چند سالیه اکثر گوشی ها به یه شکل تکراری ساخته میشن و خسته کننده شدن. اما در این بین شرکت هایی مثل ناتینگ با تولید گوشی های خاص یه بار دیگه شرایط موجود رو تغییر دادن. پوکو ایکس ۶ و ناتینگ فون ۲a با فاصله زمانی دو ماه توی ژانویه و مارس ۲۰۲۴ (دی و اسفند ماه ۱۴۰۲) وارد بازار جهانی شدن که به غیر از طراحی خاص، مشخصات سخت افزاری و دوربین های باکیفیت دارن که انتخاب بین این دو تا مدل رو کمی چالش برانگیز خواهد کرد. روی این حساب تا آخر مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a با موبونیوز همراه باشین تا وجه تمایز و برتری خاص ترین گوشی میان رده بازار و غول سخت افزاری چینی رو زیر ذره بین بذاریم و ارزش خریدشون رو بسنجیم.

مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a از نظر طراحی و کیفیت ساخت

مهمترین فاکتور انتخاب یه گوشی میان رده طراحی و محکم بودن بدنه گوشیه و مابقی موارد در کنارش بررسی میشن. اگه دو تا گوشی پوکو و ناتینگ رو در کنار هم قرار بدین تفاوت ظاهری بسیار زیادی با همدیگه دارن. از نظر ابعاد بدنه و وزن گوشی ناتینگ فون حدود ۰/۶ میلیمتر ضخامت بیشتر و حدود ۱۰ گرم وزن بالاتری در مقایسه با پوکو داره. ناتینگ برای حل مشکل وزن بالای گوشی از طراحی فریم منحنی استفاده کرده که باعث خوش دست شدن گوشی میشه و فشار کمتری به مچ دست میاره.
شیائومی میان رده پوکو ایکس ۶ رو توی سه تا رنگ بندی سفید، مشکی و آبی عرضه کرده که رنگ سفید ظاهر سنگ مرمر درب پشتی توجهتون رو جلب میکنه. در مقابل گوشی خاص ناتینگ فون توی سه تا رنگ بندی سفید و مشکی و شیری رنگ تولید شده که فعلا سفید و مشکی رو میشه در بازار پیدا کرد.

مقایسه کیفیت بدنه پوکو ایکس ۶ و ناتینگ فون ۲a

توی بخش طراحی میان رده ناتینگ از پلاستیک براق شیشه ای مانند برای ساخت درب پشتی استفاده کرده و فریم رو هم کمی مات تر ساخته که ترکیب هر دو بخش جذابیت خاصی داره. ناتینگ فون ۲a مثل دو مدل قبلی درب پشتی کاملا شفافی داره که میشه بخش های از داخل گوشی رو مشاهده کنیم. توی این گوشی خبری از شارژر وایرلس نداریم و جاش رو به نوار مارپیچ پلاستیکی داده که ممکنه زیاد براتون جالب نباشه.

مقایسه طراحی Nothing Phone 2a و Poco X6در مقابل میان رده پوکو هم مثل رقیب از متریال پلاستیک توی طراحی بدنه و درب گوشی استفاده کرده که ظاهر براقی داره و حس استفاده از یه گوشی گرون قیمت رو به کاربر میده. پوکو برخلاف رقیب درب پشتی شفاف نداره ولی از اون طرف رنگ بندی جذاب تری رو به کار گرفته که به خصوص توی رنگ سفید بدنه ظاهر سنگی داره و جذابیت گوشی رو دوچندان میکنه.

مقایسه طراحی اطراف بدنه

ناتینگ برای طراحی فریم گوشی از پلاستیک مات استفاده کرده که به راحتی خط و خش و جذب میکنه که زیاد جالب نیست. سمت چپ و راست فریم گوشی کلید های صدا و پاور قرار گرفته و در بخش بالا میکروفون صدا و در نهایت بخش پایین فریم بلندگو، خشاب سیم کارت و پورت شارژ رو داریم. در مقابل پوکو ایکس ۶ هم فریمش پلاستیکه ولی ظاهرا مقاومت بهتری در مقایسه با رقیب داره و به این راحتی خط و خش نمیفته. کلیدهای تنظیم صدا و پاور در سمت راست فریم قرار دارن ولی سمت چپ خبری نیست. از اون طرف در بالای فریم یه بلندگو، سنسور مادون قرمز، میکروفن و جک صدا و در پایین فریم بلندگوی دوم، پورت شارژ و خشاب سیم کارت و مموری قرار دارد. اینجا به وضوح مشخصه که پوکو از امکانات بیشتری در مقایسه با رقیب مجهز شده که توی انتخاب نهایی تاثیر زیادی خواهد داشت.

مقایسه پنل جلوی گوشی‌ ها

پنل جلویی ناتینگ فون با شیشه حرارت دیده ساخته شده که با یه لایه گوریلا گلس ۵ محافظت میشه که مقاومت خوبی در مقابل خط و خش جزئی از خودش نشون میده. در مقابل پنل جلویی شیائومی هم مثل رقیب از شیشه ساخته شده و با گوریلا گلس ویکتوس محافظت میشه که مقاومت بالایی در برابر ضربه و خط و خش ناگهانی داره و میشه روش حساب کرد. با همه این توضیحات به نظرم بهتره برای راحتی کار یه قاب و گلس محافظ بخرین تا مشکلی پیش نیاد.

مقایسه طراحی دوربین‌ های پوکو ایکس ۶ و ناتینگ فون ۲a

توی بخش طراحی دوربین Nothing Phone 2a به دو تا دوربین واید و اولترا واید مجهز شده که لنز درشتی دارن و برخلاف مدل های قبلی به طور افقی در وسط درب گوشی قرار گرفتن. دوربین های این گوشی با ایده از طرح چشم انسان ساخته شدن که توی نظر اول شباهت زیادی به کاراکتر wall-E دیزنی داره و به نوعی خیلی خاص به حساب میاد.

مقایسه طراحی دوربین‌ های پوکو ایکس ۶ و ناتینگ فون 2aدر مقابل پوکو به رسم هر ساله از چیدمان جزیره ای استفاده میکنه و دوربین های سه گانه توی یه جزیره مستطیلی به همراه فلش دوربین قرار گرفتن. تقریبا دو سوم فضای درب پشتی به دوربین های گوشی اختصاص داده شده که شاید در نظر اول کمی جذاب به نظر برسه ولی به نظرم دیگه تکراری شده و انتظار یه خلاقیت توی این بخش رو داشتیم که متاسفانه مسیر نشد.

مقایسه استانداردهای حفاظتی

هر دو تا گوشی به استاندارد حفاظتی IP54 مجهز شدن که از نفوذ گرد و غبار، بارون و پاشش آب جلوگیری میکنه. روی این حساب هیچکدوم از دو تا گوشی ضد آب نیست و بهتره توی استفاده حواستون رو بیشتر جمع کنین. با یه سبک و سنگین

در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a در بخش طراحی، هر دو تا گوشی شکل و ظاهر مناسبی دارن و از استانداردهای حفاظتی خوبی استفاده میکنن. توی این بخش به نظرم ناتینگ فون به دلیل طراحی خاص و جدید خودش کمی ذهنمون رو از شکل و شمایل تکراری گوشی های امسال دور میکنه و با اختلاف کم امتیاز این بخش رو دریافت میکنه.

مقایسه نمایشگر پوکو ایکس ۶ و ناتینگ فون ۲a

توی بخش مقایسه نمایشگر میان رده Nothing Phone 2a از یه نمایشگر بزرگ ۶/۷ اینچی AMOLED مشابه Nothing Phone ۲ استفاده کرده که توانایی نمایش بیش از ۱ میلیارد رنگ رو داره و میتونه تصویر با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۱۲ رو برای کاربر نمایش بده. نمایشگر ناتینگ از نسبت تصویر ۲۰:۹ داره و تراکم پیکسلی ۳۹۴ppi بهره میبره که تصاویر کاملا واضح و شفاف رو نشون میده. از اون طرف Poco X6 از یه نمایشگر ۶/۶۷ اینچی استفاده کرده که توانایی نمایش بیش از ۶۸ میلیارد رنگ رو داره و تصاویر با رزولوشن بالای ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ رو نمایش میده. نمایشگر پوکو نسبت تصویر ۲۰:۹ داره ولی از تراکم پیکسلی ۴۶۶ppi میکنه که در نتیجه کیفیت رنگ و تصویر بیشتری در مقایسه با رقیب داره.

مقایسه نمایشگر Nothing Phone 2a و Poco X6
نمایشگر ناتینگ فون از نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتزی استفاده کرده و از عمق رنگ ۱۰ بیتی و استانداردهای تصویر +HDR10 پشتیبانی میکنه که روی این حساب میتونین محتوای استریم رو با کیفیت بالا تماشا کنین. نمایشگر ناتینگ فون جدید برخلاف هر دو مدل قبلی نرخ بروز رسانی هوشمند نداره و تنها میتونین بین سه حالت ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز یکی رو انتخاب کنین. در مقابل نمایشگر پوکو هم از نرخ بروز رسانی ۱۲۰ هرتزی استفاده میکنه که توی دو حالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتزی تنظیم میشه. علاوه بر این نمایشگر پوکو از مجموعه استاندارد های تصویر دالبی ویژن، HDR10+و HLG پشتیبانی میکنه که امکان مشاهده محتوای ساخته شده با این کیفیت رو در اختیار کاربر میذاره.

مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a از نظر نمایشگربراساس تست های انجام شده، نمایشگر Nothing Phone 2a توانایی تولید روشنایی ۶۶۴ نیت در حالت دستی و تا ۹۸۱ نیت در حالت خودکار رو داره که به ادعای سازندگان میتونه تا ۱۳۰۰ نیت در حالت پیک برسه. روی این حساب میتونین ناتینگ فون جدید رو توی محیط های باز و زیر نور شدید آفتاب هم استفاده کنین و مشکلی پیش نمیاد.
در مقابل نمایشگر پوکو ایکس ۶ توانایی تولید نور ۵۳۱ نیت در حالت دستی و تا ۱۳۳۹ نیت در حالت خودکار رو داره. براساس ادعای چینی ها نمایشگر پوکو میتونه توی حالت حداکثری روشنایی ۱۸۰۰ نیت رو تولید کنه. به نظرم نمایشگر پوکو ایکس ۶ انقدر با کیفیت ساخته شده که با داشتن روشنایی بالا میتونین توی روز روشن و زیر آفتاب هم ازش استفاده کنین.

مقایسه باتری Poco X6 و Nothing Phone 2a

توی بخش باتری ناتینگ فون ۲a از یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری استفاده کرده که حتی توی استفاده های سنگین تا یک روز کامل هم جواب میده. این باتری با آداپتور ۴۵ واتی مورد تایید ناتینگ توی نیم ساعت تا ۵۹ درصد و توی حدود ۱ ساعت و ۳ دقیقه به طور کامل شارژ میشه.
در مقابل پوکو ایکس ۶ به یه باتری با ظرفیت عجیب ۵۱۰۰ میلی آمپری مجهز شده که شارژدهی فوق العاده ای داره که توی استفاده روزانه، ترکیبی و حتی نت گردی از صبح تا شب هم حداقل یه روز رو جواب میده. باتری پوکو با آداپتور ۶۷ واتی داخل جعبه توی نیم ساعت تا ۷۸ درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل تنها باید ۴۸ دقیقه صبر کنین.

مقایسه باتری Nothing Phone 2a و Poco X6
از نظر شارژدهی باتری Nothing Phone 2a، به لطف پردازنده Dimensity 7200 Pro توی هر بار فول شارژ کامل تا ۴۵ ساعت برای زنگ زدن، ۱۳ ساعت وب گردی، ۲۰ ساعت فیلم دیدن و ۷ ساعت گیم زدن جوابگو خواهد بود. در مقابل باتری باتری پوکو هم مثل رقیب بعد از شارژ کامل تا ۲۷ ساعت برای زنگ زدن، ۹ ساعت اینترنت، ۱۲ ساعت فیلم دیدن و ۶ ساعت گیم زدن کاربر رو همراهی میکنه. به وضوح مشخصه که پوکو به دلیل استفاده از پردازنده قوی اسنپدراگون در کنار عملکرد بالا مصرف باتری بیشتری در مقایسه با ناتینگ فون داره.

مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a از نظر باتری و شارژدهینبود آداپتور شارژ یکی از مشکلات ناتینگ فونه که شاید توی ذوق خیلی ها بخوره؛ آخه وقتی یه شرکت فقط ۳ تا گوشی تولید کرده مثلا گذاشتن یه آداپتور استاندارد چه ضرری میرسونه که باید مشتری رو اینقدر به زحمت بندازه؟ از اون طرف پوکو هنوزم مشتری مداری رو بلده و یه آداپتور ۶۷ واتی رو از ما دریغ نکرده که به نظرم واقعا کارش درسته و انتظار دیگه ای هم ازش نداشتیم.
در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a در بخش باتری، همونطور که اشاره کردیم ناتینگ فون با تراشه مدیاتک در عین قدرت پردازشی مناسب مصرف باتری کمتر و شارژدهی بیشتری در مقایسه با رقیب داره. اما از اون طرف پوکو هم سرعت شارژ بالاتری داره و هم آداپتور شارژ رو توی جعبه گذاشته که مشتری رو به زحمت نمیندازه.

مقایسه دوربین پوکو ایکس ۶ و ناتینگ فون ۲a

میان رده قدرتمند Poco X6 از ترکیب دوربین های سه تایی شامل یه دوربین ۶۴ مگاپیکسلی واید با لرزشگیر اپتیکال، یه دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و یه دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی استفاده میکنه که همگی توی جزیره دوربین مشکی رنگ روی درب پشتی قرار دارن. از اون طرف دوربین سلفی پوکو هم یه دوربین واید ۱۶ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که میتونه عکس های با کیفیتی رو ثبت کنه و در حد برچسب قیمت گوشی جوابگو هست.
در مقابل گوشی خاص Nothing Phone 2a مثل داداش بزرگتری از ترکیب دوربین های دو تایی شامل یه دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی با لرزش گیر اپتیکال OIS و یه دوربین اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی استفاده میکنه که با چیدمان افقی بالای درب گوشی قرار دارن. از اون طرف دوربین سلفی هم از یه دوربین ۳۲ مگاپیکسلی واید بهره میبره که مثل رقیب توی ناچ زیر نمایشگر قرار داره و به غیر از این نکته خاصی نداریم.

مقایسه عملکرد دوربین های اصلی

عکس های دوربین اصلی ناتینگ فون توی حالت پیشفرض ۱۲/۵ مگاپیکسلی ثبت میشن که میشه گفت کیفیت خوبی دارن ولی خیلی شاهکار نیستن که بشه ازش تعریف کرد. دوربین اصلی در مقایسه با ناتینگ فون ۱ پیشرفت های زیادی کرده و به لطف تراشه قدرتمند مدیاتک میتونه عکس های با کیفیتی رو ثبت کنه که جزئیات خوبی دارن. عکس های این دوربین توی حالت روز و زیر نور خورشید وضوح کمی دارن و رنگ بندی کمی اغراق آمیز به نظر میرسه، از اون طرف محدوده داینامیک و کنتراست در حد تعادل رعایت میشه و در نتیجه خروجی خوبی از کار درمیاد.
در مقابل دوربین میان Poco X6 هم عکس های رو با کیفیت پیشفرض ۱۶ مگاپیکسلی ثبت میکنه که کیفیت مناسبی داره و اکثر جزئیات محیط مثل شاخ و برگ و درختان تا حد امکان حفظ میشن. دوربین پوکو مثل رقیب توی ثبت عکس های روز روشن و نیز نور خورشید کمی مشکل داره و رنگ بندی بیش از حد گرم رو به کار میبره که چندان جالب نیست و عکس از حالت طبیعی خارج میشه. اما از اون طرف تمامی عکس های محدوده داینامیک و کنتراست مناسبی دارن و به زحمت نویز روی عکس میفته.

مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a در بخش دوربیندر حالت زوم ۲ و ۴ برابری کیفیت دوربین Nothing Phone 2a تا حد زیادی حفظ میشه و هنوزم جزئیات محیط و سوژه ها رو تا حد امکان با دقت و بدون نویز و تاری ثبت میکنه. در مقابل توی دوربین پوکو پیکسل های تصویر تا حد زیادی نرم میشن و عکس به حالت آبرنگی در میاد.
توی حالت کم نور دوربین ناتینگ فون یه افت عملکرد محسوسی داره که در نتیجه جزئیات زیر تصویر رو از قلم میندازه و بیشتر روی فرم کلی سوژه تمرکز میکنه. توی این حالت معمولا نویز زیادی روی عکس ها میفته و نقاط تاریک زیادی داریم. در مقابل دوربین Poco X6 هم توی نور کم تعریف چندانی نداره و تنها یه فرم کلی از تمامی سوژه های محیط رو در نظر میگیره. توی حالت کم نور دوربین پوکو وضوح تصویر کمی داره که در نتیجه عکس های تاریک و پر از نویز رو ثبت میکنه.
توی حالت عکسبرداری در شب، هر دو تا گوشی Poco X6 و ناتینگ فون افت عملکرد زیادی دارن و معمولا یه تصویر کلی از محیط ثبت میشه که جزئیات نداره و گوشه های تصویر نقاط سیاه میفته. برای حل این مشکل باید حالت (night mode) رو فعال کنیم که در نتیجه وضوح و کیفیت عکس های کمی بالاتر میره ولی از اون طرف نور زیادی به عکس میتابه که زیاد جالب نیست و از حالت طبیعی خارج میشه.

مقایسه عملکرد دوربین های اولترا واید

دوربین اولترا واید Nothing Phone 2a عملکرد مشابه دوربین اصلی رو داره که توی محیط های باز و حتی زیر نور خورشید عکس های با کیفیت و دارای وضوح مناسب رو ثبت میکنه. عکس های ثبت شده با دوربین اولترا واید ناتینگ وضوح و رنگ بندی مناسبی دارن و محدوده داینامیک و کنتراست تا حد امکان رعایت میشه.
در مقابل دوربین اولترا واید Poco X6 توی محیط های باز و زیر نور خورشید کیفیت معمولی و در انتظار رو بهمون میده و نمیتونیم توقع دوربین های قدرتمند سامسونگ رو ازش داشته باشیم.
توی حالت عکسبرداری نور کم کیفیت دوربین اولترا واید ناتینگ فون همچنان مناسبه ولی جزئیات تصویر کمتر هستن و نویز روی عکس میفته. در مقابل دوربین پوکو تا حد زیادی افت میکنه که در نتیجه عکس های فاقد جزئیات و پر از نویز رو ثبت میکنه که نقاط تاریک زیادی دارن.

مقایسه دوربین های اولترا واید Nothing Phone 2a و Poco X6توی حالت شب دوربین اولترا واید تعریف چندانی نداره و معمولا عکس ها تار، با وضوح پایین و کنتراست کم ثبت میکنه که اصلا جالب نیست. برای حل این معضل وقتی حالت (night mode) رو فعال کنیم دوربین ناتینگ فون تا حدودی کیفیتش بالاتر میره ولی پوکو همچنان زور الکی میزنه و عکس هاش خوب نیست.

عملکرد دوربین ماکرو

ناتینگ فون جدید دوربین ماکرو نداره که زیادم مهم نیست و با همون دو تا دوربین کارش رو به درستی انجام میده. در عوض Poco X6 یه دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی داره که بیشتر برای پر شدن عریضه گذاشتن و نبودش هم مشکلی نداره. دوربین ماکرو پوکو چون رزولوشن تصویر پایینی داره عکس های بی کیفیت، با وضوح پایین و کنتراست کم رو ثبت میکنه که اصلا خوب نیست و میتونین به جاش از زوم ۲ و ۴ برابری دوربین اصلی استفاده کنین.

مقایسه عملکرد دوربین های سلفی

دوربین سلفی Nothing Phone 2a توی حالت عکسبرداری در محیط های باز و زیر نور خورشید کیفیت و وضوح بالایی داره و رنگ بندی پوست صورت و دست های سوژه به طور کامل ثبت میشن. این دوربین حتی توی حالت نور کم هم کیفیت خودش رو حفظ میکنه و تاری خیلی کمی روی عکس میفته.
از اون طرف دوربین سلفی Poco X6 توی فضای باز و زیر نور شدید خورشید هم کیفیت معمولی داره و نمیشه ایرادی ازش گرفت. معمولا توی عکس های سلفی پوکو رنگ پوست صورت و دست به سمت رنگ های گرم تر میرن که اصلا جالب نیست و از حالت طبیعی خارج میشه. توی حالت کم نور دوربین پوکو تمایل به روشن تر کردن اطراف داره که در نتیجه عکس مصنوعی از آب در میاد و چندان جالب نیست. اینجا به نظرم دوربین سلفی ناتینگ فون عملکرد بهتری رو از خودش نشون میده.

مقایسه عملکرد فیلمبرداری

مجموعه دوربین های پشتی هر دو تا گوشی قابلیت فیلمبرداری با وضوح بالای ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رو در اختیار کاربر میذاره. از اون طرف دوربین های سلفی هم میتونین فیلمبرداری کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ تا ۶۰ فریم رو انجام بدن.

در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a در بخش دوربین، می‌بینیم که پوکو هم روی کاغذ و هم روی به صورت عملی کیفیت بهتری ارائه میده و امتیاز این بخش رو دریافت می‌کنه.

مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a از نظر سخت افزار و نرم افزار

توی بخش نرم افزاری Nothing Phone 2a از چیپست Dimensity 7200 Pro استفاده میکنه که به گفته سازندگان از طرف شرکت مدیاتک به طور اختصاص برای این گوشی سفارشی سازی شده و انتظار داریم عملکرد پردازشی مناسبی رو در اختیارمون بذاره. این تراشه با تکنولوژی ساخت TSMC و معماری ۴ نانومتری ساخته شده که هشت هسته پردازشی شامل دو هسته ۲/۸ گیگاهرتزی و ۶ هسته ۲/۰ گیگاهرتزی رو در بر گرفته و از پردازنده گرافیکی Mali-G610 MC4 استفاده میکنه.
در مقابل میان رده قدرتمند Poco X6 با تراشه Snapdragon 7s Gen 2 شرکت کوالکام به بازار اومده که توی کاربری روزانه و ترکیبی عملکرد بسیار بالایی رو در اختیار کاربری میذاره. این تراشه مثل رقیب معماری ۴ نانومتری داره که از هشت هسته پردازشی شامل چهار هسته ۲/۴ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱/۹۵ گیگاهرتزی و تراشه گرافیکی Adreno 710 تشکیل شدن که در کنار هم بخش پردازشی میان رده پوکو رو هدایت میکنن.
توی بخش پردازشی و گرافیکی ناتینگ فون تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری در مقایسه با پوکو داره و همه رده تراشه Snapdragon 778G در ناتینگ فون ۱ قرار میگیره. در مقابل تراشه کوالکام فارغ از اختلاف جزئی با رقیب پایداری عملکرد ۹۹ درصد و داغی کمتری رو داره که میتونین توی اجرای بازی و برنامه های سنگین روش حساب کنین.

مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a از نظر قدرت سخت افزاریناتینگ فون جدید با اینکه یه گوشی گیمینگ نیست ولی توی اجرای بازی های سنگین و نیمه سنگین مثل کالاف و پابجی رو با کیفیت Ultra و فریم حداکثری اجرا میکنه. اما از اون طرف تراشه این گوشی توی استفاده های طولانی مدت داغ میکنه که در نهایت یه افت عملکرد ۲۰ تا ۳۰ درصدی رو شاهد هستیم. در مقابل تراشه قدرتمند اسنپدراگون پوکو خوراک گیم زدن و کارای سنگینه و به لطف رم ۱۲ گیگابایتی حالا یه شاهکار گیمینگ رو تحویلتون میده. پوکو ایکس ۶ شاید به پای گوشی های راگ فون نرسه ولی در مقایسه با اکثر گوشی های بازار تراشه خفن و قدرتمندی داره که توی استفاده های طولانی پایداری بالایی داره و به زحمت داغ میشه.
میان رده Poco X6 توی کانفیگ ۲۵۶ گیگابایت با رم ۸ و ۱۲ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت با رم ۱۲ گیگابایت وارد بازار شده که از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی میکنه. در مقابل گوشی خاص Nothing Phone 2a هم توی سه ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت با رم ۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت با رم ۸ و ۱۲ تولید شده که میتونین یه مدل رو به سلیقه خودتون انتخاب کنین.

در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a در بخش سخت افزاری، میان رده پوکو ایکس ۶ علیرغم عملکرد پردازشی کمتری توی استفاده های طولانی و گیم زدن پایداری بیشتری داره و کمتر داغ میشه که روی این حساب امتیاز این بخش رو دریافت میکنه.

مقایسه رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری پوکو ایکس ۶ و ناتینگ فون ۲a

توی بخش نرم افزاری اگر چه هر دو تا گوشی پوکو ایکس ۶ و ناتینگ فون ۲a اندرویدی هستن ولی انگار با دو تا دنیای متفاوت روبرو میشیم. میان رده Nothing Phone 2a برای کسایی که دنبال یه گوشی با تجربه کاربری خاص هستن انتخاب خوبی به نظر میرسه. ناتینگ فون مثل داداش بزرگترش از رابط کاربری سفارشی Nothing OS 2.5.3 استفاده میکنه که به آخرین نسخه اندروید پایدار ۱۴ مجهز شده و قرار حسابی همه رو شگفت زده کنه.
ناتینگ فون تا تکیه بر رابط کاربری جدید و منحصر به فرد امکانات خاصی مثل کنترل چراغ های Glyph رو توی این گوشی هم حفظ کرده که میتونین به صورت سفارشی سازی زمان خاموش و روشن شدن چراغ ها رو تنظیم کنین. میان رده ناتینگ فون مثل دو تا گوشی اخیر این برند تا ۳ سال بروز رسانی نرم افزاری و ۴ سال پچ امنیتی داره که میتونین تا اندروید ۱۷ روش حساب باز کنید.

مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a در بخش نرم افزاریدر مقابل میان رده گیمینگ Poco x6 با یه پله عقب تر از رقیب با اندروید ۱۳ و پوسته شخصی سازی شیائومی MIUI 14 به بازار عرضه شده که به لطف استفاده از تراشه قدرتمند کوالکام و حافظه رم بالا تجربه کاربری روون تری رو بهتون میده که پس از دریافت آپدیت HyperOS همه چیز خیلی هیجان انگیز هم بشه.
رابط کاربری هایپر به عنوان جدیدترین پوسته شخص شیائومی قراره به جای MIUI روی گوشی های شیائومی بیاد که از نظر ظاهری شباهت زیادی به سیستم عامل iOS آیفون داره. براساس اعلام سازندگان، تمامی گوشی های شیائومی از سال ۲۰۲۴ به بعد آپدیت نرم افزاری ۳ ساله و آپدیت امنیتی ۴ ساله رو دریافت میکنن که خبر خوبی برای طرفداران شیائومی به حساب میاد.
در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a در بخش نرم افزاری، دو تا گوشی دنیاهای متفاوتی رو پیش روی شما میذارن و نمیشه گفت کدوم یکی بهتر عمل میکنه. اما اگه بروزرسانی نرم افزاری براتون مهمتره به سراغ ناتینگ برین تا یک سال آپدیت نرم افزاری بیشتر داشته باشین.

مقایسه اسپیکر Poco X6 و Nothing Phone 2a

توی بخش اسپیکر میان رده گیمینگ پوکو ایکس ۶ به دو تا بلندگوی استریو مجهز شده که در بالا و پایین فریم گوشی قرار دارن. بلندگوی بالایی پوکو صدای کمتری در مقایسه با بلندگوی پایینی داره و بیشتر توی فرکانس های بالا جواب میده. در مقابل ناتینگ فون تنها از یه بلندگوی استریو استفاده کرده که در پایین فریم گوشی قرار گرفته و بلندگوی ثانویه با هدفون بالای فریم ترکیب شده که تعادل صدا مناسبی نداره.
بلندگوی های پوکو توی اکثر تست های صدا در محیط واقعی صدای خروجی بسیار با کیفیت و بیس کوبنده دارن که به خصوص توی بلندگوی پایینی صدا کاملا با وضوح شنیده میشه. در مقابل بلندگوی های هیبریدی ناتینگ فون ۲a صدای خروجی مناسب در حد Nothing Phone 2 رو پخش میکنن ولی از اون طرف صدای بیس پایین تری در مقایسه با پوکو ایکس ۶ داره.

مقایسه اسپیکر Poco X6 و Nothing Phone 2aمیان رده پوکو هنوزم از جک صدا استفاده میکنه که میتونین روی این حساب از هندزفری های سیمی برای آهنگ گوش دادن و فیلم دیدن استفاده کنین. در مقابل ناتینگ فون جک صدا نداره و به ناچار باید سراغ هدفون های بلوتوثی برین که تاثیر چندانی توی انتخاب نهایی نداره.
در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 و Nothing Phone 2a در بخش اسپیکر، هر دو تا گوشی کیفیت صدای خروجی مناسبی دارن که توی کاربری روزانه جوابگو هست. اما از اون طرف پوکو ایکس ۶ به دلیل داشتن دو تا بلندگوی استریو صدای بیس با کیفیت تری رو داره و هم از جک صدا پشتیبانی میکنه که روی این حساب امتیاز این بخش به پوکو میرسه.

کدوم مدل ارزش خرید بالاتری داره؟

گوشی Nothing Phone 2a توی کانفیگ حافظه ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت قیمتی معادل ۲۲ میلیون تومان (فروردین ۱۴۰۳) داره که برای این گوشی خیلی گرونه و زیاد منطقی نیست. در مقابل گوشی Poco X6 توی همین ظرفیت حافظه و رم قیمتی کمتر از ۱۴ میلیون داره. به طور کلی اگه بخوایم بگیم کدوم مدل رو بخرین، پیشنهاد می‌کنیم برای بدست آوردن نمایشگر بهتر، سرعت شارژ بالاتر و جک صدا سراغ پوکو برین. اما اگه مدلای قدیمی و تکراری گوشی خسته شدین و یه گوشی می‌خواین که موقع سلفی گرفتن ظاهر جذابی داشته باشه و تو چشم باشه، ناتینگ با چراغ‌‌های جذاب و نرم افزار بروزتر می‌تونه یکی از انتخاب‌هاتون باشه.

مقایسه مشخصات poco x6 با Nothing Phone (2a)

thumb

Xiaomi Poco X6

thumb

Nothing Phone (2a)

تاریخ عرضه

Announced۲۰۲۴, January 11

StatusAvailable. Released 2024, January 12

Announced۲۰۲۴, March 05

StatusComing soon. Exp. release 2024, March 12

مشخصات بدنه

رنگ بندیBlack, White, Blue

SIMIP54, dust and splash resistant

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus), plastic frame, plastic back

Weight۱۸۱ g (6.38 oz)

Dimensions۱۶۱.۲ x 74.3 x 8 mm (6.35 x 2.93 x 0.31 in)

رنگ بندیBlack, White, Milk

SIMIP54 – splash, water and dust resistant
۳ LED lights on the back (notifications, camera fill light)

Build

Weight۱۹۰ g (6.70 oz)

Dimensions۱۶۱.۷ x 76.3 x 8.6 mm (6.37 x 3.00 x 0.34 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionCorning Gorilla Glass Victus

Resolution۱۲۲۰ x 2712 pixels, 20:9 ratio (~446 ppi density)

Size۶.۶۷ inches, 107.4 cm2 (~89.7% screen-to-body ratio)

نوعAMOLED, 68B colors, 120Hz, Dolby Vision, 500 nits (typ), 1200 nits (HBM), 1800 nits (peak)

ProtectionAlways On Display

Resolution۱۰۸۰ x 2412 pixels, 20:9 ratio (~394 ppi density)

Size۶.۷ inches, 108.0 cm2 (~87.6% screen-to-body ratio)

نوعAMOLED, 1B colors, 120Hz, HDR10+, 700 nits (typ), 1100 nits (HBM), 1300 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging۶۷W wired, 100% in 44 min (advertised)

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوع۵۱۰۰ mAh, non-removable

Charging۴۵W wired, 50% in 23 min, 100% in 1 hour (advertised)

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوع۵۰۰۰ mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 64 MP, f/1.8, 25mm (wide), 0.7m, PDAF, OIS
۸ MP, f/2.2, 118 (ultrawide), 1/4.0″, 1.12m
۲ MP, f/2.4, (macro)

ویدئو۴K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

ویژگیLED flash, HDR, panorama

نوع دوربینDual : 50 MP, f/1.9, (wide), 1/1.56″, PDAF, OIS
۵۰ MP, f/2.2, 114 (ultrawide), 1/2.76″, 0.64m

ویدئو۴K@30fps, 1080p@60/120fps, gyro-EIS

ویژگیLED flash, panorama, HDR

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی هاHDR

نوع دوربینSingle : 16 MP, f/2.5, (wide)

ویدئو۱۰۸۰p@30/60fps

ویژگی هاHDR

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.2, (wide), 1/2.74″

ویدئو۱۰۸۰p@60fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

InternalUFS 2.2

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM7435-AB Snapdragon 7s Gen 2 (4 nm)

CPUOcta-core (4×2.40 GHz Cortex-A78 & 4×1.95 GHz Cortex-A55)

GPUAdreno 710

Internal۱۲۸GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM

Card slotNo

ChipsetMediatek Dimensity 7200 Pro (4 nm)

CPUOcta-core (2×2.8 GHz Cortex-A715 & 6x 2.0 Cortex-A510)

GPUMali-G610 MC4

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 13, MIUI 14, planned upgrade to Android 14, HyperOS

OSAndroid 14, Nothing OS 2.5

ویژگی ها

SensorsFingerprint (under display, optical), accelerometer, gyro, proximity, compass

SensorsFingerprint (under display, optical), accelerometer, gyro, proximity, compass

مشخصات صدا

۳.۵mm jack ۲۴-bit/192kHz Hi-Res & Hi-Res Wireless audio

پورت هندزفری ۳.۵ میلیمتر

بلندگوYes, with dual speakers

۳.۵mm jack No

پورت هندزفری ۳.۵ میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

۵G bands۱, ۳, ۵, ۷, ۸, ۲۰, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶, ۷۷, ۷۸ SA/NSA/Sub6

EDGE

GPRS

۳G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

۲G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2

۴G bands۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۳, ۱۷, ۱۸, ۱۹, ۲۰, ۲۶, ۲۸, ۳۲, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

۵G bands۱, ۳, ۵, ۷, ۸, ۲۰, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶, ۷۷, ۷۸ SA/NSA

EDGE

GPRS

۳G bandsHSDPA 800 / 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

۲G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2

۴G bands۱, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۸, ۱۹, ۲۰, ۲۶, ۲۸, ۳۸, ۳۹, ۴۰, ۴۱, ۴۲, ۶۶

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared portYes

Bluetooth۵.۲, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioUnspecified

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GALILEO, GLONASS, BDS, QZSS

Infrared port

Bluetooth۵.۳, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes, 360

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو
-۲۶.۵ LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera
Photo / Video

Display

Performance

بلندگو
-۲۶.۳ LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

SAR

رنگ بندی

Price$۲۹۹.۵۰ / ۲۹۵.۰۲ / ۲۵,۹۹۹

SAR EU

Models۲۳۱۲۲PCD1G

SAR

رنگ بندی

Price۳۲۹.۰۰ / ۳۱۹.۰۰

SAR EU

ModelsA142

نویسنده :

امیر بهمن پور

تاریخ انتشار

۱۰ ساعت پیش

برچسب ها

آخرین مقالات