مقایسه کامل پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ایکس

از زمان انتشار رسمی کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت حدود ۳ سالی می‌گذرد. اما هم‌چنان در بازار ایران، شاهد فروش تعداد زیادی از کنسول‌های نسل هشتمی آن‌ها یعنی پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان هستیم. سونی و مایکروسافت در طول نسل هشتم، علاوه بر مدل‌های پایه، تصمیم گرفتند تا نسخه‌ای قدرت‌مندتر، زیباتر و صد البته باکیفیت‌تر از کنسول‌های خود را با نام‌های پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ایکس راهی بازار کنند.

<!–

–>

این دو کنسول، شاید در نگاه اول کمی قدیمی به نظر برسند اما خوشبختانه از سمت کمپانی‌های سازنده هم‌چنان پشتیبانی می‌شوند. این کنسول‌ها قادر هستند تا آرشیوی بزرگ از بازی‌ها را با گرافیکی قابل قبول اجرا کنند. در این مقاله، به صورت جامع سراغ مقایسه دو کنسول برتر نسل هشتمی یعنی ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن ۴ پرو رفته‌ایم. همراه ویجیاتو باشید تا باهم ببینیم کدام یک از این کنسول‌ها ارزش خرید بالاتری دارد.


مشخصات سخت افزاری و قدرت پردازشی

به جرئت می‌توان گفت بزرگ‌ترین تفاوت میان این دو کنسول نسل هشتمی مربوط به قدرت سخت‌افزاری آنهاست. در حالی که توان پردازشی ایکس باکس وان ایکس به ۶ ترافلاپس می‌رسد. پلی استیشن ۴ پرو با توان پردازشی ۴.۲ ترافلاپسی در رتبه دوم قرار دارد.

تصویر ایکس یاکس و پلی استیشن پرو در کنار همتصویر ایکس یاکس و پلی استیشن پرو در کنار هم

قدرت پردازشی ایکس باکس وان ایکس توان رقابت با یک کارت گرافیک رادئون مدل RX 480 را دارد. هم‌چنین حافظه رم ایکس باکس وان ایکس از ۸ گیگابایت نوع DDR3 (در اولین نسخه ایکس باکس وان) به ۱۲ گیگابایت از نوع GDDR5 ارتقا پیدا کرده است. در مقابل PS4 Pro به ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5 مجهز است که در این قسمت هم Xbox One X با اختلافی زیاد در مقام اول قرار می‌گیرد.

PlayStation 4 Pro Xbox One X
ابعاد ۳۵.۵ سانتی‌متر طول
۳۰ سانتی‌متر عرض
۵.۵ سانتی‌متر ارتفاع
۳۰ سانتی‌متر طول
۲۴ سانتی‌متر عرض
۶ سانتی‌متر ارتفاع
وزن ۳.۲ کیلوگرم ۳.۸ کیلوگرم
رنگ‌بندی مشکی، سفید
(بجز رنگ‌های نایاب)
مشکی، طلایی، سفید
(بجز رنگ‌های نایاب)
پردازنده مرکزی (CPU) پردازنده ۸ هسته‌ای سفارشی AMD‌
مدل Jaguar و فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز
پردازنده ۸ هسته‌ای سفارشی AMD‌
مدل Jaguar و فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز
پردازند گرافیکی (GPU) پردازنده گرافیکی AMD با توان پردازشی ۴.۲ ترافلاپس و فرکانس ۹۱۱ مگاهرتزی پردازنده گرافیکی AMD با توان پردازشی ۶ ترافلاپس و فرکانس ۱۱۷۲ مگاهرتزی
حافظه رم ۸ گیگابایت از نوع GDDR5 با
پهنای باند ۲۱۸ گیگابایت بر ثانیه
۱۲ گیگابایت از نوع GDDR5 با
پهنای باند ۳۲۶ گیگابایت بر ثانیه
حافظه ذخیره سازی ۱ ترابایت از نوع HDD ۱ ترابایت از نوع HDD
نوع درایو Blu-ray ۴K UHD Blu-ray
قابلیت پخش محتوای ۴K دارد دارد
قابلیت پخش محتوای HDR دارد دارد
نوع درگاه USB سه عدد پورت USB 3.1 سه عدد پورت USB 3
قیمت جهانی در زمان عرضه ۳۹۹ دلار ۴۹۹ دلار

وضوح تصویر

یکی از برترین مزایای ایکس باکس وان ایکس نسبت به پلی استیشن ۴ پرو مربوط به وضوح تصاویر خروجی آن است. در واقع با توجه به قدرت سخت‌افزاری بیشتر کنسول Xbox One X نسبت به سونی، این کنسول قادر است تا بازی‌ها را با وضوح ۴K و نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا کند. به طور مثال نمونه آن را می‌توان در بازی انحصاری این کنسول یعنی Forza Motorsport 7 مشاهده کرد.

تصویر یکی از بازی‌های انحصاری ایکس باکستصویر یکی از بازی‌های انحصاری ایکس باکس

هم‌چنین در کنار عناوین انحصاری Xbox One X، بسیاری از بازی‌های ساخته شرکت‌های شخص ثالث، هم به صورت حقیقی با وضوح ۴K روی Xbox نمایش داده می‌شوند. اما در مقابل پلی استیشن ۴ پرو در پردازش تصاویر ۴K به صورت حقیقی محدودیت‌هایی دارد که در کنسول رقیب شاهد آن نیستیم.

تصویر بازی انحصاری پلی استیشنتصویر بازی انحصاری پلی استیشن

برای مثال توسعه‌دهنده‌ها با وجود اینکه توانسته‌اند بازی‌ها را به صورت ۴K روی ایکس باکس وان ایکس به اجرا دربیاورند. اما برای پلی‌استیشن ۴ پرو مجبور شدند تا با تکنیک‌هایی وضوح تصاویر را نزدیک به ۴K کنند اما باز با این حال نرخ فریم بازی‌ها در این کنسول ثابت نیست و دائم در نوسان است.


واقعیت مجازی

اگر به واقعیت مجازی و تجربه بازی‌های این سبک علاقه زیادی دارید. سراغ خرید پلی‌استیشن ۴ پرو بروید. با وجود PlayStation VR شما می‌توانید تجربه خوبی از بازی‌هایی داشته باشید که از قابلیت واقعیت مجازی استفاده می‌کنند.

تصویر هدست  PlayStation VRتصویر هدست  PlayStation VR

تمام نسخه‌های پلی‌استیشن ۴ از سخت‌افزار PS VR پشتیبانی می‌کنند. اما نسخه پرو در رندرینگ جزئیات بازی‌های این بخش یک سر و گردن بهتر از سایر کنسول‌های هم نسل خود عمل می‌کند.

در مقابل، طی خبری شایعه شده بود که مایکروسافت طی همکاری خود با کمپانی Oculus قصد دارد تا واقعیت مجازی را با کنسول ایکس باکس ترکیب کند. اما در نهایت این کمپانی از انجام این کار صرف نظر کرد و متاسفانه شاهد هیچ‌گونه بازی واقعیت مجازی برای این کنسول قدرت‌مند نیستیم.


تنوع و پشتیبانی از بازی‌ها در پلی استیشن و ایکس باکس

با گذشت زمان بسیار طولانی از نسل هشتم، اکثر گیمرها به این نتیجه رسیدند که سونی به وسیله استودیوهای انحصاری خود و برنامه منظمی که برای نسل هشتم داشت. توانسته خیلی راحت از رقیب خود یعنی ایکس باکس فاصله بگیرد.

تصویر لیستی از بازی‌های انحصاری پلی استیشنتصویر لیستی از بازی‌های انحصاری پلی استیشن

از انتشار Killzone و Knack به عنوان اولین بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن ۴ گرفته تا ساخت بازی‌های باکیفیتی مثل Marvel’s Spider-Man و The Last of Us Part ll می‌توان نتیجه گرفت که اگر اولویت شما تجربه بازی‌هایی انحصاری و با کیفیت است. باید پلی استیشن ۴ پرو را به عنوان کنسول نسل هشتمی خودتان انتخاب کنید.

تصویر لیستی از بازی‌های انحصاری ایکس باکستصویر لیستی از بازی‌های انحصاری ایکس باکس

در مقابل مایکروسافت با عرضه ایکس باکس وان ایکس، با توسعه‌دهنده‌های زیادی در ارتباط بود و موفق شد تا عناوین زیادی را با انتشار آپدیتی رایگان به نسخه مناسب ایکس باکس وان ایکس و اضافه کردن وضوح ۴K به روز کند. اما در بخش بازی‌های انحصاری اصلا خوب عمل نکرد و نتوانست بازی‌هایی در حد و اندازه انحصاری‌های پلی‌استیشن ۴ تولید کند.

اما یکی از نقاط قوت این کنسول Backward Compatibility است. که به وسیله آن می‌توانید بازی‌های نسل قبل را روی این کنسول اجرا کنید. پلی استیشن ۴ پرو تا قبل از عرضه سری جدید اشتراک‌های پلی استیشن پلاس از این قابلیت بی‌بهره بود.


قیمت و ارزش خرید پلی استیشن و ایکس باکس

اول باید به این نکته توجه کنیم که هر دو کنسول Xbox One X و PS4 Pro به صورت رسمی توسط کمپانی‌های سازنده آن‌ها دیگر تولید نمی‌شوند. قیمت پلی‌استیشن ۴ پرو در زمان عرضه جهانی ۳۹۹ دلار و ایکس باکس وان ایکس ۴۹۹ دلار بود.

تصویر کنترلر ایکس باکس و پلی استیشنتصویر کنترلر ایکس باکس و پلی استیشن

با توجه به اینکه در حال حاضر ایکس باکس سری اس جایگزینی مناسب هم از نظر قیمتی و هم از نظر سخت‌افزاری برای ایکس باکس وان ایکس محسوب می‌شود. خرید این کنسول در شرایط حال حاضر توصیه نمی‌شود. در مقابل اگر فعلا قصد ورود به نسل نهم را ندارید، فاصله بین پلی‌استیشن ۴ پرو و پلی‌استیشن ۵ به حد زیادی است که می‌توانید تا حدودی روی این کنسول نسل هشتمی حساب باز کنید.


نتیجه گیری

بین دو کنسول پلی استیشن پرو و ایکس باکس وان ایکس، قطعا اگر ملاک اصلی شما قدرت پردازشی و تصاویر با کیفیت بالاتری است. بدون هیچ تعللی سراغ خرید Xbox One X بروید چرا که در اکثر بازی‌های جدید، تصاویری با وضوح ۴K را می‌توانید مشاهده می‌کنید. هم‌چنین با وجود اشتراک گیم‌پس موجود برای این کنسول و قابلیت Backward Compatibility، می‌توانید به هزاران بازی جدید و قدیمی دسترسی داشته باشید.

در مقابل اگر ملاک شما تجربه بازی‌های واقعیت مجازی و انحصاری‌های درجه یک و باکیفیت است، پلی‌استیشن ۴ پرو می‌تواند تمام انتظارات شما را به راحتی برآورده کند. از جمله بازی‌های انحصاری درجه یکی که می‌توانید روی PS4 Pro تجربه کنید می‌توان به God of War و Spider-Man اشاره کرد.

پلی‌استیشن ۴ پرو برای چه‌کسانی مناسب است؟

اگر ملاک شما تجربه بازی‌های واقعیت مجازی و انحصاری‌های درجه یک و باکیفیت است، پلی‌استیشن ۴ پرو انتخاب مناسبی است.

آیا ایکس باکس وان ایکس از پلی استیشن پرو قدرتمندتر است؟

توان پردازشی ایکس باکس وان ایکس حدود ۶ ترافلاپس و پلی استیشن ۴ پرو با توان پردازشی ۴.۲ ترافلاپسی در رتبه دوم قرار دارد.

ایکس باکس وان ایکس برای چه‌کسانی مناسب است؟

اگر ملاک اصلی شما قدرت پردازشی و سرویس گیم‌پس است، ایکس باکس وان ایکس انتخاب مناسبی برای شما محسوب ‌می‌شود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.