مهندسی باکتری های روده را برای درمان فشار خون بالا

به گزارش سیناپرس همدان، دانشمندان دانشگاه تولدو ثابت کرده‌اند که باکتری‌های مهندسی‌شده می‌توانند فشار خون را کاهش دهند، یافته‌ای که درهای جدیدی را برای به‌کارگیری میکروبیوم خود بدن برای درمان فشار خون بالا باز می‌کند.

دکتر بینا جو، محقق در زمینه فشار خون در UToledo و نویسنده ارشد مقاله، گفت: این مطالعه که در مجله Pharmacological Research منتشر شده، نشان دهنده یک تغییر پارادایم یا الگو است.

جو، استاد برجسته دانشگاه و رئیس دپارتمان فیزیولوژی و فارماکولوژی در کالج پزشکی و علوم زیستی UToledo، پیشگام در مطالعه ارتباط بین باکتری های ساکن در روده ما و تنظیم فشار خون است.

او گفت: سوالی که ما همیشه می پرسیم این است که آیا می توانیم از میکروبیوتا (میکروب های مفید بدن) برای کمک به سلامت خود استفاده کنیم، که رسیدن فشار خون مطلوب علامت اصلی آن است. تا به حال، ما به سادگی گفته ایم که تغییرات در میکروبیوتا در افزایش فشار خون یا فشار خون بالا نقش دارد. این یافته‌ها مهم هستند، اما همیشه یک کاربرد ثابت ندارند.

این اولین باری است که نشان داده‌ایم واقعاً می‌توانیم این کار را انجام دهیم. این دلیلی بر این است که شما می‌توانید از میکروبیوتا برای تولید محصولاتی استفاده کنید که سلامت شما را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

جو و تیمش در جدیدترین تحقیقات خود، لاکتوباسیلوس پاراکازی، یک باکتری مفید روده را آزمایش کردند که به طور ویژه برای تولید پروتئینی به نام ACE2 در موش‌های آزمایشگاهی که مستعد ابتلا به فشار خون هستند و قادر به تولید طبیعی ACE2 نیستند، اصلاح کردند.

ACE2 در سال های اخیر به دلیل نقش آن به عنوان گیرنده کلیدی برای ویروسی که باعث COVID-19 می شود، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

با این حال، این پروتئین همچنین با اثر بازخورد منفی سیستم رنین-آنژیوتانسین را تنظیم می کند که آنژیوتانسین II را تولید می کند، هورمونی که فشار خون را به طرق مختلف افزایش می دهد، از جمله با انقباض رگ های خونی.

با تغذیه موش‌ها با باکتری مهندسی شده لاکتوباسیلوس پاراکازی به‌عنوان یک پروبیوتیک، محققان توانستند ACE2 انسان را در روده‌های آن‌ها القا کنند که به‌طور خاص آنژیوتانسین II روده‌شان را کاهش داد و به نوبه خود، فشار خون آنها را بهبود داد.

با این حال، جالب توجه است که اثرات کاهش فشار خون تنها در موش‌های ماده مشاهده شد. اگرچه هیچ تفاوتی در بیان ACE2 بین موش‌های نر و ماده وجود نداشت، اما فقط موش‌های ماده شاهد کاهش فشار خون خود بودند.

محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا چنین بوده است، اما جو حدس می‌زند که این موضوع به این واقعیت مربوط است که زنان، اما نه مردان، دو نسخه کاربردی از ACE2 دارند.

ژن کد کننده ACE2 در ناحیه ای از کروموزوم X قرار دارد که از یک پدیده ژنتیکی به نام X-inactivation فرار می کند. جو گفت، به نظر می رسد که داشتن دو نسخه کاربردی از ACE2 برای زنان بسیار مهم است، زیرا زمانی که هر دو نسخه از بین می رفت، زنان در مقایسه با مردان سطح بسیار بالاتری از فشار خون را تجربه می کردند.

او گفت: بنابراین به نظر می‌رسد که زنان به راحتی تمام کمک‌هایی را که می‌توانند از میکروبیوتای روده تأمین‌کننده ACE دریافت کنند، می‌پذیرند. در حال حاضر، این یک نظریه است که نیاز به اثبات تجربی بیشتری دارد.

با این حال، جو گفت، حتی با وجود نتایج متفاوت بین موش‌های نر و ماده، این یافته‌ها گام مهمی بین تئوری استفاده از باکتری‌ها برای درمان فشار خون بالا و سایر بیماری‌های مزمن و توانایی آوردن آن به کلینیک است.

او گفت: در مورد پزشکی میکروبیوم سؤالاتی وجود دارد، آیا این یک صرفا یک روش آزمایشگاهی است یا واقعی است؟ این یک نمایش بسیار هیجان‌انگیز است که نشان می‌دهد ما می‌توانیم از باکتری‌ها به نفع خود استفاده کنیم، و برای کنترل فشار خون بالا از آن ها کمک بگیریم، چیزی که بر بخش قابل توجهی از جمعیت تأثیر می‌گذارد. این یک خیال دست یافتنی است که روزی برای کنترل فشار خون خود به داروهای سنتی نیاز نداشته باشید.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، تقریباً نیمی از بزرگسالان ایالات متحده به فشار خون بالا مبتلا هستند و از هر چهار نفر تنها یک نفر فشار خون خود را تحت کنترل دارد.

اگرچه این بیماری به ندرت علائمی را نشان می دهد، فشار خون کنترل نشده یک عامل خطر اصلی برای حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی است.

جو گفت که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، از جمله مطالعاتی در مورد اینکه چه اتفاقی می افتد زمانی که باکتری های تولید کننده ACE2 در حیواناتی که بدن آنها پروتئین را به طور طبیعی می سازد و هر گونه عوارض جانبی که ممکن است با افزایش سطح ACE2 در روده ایجاد شود، اتفاق می افتد.

با این حال، اولین تحقیق در نوع خود از UToledo پنجره‌ای را به پتانسیل قابل توجه، بهره‌برداری از باکتری‌های ساکن در روده ما به نفع خود باز می‌کند.

او گفت: این یک احتمال واقعی است که ما بتوانیم از باکتری ها برای اصلاح فشار خون بالا استفاده کنیم. این یک مشکل بزرگ است و این مفهوم را می توان برای سایر بیماری ها نیز به کار برد. به عنوان مثال، اگر قادر به کنترل قند خود نباشید، آیا می‌توانیم یک باکتری را طوری مهندسی کنیم که می‌تواند گلوکز خون شما را کاهش دهد؟ هنوز سوالات زیادی وجود دارد که نیاز به پاسخ دارند، اما اکنون می‌دانیم که این الگو کار می‌کند.

منبع: Pharmacological Research

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته مهندسی باکتری های روده را برای درمان فشار خون بالا اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.