بازار گوشی‌های هوشمند با عرضه پرچمدار‌های غول‌های فناوری یعنی شیائومی و سامسونگ، سالی طوفانی رو آغاز کرد. گوشی S24 Ultra سامسونگ در ژانویه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲) وارد بازار شد و کمتر از یک ماه بعد، رقیب سرسختش یعنی Xiaomi 14 Ultra هم به بازار اومد. این شرکت‌ها برای طراحی پرچمدارشون روی دوربین مانور دادن و نتیجه‌اش تولید گوشی‌های قدرتمند با کیفیت تصویر باورنکردنی شده. گوشی‌های Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra با ظاهری کاملا متفاوت، در خیلی از بخش‌های مهم عملکرد مشابهی دارن که انتخاب گوشی برتر رو کمی سخت می‌کنه. پس تو مقایسه S24 Ultra و Xiaomi 14 Ultra با موبونیوز همراه باشین تا ببینیم کدوم پرچمدار در این مقایسه برنده می‌شه و ارزش خرید بالاتری دارد.

مقایسه S24 Ultra و Xiaomi 14 Ultra از نظر طراحی و کیفیت

اولین چیزی که با دیدن شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا نظرمون رو جلب می‌کنه، طراحی‌های این دو گوشیه که یک دنیا با هم تفاوت دارن. طراحی سامسونگ مثل همیشه مینیمال و مستطیل شکله و دوربین‌هاش زیر هم قرار گرفتن. در مقابل، طراحی متفاوت و منحصربه‌فرد شیائومی رو داریم که یک جزیره بزرگ دایره‌ای برای دوربین‌هاش در نظر گرفته و نمایی کاملا جدید به گوشی پرچمدارش داده. با اینکه هر دو گوشی ابعاد نسبتا مشابهی دارن، پرچمدار شیائومی به خاطر لبه‌های گرد و انحنای قاب پشتی و جلویی، احساس جمع‌وجورتری توی دست داره. گوشی شیائومی ۱۴ اولترا در ۴ رنگ مشکی، آبی، سفید و خاکستری عرضه می‌شه، اما اس ۲۴ تنوع بیشتری در رنگ‌بندی ارائه می‌ده و رنگ‌های مشکی، خاکستری، آبی، زرد، یاسی، سبز و نارنجی داره. 

مقایسه کیفیت بدنه شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

داریم بهترین گوشی‌های امسال رو مقایسه می‌کنیم و دور از انتظار نیست که بگیم هر دوی این گوشی‌ها از کیفیت بدنه شگفت‌انگیزی برخوردارن. قاب پشتی Xiaomi 14 Ultra بسته به رنگی که می‌خرید، ممکنه از شیشه یا چرم اکو باشه، اما قاب پشتی اس ۲۴ از شیشه Corning Gorilla Armor ساخته شده که جدیدترین محصول شرکت کورنینگه و به‌ تنهایی می‌تونه مزیتی برای این گوشی به حساب بیاد.

مقایسه کیفیت بدنه Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra
جزیره دوربین بزرگ دایره‌ای نمای متفاوتی به شیائومی ۱۴ اولترا داده است

در واقع گوریلا آرمور برای اولین بار به صورت انحصاری روی این گوشی استفاده شده و پیشبینی می‌شه از این به بعد جایگزینی برای گوریلا گلس در سری اس اولترا سامسونگ باشه. طبق آزمایشاتی که این محافظ شیشه پس داده، بیشتر از ۴ برابر در برابر خط و خش نسبت به رقبای آلومینیومی‌ش مقاومت بیشتری داره. جالب اینجاست که صفحه نمایش S24 Ultra هم از محافظ گوریلا آرمور استفاده می‌کنه.

اس ۲۴ اولترا صفحه نمایش بزرگ‌تری داره؛ به خاطر همین ابعادش کمی بیشتره و وزن بیشتری هم داره. شاید این تفاوت در ابعاد در ظاهر به چشم نیاد، اما وقتی این دو گوشی رو دستتون بگیرید،‌ متوجه وزن بیشتر اس ۲۴ اولترا می‌شید. البته این مسئله به خاطر طراحی این گوشی هم هست. پرچمدار سامسونگ از طراحی تمام تخت مستطیلی با گوشه‌های تیز استفاده می‌کنه، اما شیائومی ۱۴ اولترا لبه‌های گرد و بدنه خمیده‌ای داره. انحنای بدنه گوشی شیائومی باعث می‌شه تا خوش‌دست‌تر باشه. شیائومی ۱۴ اولترا به خاطر جزیره دوربین بزرگش، ضخامت بیشتری نسبت به اس ۲۴ اولترا داره، اما چیزی از خوش‌دستیش کم نکرده. 

مقایسه Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra از نظر طراحی و کیفیت

روی هم رفته در مورد طراحی گوشی‌ها نمی‌شه نظر خاصی داد چون کاملا سلیقه‌ایه. هرچند که ترجیح می‌دیم به‌ خاطر نوآوری در طراحی و خوش‌دست بودن Xiaomi 14 Ultra، امتیاز رو به پرچمدار شیائومی بدیم. البته گوشی سامسونگ طراحی محبوب دوستداران سامسونگ رو داره و همچنین تنوع رنگی بیشتری رو ارائه می‌ده. 

مقایسه پنل جلوی شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

در گوشی اس ۲۴ اولترا صفحه نمایش کاملا مسطحی رو داریم که با قاب پشتی همخونی داره. در مقابل، نمایشگر گوشی شیائومی از طراحی منحنی quad-curve بهره می‌بره که بستگی داره شما کدوم طراحی رو ترجیح بدید. همون‌طور که در بخش قبلی گفتیم، پرچمدار سامسونگ مجهز به محافظ گوریلا آرموره که نه‌تنها در برابر خط و خش مقاومت بالایی داره، بلکه انعکاس نمایشگر رو هم کاهش می‌ده تا دید بهتری داشته باشید. 

البته شیائومی هم در این زمینه بیکار ننشسته و پرچمدارش رو به محافظ شرکت خودش یعنی Xiaomi Shield Glass مجهز کرده که طبق ادعای خودش ۱۰ برابر بهتر از گوریلا گلس ویکتوس در زمینه مقاومت در برابر سقوط عمل می‌کنه. 

مقایسه طراحی اطراف بدنه

هر دو گوشی شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا، لبه‌های تختی دارن و باعث می‌شن گوشی بهتر توی دست قرار بگیره. همون‌طور که قبلا هم گفتیم، گوشه‌های پرچمدار شیائومی منحنی و گوشه‌های اس ۲۴ اولترا، تیز و زاویه‌داره و با بدنه مسطحش هارمونی جالبی ایجاد کرده. 

چیزی که در این بخش باعث برتری گوشی سامسونگ می‌شه، استفاده از تیتانیوم گرید ۲ در فریم هست که استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به فریم آلومینیومی شیائومی داره. البته لازم به ذکره که در نسخه چینی شیائومی ۱۴ اولترا از فریم تیتانیوم گرید ۵ استفاده شده که حتی از فریم سامسونگ هم بهتره، اما از اونجایی که بهش دسترسی نداریم این مورد رو نادیده می‌گیریم.

مقایسه طراحی دوربین Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra

می‌رسیم به برجسته‌ترین تفاوت ظاهری بین شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا. شیائومی با قرار دادن جزیره دوربین دایره‌ای در وسط قاب پشتی، دست به طراحی جسورانه‌ای زده که می‌شه ازش استقبال کرد. در واقع هر دوی این گوشی‌ها دوربین محور هستن و مانور زیادی روی کیفیت دوربین‌ها داده شده. بنابراین طراحی جزیره دوربین شیائومی، این ویژگی رو به رخ می‌کشه و در اولین نگاه به ما می‌فهمونه که قراره با دوربین قدرتمندی رو به رو بشیم. روی این ماژول، ۴ سنسور دوربین به علاوه ال ای دی فلش قرار گرفته و در مرکز ماژول هم نام برند لایکا (Leica) به چشم می‌خوره که همکاری این شرکت با شیائومی در ساخت دوربین‌ها رو نشون می‌ده. 

مقایسه طراحی دوربین Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra

با این تفاسیر شاید خیلی‌ها طراحی دوربین Xiaomi 14 Ultra رو نپسندن و طراحی مینیمال و همیشگی دوربین‌های سامسونگ رو ترجیح بدن. در طراحی اس ۲۴ اولترا، ۴ سنسور دوربین به طور جداگانه زیر هم در گوشه سمت راست قرار گرفتن و ظاهر شیک و ساده‌ای برای این گوشی ایجاد کردن. 

مقایسه استانداردهای محافظتی

هر دوی گوشی‌های Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra دارای گواهی IP68 هستن. یعنی این گوشی‌ها می‌تونن تا نیم ساعت در آب با حداکثر عمق ۱.۵ متر دوام بیارن. این گواهی، محافظت در برابر گرد و غبار رو هم تضمین می‌کنه. با این تفاسیر می‌تونید از گوشی‌‌ها توی استخر استفاده کنید، اما حواستون باشه که این مسئله در مورد آب دریا صدق نمی‌کنه و ممکنه آسیب جدی به گوشی‌ها وارد کنه.

مقایسه صفحه نمایش شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

تا اینجای کار تفاوت‌های زیادی بین این دو گوشی پیدا کردیم، اما در زمینه صفحه نمایش ویژگی‌های گوشی‌ها تقریبا نزدیک به هم هستن. از رزولوشن پنل‌های نمایشگر شروع می‌کنیم. پرچمدار شیائومی دارای پنل ۶.۷۳ اینچی ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ و سامسونگ دارای پنل ۶.۸ اینچی ۱۴۴۰ در ۳۱۲۰ هست. این تفاوت کوچیک توی رزولوشن‌ها باعث شده تا شیائومی تراکم پیکسلی ۵۲۲ pi رو داشته باشه که تراکم پیکسلی ۵۰۵ pi سامسونگ رو شکست می‌ده. البته کیفیت صفحه نمایش هر دو گوشی فوق‌العاد‌ه‌ست و نمی‌شه تفاوتشون رو با چشم دید. با اینکه نمایشگر سامسونگ کمی بزرگ‌تره، اما نسبت صفحه نمایش به بدنه شیائومی با ۸۹.۶٪ کمی بیشتر از نسبت صفحه به بدنه سامسونگ هست که ۸۸.۵٪ محاسبه شده. 

مقایسه صفحه نمایش شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

هر دو گوشی به پنل LTPO مجهز شدن که باعث می‌شه از پس نرخ تازه‌سازی بالا بدون مصرف انرژی زیاد بر بیان. گوشی‌های Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra هر دو نرخ تازه‌سازی حداکثر ۱۲۰ هرتز رو دارن که به لطف پنل LTPO در شرایط مختلف بدون افت فریم کم و زیاد می‌شه. 

طبق چیزی که شیائومی در مشخصات پرچمدارش ذکر کرده، این گوشی حداکثر میزان روشنایی ۳۰۰۰ نیت رو داره؛ در حالی که حداکثر روشنایی اس ۲۴ اولترا ۲۶۰۰ نیته. طبق آزمایش‌ها، شیائومی ۱۴ اولترا به روشنایی ۳۰۰۰ نیتی نمی‌رسه، اما نیازی به این میزان روشنایی حتی زیر نور مستقیم آفتاب نخواهید داشت.

این مسئله در مورد روشنایی پرچمدار سامسونگ هم صادقه و خیلی راحت می‌تونید زیر نور آفتاب از این گوشی استفاده کنید. نکته‌ قابل توجه در مورد S24 Ultra این هست که به‌ خاطر قابلیت ضد انعکاسی گوریلا آمور به کار رفته در این گوشی، می‌تونید با میزان روشنایی کمتر وضوح بیشتری رو داشته باشید. البته این رو هم بگیم که اگر عادت دارید در تاریکی با روشنایی خیلی پایین از گوشی‌تون استفاده کنید، کیفیت نمایشگر سامسونگ کمی افت می‌کنه.

مقایسه نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

انتخاب برنده این بخش راحت نیست. تراکم پیکسلی بالاتر، نسبت بیشتر صفحه نمایش به بدنه و عملکرد بهتر در روشنایی خیلی کم، دلایلی هستن که باعث برتری نمایشگر Xiaomi 14 Ultra می‌شن. از طرفی قابلیت ضد انعکاس صفحه نمایش اس ۲۴ اولترا و همین‌طور ابعاد بزرگ‌تر این گوشی، باعث می‌شه نتونیم امتیاز رو به راحتی به پرچمدار شیائومی اعطا کنیم. یادآوری می‌کنیم که هر دوی این گوشی‌ها از بهترین گوشی‌های بازار در این زمینه هستن و کیفیت شگفت‌انگیزی رو ارائه می‌دن که تفاوتشوم چندان مشخص نیست.

مقایسه باتری و شارژدهی Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra

معمولا گوشی‌های شیائومی در بخش بررسی باتری، امتیاز بیشتری رو کسب می‌کنن؛ اما باید ببینیم این بار هم حرفی برای گفتن داره یا نه؟ این بار مقایسه جالبی رو داریم چون هر دو گوشی ظرفیت مشابه ۵ هزار میلی‌آمپری رو دارن و علاوه بر این، دارای چیپست یکسان و ویژگی‌های مشابهی در زمینه صفحه نمایشگر هستن. پس با این تفاسیر انتظار می‌ره عملکرد شارژدهی‌شون یکسان باشه، اما نه! با وجود ویژگی‌های نزدیک به هم، اس ۲۴ اولترا عملکرد بهتری در زمینه شارژدهی داره. در واقع پرچمدار سامسونگ بهتر می‌تونه تغییرات نرخ تازه‌سازی رو مدیریت کنه و به خاطر این ویژگی، معمولا مدت زمان بیشتری رو دوام میاره. این گوشی به جز وب‌گردی، برای مدت زمان بیشتری در زمینه گیمینگ، یوتیوب و تماس تلفنی شارژدهی می‌کنه. به طور میانگین، اس ۲۴ اولترا نزدیک به ۱۴ ساعت و شیائومی ۱۴ اولترا حدود ۱۱ و نیم ساعت شارژدهی ارائه می‌دن. خالی از لطف نیست که اشاره ریزی به نسخه چینی شیائومی ۱۴ اولترا بکنیم که ظرفیت ۵۳۰۰ میلی‌آمپری داره.

مقایسه باتری و شارژدهی Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra
اس ۲۴ اولترا نسبت به پرچمدار شیائومی، مدت زمان بیشتری شارژدهی دارد.

احتمالا الان با خودتون بگید برنده بخش باتری پرچمدار سامسونگ اعلام می‌شه، اما Xiaomi 14 Ultra با شارژ سریعش قراره ورق رو برگردونه! طبق تبلیغات شرکت‌های تولیدکننده، گوشی شیائومی باید در ۳۳ دقیقه کامل شارژ بشه و سامسونگ هم در مدت‌زمان نیم ساعت حدود ۶۵٪ شارژ بشه. عملکرد شارژ شدن باتری در دنیای واقعی کمی با ادعای شرکت‌ها متفاوته، اما با این حال باز هم Xiaomi 14 Ultra عملکرد بهتری داره. باتری این گوشی در کمتر از ۴۵ دقیقه ۱۰۰ درصد شارژ می‌شه، اما پرچمدار سامسونگ برای شارژ کامل بیشتر از یک ساعت زمان نیاز داره. شیائومی ۱۴ اولترا همراه خودش یک آداپتور ۹۰ واتی هم داره که مزیت بزرگی برای این گوشی به حساب میاد چون آداپتور ۴۵ واتی سامسونگ رو باید جداگانه خریداری کنید. اگر از آداپتورهای دیگه برای اس ۲۴ اولترا استفاده کنید، سرعت شارژ از این میزان هم پایین‌تر می‌ره. 

مقایسه سرعت شارژ Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra

همون‌طور که از بزرگ‌ترین پرچمدارهای گوشی‌های اندرویدی انتظار می‌ره، Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra مجهز به شارژ بی‌سیم هستن. طبق ادعای شرکت شیائومی، این گوشی در مدت‌زمان شگفت‌انگیز ۴۶ دقیقه‌ با استفاده از شارژر بی‌سیم ۸۰ واتی خود این شرکت، کامل شارژ می‌شه. این میزان قدرت شارژ بی‌سیم، در گوشی سامسونگ به ۱۵ وات محدود شده. هر دوی این گوشی‌ها با استفاده از فناوری شارژ معکوس، می‌تونن با سیم یا بدون سیم لوازم الکترونیکی دیگه رو هم شارژ کنن. 

یک بار دیگه، گوشی شیائومی در بخش باتری سربلند از آب در اومد و می‌تونیم امتیاز این بخش رو بهش ببخشیم. با اینکه با وجود ظرفیت باتری و مشخصات نسبتا یکسان، شارژدهی کمتری داره؛ اما سرعت بالای شارژ و به همراه داشتن آداپتور می‌تونه این ضعف رو پوشش بده.

حسگر اثر انگشت

گوشی‌های شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا، هر دو مجهز به حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش هستن که هر دو اسکنر سرعت قابل‌توجهی دارن. این دو گوشی همچنین دارای قابلیت تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی هستن. عملکرد اس ۲۴ اولترا در زمینه باز کردن قفل گوشی به لطف فناوری اولتراسونیک سریع‌تر عمل می‌کنه؛ اما از اون جایی که اختلاف سرعت تشخیص هر دو گوشی زیاد نیست، نمی‌تونیم این مورد رو مزیت بزرگی به حساب بیاریم.

مقایسه عملکرد دوربین‌های شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

رسیدیم به مهم‌ترین بخش مقایسه Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra. همون‌طور که گفتیم، رسالت اصلی این دو گوشی، دوربین‌های قوی اونهاست و در حال حاضر قوی‌ترین دوربین‌ها بین گوشی‌های اندرویدی متعلق به شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا هست. حالا باید ببینیم که کدوم یکی از این دو رقیب بزرگ، عملکرد بهتری رو از خودش نشون می‌ده. 

هر دو گوشی‌ برای سیستم دوربین، هدف یکسانی رو پیش گرفتن و مجهز به ۱ دوربین اصلی با فاصله کانونی مشابه، ۲ دوربین تله فتو و ۱ دوربین اولترا واید هستن. علاوه بر سنسورهای قدرتمند به کار رفته در این گوشی‌ها، یک سری قابلیت‌های منحصربه‌فرد و کاربردی در سیستم دوربین دیده می‌شه که بیشتر در موردشون صحبت خواهیم کرد. 

مقایسه عملکرد دوربین‌های واید (اصلی)

شیائومی برای پرچمدار دوربین‌ محورش، از سنسور ۱ اینچی ۵۰ مگاپیکسلی LYT-900 سونی استفاده کرده و در مقابل، سامسونگ سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی ISOCELL HP2 شرکت خودش رو روی اس ۲۴ اولترا قرار داده که در واقع سنسور به کار رفته در نسل قبلی این گوشیه. تصاویر ثبت‌شده از هر دو دوربین در روز، کیفیت خارق‌العاده‌ای دارن و جزئیات بسیار بالایی ارائه می‌دن. بزرگ‌ترین تفاوت کیفیت دوربین‌های Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra، پردازش رنگ‌هاست. تصاویر شیائومی رنگ‌های گرم‌تری دارن، اما رنگ‌های تصاویر سامسونگ سرد‌تر هستن. این سرد بودن رنگ‌ها در بعضی از تصاویر اس ۲۴ اولترا به قدری به چشم میاد که فکر می‌کنید هاله‌ای سبزرنگ داره. برای همین یک امتیاز منفی برای دوربین سامسونگ در نظر می‌گیریم. در مقابل، کیفیت تصاویر شیائومی ۱۴ اولترا می‌تونه هم‌رده بعضی از دوربین‌های حرفه‌ای به شمار بیاد. 

مقایسه عملکرد دوربین‌های واید اس ۲۴ اولترا
تصویر با زوم ۱x از سنسور اصلی اس ۲۴ اولترا گرفته شده است

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شیائومی ۱۴ اولترا، دریچه دیافراگم دوربینه که قابل تنظیمه و می‌تونید دستی باز و بسته کنید یا به دلخواه روی حالت اتوماتیک قرار بدید تا خودش بهترین حالت رو تشخیص بده. مثلا برای عکسبرداری در نور کم، هرچقدر دریچه دیافراگم گشاد‌تر باشه، نور بیشتری دریافت می‌شه و کیفیت عکس بهتر از آب در میاد. به طور کلی دریچه دیافراگم قابل تنظیم، به شما اجازه می‌ده که میزان نوردهی، عمق، تار کردن پس‌زمینه و هایلایت‌ و سایه‌ها رو بهتر مدیریت کنید. 

مقایسه دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا
تصویر با زوم ۱x از سنسور اصلی شیائومی ۱۴ اولترا گرفته شده است

تصاویر ثبت‌شده در شب، همچنان تفاوت پردازش رنگ‌ها رو دارن و رنگ‌ها در عکس‌های شیائومی گرم‌تر هستن. همچنین به خاطر تنظیمات عکسبرداری در شب شیائومی، تصاویر شارپ‌تر و روشن‌تر هستن. البته این ویژگی رو نمی‌شه مزیت به حساب آورد چون از نظر خیلی‌ها تصاویر غیر طبیعی از آب در میان. 

روی هم رفته در مقایسه دوربین اصلی گوشی‌های Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra، امتیاز رو با اختلاف نه چندان زیاد به پرچمدار شیائومی می‌دیم. پردازش رنگ بهتر هم در نور روز و هم شب و ارائه جزئیات بیشتر، از دلایلیه که این گوشی رو انتخاب کردیم.

مقایسه عملکرد دوربین‌های اولترا واید

برای Xiaomi 14 Ultra سنسور ۵۰ مگاپیکسلی IMX858 سونی و برای S24 Ultra از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX563 استفاده شده. در تصاویر اولترا واید سامسونگ که در روشنایی روز ثبت شدن، همچنان هاله سبزرنگ کمی مشخصه و به‌ خاطر همین تصاویر شیائومی ۱۴ اولترا طبیعی‌تر هستن. 

مقایسه دوربین اولترا واید شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

این تصویر با زوم ۰.۵x از سنسور اصلی شیائومی ۱۴ اولترا گرفته شده است. تصویر دوم نیز با زوم ۰.۶x از سنسور اصلی اس ۲۴ اولترا گرفته شده است.

مقایسه دوربین اولتراواید شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

این تفاوت گرمی و سردی تصاویر به‌ خاطر الگوریتم‌های متفاوت پردازش تصاویر در گوشی‌هاست و نمی‌شه گفت کدوم به دیگری برتری داره. با وجود این کیفیت جفت دوربین‌ها بی‌نظیره و نمی‌تونیم برای این بخش برنده‌ای اعلام کنیم. 

مقایسه عملکرد دوربین‌های تله فتو

در مقایسه سنسورهای تله فتو Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra باید بگیم که تصاویر ثبت‌شده با گوشی شیائومی طبیعی‌تر هستن و کنتراست قوی‌تری رو ارائه می‌دن. همچنین زوم ۳.۲ در شیائومی ۱۴ اولترا عکسبرداری و فیلمبرداری در حالت ماکرو رو در اختیارمون می‌ذاره که درست همون چیزیه که از کاربرد دوربین ماکرو انتظار می‌ره. زوم ۳ برابری سامسونگ هم عملکرد خوبی داره ولی از لحاظ شارپ بودن و کیفیت به پای شیائومی نمی‌رسه.

مقایسه دوربین‌های تله فتو شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا
تصویر با زوم ۳x از سنسور اصلی شیائومی ۱۴ اولترا گرفته شده است

تصاویر پرتره این گوشی‌ها کیفیت خوبی رو ارائه می‌دن، اما ویژگی‌های متفاوتی دارن. مثلا پرتره‌های شیائومی ۱۴ اولترا، شارپ‌تر و به طور کلی سوژه اصلی در این تصاویر برجسته‌تره و رنگ‌های زنده‌تری داره، اما پرتره سامسونگ ملایم‌تره و زیاد در پردازش اغراق نشده. 

مقایسه دوربین تله فتوی شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا
تصویر با زوم ۳x از سنسور اصلی اس ۲۴ اولترا گرفته شده است

به طور کلی اگر اهل عکاسی ماکرو هستید، پیشنهاد ما به شما گوشی Xiaomi 14 Ultra هست که می‌شه گفت عملکرد بهتری در سنسورهای تله فتوش داره.

مقایسه عملکرد دوربین‌های سلفی

شیائومی ۱۴ اولترا به دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسلی OV32B40 آمنی ویژن و اس ۲۴ اولترا به سنسور ۱۲ مگاپیکسلی S5K3LU خود شرکت سامسونگ مجهز شده. در هر دو گوشی دو حالت ۱X و حالت اولترا واید برای تصاویر سلفی وجود داره. تصاویر ثبت‌شده با دوربین سلفی Xiaomi 14 Ultra رنگ‌های طبیعی‌تری داره، اما روشنایی و جزئیات خوبی رو فراهم نمی‌کنه. در مقابل، تصاویر سلفی سامسونگ شارپ‌تر با جزئیات بیشتری هستن. با این تفاسیر امتیاز بخش دوربین سلفی رو به پرچمدار سامسونگ می‌دیم. 

مقایسه عملکرد فیلمبرداری

با دوربین‌های اصلی هر دو گوشی Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra می‌تونید با کیفیت ۴K و نرخ فریم ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنید. این دو گوشی قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۸K و نرخ فریم ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه رو هم فراهم کردن. کیفیت ویدئوهای ضبط‌شده با هر دو گوشی عالیه و ویژگی‌هایی مثل فیلمبرداری سینماتیک، به شما اجازه می‌ده ویدئو‌های خارق‌العاده‌ای رو ضبط کنید. استابلایزر هر دو گوشی هم کارش رو به نحو احسنت انجام می‌ده و خیلی راحت جلوی حرکات اضافی و تکون‌های شدید دوربین رو می‌گیره.

با توجه به بررسی دوربین سلفی Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra، انتظار می‌ره پرچمدار سامسونگ کیفیت فیلمبرداری بهتری داشته باشه که همینطوره. هر دو دوربین جلو امکان فیلمبرداری با کیفیت ۴K و ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۳۰ یا ۶۰ رو دارن. با اینکه همچنان تناژ سرد رو برای گوشی سامسونگ داریم، کیفیت کلی فیلم‌های دوربین جلوی این گوشی بهتر از شیائومیه. مزیت برتری که در واقع مزیت نرم‌افزاری به حساب می‌آد، اینه که هنگام فیلمبرداری با اس ۲۴ اولترا می‌تونید سوییچ کنید به دوربین‌ اصلی. این جا به جایی به خاطر سخت‌افزار قدرتمند گوشی خیلی روان انجام می‌شه. 

مقایسه Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra از نظر سخت افزار و نرم افزار

برای اینکه گوشی بتونه از پس تنظیمات سنگین دوربین بر بیاد، به سخت افزار قدرتمندی نیاز داره. همون‌طور که از پرچمدارهای اندرویدی امسال انتظار می‌رفت، هر دو گوشی با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۵۰ عرضه شدن تا بتونن در بخش سخت افزاری عملکرد خوبی رو نشون بدن. البته تفاوت کوچیکی در نسخه مورد استفاده تراشه‌های اسنپدراگون در این دو گوشی دیده می‌شه که باعث می‌شه حداکثر سرعت پردازنده اس ۲۴ اولترا، کمی بیشتر باشه. پرچمدار سامسونگ با رم ۱۲ گیگابایت و حافظه‌های ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت عرضه می‌شه. گوشی Xiaomi 14 Ultra هم در دو نسخه رم ۱۲ گیگابایتی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت با رم ۵۱۲ گیگابایت عرضه می‌شه. صرفا جهت اطلاعتون بگیم که نسخه ۱ ترابایتی پرچمدار شیائومی در چین عرضه می‌شه، اما برای مدل گلوبال فقط همین دو نسخه موجوده. 

مقایسه پایداری سخت‌افزاری

با مقایسه نتایج بنچمارک‌های مختلف، می‌بینیم که هر دو گوشی شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا امتیازهای نزدیک به هم دارن. هر چند که در بیشتر بنچمارک و تست‌های متفاوت، عملکرد Xiaomi 14 Ultra کمی بهتر بوده. همچنین در طولانی مدت، این گوشی انرژی کمتری رو مصرف می‌کنه و نسبت به پرچمدار سامسونگ کمتر داغ می‌شه. البته که برای کارهای روزمره، هر دو گوشی بدون هیچ مشکلی خیلی روون از پس تسک‌های مختلف بر میان و جای هیچ نگرانی وجود نداره. در نظر داشته باشید که درسته با پرچمدارهای اندرویدی مواجه هستیم، اما این گوشی‌ها برای کاربری گیمینگ طراحی نشدن و در این زمینه شاید عملکرد مد نظرتون رو نداشته باشن. 

 مقایسه پایداری سخت‌افزاری اس ۲۴ اولترا و شیائومی ۱۴ اولترابرای مثال، طبق آزمایشات شیائومی ۱۴ اولترا به طور میانگین بازی گنشین ایمپکت رو با نرخ ۵۵.۶۵ فریم بر ثانیه و اس ۲۴ اولترا این بازی رو با نرخ فریم ۵۳.۵۸ اجرا می‌کنه. با این تفاسیر نمی‌شه انتظار خیلی بالایی از اجرای روون بازی‌های سنگین روی گوشی‌های Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra داشت. البته که تقریبا همه بازی‌ها رو می‌تونید روی این گوشی‌ها بسته به سنگین بودنشون، با تنظیمات گرافیک متوسط به راحتی اجرا کنید. 

با اینکه عملکرد سخت‌افزاری هر دو گوشی شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا نزدیک به هم محسوب می‌شه، بهتره که امتیاز این بخش رو به پرچمدار شیائومی بدیم. البته این اختلاف خیلی کمه و برای استفاده روزمره به هیچ عنوان به چشم نمیاد.

مقایسه رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

گوشی S24 Ultra رابط کاربری One UI 6.1 و گوشی Xiaomi 14 Ultra سیستم عامل هایپر او اس رو روی اندروید ۱۴ اجرا می‌کنن. هر دوی این رابط‌های کاربری، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودشون رو دارن و بستگی داره با کدوم بیشتر ارتباط بگیرید. البته به لطف همکاری نزدیک شرکت سامسونگ و گوگل، رابط کاربری اس ۲۴ اولترا از امکانات به‌روز هوش مصنوعی استفاده می‌کنه. این در حالیه که فعلا خبری از استفاده از هوش مصنوعی در رابط کاربری شیائومی نیست. 

شرکت سامسونگ در زمینه به روز رسانی نرم‌افزاری سنگ تموم گذاشته و برای اس ۲۴ اولترا، ۷ سال پشتیبانی نرم‌افزاری رو تضمین کرده. این در حالیه که شیائومی ۱۴ اولترا فقط برای ۴ سال آپدیت‌های مهم سیستم‌ عامل رو دریافت می‌کنه. 

با این تفاسیر اگر قصد دارید برای مدت طولانی‌تری از گوشیتون استفاده کنید، پرچمدار سامسونگ گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شه. همچنین به کار رفتن هوش مصنوعی در رابط کاربری این گوشی باعث می‌شه تا اس ۲۴ اولترا رو برنده حتمی بخش نرم‌افزاری اعلام کنیم.

مقایسه اسپیکر

هر دو گوشی Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra به اسپیکر استریویی مجهز شدن. اسپیکر اصلی این گوشی‌ها در پایین بدنه قرار گرفته که با اسپیکر دوم هماهنگ می‌شه و پخش استریویی رو ممکن می‌کنه. کاربرد دیگه اسپیکر دوم این گوشی‌ها، بلندگوی تماس تلفنی یا همون ایرپیس هست. از نظر بلندی صدا، هر دو گوشی در رده خیلی خوب قرار می‌گیرن و کیفیت عالی‌ای رو ارائه می‌دن. با وجود این، اسپیکر S24 Ultra بیس بالاتری رو ارائه می‌ده و در فرکانس‌های میانی کیفیت بهتری داره.

امکانات ویژه شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا

یکی از بزرگ‌ترین مزایای اس ۲۴ اولترا نسبت به پرچمدار شیائومی، قلم دوست‌داشتنی S Pen سامسونگه. این قلم که قبلا فقط با گوشی‌های سری نوت سامسونگ عرضه می‌شد، حالا به جزئی جدانشدنی از نسخه اولترا گوشی‌های سری S تبدیل شده. 

امکانات ویژه اس ۲۴ اولترا

برای گوشی شیائومی ۱۴ اولترا هم کیت عکاسی شیائومی عرضه می‌شه که البته رایگان همراه گوشی نمیاد و برای خرید این کیت باید حدود ۲۰۰ دلار هزینه کنید! این کیت یک سری قابلیت‌ها رو به گوشی اضافه می‌کنه تا تجربه عکسبرداری رو بهبود بده. 

کیت عکاسی شیائومی ۱۴ اولترا

با اینکه کیت عکاسی، حرکت جالبی در راستای رسالت اصلی شیائومی ۱۴ اولتراست، اما با قیمتی که داخل ایران عرضه می‌شه چندان ارزش خرید بالایی نداره. 

کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟

در حال حاضر (فروردین ۱۴۰۳) گوشی شیائومی ۱۴ اولترا و اس ۲۴ اولترا با کانفیگ پایه رم ۱۲ گیگابایت و حافظه ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت حدود ۷۷ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شه در حالی که سامسونگ اس ۲۴ اولترا با همین تنظیمات ۷۱ میلیون تومنه. اما این اختلاف ۶ میلیونی از کجا میاد؟

این دو گوشی با هدف اصلی عکاسی طراحی شدن و در این زمینه بی‌رقیب هستن. تنها رقیبی که می‌شه برای Xiaomi 14 Ultra و S24 Ultra در نظر گرفت، آیفون ۱۵ پرومکس هست که با وجود مشکلات رجیستری شاید خریدش کمی ریسکی باشه. بنابراین با توجه به قیمت گوشی باید گفت که خرید S24 Ultra انتخاب بهتری به حساب میاد. در واقع کیفیت دوربین شیائومی ۱۴ اولترا اونقدری بهتر نیست که به خاطرش قید مقاومت و کیفیت بهتر صفحه نمایش، قلم لمسی و البته ۷ سال پشتیبانی نرم‌افزاری رو بزنید. پس اگر ترجیح‌ می‌دید به ازای هزینه‌ای که می‌کنید، امکانات بهتری دریافت کنید پیشنهاد ما به شما گوشی اس ۲۴ اولتراست.

مقایسه مشخصات s24 ultra با Xiaomi 14 Ultra

thumb

Samsung Galaxy S24 Ultra

thumb

Xiaomi 14 Ultra

تاریخ عرضه

Announced۲۰۲۴, January 17

StatusAvailable. Released 2024, January 24

Announced۲۰۲۴, February 22

StatusAvailable. Released 2024, February 22

مشخصات بدنه

رنگ بندیTitanium Black, Titanium Gray, Titanium Violet, Titanium Yellow, Titanium Blue, Titanium Green, Titanium Orange

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 min)
Stylus (Bluetooth integration, accelerometer, gyro)

BuildGlass front (Gorilla Glass Armor), glass back (Gorilla Glass), titanium frame

Weight۲۳۲ g or 233 g (8.18 oz)

Dimensions۱۶۲.۳ x 79 x 8.6 mm (6.39 x 3.11 x 0.34 in)

رنگ بندیBlack, Blue, White, Titanium Gray

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 min)

BuildGlass front (Shield Glass), glass or eco leather back, titanium (grade 5) or aluminum alloy frame

Weight۲۱۹.۸ / ۲۲۴.۴ / ۲۲۹.۵ g (7.76 oz)

Dimensions۱۶۱.۴ x 75.3 x 9.2 mm (6.35 x 2.96 x 0.36 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionAlways-on display

Resolution۱۴۴۰ x 3120 pixels, 19.5:9 ratio (~505 ppi density)

Size۶.۸ inches, 113.5 cm2 (~88.5% screen-to-body ratio)

نوعDynamic LTPO AMOLED 2X, 120Hz, HDR10+, 2600 nits (peak)

ProtectionXiaomi Shield Glass / Xiaomi Longjing Glass

Resolution۱۴۴۰ x 3200 pixels, 20:9 ratio (~522 ppi density)

Size۶.۷۳ inches, 108.9 cm2 (~89.6% screen-to-body ratio)

نوعLTPO AMOLED, 68B colors, 120Hz, Dolby Vision, HDR10+, 1000 nits (typ), 3000 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging۴۵W wired, PD3.0, 65% in 30 min (advertised)
۱۵W wireless (Qi/PMA)
۴.۵W reverse wireless

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Ion 5000 mAh, non-removable

Charging۹۰W wired, PD3.0, QC4, 100% in 33 min (advertised)
۸۰W wireless, 100% in 46 min (advertised)
۱۰W reverse wireless

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوع۵۰۰۰ mAh, non-removable – International5300 mAh, non-removable – China only

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینQuad : 200 MP, f/1.7, 24mm (wide), 1/1.3″, 0.6m, multi-directional PDAF, Laser AF, OIS
۵۰ MP, f/3.4, 111mm (periscope telephoto), PDAF, OIS, 5x optical zoom
۱۰ MP, f/2.4, 67mm (telephoto), 1/3.52″, 1.12m, Dual Pixel PDAF, OIS, 3x optical zoom
۱۲ MP, f/2.2, 13mm, 120 (ultrawide), 1/2.55″, 1.4m, Dual Pixel PDAF, Super Steady video

ویدئو۸K@24/30fps, 4K@30/60/120fps, 1080p@30/60/240fps, 1080p@960fps, HDR10+, stereo sound rec., gyro-EIS

ویژگیLED flash, auto-HDR, panorama

نوع دوربینQuad : 50 MP, f/1.6 or f/4.0, 23mm (wide), 1.0″-type, 1.6m, multi-directional PDAF, Laser AF, OIS
۵۰ MP, f/1.8, 75mm (telephoto), 1/2.51″, 0.7m, dual pixel PDAF (10cm – ), OIS, 3.2x optical zoom
۵۰ MP, f/2.5, 120mm (periscope telephoto), 1/2.51″, 0.7m, dual pixel PDAF (30cm – ), OIS, 5x optical zoom
۵۰ MP, f/1.8, 12mm, 122 (ultrawide), 1/2.51″, 0.7m, dual pixel PDAF
TOF 3D, (depth)

ویدئو۸K@24/30fps, 4K@24/30/60/120fps, 1080p@30/60/120/240/480/960/1920fps, gyro-EIS, Dolby Vision HDR 10-bit rec. (4K@60fps, 1080p)

ویژگیLeica lenses, Dual-LED flash, HDR, panorama, 67mm filter ring holder (optional)

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی هاDual video call, Auto-HDR, HDR10+

نوع دوربینSingle : 12 MP, f/2.2, 26mm (wide), Dual Pixel PDAF

ویدئو۴K@30/60fps, 1080p@30fps

ویژگی هاHDR, panorama

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.0, 22mm (wide), 1/3.14″, 0.7m

ویدئو۴K@30/60fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

مشخصات پردازنده و سخت افزار

InternalUFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8650-AC Snapdragon 8 Gen 3 (4 nm)

CPU۸-core (1×3.39GHz Cortex-X4 & 3×3.1GHz Cortex-A720 & 2×2.9GHz Cortex-A720 & 2×2.2GHz Cortex-A520)

GPUAdreno 750 (1 GHz)

InternalUFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8650-AB Snapdragon 8 Gen 3 (4 nm)

CPUOcta-core (1×3.3 GHz Cortex-X4 & 3×3.2 GHz Cortex-A720 & 2×3.0 GHz Cortex-A720 & 2×2.3 GHz Cortex-A520)

GPUAdreno 750

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 14, One UI 6.1

OSAndroid 14, HyperOS

ویژگی ها

SensorsSamsung DeX, Samsung Wireless DeX (desktop experience support)
Ultra Wideband (UWB) support

SensorsTwo-way satellite communication

مشخصات صدا

۳.۵mm jack ۳۲-bit/384kHz audio
Tuned by AKG

پورت هندزفری ۳.۵ میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

۳.۵mm jack ۲۴-bit/192kHz Hi-Res & Hi-Res Wireless audio

پورت هندزفری ۳.۵ میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

۵G bands SA/NSA/Sub6/mmWave – USA

EDGE

GPRS

۳G bandsCDMA2000 1xEV-DO

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

۲G bandsCDMA 800 / 1900 & TD-SCDMA

۴G bands۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۳, ۱۷, ۱۸, ۱۹, ۲۰, ۲۵, ۲۶, ۲۸, ۳۲, ۳۸, ۳۹, ۴۰, ۴۱, ۶۶ – International

SpeedHSPA, LTE-A (up to 7CA), 5G

۵G bands۱, ۳, ۵, ۷, ۸, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۴۸, ۶۶, ۷۷, ۷۸, ۷۹ SA/NSA – China

EDGE

GPRS

۳G bandsCDMA2000 1xEV-DO

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

۲G bandsCDMA 800

۴G bands۱, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۸, ۱۹, ۲۶, ۲۸, ۳۴, ۳۸, ۳۹, ۴۰, ۴۱, ۴۲, ۴۸, ۶۶ – China

SpeedHSPA, LTE, 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, BDS, GALILEO, QZSS

Infrared port

Bluetooth۵.۳, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7, tri-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS (L1+L5), GLONASS (L1), BDS (B1I+B1c+B2a), GALILEO (E1+E5a), QZSS (L1+L5), NavIC (L5)

Infrared portYes

Bluetooth۵.۴, A2DP, LE, aptX HD, aptX Adaptive, LHDC

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2 Gen 2, DisplayPort, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7, tri-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

SAR۱.۲۶ W/kg (head) 0.62 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$۱,۲۹۹.۹۷ / ۱,۴۴۹.۰۰ / ۱,۲۴۹.۰۰ / ۱۲۹,۹۹۹

SAR EU۱.۰۶ W/kg (head) 1.30 W/kg (body)

ModelsSM-S928B, SM-S928B/DS, SM-S928U, SM-S928U1, SM-S928W, SM-S928N, SM-S9280, SM-S928E, SM-S928E/DS

SAR

رنگ بندی

Price۱,۴۹۹.۰۰ / ۱,۲۹۹.۰۰

SAR EU

Models

نویسنده :

سارا رمضانی

تاریخ انتشار

۴ ساعت پیش

برچسب ها

آخرین مقالات