مودم ۵G اپل بر پایه نود ۳ نانومتری TSMC خواهد بود

Apple custom 5G modem

شرکت اپل در حال حاضر از مودم های ۵G ساخت شرکت کوالکام در محصولات خود استفاده می‌کند و قصد دارد با توسعه مودم سفارشی خودش و استفاده از آن در آیفون سال‌های بعد، از مودم‌های کوالکام بی‌نیاز شود. بعید است این مودم سفارشی به گوشی‌های سری آیفون ۱۵ برسد و سری آیفون ۱۵، به احتمال زیاد آخرین گوشی‌های اپل خواهند بود که از مودم کوالکام استفاده می‌کنند. به تازگی گزارشی منتشر شده که طبق آن، اپل از نود ۳ نانومتری TSMC برای مودم خودش استفاده خواهد کرد و تولید آن را نیز اواخر ۲۰۲۳ آغاز خواهد نمود.

مودم ۵G سفارشی اپل

اینطور که می‌دانیم، شرکت اپل تمام موجودی اولیه نود ۳ نانومتری TSMC و ظرفیت تولید آن را خریداری کرده و منطقی هم هست که اولین مودم ۵G خود را بر پایه همین نود توسعه بدهد. طبق گزارشی که به تازگی Commercial Times منتشر کرده، تولید این مودم در نیمه دوم ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و با افزایش ظرفیت تولید نود ۳ نانومتری در نیمه اول سال ۲۰۲۴، این مودم نیز وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

با این وضعیت، گوشی‌های آیفون ۱۵ به احتمال زیاد همچنان به مودم Snapdragon X70 ساخت شرکت کوالکام مجهز خواهند بود؛ اما آیفون ۱۵ آخرین سری است که از این مودم استفاده می‌کند. گوشی‌های خانواده آیفون ۱۶ قرار است اولین سری آیفون باشند که از مودم ۵G اختصاصی اپل استفاده می‌کنند. توسعه این مودم سفارشی از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و اینکه تا الآن به درازا کشیده، نشان می‌دهد که فرآیند توسعه آن برای غول کوپرتینو آسان نبوده است.

حتی در صورت تکمیل توسعه این مودم، انتظار داریم که تولید انبوه آن در مقیاس کمتری نسبت به نیاز سالیانه اپل انجام بشود و ممکن است کوالکام برای مدتی دیگر، همچنان بخشی از تقاضای اپل را تأمین کند. هدف اپل این است که تا حد امکان، چیپ‌های مورد نیاز خودش را خودش تأمین کند و به دیگر شرکت‌ها وابسته نباشد. به همین خاطر است که این شرکت توسعه یک ماژول یکپارچه برای Wi-Fi، بلوتوث و داده همراه را در دستور کار دارد تا دیگر وابسته به Broadcom نباشد.

طبیعتاً این تصمیم اپل چند سال برای اجرای کامل زمان نیاز دارد، اما نگاه فعلی ما به سال ۲۰۲۴ میلادی است. اپل طی این مدت اطلاعات بیشتری در خصوص مودم ۵G خودم منتشر خواهد کرد و از میزان بهینگی مصرف انرژی، یکپارچگی بهتر با آیفون و صدالبته ظرفیت‌های آن در ارتباطات ماهواره‌ای بیشتر خواهد گفت.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.