موشک فالکون ۹ ماه‌نشین خصوصی اودیسئوس را پرتاب کرد

the nova c moon lander 65ce63c5381b5915be4f3c59

یک ماه دیگر و تلاشی دیگر برای رسیدن به ماه آغاز شد. ماه‌نشین رباتیک NOVA-C از شرکت خصوصی اینتوئتیو ماشینز امروز پنجشنبه برفراز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، نوا-سی اولین فضاپیمای آمریکایی خواهد بود که از زمان ماموریت آپولو ۱۷، فرود نرم روی ماه انجام می‌دهد.

نوا-سی همچنین در صورت رسیدن به سطح ماه، اولین تلاش موفقیت‌آمیز بخش خصوصی برای فتح ماه را رقم خواهد زد. سه ماموریت خصوصی قبلی برای فرود روی ماه که از سوی یک شرکت آمریکایی دیگر، یک شرکت ژاپنی و یک شرکت غیرانتفاعی اسرائیلی انجام شدند، فرجامی ناموفق داشتند.

بااین‌حال، استیون آلتموس، رئیس و مدیرعامل اینتوئتیو ماشینز اطمینان دارد که فضاپیمای آن‌ها با موفقیت روی ماه فرود خواهد آمد. اگر شرکت‌های خصوصی بتوانند دستاورد چشمگیر رسیدن به سطح ماه را با هزینه‌ای بسیار کمتر از ماموریت‌های سنتی ناسا انجام دهند، فرصتی بی‌نظیر برای اکتشافات گسترده‌تر قمری به دست ناسا و بخش خصوصی فراهم خواهد شد.

ناسا مشتری اصلی ماموریت نوا-سی است و برای رساندن محموله‌هایش به سطح ماه، ازجمله دوربینی استریو برای مشاهده‌ی توده‌ی غبار برخاسته از سطح ماه در هنگام فرود فضاپیما و گیرنده‌ای رادیویی برای اندازه‌گیری اثرات ذرات باردار بر سیگنال‌های رادیویی، ۱۱۸ میلیون دلار به اینتوئتیو ماشینز پرداخت کرده است. علاوه‌بر ناسا، شماری از مشتریان دیگر نیز محموله‌هایی را برای فرود روی ماه درون نوا-سی قرار داده‌اند.

مدیرعامل اینتوئتیو ماشینز اطمینان دارد که فضاپیمای آن‌ها با موفقیت روی ماه فرود خواهد آمد

بااین‌حال، فرود روی ماه همچنان سخت است و تاکنون فقط دولت‌ها از عهده‌ی انجام آن برآمده‌اند. همین ماه گذشته، فضاپیمای خصوصی پرگرین از شرکت استروباتیک تکنالوژیز که در مسیر تبدیل‌شدن به اولین ماه‌نشین آمریکایی بعد از نیم‌قرن بود، اندکی پس از پرتاب دچار مشکل شد و حتی نتوانست مدار زمین را ترک کند. اگر شکست تلاش‌های خصوصی تداوم یابد، سرمایه‌گذاری ناسا روی بخش غیردولتی به خطر خواهد افتاد.

خوشبختانه، نوا-سی ماموریتش را با پرتابی آرام و بدون دردسر آغاز کرد. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، پنجشنبه در ساعت ۹:۳۵ به وقت ایران، موشک حامل ماه‌نشین نوا-سی از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا برخاست و فضاپیما را در مسیری مستقیم به سمت ماه فرستاد. اینتوئتیو ماشینز کمتر از ساعتی بعد گزارش داد که فضاپیما از مرحله‌ی دوم موشک جدا شده و خود را با موفقیت روشن کرده است. این شرکت ساعاتی بعد اعلام کرد که فضاپیما می‌تواند خود را در جهت مناسب حفظ کند، صفحه‌های خورشیدی‌اش درحال تولید انرژی هستند و با کنترل ماموریت در هیوستون در ارتباط است.

اینتوئتیو ماشینز طراحی فضاپیمای خود را نوا-سی می‌نامد. این ماه‌نشین، استوانه‌ای شش‌ضلعی با شش پایه‌ی فرود است و تقریبا ۴٫۲ متر ارتفاع و ۱٫۵ متر عرض دارد. شرکت سازنده می‌گوید فضاپیمایش از نظر اندازه با یک باجه‌ی تلفن قدیمی پلیس در بریتانیا یا همان ماشین زمان «تاردیس» در مجموعه‌ی علمی‌تخیلی دکتر هو یکسان است. ماه‌نشین در هنگام پرتاب با مخزن پر از سوخت، نزدیک به ۱۹۰۵ کیلوگرم وزن داشت.

فضاپیمای به‌خصوصی که در ماموریت امروز پرتاب شد، پس از مسابقه‌ای که بین کارمندان اینتوئتیو ماشینز انجام شد، با الهام از قهرمان حماسه ادیسه، «اودیسئوس» نام گرفت. ماریو رومرو، مهندس پیشنهاد‌دهنده‌ی این اسم گفت ماجراجویی اودیسئوس در ادیسه، کتاب شعر حماسی یونان باستان، تشبیه مناسبی برای ماموریت قمری محسوب می‌شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.