکن کشورهای پیشرفته اصلا گران‌قیمت نیستند، ولی در جامعه‌ای مانند ایران، اپل واچ به همراه آیفون و دیگر موارد این‌چنینی، به نمادی از ثروت کاربر تبدیل شده‌اند و به همین خاطر برخی کاربران که توان مالی بالایی ندارند، ترجیح می‌دهند به جای خرید یک ساعت هوشمند ارزان‌قیمت معمولی، نسخه‌های فیک آن را خریداری کنند.

امکانات گسترده‌تر

Smartwatch Vs Tracker 7

ساعت‌های هوشمند پرچم‌دار مانند سری گلکسی واچ ۶، از سنسورهای سلامتی بیشتر و دقیق‌تری بهره می‌برند و بنابراین می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت سلامتی کاربر ارائه دهند. علاوه بر این باید به کیفیت بالاتر نمایشگر این ساعت‌های پرچم‌دار هم اشاره کنیم که روشنایی بسیار بالایی دارند و حتی در مناطق پرنور هم برای استفاده از آن‌ها با مشکلی روبرو نمی‌شوید.

اگر از جمله کاربرانی هستید که بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های متنوع WatchOS و WearOS برای شما اهمیت زیادی دارد، پس طبیعتا باید ساعت‌های مبتنی بر یکی از این دو سیستم‌عامل را خریداری کنید. طبیعتا به غیر از اپل واچ، فقط ساعت‌های گران‌قیمت اندرویدی از چنین قابلیتی بهره می‌برند.

ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch6 Classic 47mm

سخن پایانی

یک مچ‌بند هوشمند قیمت پایین‌تری نسبت به ساعت هوشمند دارد اما طبیعتا امکانات کمتری را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر اگرچه یک ساعت هوشمند باکیفیت با دریافت آپدیت نرم‌افزاری ممکن است قابلیت‌های جدیدی دریافت کند، ولی برای مچ‌بند هوشمند نمی‌توانیم چنین چیزی را انتظار داشته باشیم.

اگر برای کودک خود می‌خواهید محصولی خریداری کنید، طبیعتا یک ساعت هوشمند گزینه‌ی جذاب‌تری است زیرا مچ‌بند هوشمند احتمالا چندان مورد توجه او قرار نمی‌گیرد. همچنین اگر نمی‌خواهید برای خرید این گجت‌ها متحمل هزینه‌ی زیادی شوید و قصد دارید از سنسورهای دقیقی برای بررسی وضعیت سلامتی خود استفاده کنید، پس بدون شک خرید مچ‌بند هوشمند در چنین شرایطی منطقی‌تر است.

در بین بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار، اگر از آیفون‌ استفاده می‌کنید که طبیعتا باید به سراغ سری اپل واچ بروید. اما اگر کاربر گوشی‌های اندرویدی هستید، ساعت‌های سری گلکسی واچ ۶ بدون شک یکی از بهترین‌ها هستند که قابلیت‌های بسیار جذابی را ارائه می‌کنند.

ساعت هوشمند مدل T900 Ultra

۳۴۰,۰۰۰

تومان

ساعت هوشمند مدل T800 ultra

۳۳۰,۰۰۰

تومان

منبع: Android Central

سوالات متداول

اگر دنبال قیمت پایین‌تر هستیم، بین ساعت و مچ‌بند هوشمند کدام را انتخاب کنیم؟

در چنین شرایطی، خرید مچ‌بند هوشمند منطقی‌تر است.

آیا ساعت‌های هوشمند ارزان‌قیمت بهتر از مچ‌بند‌های هم‌قیمت خود هستند؟

واقعیت این است که ساعت‌های هوشمند ارزان‌قیمت امکانات زیادی ندارند و در چنین شرایطی، مچ‌بند‌های هوشمند جذاب‌تر محسوب می‌شوند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.