شرکت سامسونگ اواسط سال ۲۰۲۱، هندزفری گلکسی بادز ۲ رو عرضه کرد که خیلی زود تونست به یکی از بهترین‌ها بین هندزفری‌های میان‌رده تبدیل بشه. این هندزفری هنوز هم بین عناوین محبوب حضور داره، اما با عرضه گلکسی بادز اف ای در سال ۲۰۲۳ باید ببینیم آیا همچنان بادز ۲ ارزش خرید بالایی داره یا خیر؟ در این مقاله موبونیوز جواب این سؤال رو با مقایسه Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2 می‌دیم و در آخر اعلام می‌کنیم که با توجه به نیازتون بهتره سراغ کدوم مدل برین.

بررسی گلکسی بادز FE و گلکسی بادز ۲ در یک نگاه

هندزفری‌های سری گلکسی سامسونگ، همیشه توی فهرست بهترین‌های میان‌رده و بالارده حضور دارن و این مسئله در مورد گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ هم صادقه. این دو هندزفری خصوصیات مشابه زیادی دارن و در کنارش یک سری امکانات اضافی رو ارائه می‌دن. در این بخش با یک نگاه با ویژگی‌های کلی این دو هندزفری آشنا می‌شیم و در بخش بعد با جزئیات مقایسه‌شون می‌کنیم.

مشخصات Galaxy ‌Buds 2

هندزفری گلکسی بادز ۲ سامسونگ با اینکه تقریبا ۳ سال از انتشارش می‌گذره، همچنان حرفی برای گفتن داره و از هندزفری‌های پرفروش به حساب میاد. با این هندزفری می‌تونید کیفیت صدای شفاف و البته برجسته‌ای رو داشته باشید و انواع و اقسام آهنگ‌ها با ژانرهای مختلف رو گوش بدید و از کیفیتش لذت ببرید.

  • ابعاد کیس: ۵۰.۲×۵۰.۰×۲۷.۸ میلی‌متر
  • وزن ایرباد: هر کدام ۵ گرم
  • دارای گواهی IPX2 برای ایربادها و کیس
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • دارای ANC و Ambient Sound
  • مجهز به درایورهای دوگانه برای ایجاد صدای متعادل‌تر
  • پشتیبانی از کدک‌های AAC، ‌SSC و SBS
  • دارای ۳ میکروفون
  • شارژدهی تا ۵ ساعت با ANC روشن
  • مجهز به بلوتوث نسخه ۵.۲
  • پشتیبانی از اپلیکیشن Galaxy Wearable
  • مجهز به فناوری صدای فراگیر ۳۶۰ Audio

این هندزفری در قالب ظاهر مینیمال و جذاب، امکانات عالی و کیفیت صدای عالی‌ای رو ارائه می‌ده و برای انتخاب نهایی، مهمه که بدونید چه ویژگی‌های مدنظرتونه.

مشخصات Galaxy ‌Buds FE

سری FE شرکت سامسونگ که قبل از این فقط توی خط تولید گوشی‌هاش دیده می‌شد، حالا روی سری گلکسی بادز هم اعمال شده و خبر خیلی خوب برای افرادی هست که منتظر هندزفری اقتصادی از سامسونگ بودن. اف ای مخفف Fan Edition هست و شرکت سامسونگ در این راستا یک جورایی بر اساس رضایت‌ها و نقدهای مشتری‌های محصول اصلی، محصول جدیدی رو طراحی می‌کنه و در نهایت یک نسخه جامع با هزینه کمتر رو روانه بازار می‌کنه. هندزفری ‌Buds FE هم به این دسته تعلق داره و با به ارث بردن یک سری از ویژگی‌های جذاب هندزفری‌های دیگه لاین گلکسی بادز، با قیمت فوق‌العاده ۱۰۰ دلار عرضه می‌شه.

  • ابعاد کیس: ۵۰x50x27.5 میلی‌متر
  • وزن ایرباد: هر کدام ۵.۸ گرم
  • دارای گواهی IPX2 برای ایربادها
  • دارای ANC و Ambient Sound
  • پشتیبانی از کدک‌های AAC، ‌SSC و SBS
  • دارای ۳ میکروفون
  • شارژدهی تا ۶ ساعت با ANC روشن
  • مجهز به بلوتوث نسخه ۵.۲
  • پشتیبانی از اپلیکیشن Galaxy Wearable

شرکت سامسونگ با عرضه ‌Buds FE، ثابت کرد که در زمینه هندزفری هم می‌تونه محصولات اقتصادی باکیفیتی رو روانه بازار کنه. حالا در ادامه می‌بینیم که آیا گلکسی بادز اف ای واقعا ارزش خرید داره یا بهتره بریم سراغ نسل‌های قبلی این هندزفری.

مقایسه Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2

قراره دو تا هندزفری Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2 رو مقایسه کنیم که تقریبا با ۲ سال اختلاف عرضه شدن. البته که این اختلاف باعث نمی‌شه گلکسی بادز ۲ چیزی در برابر هندزفری جدید و اقتصادی سامسونگ کم بیاره؛ ولی باید با مقایسه دقیق‌تر، ببینیم کدوم هندزفری در حال حاضر ارزش خرید بیشتری داره. در ادامه، هندزفری‌های بی‌سیم گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ رو به تفکیک ویژگی‌های فنی مقایسه می‌کنیم.

مقایسه طراحی و کیفیت بدنه

اگر کیس‌های شارژ Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2 رو کنار هم بذارید، احتمالا نمی‌تونید فرقشون رو تشخیص بدید. طراحی کیس ‌Buds FE می‌شه گفت تغییری نکرده و فقط کمی سبک‌تره. درست مثل قبل، کیس مکعبی براق با گوشی‌های گرد رو داریم که به طور کل ظاهر مینیمال و شیکی داره. تفاوت سایز کیس این دو هندزفری در حد چند میلی‌متر ناچیزه. شباهت بین Buds FE و Buds 2 تا زمانیه که کیس رو باز کنیم و با خود ایربادها مواجه بشیم. 

مقایسه گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ از نظر طراحی
طراحی بیرونی کیس هندزفری‌های بادز اف ای و بادز ۲ نسبتا یکسان است.

هندزفری‌های ‌Buds 2 ظاهر دایره‌ای دارن و سطحشون براقه. این در حالیه که طراحی بادز اف ای تغییر کرده و به خاطر باله‌ی کوچیک سیلیکونی و بخش لمسی مسطح، کاملا از حالت دایره‌ای خارج شده و ظاهر متفاوت‌تری به خودش گرفته. این باله کوچیک برای اینه که بهتر توی گوش باقی بمونه و باعث می‌شه جاگیری خیلی خوبی توی گوش داشته باشه. با وجود این، ایربادهای Buds FE برای گوش‌های خیلی کوچیک به خوبی بادز ۲ فیت نمی‌شه. البته امکان اینکه بادز ۲ از گوش بیرون بیفته یا نیاز باشه سر جاش محکم کنید، خیلی بیشتر از گلکسی بادز اف ایه. حتی موقع ورزش، احتمال کمی وجود داره که گلکسی بادز اف ای از گوشتون بیرون بیاد؛ نهایتا کمی سرجاش شل بشه.

گلکسی بادز ۲، سه جفت سری سیلیکونی با سایز‌های مختلف و گلکسی بادز اف ای علاوه بر ۳ جفت سری سیلیکونی، ۲ جفت باله هم داره که بسته به اندازه گوش‌تون می‌تونید عوضشون کنید.

مقایسه گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ از نظر طراحی ایربادها

روی سطح ایربادهای ‌Buds 2، تاچ‌پد مشخص نیست و شاید بعضی وقت‌ها موقع پیدا کردنش به مشکل بربخورید؛ اما ‌Buds FE بخش لمسی‌ش رو مسطح طراحی کرده که جلوی هرگونه لمس اشتباه رو می‌گیره. از نظر وزن خود بادزها، هر هندزفری اف ای با ۵.۸ گرم، کمی سنگین‌تر از هندزفری‌های ۵ گرمی بادز ۲ هست. با وجود این، اختلاف وزنی هندزفری‌ها به اندازه‌ای نیست که گوش رو اذیت بکنه.

برعکس بادز ۲ که در تنوع رنگی مشکی، سفید، یاسی و زیتونی عرضه می‌شه، بادز اف ای فقط دو رنگ سفید و مشکی داره. البته رنگ بیرونی کیس هر دو صرف نظر از رنگی که خریداری کنید، سفید هست و فقط رنگ خود هندزفری‌ها و داخل کیس متفاوت و هماهنگ با رنگیه که خریداری می‌کنید. هر دو گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ گواهی IPX2 دارن که مقاومت این هندزفری‌ها در برابر چکیدن آب مثل نم نم بارون و عرق رو تضمین می‌کنه. بنابراین، اصلا پیشنهاد نمی‌شه این هندزفری‌ها رو زیر بارون شدید استفاده کنید. توجه داشته باشید که کیس بادز اف ای این گواهی رو نداره و فقط شامل خود ایربادها می‌شه.

مقایسه گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ از نظر رنگ‌بندی

روی هم رفته از نظر کاربردی‌ بودن در بخش ظاهری، می‌تونیم بگیم ‌Buds FE بهتره. این هندزفری بهتر توی گوش می‌مونه و حتی موقع ورزش‌ هم از گوش بیرون نمیاد. طراحی بخش لمسی‌ش هم طوریه که به راحتی تشخیص می‌دید کجاست و بدون اینکه دائم دست‌تون اشتباه به تاچ‌پد بخوره و دستورات لمسی اشتباه اجرا بشن، می‌تونید از هندزفری‌ها استفاده کنید.

مقایسه کیفیت صدا

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های هندزفری‌های Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2 در این بخش مشخص می‌شه. هندزفری ‌Buds 2 به دو درایور در هر هندزفری و ‌Buds FE به تنظیمات تک درایوری مجهز شده. با اینکه انتظار می‌ره در این بخش کیفیت صدا فدای قیمت پایین‌تر بادز اف ای شده باشه، باید بگیم که این هندزفری به نوبه خودش کیفیت صدای خیلی خوب، طبیعی و واضح با بیس قوی داره. در واقع شرکت سامسونگ یه ‌جورایی نهایت پتانسیل تک درایور ‌Buds FE رو بیرون کشیده و به همین خاطر کیفیت صدای خوبی رو در بادز اف ای داریم. در مقابل، ‌Buds 2 به واسطه دو درایورش تعادل بیشتری رو بین وکال و بیس برقرار می‌کنه. 

با وجود این، تفاوت کیفیت صدا اونقدری نیست که به راحتی متوجه بشید. همچنین به کمک اپلیکیشن و اکولایزر، می‌تونید تنظیمات صدا رو تغییر بدید تا کیفیت صدا به ایده‌آلتون نزدیک‌تر بشه.

مقایسه کیفیت میکروفون‌ها و مکالمه

هر دو گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ مجهز به ۳ میکروفون هستن که صدای اطراف و صدای شما رو به خوبی دریافت می‌کنن. گفته می‌شه کیفیت مکالمه بادز اف ای بهتره، به خاطر اینکه سامسونگ از Deep Neural Network که بر پایه هوش مصنوعی هست در این هندزفری استفاده کرده و باعث می‌شه صدای شما از صدای اطراف‌تون در حین مکالمه تفکیک بشه تا طرف مقابل بهتر صداتون رو دریافت کنه. با وجود این، تفاوت کیفیت میکروفون و مکالمه هندزفری‌های Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2 به اندازه‌ای نیست که بخوایم بینشون برنده‌ای انتخاب کنیم.

قابلیت‌های لمسی و کنترل صدا

انجام دستورات لمسی با وجود تاچ‌پد مسطح ‌Buds FE کار راحت‌تریه؛ به خصوص در روزهای اولی که هندزفری‌ها رو خریداری کردید و قلقشون دست‌تون نیست. هر دو هندزفری، دستورات تک ضربه‌ای دارن که به طور پیش‌فرض برای اجرا/متوقف کردن و پاسخ دادن یا قطع کردن تماس تنظیم شده. با این تفاسیر، به خاطر طراحی ‌Buds 2 و تاچ‌پد بسیار حساسش، امکانش زیاده که دائما دست‌تون به تاچ‌پد بخوره و ناخواسته دستوری اجرا بشه. توجه کنید که دستورات لمسی رو از طریق اپلیکیشن می‌تونید تغییر بدید که در ادامه بیشتر درباره این مسئله صحبت می‌کنیم. 

مقایسه گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ از نظر کنترل لمسی

در آخر باید بگیم که با بادز اف ای دست‌تون در شخصی‌سازی دستورات لمسی بازتر از بادز ۲ هست و همین‌طور به خاطر طراحی خوب و کاربردی تاچ‌پدش، برنده این بخش رو ‌Buds FE اعلام می‌کنیم.

قابلیت‌های حذف نویز و Transparency

هر دو هندزفری Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2 مجهز به قابلیت ANC (حذف نویز فعال) هستن که طبق ادعای شرکت سامسونگ، می‌تونن تا ۹۸٪ صدای اطراف رو حذف کنن. موردی که اینجا می‌تونه باعث برتری ‌Buds FE بشه، باله‌ی سیلیکونی این هندزفری هست که به خاطر جایگیری خوب توی گوش، تا حد زیادی جلوی صدای بیرون رو می‌گیره و یه جورایی Passive Noise Canceling به حساب میاد. این خصوصیت بادز اف ای وقتی با قابلیت ANC ترکیب می‌شه، می‌تونه بادز ۲ رو با اختلاف کم شکست بده. 

هر دو هندزفری گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ حالت Ambient Sound هم دارن که با فعال کردنش می‌تونید صدای اطراف رو بهتر بشنوید بدون اینکه نیازی باشه هندزفری‌ها رو دربیارید. 

مقایسه نرم‌افزار و اتصال

هر دو هندزفری بی‌سیم Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2، به نسبت بازه قیمتی‌شون قابلیت‌های مشابهی دارن. این هندزفری‌ها از بلوتوث نسخه ۵.۲ و کدک‌های AAC، SBC و SSC استفاده می‌کنن. البته کدک SSC مختص سامسونگ و گوشی‌های سامسونگه که پایداری اتصال هندزفری به گوشی رو بهینه می‌کنه. اما گوشی‌های اندرویدی دیگه از کدک‌های دیگه استفاده می‌کنن و به هیچ مشکلی بر نمی‌خورن. 

مقایسه گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ از نظر نرم افزار

برای هر دو، اپلیکیشن Galaxy Wearable App برای سیستم عامل اندروید موجوده؛ بنابراین حتما لازم نیست گوشی‌تون سامسونگ باشه. این اپلیکیشن، امکانات مختلفی رو در اختیارتون قرار می‌ده: مثلا می‌تونید دستورات لمسی رو تنظیم کنید، حالت Ambient Sound یا ANC رو فعال کنید و تنظیمات اکولایزر رو تغییر بدید. شما همچنین می‌تونید از طریق نرم‌افزار Galaxy Buds به سیستم‌های ویندوزی‌ و تلویزیون‌های سامسونگ‌تون (مدل‌های ۲۰۲۲ به بعد) هم متصل بشید. توجه داشته باشید که گوشی‌های اپل این اپلیکیشن رو پشتیبانی نمی‌کنن و اگر آیفون دارید نمی‌تونید از امکانات اپلیکیشن بهره‌مند شید؛ صرفا فقط از طریق بلوتوث امکان اتصال به آیفون رو دارید. 

مقایسه گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ در نرم افزار
برای بهره‌مند شدن از امکانات ویژه گلکسی بادز اف ای از اپ Galaxy Wearable استفاده کنید.

اپلکیشن Galaxy Wearable قابلیت ۳۶۰ Audio رو برای گلکسی بادز ۲ اجرا می‌کنه؛ اما این قابلیت فقط محدود به گوشی‌های سامسونگه. از اونجایی که این قابلیت کیفیت قابل توجهی نداره، می‌تونیم نبودش رو در ‌Buds FE نادیده‌ بگیریم. بنابراین در بخش نرم‌افزار هم عملکرد مشابهی رو داریم. 

مقایسه ظرفیت باتری و شارژدهی

طبق ادعای خود شرکت سامسونگ، ‌Buds FE در یک بار شارژ تا ۶ ساعت و با احتساب کیس شارژ تا ۲۱ ساعت با ANC روشن شارژدهی می‌کنه. با خاموش بودن قابلیت ANC، این مقدار شارژدهی به ۸.۵ ساعت بدون کیس و تا ۳۰ ساعت با احتساب کیس می‌رسه. تست‌ها نشون دادن که عملکرد واقعی گلکسی بادز اف ای چندان دور از ادعای سامسونگ نیست. هندزفری ‌Buds 2 هم با ANC روشن تا ۵ ساعت بدون کیس و تا ۲۰ ساعت با احتساب کیس شارژدهی داره که اگر ANC رو خاموش کنید با کیس شارژ تا ۲۹ ساعت و با یک بار شارژ تا ۷.۵ ساعت استفاده از هندزفری‌ها رو خواهید داشت.

مقایسه گلکسی بادز اف ای و گلکسی بادز ۲ از نظر باتری
گلکسی بادز ۲ از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند.

حالا می‌رسیم به قابلیتی که سامسونگ برای کاهش هزینه ‌Buds FE تصمیم گرفته اون رو حذف کنه؛ قابلیت شارژ بی‌سیم! شما برای شارژ کردن بادز اف ای فقط از طریق کابل USB-C می‌تونید اقدام کنید. این در حالیه که ‌Buds 2 از شارژ بی‌سیم Qi هم پشتیبانی می‌کنه.

در مجموع،‌ عملکرد هندزفری‌های Galaxy Buds FE و Galaxy Buds 2 در بخش باتری نسبت به رقبای هم‌رده‌شون کمی ضعیف‌تره؛ ولی با این وجود می‌تونیم بگیم بادز اف ای کمی عملکرد بهتری داره. البته شارژ بی‌سیم هم برای خیلی‌ها قابلیت بسیار مهمیه که باید در نظر بگیریم. 

کدوم هندزفری ارزش خرید بالاتری داره؟

در حال حاضر (اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت ‌Buds 2 نزدیک ۴ میلیون و قیمت ‌Buds FE حدودا ۳ میلیون هست. هندزفری گلکسی بادز ۲ در زمان عرضه خودش، از بهترین گزینه‌ها بین هندزفری‌های میان‌رده بود. حالا با عرضه ‌Buds FE، هندزفری باکیفیتی رو داریم که تقریبا ۱ میلیون قیمت کمتری داره، اما به نسبت قیمتش امکانات فوق‌العاده‌ای رو ارائه می‌ده. کیفیت صدا در بادز ۲ بهتره، که یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها موقع خرید هندزفری محسوب میشه. البته باید دید اگر شارژ بی‌سیم و زیبایی هندزفری براتون اولویت داره، شاید ‌Buds 2 گزینه بهتری برای شما باشه. در مجموع ارزش خرید ‌Buds 2 به خاطر بهره‌مندی از فیچرهایی مثل ۳۶۰ Audio قطعا بالاتره اما نسخه FE هم به خاطر کارایی نزدیک به بادز ۲ و جاگیری بهتر توی گوش و عملکرد بهتر در شارژدهی، ارزش خرید خوبی داره.

آیا شما هم موافق این انتخاب هستید؟ کدوم ویژگی این هندزفری‌ها نظرتون رو جلب می‌کنه؟

نویسنده :

سارا رمضانی

تاریخ انتشار

۴ ساعت پیش

برچسب ها

آخرین مقالات