مواد ضد ویروسی جدید در مقابل ویروس های نوظهور

دانشمندان آنتی ویروس هایی را شناسایی کردند که می توانند با بیماری های عفونی نوظهور مبارزه کنند.

به گزارش سیناپرس همدان، یک مطالعه جدید عوامل بالقوه ضد ویروسی با طیف گسترده ای را شناسایی کرده است که می توانند چندین خانواده از ویروس های RNAدار را هدف قرار دهند که همچنان تهدید قابل توجهی برای همه گیری های آینده هستند. این مطالعه که توسط گوستاوو گارسیا جونیور در دپارتمان فارماکولوژی مولکولی و پزشکی UCLA انجام شد، کتابخانه ای از آگونیست های ایمنی ذاتی را که با هدف قرار دادن گیرنده های تشخیص پاتوژن کار می کنند، مورد آزمایش قرار داد و چندین عامل، از جمله یک مورد که فعالیت ضد ویروسی قوی علیه اعضای خانواده های ویروسی RNA نشان داد، را یافت که امیدوار کننده بودند.

همه‌گیری در حال حاضر SARS-CoV-2، که از زمان شروعش نزدیک به هفت میلیون نفر را در سراسر جهان گرفتار کرده است، آسیب‌پذیری‌های جامعه بشری را در برابر شیوع گسترده ای از پاتوژن‌های نوظهور آشکار کرده است. در حالی که نویسندگان به طور دقیق پیش‌بینی می‌کنند چه چیزی باعث همه‌گیری بعدی می‌شود، اما نویسندگان می‌گویند همه‌گیری‌های اخیر و همچنین تغییرات آب و هوایی جهانی و طبیعت در حال تکامل مداوم ژنوم RNA نشان می‌دهد که آربوویروس‌ها، ویروس‌هایی که توسط بندپایانی مانند پشه‌ها منتشر می‌شوند، نامزدهای اصلی هستند. اینها شامل ویروس Chikungunya (CHIKV)، ویروس دنگی، ویروس نیل غربی و ویروس زیکا است. محققان می گویند: با توجه به پتانسیل اپیدمی که قبلاً نشان داده شده است، یافتن درمان های گسترده طیف موثر علیه این ویروس ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا آنها به عوامل بالقوه برای همه گیری ها تبدیل می شوند.

در مطالعه جدید که در Cell Reports Medicine منتشر شد، محققان دریافتند که چندین ضد ویروس این آربوویروس ها را با درجات مختلف مهار می کنند. وایتی آروموگاسوامی، نویسنده ارشد، دانشیار دپارتمان فارماکولوژی مولکولی و پزشکی UCLA گفت: قوی‌ترین و با وسیع الطیف ‌ترین عوامل ضد ویروسی شناسایی‌شده در این مطالعه آگونیست‌های STING داینوکلئوتید حلقوی (CDN) بودند که همچنین در ایجاد دفاع ایمنی در برابر سرطان نویدبخش است.

آروموگاسوامی افزود: یک پاسخ ضد ویروسی میزبان قوی القا شده توسط درمان تک دوز STING آگونیست cAIMP در پیشگیری و کاهش آرتریت ویروسی ناتوان کننده ناشی از ویروس Chikungunya در مدل موش موثر است. این یک روش درمانی بسیار امیدوارکننده است زیرا افراد مبتلا به ویروس Chikungunya سال‌ها و دهه‌ها پس از عفونت اولیه از آرتریت ویروسی رنج می برند.

نویسنده ارشد Arunachalam Ramaiah، دانشمند ارشد در بخش بهداشت شهر میلواکی گفت: در سطح مولکولی، CHIKV به عدم تعادل رونویسی (و شیمیایی) قوی در سلول‌های پوست آلوده (فیبروبلاست‌ها) در مقایسه با ویروس نیل غربی و ویروس زیکا کمک می‌کند، که منعکس‌کننده تفاوت احتمالی در مکانیسم‌های آسیب ناشی از ویروس (پاتوژنز بیماری) توسط ویروس‌های متعلق به خانواده های مختلف است، علیرغم اینکه همه ویروس های منتقله از پشه هستند.

Ramaiah افزود: مطالعه تغییرات رونویسی در سلول‌های میزبان نشان می‌دهد که درمان cAIMP سلول‌ها را از اثر مضر اختلال در تنظیم سلولی، سیستم ایمنی و مسیرهای متابولیک ناشی از CHIKV نجات می‌دهد.

این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند که آگونیست‌های STING فعالیت ضد ویروسی طیف گسترده‌ای را علیه ویروس‌های منتقله از بندپایان و ویروس‌های تنفسی، از جمله SARS-CoV-2 و Enterovirus D68 در مدل‌های کشت سلولی نشان دادند.

گارسیا خاطرنشان می‌کند: گام بعدی توسعه این ضد ویروس‌های وسیع الطیف در ترکیب با سایر ضد ویروس‌های موجود است و در صورت شیوع بیماری‌های تنفسی و آربوویروسی در آینده به آسانی در دسترس قرار می‌گیرد.

منبع: Cell Reports Medicine

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته مواد ضد ویروسی جدید در مقابل ویروس های نوظهور اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.