از چند سال پیش گوشی‌های گیمینگ که از لحاظ قدرت پردازشی و باتری و نمایشگر بهتر از گوشی‌های پرچمدار بودن محبوبیت زیادی بین کاربرا پیدا کردن. ولی این مدلا به خاطر دوربین ضعیف و طراحی خاص‌شون تهدیدی برای گوشی‌های پرچمدار بحساب نمیومدن. اما امسال با معرفی Rog Phone 8 Pro این روند عوض شد و این گوشی می‌تونه رقیب جدی برای پرچمدارهای سامسونگ، اپل و گوگل باشه. حالا با پولی که برای S24 Ultra هزینه می‌کنین، میشه گوشی پرچمدار ایسوس Rog Phone 8 Pro رو خرید که حافظه ۵۱۲ گیگ و رم ۱۶ گیگ داره و نسبت به حافظه ۲۵۶ گیگ و رم ۱۲ گیگ سامسونگ انتخاب وسوسه کننده‌ای بنظر میاد. پس تو مقایسه S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro همراه موبونیوز باشین تا ببینیم این دو پرچمدار ۲۰۲۴ در برابر همدیگه چه عملکردی دارن؟

مقایسه S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro از نظر طراحی و کیفیت ساخت

گوشی S24 Ultra از نظر طراحی خیلی به سامسونگ S23 Ultra شبیه هستش و تغییراتی کمی رو شاهد بوده. این تغییرات جزئی شامل تغییر جنس فریم دور گوشی از آلومینیوم به تیتانیوم و تخت شدن نمایشگره که باعث شدن تا این گوشی به نسبت قبل مقاومت بیشتری داشته باشه. البته باید به استفاده از محافظ نمایشگر Gorilla Glass Armor هم اشاره بکنیم. این گوشی ابعاد ۶.۸ اینچی داره و چون گوشه‌هاش تیز هستن، شاید برای بعضیا کار کردن با این گوشی خیلی راحت نباشه. وزن این گوشی هم ۲۳۳ گرمه که جزو گوشی‌های سنگین به شمار میره.

برای پنل پشتی این گوشی از رنگ‌های مات استفاده شده و رنگبندی جذابی داره. توی پنل شاهد دوربین‌های زیاد این گوشی هستیم که چیدمانی مثل نسل قبلی خودش داره؛ همه دوربین‌ها از قاب پشتی بصورت تک تک بیرون زدگی دارن و سامسونگ اصلا المانی رو اضافه نکرده که بخواد دوربین‌های این گوشی رو مخفی بکنه. در واقع گوشی داره داد میزنه که من دوربین‌های زیادی دارم!

مقایسه S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro از نظر طراحی

گوشی Rog Phone 8 Pro با اینکه همچنان چاشنی گیمینگ بودنش رو حفظ کرده ولی طراحی خیلی ساده‌تر و شیک‌تری نسبت به نسل قبلی خودش یعنی Rog Phone 7 داره که باعث میشه تا این گوشی برای کاربران بیشتری جذاب بنظر برسه و بیشتر به یک گوشی عادی شبیه شده که میشه بطور روزمره ازش استفاده کرد. فریم دور این گوشی از جنس آلومینیوم هستش و پشت و جلوی گوشی هم با Gorilla Glass Victus 2 محافظت میشه. درسته که محافظ این مدل به مقاومت و سبکی گوریلا آرمور نیستش ولی این گوشی با ابعاد ۶.۷۸ اینچی که داره از S24 Ultra سبک تره! گوشه‌های این گوشی نسبت به پرچمدار سامسونگ گردتر هستن که باعث میشه تا کار کردن باهاش کمی راحت‌تر باشه. ویژگی اصلی این گوشی توی بخش طراحی مواردی هستن که از نسل‌های قبلی به این گوشی به ارث رسیده؛ مثل داشتن ۲ تا پورت USB-C و ۲ تا تریگر (Trigger) که امکانات جالبی رو به این گوشی اضافه می‌کنن و توی بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار توضیحات بیشتر دربارشون داده میشه.

مقایسه طراحی S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

وجه تمایز بزرگی که راگ فون داره اینه که تو قسمت پایینی پنل پشتی این گوشی از تعدادی LED استفاده شده به اسم Anime Vision. این LEDها متفاوت از گوشی Nothing Phone 2 هستن و بجای اینکه توی کل پنل گوشی پخش باشن همشون یکجا جمع شدن. ولی از لحاظ کاربری، Anime Vision می‌تونه کاربردهای زیادی رو به کاربر ارائه بده. مثلا با نوتیف‌های خاص می‌تونه روشن بشه و یا اینکه انیمیشن شخصی‌سازی شده کاربر رو به علاوه ۲۰ تا اینیمیشنی که از قبل روی گوشی ذخیره شدن نمایش بده. نکته خوب این LEDها اینه که وقتی خاموشن هیچ ردی رو از خودشون نشون نمیدن و کاملا توی پنل پشتی مخفی هستن.

مقایسه طراحی گوشی ROG Phone 8 Pro و S24 Ultra

هر دو این گوشی‌ها طراحی‌های پخته‌ای دارن و گوشی‌های زیبایی هستن و توی طراحیشون ایرادی وجود نداره. گوشی Rog Phone 8 Pro هنوز چاشنی گیمینگ بودن خودش رو حفظ کرده و با همون میزان کارایی که همیشه گوشی‌های گیمینگ دارن تونسته طراحی ساده‌تری داشته باشه. گوشی S24 Ultra هم طراحی ساده‌تر و یکپارچه‌تری داره و کیفیت ساخت بالاتری نسبت به Rog Phone 8 Pro ارائه داده.

مقایسه نمایشگر S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

هم ایسوس و هم سامسونگ تجربه خیلی خوب و زیادی توی زمینه ساخت نمایشگر‌های مختلف دارن و توی جهان به نمایشگرهای خوبشون شناخته میشن. تقریبا همه میدونیم که تلویزیون‌های سامسونگ چقدر تکنولوژی‌های بروز رو توی خودشون جا دادن و چقدر هم کیفیت بالایی دارن و محتوا رو به بهترین شکل ممکن می‌تونن نمایش بدن. از طرفی آرتیست‌های حرفه‌ای معمولا یکی از مانیتورهای حرفه‌ای ایسوس رو تهیه می‌کنن چون توی بحث دقت رنگ همیشه یکی از بهترین‌هاست. حالا باید ببینیم که این دو شرکت چه نمایشگری رو تونستن برای گوشی‌های پرچمدار خودشون تعبیه بکنن.

مقایسه نمایشگر S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

گوشی S24 Ultra یک نمایشگر ۶.۸ اینچی داره که اسم تجاری Dynamic LTPO AMOLED 2X رو یدک میکشه. این پنل روشنایی ماکسیمم ۲۶۰۰ نیت رو داره که توی این زمینه این گوشی رو نسبت به نسل قبلی خودش و iPhone 15 Pro Max سرتر می‌کنه.

از طرفی هم این گوشی از تکنولوژی LTPO استفاده می‌کنه و می‌تونه بین ۱ هرتز تا ۱۲۰ هرتز، نرخ بروزرسانی خودش رو تغییر بده و به همین خاطر می‌تونه همه جور محتوایی رو با مصرف کمترین میزان انرژی، به نحو احسنت نشون بده. اگه گوشی روی Always On Display باشه، نرخ بروزرسانی به ۱ هرتز کاهش پیدا می‌کنه، اگه با گوشی فیلم ببینیم هم به عدد ۲۴ هرتز می‌رسه و توی بازی‌ها و هرجایی که حرکت‌های زیادی وجود داره هم به ۱۲۰ هرتز میرسه تا بهترین تجربه کاربری رو ارائه بده.

این نمایشگر از لحاظ دقت رنگ و رزولوشن هم واقعا عملکرد بی‌نظیری داره و کمتر گوشی پیدا میشه که نمایشگر به این خوبی داشته باشه که هم رزولوشن ۳۱۲۰ در ۱۴۴۰ داشته و هم دقت رنگ و روشناییش خارق‌العاده باشن. این نمایشگر تفاوتی که با نسل قبلی داشته اینه که کاملا تخت شده و خبری از گوشه‌های خمیده نیست. این تصمیم سامسونگ هم باعث شده تا فضای بیشتری روی نمایشگر برای قلم S Pen این گوشی داشته باشیم و همچنین محافظت از این نمایشگر راحت‌تر از قبل بشه البته به لطف استفاده از محافظ Corning Gorilla Armor این گوشی محکم‌تر از قبل هم شده.

یه نکته قوت اس ۲۴ اولترا که توی هیچ گوشی دیگه‌ای وجود نداره، استفاده از یک لایه مقاوم در برابر تابش نوره که انعکاس نور از نمایشگر این گوشی رو به حداقل میرسونه و اینکار رو با کمترین تاثیر روی روشنایی پنل و دقت رنگ نمایشگر انجام که تجربه خیلی خاص و متفاوتی رو به نسبت بقیه گوشی‌ها ارائه میده.

مقایسه S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro از نظر نمایشگر

نمایشگر گوشی Rog Phone 8 Pro روی کاغذ می‌تونه پا به پای صفحه نمایش S24 Ultra پیش بیاد. این گوشی به یک نمایشگر ۶.۷۸ اینچی مجهز شده که از رقیب سامسونگی خودش فقط ۲ صدم اینچ کوچیکتره و این تفاوت سایز اصلا به چشم نمیاد و هر دو گوشی صفحه نمایش‌های بزرگی دارن. روشنایی ماکسیمم این پنل به عدد ۲۵۰۰ نیست میرسه که همچنان از خیلی از گوشی‌های دیگه بیشتره و عدد خیلی خوبیه و به راحتی میشه با این گوشی زیر نور مستقیم آفتاب کار کرد ولی به پای سامسونگ نمیرسه. از لحاظ نرخ بروزرسانی ولی از سامسونگ عملکرد بهتری داره؛ درست مثل گوشی سامسونگ از فناوری LTPO پشتیبانی می‌کنه و می‌تونه بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز با توجه به محتوای گوشی خودش رو تنظیم بکنه ولی با این تفاوت که توی بازی‌ها می‌تونه به عدد ۱۶۵ هرتز برسه. گیمرا می‌دونن همین ۴۵ هرتز بیشتر چه تفاوتی رو می‌تونه براشون ایجاد بکنه.

مقایسه نمایشگر اس ۲۴ اولترا و راگ فون ۸ پرو

این گوشی تو سه بخش به نسبت رقیب سامسونگی خودش عملکرد ضعیف‌تری داره. اول اینکه خبری از لایه محافظی برای انعکاس نور نیست و این گوشی هم مثل بقیه گوشی‌هاست و نور شدید رو انعکاس میده و کار کردن با گوشی توی بعضی از شرایط ممکه یکم نسبت به S24 Ultra سخت‌تر باشه. مورد دوم هم رزولوشن نمایشگره. نمایشگر این پنل رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ داره و از FHD (فول اچ‌دی) یکم بیشتره. این رزولوشن باعث میشه تا توی هر اینچ مربع از این گوشی ۳۸۸ پیکسل وجود داشته باشه که برای کاربر عادی عدد خوبیه ولی در برابر تراکم پیکسلی ۵۰۵ سامسونگ خیلی کم به حساب میاد. حتی اپل هم که به رزولوشن‌های کمتر نسبت به رقبای خودش معروفه، تراکم پیکسلی ۴۶۰ داره. احتمالا این تصمیم ایسوس به خاطر این بوده تا بتونه راحت به نرخ بروزرسانی ۱۶۵ هرتز برسه ولی به هر حال این نقطه ضعف توی این گوشی وجود داره. مورد سوم هم مربوط میشه به لایه محافظتی این گوشی که Corning Gorilla Glass Victus 2 هستش. این لایه محافظتی عملکرد خیلی خوبی در برابر خط و خش و ضربه داره ولی در برابر Gorilla Glass Armor سامسونگ گلکسی اس ۲۴ آلترا عملکرد ضعیف‌تری داره.

هر دو این گوشی‌ها نمایشگر‌های بی‌نظیری دارن و برای سال ۲۰۲۴ جزو بهترین نمایشگرهایی هستن که یه نفر می‌تونه توی جیبش داشته باشه. ولی نمایشگر S24 Ultra تقریبا توی همه زمینه‌ها یک سر و گردن بالاتر از پرچمدار ایسوس قرار داره و در کل نمایشگر بهتریه ولی توی زمینه‌ی گیم، با فریم ریت بالا و روشنایی بیشتر ایسوس می‌تونه انتخاب بهتری باشه..

مقایسه باتری و شارژ اس ۲۴ اولترا و راگ فون ۸ پرو

یکی دیگه از مواردی که گوشی‌های گیمینگ توش حرف‌های زیادی برای گفتن دارن، باتریه. این گوشی‌ها همیشه با باتری‌های غول پیکر و سرعت شارژ بالا عرضه میشن و معمولا هیچ گوشی غیر گیمینگی به پاشون نمی‌رسه.

امسال ایسوس پرچمدار خودش رو با ابعاد کوچک‌تری تولید و عرضه کرده تا مشکلات نسل قبلی رفع بشن ولی بخاطر همین مورد هم با باتری کوچکتری روبرو هستیم که ظرفیت ۵۵۰۰ میلی آمپر ساعتی داره. با اینکه این گوشی ظرفیت باتریش ۱۰ درصد کمتر از نسل قبلی خودشه ولی از لحاظ شارژدهی اختلاف خیلی کمی داره و به طور ترکیبی می‌تونه ۱۴ ساعت و ۴۳ دقیقه شارژدهی داشته باشه. این گوشی از تکنولوژی ۶۵ واتی هم پشتیبانی می‌کنه که می‌تونه توی نیم ساعت گوشی رو ۸۰ درصد شارژ بکنه و برای شارژ کامل فقط به ۴۲ دقیقه زمان نیاز داره که برای باتری به این بزرگی عدد خیلی خوبی بحساب میاد.

بررسی باتری گوشی ROG Phone 8 Pro ایسوس

این گوشی دو تا پورت یواس‌بی سی هم داره یکیش پایین گوشی تعبیه شده و بجای اینکه وسط باشه کمی به راست متمایل شده و پورت بعدی هم توی لبه سمت راستی قرار گرفته. ایسوس با اینکار راحتی گیمر‌ها رو تضمین کرده و گیمرها میتونن بدون اینکه سیمی توی دست و پاشون باشه، یکی از پورت‌های گوشی رو انتخاب کنن و گوشی رو شارژ کنن.

پرچمدار سامسونگ توی این زمینه هیچ تفاوتی با نسل قبلی خودش نداره و از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کنه از تکنولوژی شارژ ۴۵ وات پشتیبانی می‌کنه. این گوشی توی نیم ساعت می‌تونه ۶۹ درصد شارژ بشه و برای شارژ کامل به ۱ ساعت و ۵ دقیقه زمان نیاز داره. از لحاظ شارژدهی این گوشی اوضاع خیلی خوبی داره ولی به پای راگ فون ۸ پرو نمی‌رسه. این گوشی با مصرف ترکیبی می‌تونه شارژدهی ۱۳ ساعت و ۴۹ دقیقه‌ای رو داشته باشه. این یعنی که می‌تونه یک روز کامل یا حتی ۱ روز و نیم کامل رو بدون نیاز به شارژ شدن همراه کاربر باشه.

قابلیت خلاصه کردن متن در هوش مصنوعی سامسونگ

توی زمینه باتری هم هر دوی این گوشی‌ها عملکرد خیلی خوبی دارن ولی پرچمدار ایسوس هم باتری بزرگتری داره، هم سریع‌تر شارژ میشه و هم با نمایشگر ۱۰۸۰ و نرخ تازه سازی آداپتیو مدت بیشتری رو می‌تونه بدون شارژر دووم بیاره.

مقایسه دوربین S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

توی بخش دوربین وقت که هر کدوم از این گوشی‌ها رو با نسل قبلی خودش مقایسه بکنیم می‌بینیم که ایسوس به نسبت نسل قبلی خودش پیشرفت خیلی بزرگی داشته و میشه گفت که اولین گوشی گیمینگ هستش که دوربین‌های خوبی برای ثبت خاطرات داره. اکثر گوشی‌های گیمینگ دوربین رو فدای موارد دیگه می‌کنن و همیشه توی این زمینه ضعیف‌تر از بقیه رقبای غیر گیمینگ بودن. پس بریم و لنزهای این دو تا گوشی رو با هم مقایسه کنیم.

دوربین اصلی (واید)

توی بخش دوربین اصلی می‌بینیم که سامسونگ اس ۲۴ الترا از سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی با لنز ۲۴ میلیمتری و f/1.7 استفاده می‌کنه که با اس ۲۳ اولترا هیچ تفاوتی نداره ولی به لطف پردازنده بهتر، بهبودهای جزئی داشته و همچنین قابلیت‌های هوش مصنوعی که به این گوشی اضافه شده امکانات خیلی زیادی رو برای ما فراهم می‌کنه. مثلا میتونیم پس از ثبت عکس یک شئ رو از عکس حذف کنیم و یا حتی اشیا داخل عکس رو جابجا بکنیم که خیلی کاربردیه.

ایسوس راگ فون ۸ پرو از یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با لنز ۲۴ میلیمتری و f/1.9 داره و به لرزشگیر gimbal OIS مجهز شده که توی نسل قبلی خبری ازش نبود. تصاویری که با دوربین اصلی ایسوس راگ فون ۸ پرو ثبت میشن، در نگاه اول خیلی خوب بنظر میرسن و جزئیات به نسبت خوبی هم دارن و رنگ‌ها هم کاملا طبیعی ثبت شدن ولی وقتی که روی عکس ثبت شده زوم بکنیم می‌بینیم که پردازش زیادی روی این عکس‌ها انجام شده و شارپ‌تر از حالت عادی ثبت شدن. این نکته موقعی که توی عکس المان‌هایی مثل چمن رو داشته باشیم بیشتر هم حس میشه. هم چنین بعضی مواقع کانتراست عکس‌هایی که با این دوربین ثبت میشن کمی پایینه. (عکس شب مربوط به اس ۲۴ اولترا)

تصاویری که با دوربین اصلی سامسونگ اس ۲۴ اولترا ثبت میشن بی‌نظیر هستن و همه چیز به خوبی ثبت میشه. عکس‌ها داینامیک رنج و کیفیت خوبی دارن و پردازشی که روشون انجام میشه به اندازه هستش و هیچ ایرادی نمیشه از دوربین اصلی این گوشی گرفت و با یکی از بهترین دوربین‌هایی طرف هستیم که تا حالا روی یک گوشی قرار داده شده.

دوربین فوق عریض (اولترا واید)

توی بخش دوربین اولترا واید می‌بینیم که سامسونگ اس ۲۴ اولترا از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۱۳ میلیمتری و f/2.2 استفاده می‌کنه. ایسوس راگ فون ۸ پرو از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با لنز ۱۳ میلیمتری و f/2.2 داره. دوربین اولترا واید ایسوس عملکرد خیلی خوبی داره؛ وضوح تصاویر ثبت بالاست، کنتراست و شارپنس به اندازه هستن و مهمتر از همه اینکه رنگ‌های ثبت شده با این دوربین خیلی به رنگ‌های ثبت شده با دوربین اصلی نزدیکن و این یکسان بودن رنگ‌ها باعث میشه تا موقع فیلمبرداری وقتی که دوربین رو عوض می‌کنیم، عملیات تغییر دوربین به بهترین شکل انجام بشه. (عکس شب S24 Ultra)

دوربین اولترا واید گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا سامسونگ عملکردش خیلی شبیه به راگ فون ۸ پرو هستش. البته اگه روی عکس زوم کنیم مشخص میشه که وضوح و کنتراست تصاویری که با اس ۲۴ اولترا ثبت شدن یکم بالاتره ولی این تفاوت خیلی کمه. اما فرق اصلی این دو تا گوشی توی شب معلوم میشه، سامسونگ به لطف هوش مصنوعی می‌تونه تصاویر خیلی خوبی رو توی شب ثبت بکنه که به طوری کلی عملکردش از ایسوس توی این زمینه بیشتره.

دوربین زوم (تله فوتو)

توی بخش دوربین تله فوتو بیشترین پیشرفت ایسوس راگ فون ۸ پرو رو نسبت به نسل‌های قبلی شاهد هستیم. توی مدل‌های قبلی خبری از لنز تله نبود و معمولا یک دوربین ماکرو ۲ یا ۵ مگاپیکسلی توی این گوشی‌ها استفاده میشد که نه کارآمد بود و نه کیفیت خوبی داشت. راگ فون ۸ پرو به یک دوربین تله با لنز f/2.4 با زوم ۳ برابری و سنسور ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده که تصاویر خیلی خوبی رو ثبت میکنه. تصاویر بغیر از اینکه کمی زرد هستن هیچ مشکلی ندارن و به لطف لرزشگیر OIS تصاویر بدون تار شدگی ثبت میشن.

دوربین تله فوتو ROG Phone 8 Pro

درباره گوشی سامسونگ اوضاع کمی فرق داره. این گوشی به ۲ تا لنز تله فوتو مجهز شده یکی با زوم ۳ برابری (۶۷ میلیمتر) و یکی دیگه هم با زوم ۵ برابری (۱۱۱ میلی متر) که دوربین با زوم ۱۰ برابری این گوشی بصورت پریسکوپ تعبیه شده؛ یعنی به کمک یک آینه ۴۵ درجه تونستن این لنز رو داخل این گوشی با ضخامت ۸.۶ میلی متر جا بدن. تفاوت این گوشی با نسل قبلی هم همینجاست که توی اس ۲۳ آلتر یک دوربین با زوم ۱۰ برابری در کنار زوم ۳ داشتیم. دوربین با زوم ۱۰ برابری اس ۲۳ اولترا رزولوشن ۱۰ مگاپیکسلی با f/4.9 داشت و توی اس ۲۴ اولترا هم یه دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با لنز f/3.4 رو شاهد هستیم. این تغییری که سامسونگ انجام داده باعث شده تا تصاویری که با زوم ۵ تا ۱۰ برابری ثبت میشن کیفیت بالاتری داشته باشن که اکثر استفاده مردم از زوم هم همینقدره و کم پیش میاد که کسی واقعا به زوم ۱۰۰ برابری نیاز داشته باشه. ولی باز با این حال این گوشی هم امکان زوم ۱۰۰ برابری رو داره. تصاویری که این گوشی ثبت می‌کنه با زوم بیشتر از ۱۰ به نسبت نسل قبلی کمی نرم‌تر هستن ولی تصاویر واضح‌تری هستن که به کمک هوش مصنوعی سامسونگ این امکان برای این گوشی فراهم شده.

دوربین سلفی

گلکسی اس ۲۴ آلترا یه دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2 داره و ایسوس راگ فون ۸ پرو هم یه دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با f/2.5 داره. نکته جالب اینجاست که دوربین سلفی اس ۲۴ اولترا ۲۴ میلی‌متریه و دوربین سلفی ایسوس راگ فون ۸ پرو ۲۲ میلی‌متریه که همین باعث میشه تا دوربین سلفی ایسوس وایدتر باشه و موقعی که بخوایم سلفی دسته جمعه بگیریم، عکس گرفتن با این گوشی راحت‌تره. در کل ولی دوربین سلفی اس ۲۴ اولترا دوربین بهتریه و جزئیات رو خیلی بهتر ثبت می‌کنه. توی حالت پرتره هم خیلی بهتر میتونه سوژه رو از پس زمینه جدا کنه و تصاویر چشمگیری رو ثبت می‌کنه.

فیلمبرداری

یکی از زمینه‌های که همیشه گوشی‌های اندرویدی نسبت به آیفون عملکرد ضعیف‌تری دارن، بخش فیلمبرداریه. البته این برتری اپل هر سال با معرفی پرچمدار جدید سامسونگ، کوچیک‌تر و کوچیک‌تر میشد تا جایی که اس ۲۴ آلترا تبدیل شده به دوربین اصلی خیلی از یوتوبرها و تولید کننده‌های محتوا. این گوشی می‌تونه تصاویر ۸K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و هم چنین ۴K با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط بکنه. اس ۲۴ اولترا از HDR10+ و ضبط صدا بصورت استریو هم پشتیبانی می‌کنه و توی یک کلمه میشه گفت که عملکرد فیلمبرداری این گوشی عالیه.

ایسوس راگ فون ۸ پرو توی بخش فیلمبرداری عملکرد خوبی داره ولی نه در حد اس ۲۴ الترا! به طور مثال ایسوس از فیلمبرداری ۸K پشتیبانی می‌کنه ولی فقط با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه و کلا توی فیلمبرداری عملکردش در حد پرچمدار‌های یکی دو نسل قبل سامسونگه و توی این بخش رقیب جدی برای گلکسی اس ۲۴ الترا به حساب نمیاد.

ایسوس توی بخش دوربین برای راگ فون ۸ پرو پیشرفت‌های بزرگی رو رقم زده و این گوشی رو به دوربین‌های خیلی خوبی مجهز کرده که برای ثبت خاطرات، عکاسی با موبایل، تولید محتوا و خیلی کارهای دیگه مناسب هستن ولی همچنان برای رقابت با گوشی‌های پرچمدار فاصله زیادی داره و باید بهتر از این حرفا بشه. گوشی گلکسی اس ۲۴ الترا هم درسته که پیشرفت خاصی توی بخش دوربین نداشته ولی به یه پکیج کامل از دوربین‌های مختلف مجهز شده که می‌تونن تصاویر بی‌نظیری رو ثبت بکنن و قابلیت‌های هوش مصنوعی این گوشی هم قدرت دوربین‌های این گوشی رو بیشتر از قبل می‌کنه.

مقایسه سخت‌افزار S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

همونطور که اول این مقاله نوشته شده، گوشی‌های گیمینگ از لحاظ سخت‌افزار عملکرد بهتری نسبت به بقیه گوشی‌ها دارن. راگ فون ۸ پرو توی مدل پایه با حافظه ۵۱۲ گیگ و رم ۱۶ گیگ عرضه میشه و اس ۲۴ آلترا هم توی مدل پایه با حافظه ۲۵۶ گیگ و رم ۱۲ گیگ که همین ۴ گیگ رم بیشتر باعث عملکرد بهتر پرچمدار ایسوس میشه. البته این همه ماجرا نیست؛ هر دو این گوشی‌ها با حافظه ۱ ترابایتی هم عرضه میشن که اس ۲۴ آلترا همچنان با رم ۱۲ گیگه ولی راگ فون ۸ پرو با رم ۲۴ گیگ اومده که عدد زیادیه و حتی خیلی از لپتاپ‌ها هم این حجم از رم رو ندارن. البته این نسخه از راگ فون ۸ پرو نسخه ویژه به حساب میاد و توی جعبش لوازم اضافه مثل کولر و قاب و شارژر هم موجوده.

مقایسه سخت‌افزار S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

هر دو این گوشی‌ها از پردازنده نسل جدید اسنپدراگون یعنی Snapdragon 8 Gen 3 بهره‌مند شدن که هم از لحاظ قدرت سی‌پی‌یو و هم از لحاظ قدرت گرافیکی قدرت بی‌نظیری داره. ولی وقتی به نتایج بنچمارک‌ها نگاه بکنیم می‌بینیم که عملکرد راگ فون ۸ پرو در حدود ۱۵ درصد بیشتره که دو تا دلیل داره. اولیش مربوط میشه به کولینگ این گوشی. سخت‌افزار گوشی‌ها هرچی که بهتر خنک بشه و حرارتش دفع بشه، عملکرد بهتری رو از خودش به نمایش میذاره. کولینگ پرچمدار سامسونگ با اینکه بهتر از نسل قبلی خودش شده ولی در برابر راگ فون ۸ پرو حرفی برای گفتن نداره و کم میاره. ایسوس برای کولینگ این گوشی سنگ تمام گذاشته و از بهترین تکنولوژی برای خنک کردن پردازنده استفاده کرده و به لطف همین تکنولوژی تونسته نهایت قدرت Snapdragon 8 Gen 3 رو به کاربر ارائه کنه.

علاوه بر این S24 Ultra تو ایران با پردازنده اگزینوس وارد شده که در برابر اسنپ دراگون ۸ نسل ۳ و رم ۲۴ گیگی پرچمدار راگ فون حرفی برای گفتن نداره.

مقایسه نرم‌افزار و رابط کاربری S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

این دو تا گوشی با ایدئولوژی‌های کاملا متفاوتی توی بخش نرم‌افزار عرضه شدن. یکی از دنیایی اومده که هوش مصنوعی توی هر کاری به انسان کمک می‌کنه و همه چیز خیلی پیشرفته‌ست و یکی دیگه هم از دنیایی اومده که همه چیز برای نبرد آمادست و انسان این قدرت رو داره که همه چیز رو کنترل بکنه و همه چیز تحت فرمان انسانه!

گوشی اس ۲۴ اولترا با کلی قابلیت هوش مصنوعی عرضه شد و توی مراسم معرفیش هم درباره هوش مصنوعی Galaxy Ai بیشتر صحبت شد تا خود گوشی. هوش مصنوعی Galaxy Ai قابلیت‌های بیشماری رو به گوشی اضافه می‌کنه و از این لحاظ اس ۲۴ اولترا می‌تونه با Pixel 8 Pro رقابت کنه. تبدیل ویس به متن، ادیت هوشمند تصاویر،‌ والپیپرهای هوش مصنوعی و کلی قابلیت دیگه که توی مقاله بررسی گوشی به طور کامل‌تر بهش اشاره شده، همه با هم به کاربر کمک می‌کنن تا انجام خیلی از کارهای سخت راحت بشه و وقت کمتری ازمون بگیره. البته این قابلیت‌ها فقط به مدت ۲ سال رایگان هستن. این گوشی با رابط کاربری One Ui 6.1 بر پایه اندروید ۱۴ عرضه شده و تا ۷ سال آپدیت‌های نرم افزاری رو دریافت می‌کنه. یعنی سال ۲۰۳۱ دیگه این گوشی آپدیتی نرم افزاری دیگه‌ای رو دریافت نمی‌کنه.

مقایسه نرم‌افزار و رابط کاربری S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

رابط کاربری راگ فون ۸ پرو به اسم ROG Ui هستش که بر پایه اندروید ۱۴ عرضه شده و ۲ تا استایل کلی داره. یک استایل گیمیری داره که همه چیز توی این استایل خیلی تیز و خشنه و به اصطلاح گیمیریه و برای نبرد آمادست. استایل دوم هم خیلی به اندروید خام نزدیکه. توی رابط کاربری این گوشی خبری از قابلیت‌های زیاد و متنوع هوش مصنوعی نیست و ایسوس به چند مورد ساده بسنده کرده ولی به جاش کنترل همه چیز دست کاربره و قبل از گیم میشه همه چیز رو تنظیم کرد و کاملا برای این کار بهینه شده. این گوشی متاسفانه آپدیت نرم‌افزاری زیادی رو دریافت نمی‌کنه و فقط ۲ سال براش آپدیت نرم افزاری میاد و ۴ سال هم آپدیت‌های امنیتی.

مقایسه رابط کاربری S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

یه قابلیتی که هر دوی این گوشی‌ها دارن، اتصال به مانیتور هستش. گوشی‌های سری S سامسونگ وقتی به مانیتور یا تلویزیون وصل بشن، رابط کاربری Dex رو فعال می‌کنن که همون اندرویده ولی با محیطی خیلی شبیه به سیستم عامل‌های دسکتاپ. به اینصورت که میشه هر برنامه رو بصورت یک پنجره اجرا کرد و میشه سایز پنجره‌ها رو تغییر داد و کلی کار دیگه که واقعا کاربردیه و وقتی که به صفحه نمایش بزرگ‌تر نیاز داشته باشیم، با محیطی خیلی کارامد روبرو میشم.

توی بخش پشتیبانی نرم افزار سامسونگ برنده بی چون و چرا هستش ولی از لحاظ کارایی و ظاهر بستگی به کاربر داره که کدوم رو انتخاب بکنه چون شخص به شخص نظرات متفاوت هستن.

مقایسه صدا و اسپیکر S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

یکی از زمینه‌هایی که گوشی‌های گیمینگ توش نسبت به بقیه گوشی‌ها برتری داشتن، بخش اسپیکر و صدا بود. این گوشی‌ها اکثرا مجهز به چنتا اسپیکر قدرتمند هستن و بعضی‌هاشون هنوز هم دارای جک صدا هستن و میشه هندزفری‌های سیمی رو به این گوشی‌ها وصل کرد. به غیر از این مورد هم این گوشی‌ها همیشه به بهترین تکنولوژی‌های انتقال صدا بصورت بی‌سیم مجهز هستن تا با کمترین تاخیر و لگ گیمرها بتونن صدا رو بشنون.

مقایسه صدا و اسپیکر S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

گوشی راگ فون ۸ پرو جک ۳ و نیم میلی متری صدا رو داره که دیگه این روزها مزیت بزرگی به حساب نمیاد. ولی اگه بخواید به این گوشی هندزفری سیمی وصل بکنید، نیازی به تبدیل و دانگل ندارید. به غیر از این هم این گوشی به بلوتوث ۵.۴ مجهز شده و از تکنولوژی HiRes و aptX و LE هم پشتیبانی می‌کنه. اسپیکرهای استریو این گوشی هم بلندی خوبی دارن و کیفیت صداشون خیلی خوبه و بیس‌های ردست حسابی داره.

گوشی اس ۲۴ اولترا هم به اسپیکرهای استریو مجهز شده و بلندی صدای بیشتری نسبت به راگ فون ۸ پرو داره و تفکیک صداش هم بیشتره ولی بیس کمتری داره. توی این گوشی خبری از جک ۳ و نیم میلی متری و بلوتوث ۵.۴ نیست و این گوشی به بلوتوث ۵.۳ مجهز شده.

مقایسه اسپیکر S24 Ultra و Rog Phone 8 Pro

به طور کلی گوشی راگ فون ۸ پرو امکانات بیشتری رو برای پخش صدا داره ولی اسپیکرهاش به غیر از بیس بیشتری که دارن جلوی اس ۲۴ اولترا کم میارن. اگه کسی بخواد مدام با حداکثر بلندی صدا آهنگ گوش کنه و فیلم ببینه سامسونگ براش بهتره ولی راگ فون ۸ پرو برای پخش صدا با هندزفری چه بیسیم چه باسیم گوشی بهتریه.

ارزش خرید کدوم گوشی بیشتره؟

ایسوس راگ فون ۸ پرو یه گوشی بی‌نظیره و کمتر گوشی توی بازار می‌تونه به استانداردهای این مدل برسه. ولی تو رنج قیمت گوشی بالای ۱۰۰۰ دلار هنوزم یکم سخته تا رقیب جدی‌ای برای پرچمدارای سامسونگ و اپل به حساب بیاد. ایسوس جای خودش رو تو بازار موبایل‌های گیمینگ ثابت کرده و با تغییرات امسال این گوشی، تونسته کسایی که گوشی‌های گیمینگ رو بخاطر دوربین ضعیف و طراحی عجیب و بزرگ نمی‌خریدن وسوسه کنه. با این حال قیمت پایه ۸۸ میلیونی این گوشی (فروردین ۱۴۰۳) با کانفیگ ۱۶/۵۱۲ گیگ تقریبا با نسخه رم ۱۲ و حافظه ۵۱۲ گیگ اس ۲۴ اولترا یکیه. این یعنی شما می‌تونین با همون پولی که برای پرچمدار سامسونگ میدین یه گیمینگ غول بخرین که رمشم بالاتره. البته اگه خیلی گیمر باشین می‌تونین با هزینه کمتر پلی استیشن ۵ بخرین و چه کاریه که بابت گوشی گیمینگ انقدر پول بدین؟ با این حال اگه استانداردهای پردازشی سامسونگ شما رو راضی نمی‌کنه و یه گوشی پرچم دار گیمینگ می‌خواین که رم و پردازنده عجیب غریب داشته باشه و دوربینشم خوب باشه، اون موقع راگ فون انتخاب منطقی‌ای به حساب میاد.

مقایسه مشخصات rog phone 8 pro با s24 ultra

thumb

Asus ROG Phone 8 Pro

thumb

Samsung Galaxy S24 Ultra

تاریخ عرضه

Announced۲۰۲۴, January 08

StatusAvailable. Released 2024, January 18

Announced۲۰۲۴, January 17

StatusAvailable. Released 2024, January 24

مشخصات بدنه

رنگ بندیPhantom Black

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 min)
۳۴۱ Mini-LED programmable matrix (on the back)
Pressure sensitive zones (Gaming triggers)

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus 2), glass back (Gorilla Glass), aluminum frame

Weight۲۲۵ g (7.94 oz)

Dimensions۱۶۳.۸ x 76.8 x 8.9 mm (6.45 x 3.02 x 0.35 in)

رنگ بندیTitanium Black, Titanium Gray, Titanium Violet, Titanium Yellow, Titanium Blue, Titanium Green, Titanium Orange

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 min)
Stylus (Bluetooth integration, accelerometer, gyro)

BuildGlass front (Gorilla Glass Armor), glass back (Gorilla Glass), titanium frame

Weight۲۳۲ g or 233 g (8.18 oz)

Dimensions۱۶۲.۳ x 79 x 8.6 mm (6.39 x 3.11 x 0.34 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionAlways-On display

Resolution۱۰۸۰ x 2400 pixels, 20:9 ratio (~388 ppi density)

Size۶.۷۸ inches, 111.0 cm2 (~88.2% screen-to-body ratio)

نوعLTPO AMOLED, 1B colors, 165Hz, HDR10, 1600 nits (HBM), 2500 nits (peak)

ProtectionAlways-on display

Resolution۱۴۴۰ x 3120 pixels, 19.5:9 ratio (~505 ppi density)

Size۶.۸ inches, 113.5 cm2 (~88.5% screen-to-body ratio)

نوعDynamic LTPO AMOLED 2X, 120Hz, HDR10+, 2600 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging۶۵W wired, PD3.0, PPS, QC5, 100% in 39 min – International
۳۰W wired, PD3.0, PPS – India
۱۵W wireless (Qi)
۱۰W reverse wired

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوع۵۵۰۰ mAh, non-removable

Charging۴۵W wired, PD3.0, 65% in 30 min (advertised)
۱۵W wireless (Qi/PMA)
۴.۵W reverse wireless

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Ion 5000 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.9, 24mm (wide), 1/1.56″, 1.0m, PDAF, gimbal OIS
۳۲ MP, f/2.4, (telephoto), 1/3.2″, 0.7m, PDAF, OIS, 3x optical zoom
۱۳ MP, f/2.2, 13mm, 120 (ultrawide)

ویدئو۸K@24fps, 4K@30/60fps, 1080p@30/60/120/240fps, 720p@480fps; gyro-EIS, HDR10+

ویژگیLED flash, HDR, panorama

نوع دوربینQuad : 200 MP, f/1.7, 24mm (wide), 1/1.3″, 0.6m, multi-directional PDAF, Laser AF, OIS
۵۰ MP, f/3.4, 111mm (periscope telephoto), PDAF, OIS, 5x optical zoom
۱۰ MP, f/2.4, 67mm (telephoto), 1/3.52″, 1.12m, Dual Pixel PDAF, OIS, 3x optical zoom
۱۲ MP, f/2.2, 13mm, 120 (ultrawide), 1/2.55″, 1.4m, Dual Pixel PDAF, Super Steady video

ویدئو۸K@24/30fps, 4K@30/60/120fps, 1080p@30/60/240fps, 1080p@960fps, HDR10+, stereo sound rec., gyro-EIS

ویژگیLED flash, auto-HDR, panorama

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی هاPanorama, HDR

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.5, 22mm (wide), 1/3.2″, 0.7m

ویدئو۱۰۸۰p@30fps

ویژگی هاDual video call, Auto-HDR, HDR10+

نوع دوربینSingle : 12 MP, f/2.2, 26mm (wide), Dual Pixel PDAF

ویدئو۴K@30/60fps, 1080p@30fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

InternalUFS 4.0
NTFS support for external storage

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8650-AB Snapdragon 8 Gen 3 (4 nm)

CPUOcta-core (1×3.3 GHz Cortex-X4 & 5×3.2 GHz Cortex-A720 & 2×2.3 GHz Cortex-A520)

GPUAdreno 750

InternalUFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8650-AC Snapdragon 8 Gen 3 (4 nm)

CPU۸-core (1×3.39GHz Cortex-X4 & 3×3.1GHz Cortex-A720 & 2×2.9GHz Cortex-A720 & 2×2.2GHz Cortex-A520)

GPUAdreno 750 (1 GHz)

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 14

OSAndroid 14, One UI 6.1

ویژگی ها

SensorsFingerprint (under display, optical), accelerometer, gyro, proximity, compass

SensorsSamsung DeX, Samsung Wireless DeX (desktop experience support)
Ultra Wideband (UWB) support

مشخصات صدا

۳.۵mm jack ۳۲-bit/384kHz Hi-Res & Hi-Res wireless audio

پورت هندزفری ۳.۵ میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

۳.۵mm jack ۳۲-bit/384kHz audio
Tuned by AKG

پورت هندزفری ۳.۵ میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

۵G bands۱, ۲, ۳, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۸, ۲۰, ۲۵, ۲۶, ۲۹, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۴۸, ۶۶, ۷۱, ۷۷, ۷۸, ۷۹ SA/NSA/Sub6 – USA

EDGE

GPRS

۳G bandsHSDPA 800 / 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100 – USA

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / LTE / 5G

۲G bandsCDMA 800

۴G bands۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۷, ۱۸, ۱۹, ۲۰, ۲۵, ۲۶, ۲۹, ۳۰, ۳۲, ۳۴, ۳۸, ۳۹, ۴۰, ۴۱, ۴۲, ۴۳, ۴۸, ۶۶, ۷۱ – USA

SpeedHSPA, LTE-A (Up to 7CA), 5G

۵G bands SA/NSA/Sub6/mmWave – USA

EDGE

GPRS

۳G bandsCDMA2000 1xEV-DO

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

۲G bandsCDMA 800 / 1900 & TD-SCDMA

۴G bands۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۳, ۱۷, ۱۸, ۱۹, ۲۰, ۲۵, ۲۶, ۲۸, ۳۲, ۳۸, ۳۹, ۴۰, ۴۱, ۶۶ – International

SpeedHSPA, LTE-A (up to 7CA), 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS (L1+L5), BDS (B1I+B1c+B2a), GALILEO (E1+E5a), QZSS (L1+L5), NavIC (L5), GLONASS

Infrared port

Bluetooth۵.۳, A2DP, LE, aptX HD, aptX Adaptive, aptX Lossless

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C (side), DisplayPort 1.4; USB Type-C (bottom), OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7, tri-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GLONASS, BDS, GALILEO, QZSS

Infrared port

Bluetooth۵.۳, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7, tri-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو
-۲۶.۳ LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera
Photo / Video

Display
Contrast ratio: Infinite (nominal)

Performance
AnTuTu: 1639368 (v9), 2167612 (v10)
GeekBench: 6542 (v5), 7178 (v6)
GFXBench: 163fps (offscreen 1080p)

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

SAR

رنگ بندی

Price$۱,۳۵۰.۰۰ / ۱,۱۹۹.۹۹

SAR EU

ModelsAI2401, AI2401_A

SAR۱.۲۶ W/kg (head) 0.62 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$۱,۲۹۹.۹۷ / ۱,۴۴۹.۰۰ / ۱,۲۴۹.۰۰ / ۱۲۹,۹۹۹

SAR EU۱.۰۶ W/kg (head) 1.30 W/kg (body)

ModelsSM-S928B, SM-S928B/DS, SM-S928U, SM-S928U1, SM-S928W, SM-S928N, SM-S9280, SM-S928E, SM-S928E/DS

نویسنده :

کورش نجفیان

تاریخ انتشار

۴۳ ثانیه پیش

برچسب ها

آخرین مقالات