مودم ۴G یا TD-LTE بخریم؟ تفاوت‌ها، مزایا و معایب هریک

توسط

در

اگر یک کاربری باشید که تازه می‌خواهید از اینترنت موبایل استفاده کنید؛ شاید سر این دو راهی بمانید که یک مودم ۴G یا TD-LTE بگیرید یا اصلا هزینه بیشتری کرده و یک مودم ۴G/TDLTE بخرید؟

با ضعیف شدن اینترنت ADSL و در دسترس نبودن VDSL و نیاز کاربران به سرعت‌های بیشتر از ۱۰ و ۱۶ مگابیت؛ به‌ویژه در دانلود و آپلود؛ کاربران بیشتری به سوی اینترنت ۴G و TD-LTE کشیده شدند.

به‌ویژه اینکه امروز ده‌ها شرکت اپراتور مجازی از ایرانسل فرکانس گرفته و اقدام به عرضه اینترنت TD-LTE با قیمت‌ها و شرایط مختلف و متنوع به کاربران می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ۵ مودمی که به هر دو اینترنت ۴G LTE و TD-LTE وصل می‌شوند

ما در این مطلب سعی می‌کنیم به طور خلاصه و بدون درگیر شدن با مقایسه‌های فنی پیچیده مربوط به فناوری‌های هر دوی این مودم‌ها؛ بگوییم کدام‌یک برای شما مناسب است! برای مقایسه این دو نوع مودم ابتدا باید تفاوت فناوری‌های هریک را بدانیم:

فناوری ۴G-LTE

۴G یا ۴G LTE نسل چهارم شبکه‌های موبایل است که یک اینترنت پرسرعت را روی گوشی تلفن همراه و سیم‌کارت مجهز به ۴G فراهم می‌کند. LTE نسخه پیشرفته‌ای از فناوری ۴G است که سرعت بیشتر و کیفیت بهتری ارایه می‌دهد.

امروزه، در ایران همه اپراتورها دارای سایت‌های ۴G و ۴.۵G هستند و شما اگر یک گوشی موبایل یا مودم ۴G داشته باشید؛ می‌توانید به سایت‌های BTS آن‌ها وصل شده و سرعت اینترنت موبایل خیلی خوبی در حد ۵۰ مگابیت داشته باشید.

بنابراین؛ تا اینجا باید بدانیم که ۴G یک اینترنت مبتنی بر موبایل و شبکه‌های سلولی است و برای استفاده از آن روی دستگاه‌های دیگری مانند نوت‌بوک و کامپیوتر نیاز به مودم ۴G و یک سیم‌کارت داریم.

سرعت اینترنت ۴G در ایران (برخی اپراتورها مدعی هستند که اینترنت ۴.۵G نیز می‌دهند) حدود چند ده مگابیت است. روی ایرانسل به نظر می‌رسد بیشترین سرعت ۴G در بهترین شرایط به ۱۰۰ مگابیت برسد. 

نمونه‌ای از مودم‌های 4G شرکت ایرانسل

نمونه‌ای از مودم‌های 4G شرکت ایرانسل

نمونه‌ای از مودم‌های ۴G شرکت ایرانسل

فناوری TD-LTE

اما TD-LTE چیست؟

تی‌دی‌ال‌تی نیز یک فناوری مبتنی بر نسل چهارم شبکه‌های موبایل است ولی از فرکانس‌های متفاوتی برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌کند و کلا فناوری آن با ۴G متفاوت است.

گاهی به اینترنت TD-LTE اینترنت ثابت هم گفته می‌شود ولی منظور چیزی مشابه اینترنت ADSL و فیبرنوری نیست بلکه همان اینترنت موبایل است ولی باید در یک نقطه ثابت و با استفاده از مودم TDLTE دریافت شود.

هر دو اینترنت ۴G و TD-LTE به سیم‌کارت نیاز دارند ولی در TD-LTE دیگر تماس تلفنی و پیامک نداریم و فقط یک سیم‌کارت TDLTE گرفته و روی مودم می‌اندازیم تا به اینترنت وصل شویم. 

هر دو اینترنت ۴G و TD-LTE از نظر سرعت، پوشش‌دهی، تعرفه‌ها، بسته‌های اینترنت و سرعت با یکدیگر متفاوت هستند. ایرانسل سریع‌ترین اینترنت TD-LTE را با حداکثر ۸۰ مگابیت بر ثانیه می‌دهد ولی سایر سرویس‌دهنده‌ها از جمله مبین‌نت سرعتی ۵۰ مگابیت می‌دهند.

سرعت اینترنت ۴G بیشتر است و از نظر پوشش‌دهی وضعیت بهتری نسبت به TD-LTE دارد ولی قیمت اینترنت TD-LTE بهتر است و از این جهت برای استفاده در خانه برای دانلود، کارهای روزانه و وب‌گردی یا در شرکت‌ها برای اتصال چندین کامپیوتر به طور دائمی به اینترنت مناسب است. به ویژه با گران شدن بسته‌های اینترنت موبایل و حذف بسته‌های مدت‌دار و پرحجم، اینترنت تی دی ال تی برای خانه به صرفه‌تر و جذاب‌تر شده است.

نمونه‌ای از مودم‌های TD-LTE ایرانسل

نمونه‌ای از مودم‌های TD-LTE ایرانسل

نمونه‌ای از مودم‌های TD-LTE ایرانسل

محدوده پوشش‌دهی مودم ۴G و TD-LTE

در ابتدای ورود اینترنت TD-LTE به ایران، پوشش‌دهی ضعیفی داشت ولی اکنون می‌توان گفت ایرانسل تقریبا کل کشور را زیر پوشش سرویس اینترنت TD-LTE خود برده است و شرکت مبین‌نت هم در بسیاری از شهرها سرویس TD-LTE ارائه می‌دهد.

حتما باید پیش از خرید یک مودم ۴G یا TD-LTE بررسی کنید در نقطه و محل شما کدام شبکه پوشش‌دهی بهتری دارد و کدام شرکت‌ها سرویس می‌دهند.

شاید برخی اوقات برای شما سرویس اینترنت TD-LTE بهتر باشد ولی در نقطه‌ای که هستید؛ هیچ سایت TD-LTE نباشد و در نتیجه خرید مودم TD-LTE بی‌فایده است و ناچار هستید سراغ خرید یک مودم فورجی بروید.

در کل، پوشش‌دهی اینترنت و شبکه‌های فورجی بهتر و بیشتر از TD-LTE است. در شهرهای بزرگ اینترنت TD-LTE راحت‌تر در دسترس است ولی در روستاها و حاشیه‌های شهرها اصلا بهتر است سراغ TD-LTE نروید و فقط از ۴G استفاده کنید.

سرعت مودم ۴G و TD-LTE

اینترنت موبایل در چند سال اخیر در ایران پیشرفت زیادی کرده است و شما اکنون با یک گوشی تلفن همراه یا مودم خوب می‌توانید سرعتی بالای ۱۰۰ مگابیت روی ۴G داشته باشید.

کاربران اینترنت موبایل با یک مودم می‌توانند سرعتی بین ۲۰ تا ۸۰ مگابیت را روی ۴G داشته باشند.

اگر از تجمیع فرکانس یا MIMO 4×۴ استفاده کنید و یک مودم ۴G رده بالا خریده باشید؛ گاهی سرعت اینترنت شما به ۲۰۰ مگابیت و بالاتر هم می‌رسد.

همه‌چیز در اینجا به پوشش‌دهی شبکه و ترافیک روی سایت BTS نزدیک شما بستگی دارد.

در اینترنت و شبکه‌های TD-LTE، سرعت پایین‌تر است و معمولا کاربران تی‌دی‌ال‌تی سرعتی بین ۱۰ تا ۵۰ مگابیت دارند. سرعت TD-LTE کمتر از ۴G است؛ هم از نظر دانلود و هم از آپلود ولی چون قیمت بسته اینترنت TD-LTE پایین‌تر است؛ برای کاربران بسیار به‌صرفه‌تر است.

باز هم سرعت TD-LTE بسیار بهتر از اینترنت ADSL است که حداکثر ۱۶ مگابیت است. اگر قیمت و هزینه اینترنت و مودم برایتان اهمیت ندارد؛ بهتر است یک مودم ۴g LTE بخرید که سرعت بیشتری به دست می‌دهد.

نمونه‌ای از مودم‌های TD-LTE مبین‌نت

نمونه‌ای از مودم‌های TD-LTE مبین‌نت

نمونه‌ای از مودم‌های TD-LTE مبین‌نت

مودم ۴G/TDLTE

نسل جدیدی از مودم‌های سیم‌کارتی وارد ایران شده است که از هر دو شبکه‌های ۴G LTE و TD-LTE پشتیبانی می‌کنند.

شما می‌توانید با خرید سیم‌کارت هریک از این شبکه‌ها از هر اپراتوری، به اینترنت دلخواه خود وصل شوید.

این مودم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای عموم کاربران نیستند. نخست، قیمت بسیار بالایی دارند و معمولا از ۳ الی ۴ میلیون تا ۳۰ میلیون هستند. دوم، معمولا لاک شده یا دست دو هستند و هر سیم‌کارتی روی آن‌ها فعال نمی‌شود.

سوم، باید بلد باشید از این مودم‌ها استفاده کنید و تنظیمات مختلف مربوط به انتخاب فرکانس‌ها و تجمیع فرکانس و کریرها را انجام دهید.

معروف‌ترین مودم ۴G/TDLTE بازار، مودم هواوی B612 یا همان ایرانسل TF-i60 است ولی مودم‌های هواوی B818 یا H112 نیز هستند که می‌توانند به هر دو شبکه فورجی و تی‌دی‌ال‌تی وصل شوند.

اخیرا، ایرانسل یک مودم ۴G/TDLTE ساخت خودش به نام TF-i60 S1 را نیز روانه بازار کرده است. همین‌طور، مودم ۴G/TDLTE دیگری به نام TF-i60 G1 ساخته که اتفاقا کارایی و سرعت خوبی نشان داده و دارد تبدیل به یکی از بهترین مودم‌های رومیزی سیم‌کارتی ایران می‌شود.

نکته مهم درباره این مودم‌ها، شما نمی‌توانید همزمان اینترنت ۴G و TD-LTE داشته باشید و فقط می‌توانید یک سیم‌کارت ۴G یا TDLTE روی مودم انداخته و به شبکه وصل شوید.

قیمت مودم ۴G و TD-LTE

از نظر قیمتی، هم مودم‌های TD-LTE و هم قیمت بسته‌های اینترنت این سرویس ارزان‌تر از مودم‌های ۴G LTE هستند.

البته، برخی از مودم‌های همراه و رده پایین ۴G ارزان‌تر از مودم‌های TD-LTE در می‌آیند. در چند وقت اخیر و با استقبال مردم از اینترنت TD-LTE، قیمت مودم‌های TD-LTE نیز افزایش پیدا کرده است.

اگر بخواهید مودمی بخرید که از هر دو اینترنت ۴G LTE و TD-LTE پشتیبانی می‌کند؛ باید پول بیشتری بپردازید. چون معمولا مودم‌های ۴G/TD-LTE خوب در بازار ایران گران‌قیمت هستند.

مثلا مودم ایرانسل TF-i60 H1 در بازار قیمتی ۵ الی ۶ میلیون تومان دارد. مودم Tf-i60 G1 به قیمت ۲.۵ میلیون تومان با بسته اینترنت ۶ ماهه و سیم‌کارت فروخته می‌شود و هواوی B612 نزدیک به ۵ میلیون تومان است.

اگر یک مودم TDLTE از خود اپراتورها بگیرید و لاک شده باشد؛ هزینه شما بسیار پایین‌تر می‌شود. مثلا مودم TK-2510 Plus قیمتی حدود ۳ میلیون تومان دارد.

جابه‌جایی مودم ۴G و TD-LTE

۴G یک اینترنت موبایل است و TD-LTE یک اینترنت ثابت. پس تکلیف در این بخش کاملا مشخص و واضح است.

اگر یک فرد دایم در حال حرکت و مسافرت و جابه‌جایی هستید؛ فعلا اینترنت ۴G برای شما بهتر است و به سراغ خرید یک مودم ۴G بروید. TD-LTE در برخی شهرها و نقاط دورافتاده یا کور جواب نمی‌دهد.

البته، اپراتورها روی قابلیت جابه‌جایی و بی‌سیم TD-LTE زیاد مانور می‌دهند اما در واقع می‌توان مودم TD-LTE را در یک شهر جابه‌جا کرد و برای رفتن به مناطق کوهستانی، دریا و کویر، بیابان و روستا اینترنت ۴G مطمئن‌تر است. 

مودم ۴G یا مودم TD-LTE؟

اگر سریع‌ترین اینترنت با بهترین پوشش‌دهی و پینگ پایین را نیاز دارید؛ سراغ خرید یک مودم ۴G بروید.

ساکنان حاشیه شهرها یا در روستاها زندگی می‌کنید یا نقاطی که آنتن‌دهی موبایل و اینترنت همراه ضعیف است؛ باز هم توصیه می‌شود مودم ۴G بخرید.

به فرض اینکه هزینه اینترنت برای شما مهم است و می‌خواهید از اینترنت در یک نقطه ثابت استفاده کنید و مثلا شب‌ها مشغول دانلود باشید یا کلا کارهای روزانه‌ای روی اینترنت انجام می‌دهید؛ مودم TD-LTE بخرید.

مودم‌های TF-i60 H1 و Tf-i60 S1 و هواوی B612 و هواوی B818 از جمله مودم‌هایی هستند که از هر دو سیم‌کارت و اینترنت TD-LTE و ۴G پشتیبانی می‌کنند.

خوشحال می‌شوم نظرتان یا تجربه‌تان را درباره خرید و استفاده مودم ۴G یا TD-LTE برایم بنویسید تا در آینده با دیگر خواننده‌ها هم درمیان بگذاریم. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.