A54 سامسونگ و ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G دو مدل از گوشی‌های میان رده و پرفروش بازار ایران هستن که گرچه قیمتشون در یک محدوده قرار می‌گیره اما با فاصله ۱۰ ماه از هم رونمایی شدن. کمپانی سامسونگ گوشی A54‌ رو در اواخر اسفند ۱۴۰۱ معرفی کرده اما شیائومی، گوشی Redmi Note 13 Pro 4G رو در دی ماه سال بعد روانه بازار کرد و به همین دلیل از نظر سخت‌افزاری و امکانات تفاوت‌های زیادی با هم دارن. با این حال، هر دو گوشی بخاطر دوربین باکیفیت، پردازنده قدرتمند و بدنه مقاومی که دارن محبوبیت خوبی بدست آوردن و رقیب سرسختی برای هم حساب میشن. به همین خاطر تصمیم گرفتیم مقایسه A54 و Redmi Note 13 Pro 4G رو به شکل تخصصی در موبونیوز انجام بدیم تا ببینیم کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره.

مقایسه A54 و Redmi Note 13 Pro 4G از نظر طراحی و کیفیت بدنه

وقتی دو گوشی A54 سامسونگ و ردمی نوت ۱۳ پرو شیائومی رو در کنار هم قرار میدید، تفاوت نگاه طراحان دو کمپانی رو به وضوح مشاهده می‌کنید. سامسونگ در طراحی از اصولی پیروی می‌کنه که تقریباً در اکثر گوشی‌هاش وجود داره؛ مثلاً همین گوشی A54 رو اگه کنار گوشی پرچمدار این شرکت یعنی S24 قرار بدید، در یک نگاه شبیه به هم هستن اما کمی که بیشتر دقت می‌کنید تفاوت جنس بدنه و فریم‌ها رو می‌بینید.

مقایسه طراحی A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

در طرف مقابل یه گوشی از کمپانی ردمی شیائومی قرار داره که به طراحی‌های خاص و عجیب مشهوره. در حالی که نسخه ۵G از همین گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو طراحی کاملاً متفاوتی داره، شیائومی برای نسخه ۴G از طراحی دیگه‌ای استفاده کرده و قاب پشت گوشی به هیچکدوم از نسخه‌های قبلی سری نوت ردمی شباهت نداره. در واقع برخلاف سامسونگ که از یه روند مشخص طراحی برای گوشی‌هاش استفاده می‌کنه، ردمی شیائومی هیچ روند خاصی رو دنبال نمی‌کنه و ممکنه سال بعد، ردمی نوت ۱۴ پرو طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به نسخه کنونی داشته باشه.

سامسونگ گوشی A54 رو در رنگ‌های سفید، مشکی گرافیت، بنفش Violet و لیمویی تولید کرده و کمپانی شیائومی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G رو در رنگ‌های مشکی، بنفش و سبز روانه بازار کرده. البته باید به این نکته اشاره کنیم که گوشی Redmi Note 13 Pro 4G در قاب پشتی، چندرنگ بوده و بجز رنگ اصلی، در قسمتی که دوربین‌ها قرار داده شده، دو رنگ دیگه هم داره که همین موضوع، طراحیشو خاص و متمایز کرده.

مقایسه کیفیت بدنه ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G و A54

در زمینه کیفیت بدنه دو گوشی باید گفت که سامسونگ برای بدنه گوشی A54 از شبشه استفاده کرده و بدنه اصلی این گوشی از جنس شیشه و فریم از جنس پلاستیکه. اما بدنه و فریم ردمی نوت ۱۳ پرو شیائومی از پلاستیک ساخته شده و همین موضوع روی وزن گوشی‌ها تاثیر زیادی گذاشته. گرچه A54 از نظر ابعاد طولی کوچیکتر از ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G هست اما وزن ۲۰۲ گرمی در برابر وزن ۱۸۸ گرمی نوت ۱۳ پرو ۴G داره.

مقایسه کیفیت بدنه ردمی نوت 13 پرو 4G و A54

اگه به ترندهای طراحی در سال ۲۰۲۳ به بعد آشنایی داشته باشید می‌دونید که طراحی گوشه‌های نسبتاً تخت محبوبیت بیشتری پیدا کرده. گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G از این ترند طراحی استفاده کرده و می‌بینید که با گوشه‌های نسبتاً تخت شبیه گوشی‌های آیفون ساخته شده. اما A54 از اصول طراحی سامسونگ پیروی می‌کنه و گوشه‌های گرد و نرم داره. باید به این نکته هم اشاره کنیم که فریم‌های هر دو گوشی از رنگ و جنسی استفاده کردن که کمی تفاوت رنگی با بدنه داشته باشن.

سمت راست هر دو گوشی، کلیدهای ولوم و پاور قرار داده شده، سمت چپ A54 چیزی نیست ولی شیار سیم کارت در قسمت چپ گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G دیده میشه. در پایین هر دو گوشی می‌تونید پورت شارژ، میکروفن و و اسپیکر رو مشاهده کنید. در قسمت بالای A54 شیار سیم کارت و اسپیکر قرار داده شده ولی در قسمت بالای Redmi Note 13 Pro 4G اسپیکر، جک ۳.۵ میلی‌متری و سنسور مادون قرمز دیده میشه.

به طور کلی از نظر کیفیت بدنه میشه گفت که A54 به دلیل طراحی استاندارد و استفاده از شیشه برای بدنه، دست بالاتر رو داره و نظم و کلاس خاصی در طراحی این گوشی رعایت شده که در Redmi Note 13 Pro 4G مشاهده نمی‌کنید. گوشی ردمی از نظر ظاهری، زیبا طراحی شده و رنگ‌بندی خاص و چیدمان دوربین‌هاش جذابه ولی این نوع طراحی برای کاربرایی که دنبال یه گوشی خاص هستن مناسبه نه برای همه.

مقایسه طراحی دوربین‌های A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

طراحی و چیدمان دوربین‌ها روی این دو گوشی به دو شکل کاملاً متفاوت انجام شده. سامسونگ، دوربین‌های A54 رو به سبک و سیاق گوشی پرچمدارش یعنی S24 به شکل خطی، زیر هم چیده و فلاش دوربین در کنار اونها به شکی نامتقارن قرار داده شده. روی قاب پشتی گوشی A54 هیچ جزئیات اضافه‌ای برای طراحی دوربین‌ها دیده نمیشه و به ساده‌ترین شکل ممکن این کار انجام شده.

مقایسه چینش دوربین ردمی نوت 13 پرو 4G و A54

اما کمپانی شیائومی، به راحتی از طراحی دوربین‌های نوت ۱۳ پرو ۴G نگذشته! اول از همه اینکه دو نوار مستطیلی با رنگ‌های متفاوت روی قاب پشتی این گوشی ایجاد کرده. در نوار بالایی که رنگ روشن‌تری داره دو لنز دوربین (بزرگ و کوچک) در کنار هم قرار داده شده و در نوار پایین که کمی تیره‌تره، یک لنز و فلاش رو در کنار هم قرار داده تا تقارن رو هم رعایت کرده باشه. دور لنزهای بزرگ و کوچک و فلاش این گوشی یه حلقه نقره‌ای هم کشیده شد که به نظر میرسه از جنس پلاستیک باشه اما حس جالبی به گوشی داده.

اگه دنبال طراحی خاص و متفاوت هستید که وقتی دیگران گوشی شما رو میبینن از دیدنش متعجب بشن، ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G رو انتخاب کنید اما اگه طراحی دوربین‌ها براتون خیلی مهم نیست و کلی‌نگر هستید، سامسونگ A54 گزینه بهتریه.

مقایسه استانداردهای محافظتی A54 و ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G

در زمینه استانداردهای محافظتی، سامسونگ همیشه یه سر و گردن بالاتر از رقباست! این موضوع رو می‌تونید در مقایسه A54 و Redmi Note 13 Pro 4G هم ببینید. گوشی A54 به چند روش از بدنه و سخت‌افزارهاش محافظت می‌کنه؛ برای محافظت از بدنه و نمایشگر، از محافظ گوریلا گلس ۵ استفاده کرده و این محافظ به طور کامل روی بدنه و صفحه نمایش این گوشی کشیده شده تا جلوی خط و خش رو بگیره. اما شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G این امکان رو نداره و فقط روی نمایشگرش از گوریلا گلس ۵ استفاده کرده.

علاوه بر این، سامسونگ تونسته گواهینامه IP67 رو برای گوشی A54 دریافت کنه که یه برگ برنده حساب میشه. این گواهینامه یعنی گوشی A54 ضدآبه و می‌تونه تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاره و خراب نشه. متاسفانه ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G چنین قابلیتی نداره و فقط تونسته گواهینامه IP54 رو بگیره. این گواهینامه یعنی این گوشی فقط در برابر قطرات آب بارون خراب نمیشه و مشکلی براش پیش نمیاد.

بنابراین اگه از نظر استانداردهای محافظتی این دو گوشی رو در کنار هم قرار بدیم به وضوح می‌بینیم که A54 قدرتمند‌تر و بهتر از ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G عمل می‌کنه.

مقایسه صفحه نمایش A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

سامسونگ برای گوشی A54 از نمایشگر ۶.۴ اینچی Super AMOLED استفاده کرده که اندازه‌ای معادل ۱۰۰.۵ سانتیمتر مربع داره. این نمایشگر می‌تونه تصاویر رو با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل و نسبت ۱۹.۵:۹ نشون بده و تراکم پیکسلیش هم ۴۰۳ppi هست. همه این اعداد و ارقام یعنی نمایشگر A54 کیفیت تصویر بالایی در اختیار شما قرار میده و به لطف پشتیبانی از فناوری HDR10+ کنتراست رنگ‌ها به شکل واقعی‌تر به شما نشون داده میشه. نمایشگر A54 چند ویژگی دیگه مثل نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) ۱۲۰ هرتزی هم داره که برای اجرای بازی‌های اکشن و سریع بسیار مناسبه. از طرف دیگه به قابلیت Always-on display مجهز شده که حتی وقتی گوشی رو قفل می‌کنید، ساعت و شارژ گوشی روی نمایشگر قابل مشاهده‌ست. حداکثر روشنایی این نمایشگر ۱۰۰۰ نیت در نظر گرفته شده که عدد بدی نیست ولی خیلی هم عالی نیست!

مقایسه صفحه نمایش A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

در طرف مقابل، کمپانی شیائومی برای گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی AMOLED استفاده کرده که تا همینجای کار، یه سر و گردن از A54 بزرگتره. این نمایشگر می‌تونه تصاویر رو با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نسبت ۲۰:۹ و تراکم پیکسلی ۳۹۵ppi نمایش بده. نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش این گوشی هم ۱۲۰ هرتز در نظر گرفته شده ولی حداکثر روشناییش بیشتر از A54 هست و می‌تونه تا ۱۳۰۰ نیت روشنایی در اختیار شما قرار بده تا زیر نور خورشید راحت‌تر آیکون‌های گوشی رو ببینید. خوبه به این نکته هم اشاره کنیم که نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی ۸۸.۹ درصده در حالی که همین پارامتر برای A54 در حدود ۸۲.۹ درصده.

به طور کلی، اگه دنبال نمایشگر بزرگ‌تر با حداکثر روشنایی بالاتر هستید، ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G انتخاب بهتریه اما اگه نوع پنل نمایشگر و قابلیت همیشه روشن (Always-on display) براتون اهمیت بیشتری داره، A54 رو انتخاب کنید.

مقایسه باتری و شارژدهی A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

گوشی A54 سامسونگ به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده. برای شارژ کردن این باتری به شارژر ۲۵ واتی نیاز دارید. طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم برای پر کردن شارژ A54 از ۰ تا ۱۰۰ درصد، در صورتی که از شارژر ۲۵W استفاده کنید، به یک ساعت و ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارید. اگه از شارژرهای بی‌کیفیت استفاده کنید این مدت به ۲ ساعت هم می‌رسه اما خبر خوب اینه که به لطف قابلیت فست شارژ، شما می‌تونید تنها در ۳۰ دقیقه، شارژ باتری A54 رو از ۰ تا ۶۵ درصد برسونید.

در طرف مقابل، گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G قرار داره که در زمینه فست شارژ مدعیه! این گوشی هم باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی داره با این تفاوت که میشه با شارژر ۶۷W این باتری رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن شارژ کرد. طبق بررسی‌های ما، می‌تونید ۰ تا ۱۰۰ درصد باتری این گوشی رو در ۴۶ دقیقه پر کنید و اگه خیلی عجله دارید، در عرض ۱۶ دقیقه شارژ باتری از ۰ تا ۵۰ درصد هم میرسه که خیلی عالیه.

بنابراین گرچه ظرفیت باتری هر دو گوشی یه اندازه‌ست اما سرعت شارژ ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G خیلی بیشتر از A54 هست و اگه شرایط و نیازتون به شکلیه که نمی‌تونید زمان زیادی برای شارژ شدن گوشی صرف کنید، ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G رو بخرید.

مقایسه عملکرد دوربین‌های A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

بررسی دوربین‌ها، نقطه عطف مقایسه A54 و Redmi Note 13 Pro 4G محسوب میشه. چرا؟ تا چند لحظه دیگه متوجه میشید! سامسونگ برای گوشی A54 از سه دوربین ۵۰ و ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی استفاده کرده و شیائومی، گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G رو به سه دوربین ۲۰۰ و ۸ و ۲ مگاپیکسلی مجهز کرده که روی کاغذ دوربین اصلی گوشی شیائومی خیلی بهتر از A54 به نظر می‌رسه. اما در واقعیت هم همینطوره؟‌ بریم ببینیم چه خبره.

مقایسه عملکرد دوربین‌‌های واید (اصلی)

دوربین اصلی سامسونگ، سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و دوربین اصلی ردمی، سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7‌ هست. همینطور که از اعداد و ارقام مشخصه، تعداد پیکسل‌هایی که دوربین ردمی می‌تونه ثبت کنه ۴ برابر بیشتر از دوربین A54 هست. اما تعداد پیکسل‌ها همه چیز نیست! در وضعیت نور کم، از اونجایی که اندازه سنسور دوربین A54 بزرگتره، کیفیت عکس‌هاش بهتر از ردمی میشه و به همین دلیل عکاسی در نور کم با A54 راحت‌تره.

مقایسه عملکرد دوربین‌های A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

نکته بسیار مهم درباره دوربین اصلی هر دو گوشی اینه که به فناوری‌های OIS و PDAF مجهز هستن که جلوی تار شدن عکس در هنگام لرزش دست رو می‌گیرن و به طور خودکار روی سوژه اصلی تصویر فوکوس می‌کنن. اما شاید مهم‌ترین تفاوت دوربین اصلی دو گوشی رو بشه در زمینه فیلم‌برداریشون زد. با دوربین اصلی A54 می‌تونید فیلم‌های ۴K ضبط کنید و قابلیت ضبط فیلم اسلوموشن با کیفیت ۷۲۰p@480fps رو هم داره. این درحالیه که دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی ردمی فقط کیفیت ۱۰۸۰p رو برای فیلمبرداری در اختیار شما قرار میده و کیفیت فیلمبرداری اسلوموشنش هم نهایتاً به ۷۲۰p@240fps میرسه.

به طور کلی، گرچه دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G از نظر تعداد پیکسل، خیلی بهتر از دوربین A54 هست اما کیفیت عکس‌ها تفاوت زیادی نداره. همچنین وقتی با مشکل نوری مواجه بشید یا کمی دوربین رو زوم بدید، کیفیت عکس‌های ردمی کاهش پیدا می‌کنه. بنابراین اگه براتون کیفیت عکس و فیلم به یک اندازه مهمه، A54 انتخاب بهتریه اما اگه فقط به عکاسی در روز علاقه دارید، ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G کیفیت عکس بهتری در اختیار شما قرار میده.

مقایسه عملکرد دوربین‌های اولتراواید

دوربین فوق عریض A54 سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G سنسور ۸ مگاپیکسلی داره. طبق اعداد و ارقامی که سایت‌های رسمی این گوشی‌ها اعلام کردن، زاویه دیدی که دوربین اولترا واید A54 در اختیار شما قرار میده ۱۲۳ درجه و همین پارامتر برای ردمی، ۱۲۰ درجه‌ست. تفاوت خیلی زیادی در کیفیت دوربین اولترا واید این دو گوشی مشاهده نمیشه.

مقایسه عملکرد دوربین‌های اولترا واید A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

مقایسه عملکرد دوربین‌‌های ماکرو

در زمینه دوربین ماکرو، سنسور ۵ مگاپیکسلی برای A54 و سنسور ۲ مگاپیکسلی برای ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G در نظر گرفته شده. این سنسورها کارایی چندانی ندارن اما برای عکس از اشیا در فاصله نزدیک مناسب هستن. اگه علاقه زیادی به این نوع عکاسی دارید، طبعاً دوربین ماکرو A54 کیفیت بهتری در اختیار شما قرار میده.

مقایسه عملکرد دوربین‌های سلفی

هرچقدر که کمپانی شیائومی روی دوربین اصلی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G مانور داده بود، روی باقی دوربین‌ها کم‌کاری کرده. آخرین نمونه از این کم کاری در دوربین سلفی این دوربین دیده میشه که یه سنسور ۱۶ مگاپیکسلی براش در نظر گرفته. گرچه با این دوربین می‌تونید عکس‌های پرتره خوبی بگیرید اما در مقایسه با دوربین سلفی A54 کیفیت پایین‌تری داره. سنسور ۳۲ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی A54 در نظر گرفته شده که علاوه بر عکس‌های سلفی باکیفیت‌تر، فیلم‌ها ۴K هم می‌تونه ضبط کنه. قابلیت ضبط فیلم ۴K برای دوربین سلفی ردمی وجود نداره.

به طور کلی، اگه ۲۰۰ مگاپیکسل بودن دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G رو نادیده بگیرید، باقی دوربین‌ها و قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری سامسونگ A54 در عمل یه سر و گردن بالاتر از گوشی ردمیه.

مقایسه A54 و Redmi Note 13 Pro 4G از نظر سخت افزار و نرم افزار

نوبت به بررسی پردازنده و قابلیت‌های سخت‌افزاری این دو گوشی رسید. سامسونگ از پردازنده اختصاصی خودش یعنی Exynos 1380 هشت هسته‌ای با فرایند تولید ۵ نانومتری برای گوشی A54 استفاده کرده. در طرف مقابل، شیائومی از پردازنده هشت هسته‌ای مدیاتک مدل Helio G99 Ultra به عنوان قلب تپنده گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G بهره برده. از نظر قدرت پردازشی، امتیازات سایت‌هایی مثل AnTuTu 10 و Geekbench 6، پردازنده سامسونگ بهتر از ردمی شیائومی عمل می‌کنه.

مقایسه A54 و Redmi Note 13 Pro 4G از نظر سخت افزار و نرم افزار

در واقع از هر زاویه‌ای که به چیپست‌های این دو گوشی نگاه کنید، چه از نظر فرکانس مموری، چه از نظر ماکسیسم پهنای باند و چه از نظر تاریخ معرفی، چیپست اگزینوس ۱۳۸۰ یه سر و گردن بالاتر از Helio G99 Ultra قرار می‌گیره. با نگاهی به بنچمارک‌ها و بررسی‌های انجام شده روی این دو چیپست، هر دو در زمینه عمر باتری و پشتیبانی از نمایشگرهای بزرگ خوب عمل می‌کنن اما در جزئیات، پردازنده اگزینوس ۱۳۸۰ عملکرد بهتری داره.

اما نکته بسیار مهمی که ممکنه روی انتخاب و خرید گوشی تاثیر بذاره، رم و حافظه داخلی این گوشی‌هاست. سامسونگ A54 به نسخه ۴GB رم و ۱۲۸GB حافظه، دو نسخه ۶GB رم با حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت و دو نسخه ۸GB رم با حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داره و خبری از رم ۱۲ یا حافظه ۵۱۲ نیست! در طرف مقابل اما شیائومی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G رو در سه نسخه ۸GB رم با حافظه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابیت حافظه و یه نسخه ۱۲GB رم با حافظه ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار کرده که خیلی ترغیب کننده‌ست!

بنابراین اگه دنبال رم و حافظه بالاتر باشید، گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G انتخاب‌های بیشتری در اختیار شما قرار میده اما اگه سرعت و قدرت پردازنده براتون اهمیت داره و قصد دارید از گوشی برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های نیمه سنگین استفاده کنید، گوشی A54 انتخاب بهتریه.

مقایسه رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

هر دو کمپانی از جدیدترین رابط‌های کاربری خود برای گوشی‌هاشون استفاده کردن. سامسونگ رابط کاربری One UI 6 رو برای گوشی A54 در نظر گرفته و شیائومی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G رو به رابط کاربری MIUI 14 مجهز کرده (خبری از HyperOS نیست). سیستم عامل هر دو گوشی به طور پیش‌فرض اندروید ۱۳ هست که می‌تونید اون رو به نسخه‌های جدیدتر هم آپدیت کنید. از نظر نرم‌افزار و رابط کاربری هیچکدوم از گوشی‌ها نسبت به دیگری برتری ندارن.

مقایسه اسپیکرهای A54 و Redmi Note 13 Pro 4G

هر دو گوشی گرچه به اسپیکرهای استریو مجهز شدن اما نمی‌تونید توقع خیلی زیادی از گوشی‌هایی با این قیمت داشته باشید. از نظر حجم صدا در حد مطلوبی قرار دارن ولی کیفیت صدای باس (بم) در اسپیکر هر دو گوشی خیلی خوب نیست و هرچقدر حجم صدا رو بیشتر می‌کنید، این مشکل بیشتر هم میشه.

مقایسه اسپیکر A54 و Redmi Note 13 Pro 4G اما به طور کلی، برای کاربری‌های معمولی کیفیت خوبی برای تماشای فیلم، موسیقی گوش دادن و بازی کردن در اختیار شما قرار میدن و هیچکدوم نسبت به دیگری برتری ندارن. باید به این نکته هم اشاره کنیم که گوشی A54 فاقد جک ۳.۵ میلی‌متریه و نمیشه بهش هندزفری سیمی متصل کرد در حالی که ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G این قابلیت رو داره.

کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟

قیمت گوشی سامسونگ A54 با رم ۸GB و حافظه ۲۵۶GB در بازار ایران در حدود ۱۶.۵ میلیون تومانه. گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G با رم ۱۲GB و حافظه داخلی ۵۱۲GB قیمتی در حدود ۱۳.۵ میلیون تومان (فروردین ۱۴۰۳) داره. بخشی از این تفاوت قیمت گوشی بخاطر اعتبار بالاتر برند سامسونگه. اما باید یادآوری کنیم که گوشی A54 بهترین میانرده سال بوده و به فناوری ۵G مجهز شده و از نظر جنس بدنه، مقاومت در برابر آب، پردازنده، نمایشگر و عملکرد دوربین‌ها کیفیت بهتری داره و همین موضوع روی قیمت بالاترش تاثیرگذار بوده. اما فراموش نکنید که ردمی نوت ۱۳ پرو ۴G نمایشگر بزرگ‌تر با حاشیه کمتر داره، حداکثر روشنایی صفحه نمایشش بیشتره، دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی داره و سرعت فست شارژ باتری بهتری رو با قیمت پایین‌تر در اختیار شما قرار میده. به علاوه رم ۱۲ گیگ رو تو میانرده سامسونگ نخواهید داشت، در حالی که ردمی این ویژگی رو در اختیارتون گذاشته.

مقایسه مشخصات galaxy a54 با redmi note 13 pro 4g

thumb

Samsung Galaxy A54

thumb

Xiaomi Redmi Note 13 Pro 4G

تاریخ عرضه

Announced۲۰۲۳, March 15

StatusAvailable. Released 2023, March 24

Announced۲۰۲۴, January 15

StatusAvailable. Released 2024, January 15

مشخصات بدنه

رنگ بندیLime, Graphite, Violet, White

SIMIP67 dust/water resistant (up to 1m for 30 min)

Build

Weight۲۰۲ g (7.13 oz)

Dimensions۱۵۸.۲ x 76.7 x 8.2 mm (6.23 x 3.02 x 0.32 in)

رنگ بندیMidnight Black, Lavender Purple, Forest Green

SIMIP54, dust and splash resistant

BuildGlass front (Gorilla Glass 5), plastic frame, plastic back

Weight۱۸۸ g (6.63 oz)

Dimensions۱۶۱.۱ x 75 x 8 mm (6.34 x 2.95 x 0.31 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionCorning Gorilla Glass 5

Resolution۱۰۸۰ x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~403 ppi density)

Size۶.۴ inches, 100.5 cm2 (~82.9% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 120Hz, 1000 nits (HBM)

ProtectionCorning Gorilla Glass 5

Resolution۱۰۸۰ x 2400 pixels, 20:9 ratio (~395 ppi density)

Size۶.۶۷ inches, 107.4 cm2 (~88.9% screen-to-body ratio)

نوعAMOLED, 1B colors, 120Hz, 500 nits (typ), 1000 nits (HBM), 1300 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging۲۵W wired

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Po 5000 mAh, non-removable

Charging۶۷W wired, 50% in 16 min, 100% in 46 min (advertised)

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوع۵۰۰۰ mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), PDAF, OIS
۱۲ MP, f/2.2, 123 (ultrawide), 1.12m
۵ MP, f/2.4, (macro)

ویدئو۴K@30fps, 1080p@30/60fps, 720p@480fps

ویژگیLED flash, panorama, HDR

نوع دوربینTriple : 200 MP, f/1.7, 23mm (wide), 1/1.4″, 0.56m, multi-directional PDAF, OIS
۸ MP, f/2.2, 120, (ultrawide)
۲ MP, f/2.4, (macro)

ویدئو۱۰۸۰p@30/60fps

ویژگیLED flash, HDR, panorama

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.2, 26mm (wide), 1/2.8″, 0.8m

ویدئو۴K@30fps, 1080p@30fps

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 16 MP, f/2.4, (wide)

ویدئو۱۰۸۰p@30/60fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

Internal۱۲۸GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetExynos 1380 (5 nm)

CPUOcta-core (4×2.4 GHz Cortex-A78 & 4×2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G68 MP5

InternalUFS 2.2

Card slotmicroSDXC

ChipsetMediatek Helio G99 Ultra

CPUOcta-core (2×2.2 GHz Cortex-A76 & 6×2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G57 MC2

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 13, One UI 5.1

OSAndroid 13, MIUI 14

ویژگی ها

SensorsVirtual proximity sensing

SensorsVirtual proximity sensing

مشخصات صدا

۳.۵mm jack No

پورت هندزفری ۳.۵ میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

۳.۵mm jack Yes

پورت هندزفری ۳.۵ میلیمتر

بلندگوYes, with dual speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

۵G bands۱, ۳, ۷, ۸, ۲۰, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۷۷, ۷۸ SA/NSA/Sub6 – International

EDGE

GPRS

۳G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

۲G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)

۴G bands۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۷, ۲۰, ۲۶, ۲۸, ۳۲, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

۵G bands

EDGE

GPRS

۳G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE

۲G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2

۴G bands۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۳, ۱۷, ۱۸, ۱۹, ۲۰, ۲۶, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶

SpeedHSPA, LTE-A

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared port

Bluetooth۵.۳, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared portYes

Bluetooth۵.۲, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioFM radio

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band

تست ها

بلندگو-۲۶.۶ LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو
-۲۶.۴ LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera
Photo / Video

Display
Contrast ratio: Infinite (nominal)

Performance
AnTuTu: 382881 (v9), 428545 (v10)
GeekBench: 1844 (v5), 1942 (v6)
GFXBench ES 3.1: 15fps (offscreen 1080p)

SAR۰.۸۱ W/kg (head) 0.67 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$۳۸۱.۰۰ / ۴۸۲.۹۷ / ۴۴۵.۰۰ / ۴۰,۹۹۹

SAR EU۰.۶۹ W/kg (head) 1.34 W/kg (body)

ModelsSM-A546V, SM-A546U, SM-A546U1, SM-A546B, SM-A546B/DS, SM-A546E, SM-A546E/DS, SM-A5460

SAR

رنگ بندی

Price$۲۲۶.۹۹ / ۳۰۱.۶۵

SAR EU

Models

نویسنده :

محمدسالار نعمتی

تاریخ انتشار

۴۸ دقیقه پیش

برچسب ها

آخرین مقالات