مقایسه قیمت اینترنت TD LTE شرکت‌های مختلف در سال ۱۴۰۳

پا به سال ۱۴۰۳ گذاشته‌ایم و همچنان پاشه آشیل مشکلات اینترنت در ایران، توسعه نیافتگی اینترنت ثابت، خصوصا اینترنت ثابت کابلی است.

در سال ۱۴۰۲ توسعه فیبر نوری در ایران سرعت مناسبی گرفت اما همچنان تا پوشش جمعیتی مناسب، فاصله زیادی داریم و حتی جاهایی که فیبرکشی هم شده‌اند، اپراتورها از ارائه سرویس شانه خالی می‌کنند.

در چنین شرایطی، جایگزین‌هایی مانند اینترنت TD-LTE مطرح شده‌اند.

در این مطلب می‌خوانید:

اینترنت TD LTE چیست؟

چند سال پیش و برای جبران عقب افتادگی‌های اینترنت کابلی و با استفاده از الگویی به نام چین، وزارت ارتباطات ایران با همکاری اپراتورهای ایرانسل و مبین‌نت، سعی در ایجاد نوع خاصی از شبکه LTE به نام TD-LTE نمود.

در واقع شبکه TD-LTE نوع خاصی از نسل چهارم شبکه‌های موبایل است که از تقسیم زمانی (TD)، به‌جای تقسیم فرکانسی (FD) استفاده می‌کند.

جایگزین شدن تقسیم زمانی به‌جای تقسیم فرکانسی به معنی این است که پهنای باند فرکانسی کمتری برای انتقال داده مورد نیاز است و داده‌ها در برش‌های زمانی انتقال می‌یابند.

این کاهش پهنای‌باند فرکانسی مورد نیاز، به معنای کاهش مستقیم هزینه‌های اپراتورها است و طبیعی است که هزینه اینترنت TD-LTE کمتر از FD-LTE باشد.

اینترنت TD-LTE در ایران روی فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز و باند ۴۲ عرضه شده که البته به اشتباه به اینترنت نسل چهار ثابت معروف شد که تعریف درستی نیست و امکان استفاده از فناوری TD در حرکت نیز وجود دارد.

اینترنت TD LTE چیست؟

اینترنت TD LTE چیست؟

از آنجا که فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز قدرت انتقال کمی دارد؛ در ابتدا فکر نمی‌کردیم پوشش مناسبی برای این نوع اینترنت ایجاد شود.

ولی خوشبختانه سرمایه‌گذاری اپراتورها خصوصا ایرانسل در TD-LTE فراتر از از حد انتظار ما بوده است و حالا تقریبا تمام شهرهای ایران تحت پوشش این فناوری هستند.

از طرفی مبین‌نت نیز برای جبران کم‌کاری خود در نصب تجهیزات سخت‌افزاری باند ۴۲، با کمک اپراتور مادر خود یعنی همراه‌اول، طرح ۳۶۰ را دارد که در قالب استفاده از سایر فرکانس‌ها، اینترنت خانگی از نوع FD-LTE ارائه می‌دهد.

اپراتور مجازی TD LTE چیست؟

در ۴ سال اخیر، اپراتورهای زیادی موفق به دریافت پروانه ارائه اینترنت ثابت TD-LTE شدند که البته لازم به ذکر است اپراتورهای TD-LTE به‌غیر از ایرانسل، مبین‌نت و زیتل، همگی از نوع اپراتور مجازی هستند.

اپراتور مجازی به این معنا است که این شرکت‌ها از زیر ساخت فیزیکی اپراتور دیگری (اکثرا ایرانسل) استفاده می‌کنند و فقط اپراتور مجازی، تامین کننده پهنای‌باند شبکه و هسته شبکه (در برخی اپراتورهای مجازی مانند سامانتل هسته شبکه هم متعلق به اپراتور مجازی نیست) خواهد بود.

ایجاد اپراتورهای مجازی برای تنوع بخشیدن به حق انتخاب کاربران و ایجاد رقابت در قیمت‌گذاری و همچنین برگشت سرمایه اولیه برای اپراتور فیزیکی انجام شده بود که چنانچه در پایین خواهیم دید، این اهداف آنچنان که باید محقق نشده‌اند.

با گران‌تر شدن اینترنت FD-LTE در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲، تعداد زیادی از کاربران به خرید سرویس TD-LTE روی آوردند که البته در بهمن و اسفند ۱۴۰۲، بسته‌های  TD-LTE نیز گران‌تر شد.

البته هنوز بسته‌های TD به نسبت بسته‌های FD به‌صرفه‌تر هستند و اگر مجبور به استفاده از اینترنت‌های سیم‌کارتی هستید و کاربر ۵G نیستید؛ توصیه می‌کنیم حتما سیم‌کارت TD تهیه و از این نوع اینترنت استفاده نمایید.

از آنجایی که تقریبا تعرفه تمام اپراتورها نسبت به سال ۱۴۰۲ تغییر کرده است، در این مطلب تصمیم گرفتیم تا مقایسه‌ای بین قیمت اینترنت TD LTE شرکت‌های مختلف فعال در بازار ایران داشته باشیم. تعرفه‌های سال ۱۴۰۲ را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

راهنمای استفاده از اینترنت TD LTE

برای استفاده از اینترنت TD-LTE، نیاز به خرید سیم‌کارت مخصوص این نوع اینترنت از اپراتورهای ارائه‌دهنده این نوع سرویس و همچنین مودم اینترنت با پشتیبانی از باند فرکانسی ۴۲ دارید.

نکته‌ای که شاید خیلی‌ها ندانند این است که اگر مودم TD-LTE ایرانسل یا هر کدام از اپراتورهای مجازی استفاده کننده از زیرساخت ایرانسل (مانند پیشگامان، وینکس، تک‌نت و …) دارید، می‌توانید بدون آنلاک کردن مودم، از سیم‌کارت‌های این چند شرکت روی مودم‌های ایرانسل استفاده کنید.

عکس این قضیه نیز صادق است. مثلا اگر مودم را از وینکس یا تک‌نت خریداری کرده‌اید، برای استفاده از سیم‌کارت TD LTE ایرانسل، پیشگامان و … نیاز به کار خاصی نیست و مودم شما با این سیم‌کارت‌ها نیز کار خواهد کرد.

فقط در این بین مبین‌نت به دلیل استفاده از زیرساخت مجزا، نیاز به مودم اختصاصی مبین‌نت یا مودم‌هایی که قفل نرم‌افزاری ندارند یا اصطلاحا آنلاک هستند دارد.

همچنین قابل ذکر است که برخی از گوشی‌های اندروید (خصصوصا شیائومی) نیز باند ۴۲ را دارند و می‌توانند سیم‌کارت‌های TD LTE تمام شرکت‌ها را ساپورت کنند که البته در این صورت امکان تماس و پیامک به این دلیل که در این نوع سیم‌کارت‌ها محدود شده است را نخواهید داشت.

چند نکته درباره مقایسه قیمت اینترنت TD LTE شرکت‌ها

۱- مقایسه قیمت‌ها بین اپراتورهایی با پوشش سراسری در ایران از جمله ایرانسل، مبین‌نت، وینکس، پیشگامان، آسیاتک، مبنا تلکام، تک‌نت و ماهان‌نت انجام شده است و به همین دلیل اپراتورهای محلی مانند زیتل و پتیاک در مقایسه ذکر نشده‌اند.

همچنین قطعا برخی اپراتورهای کوچکتر وجود دارند که در مقایسه ما نیستند و اگر اپراتوری با تعرفه مناسب و پوشش مناسب می‌شناسید؛ حتما برای مطالب بعدی یادآور شوید.

۲- برخی استثنائات وجود دارند که در جداول با علامت * مشخص شده‌اند.

*: تمام قیمت‌های ذکر شده، بدون محسابه مالیات بر ارزش افزوده هستند و ۹ درصد (احتمالا ۱۰ درصد در سال ۱۴۰۳) مالیات بر ارزش افزوده به قیمت بسته‌ها اضافه خواهد شد.

**: اپراتور مبین‌نت در کنار خرید هر بسته، یک بسته کم حجم و محدود به لحاظ زمانی را به عنوان هدیه در نظر گرفته است (در جداول ما فقط حجم اصلی اشاره شده است) که این هدایا را در سایت مبین‌نت می توانید ببینید.

به‌طور مثال اگر بسته ۱۸۰ گیگ ۳ ماه مبین‌نت را به مبلغ ۴۲۴.۰۰۰ تومان خریداری نمایید، یک بسته هدیه ۳ روزه به حجم ۱۸ گیگ و در ابتدای تاریخ فعال‌سازی به شما هدیه داده خواهد شد.

***: اپراتور وینکس نیز برای تمام بسته‌های خود هدیه ۵ درصد حجم اضافه در نظر گرفته است. به طور مثال اگر بسته ۱۰۰ گیگ این اپراتور را خریداری کنید، حساب شما ۱۰۵ گیگ شارژ خواهد شد. این درصد اضافه در جداول ما منظور نشده‌اند.

۳- اپراتور ایرانسل در بازه زمانی یک‌ماهه، چند طرح اقتصادی اصطلاحا نامحدود دارد که نه اقتصادی هستند و نه واقعا نامحدود! بنابراین این بسته‌ها را توصیه نمی‌کنیم؛ چون سرعت و حجم محدود هستند و اصلا اقتصادی نیستند.

همچنین ایرانسل بسته‌های ساعتی شبانه‌ای نیز دارد که چون ۲۴ ساعته نیستند، مورد بررسی ما نخواهند بود.

۴- سرعت دانلود اکثر اپراتورهای TDLTE معمولا باز هستند و بسته به قابلیت‌های تجمیع فرکانس مودم، شما می‌توانید سرعت‌های بالای ۱۰۰ مگابیت نیز از از این اپراتورها دریافت کنید.

اما در این میان، مبین‌نت و تک‌نت تافته جدا بافته هستند و سرعت را به ۴۰ مگابیت محدود کرده‌اند.

۵- در این مطلب فقط به مقایسه قیمت می‌پردازیم و کیفیت سرویس‌ها مورد بحث نیست. چه بسا که اپراتوری قیمت کمتری ارائه کند ولی با ارائه سرویس ضعیف و پرمحدودیت، هزینه‌های مالی و روانی جانبی بر کاربر خود تحمیل کند.

شناسایی چنین موضوعاتی بیشتر به مکان و تجربیات کاربران بستگی دارد و اگر تجربه‌ای از کار با هر اپراتور دارید، حتما در بخش نظرات بیان کنید تا برای دیگران مفید باشد.

۶- این مقایسه در بازه‌های زمانی یک‌ماهه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و همچنین یکساله بین تعرفه‌های موجود در وب‌سایت اپراتورها انجام خواهد شد.

۷- آسیاتک سیم‌کارت خاصی دارد که هم روی TD کار می‌کند و هم FD و این سیم کارت تعرفه‌های خاص خودش را هم دارد که مورد بحث ما نخواهد بود و ما تعرفه TD-LTE این شرکت را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه بسته‌های یک ماهه اپراتورهای TD-LTE

با وجود اینکه معمولا بسته‌های طولانی مدت به صرفه‌تراند؛ اما بسته‌های یک ماهه هنوز نیز از محبوبیت بالایی بین کاربران برخوردار هستند.

یکی از دلایل محبوبیت بسته‌های یک‌ماهه، عدم اعتماد کاربران به ثبات وضعیت اینترنت و اپراتورها است. به طور مثال بعضا پیش می‌آید که یک اپراتور خاص موقع خرید بسته آنتن‌دهی خوب و محدودیت‌های کمتری دارد ولی ماه بعد، دکل به دلایلی جمع می‌شود یا محدودیت‌ها در اپراتور افزایش پیدا می‌کند.

قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE یک ماهه

با نگاهی به تعرفه‌های یک ماهه اپراتورهای گوناگون به سادگی متوجه می‌شویم که با تنوع و حق انتخابی که قبلا وجود داشت، طرف نیستیم.

ایرانسل به عنوان بزرگترین اپراتور TD LTE کشور، حجمی بالاتر از ۹۰ گیگ را در پلن یک‌ماه ارائه نمی‌دهد که جای تاسف دارد. این بسته با قیمت ۱۸۳.۰۰۰ تومانی، صرفه نسبتا مناسبی نیز دارد.

اما شرکت پیشگامان به عنوان یک اپراتور مجازی، بسته‌های پرحجم ۱ ماهه را ارائه می‌دهد که مناسب کاربران پرمصرف و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط خواهد بود. بسته ۵۰۰ گیگ این شرکت با قیمت ۱.۱۰۰.۰۰ تومان، نسبتا خوش قیمت نیز هست.

به‌صرفه‌ترین بسته اینترنت TD-LTE یک‌ماهه در کمال تعجب متعلق به مبین‌نت است. بسته ۲۰۰ گیگابایت ۱ ماهه این شرکت با قیمت ۳۸۲ هزارتومان و قیمت گیگی تقریبا ۱.۹۰۰ تومان، به‌صرفه‌ترین بسته یک ماهه در ایران است.

مبناتلکام نیز ۲۰۰ گیگ ۱ ماهه را ۳۹۰ هزارتومان می‌فروشد که البته از نوع بسته‌های سبک‌بال این شرکت است.

مقایسه بسته‌های سه ماهه اپراتورهای TD-LTE

در بسته‌های سه‌ماهه اتفاق عجیبی رخ می‌دهد و هیچ بسته به‌صرفه‌ای نداریم. در واقع به‌نظر می‌رسد اپراتورها زیاد مایل نیستند کاربران بسته‌های میان‌مدت را خریداری کنند.

قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE سه ماهه

پیشگامان که در بسته‌های یک‌ماهه حجم بالای ۵۰۰ گیگ را ارائه می‌داد، در بازه ۳ ماهه فقط یک بسته ۹۰ گیگ دارد آن‌هم با قیمت غیر منطقی ۲۸۵.۰۰۰ تومان.

ایرانسل با قیمت گیگی حدود ۲.۱۵۰ تومان، بسته‌ی ۲۴۰ گیگی با قیمت ۵۱۶.۰۰۰ تومان را دارد که به‌صرفه‌ترین بسته ۳ ماهه محسوب می‌شود.

اما مبین‌نت که به‌صرفه‌ترین بسته ۱ ماهه را ارائه می‌داد، در بازه ۳ ماهه با اختلاف بسیار کم، در رده دوم است و با قیمت حدودی هر گیگ ۲.۲۰۰ تومان، بسته ۳ ماهه ۳۰۰ گیگ به قیمت ۶۶۹.۰۰۰ تومان را عرضه می‌کند.

در نهایت توصیه می‌کنیم از خرید بسته‌های ۳ ماهه به دلیل عدم توجیه اقتصادی، صرفه نظر کنید.

مقایسه بسته‌های شش ماهه اپراتورهای TD-LTE

در بسته‌های شش ماهه، پیشگامان با عرضه بسته ۱۰۰۰ گیگ غافل‌گیرمان می‌کند. اما قیمت را که می‌بینیم سریعا نا‌امید می‌شویم.

ارائه هر گیگی به قیمت ۲.۶۰۰ تومان در بسته‌ای با حجم ۱۰۰۰ گیگ و در بازه ۶ ماهه توجیهی ندارد و واقعا به‌صرفه نیست و موضوع جایی عجیب‌تر می‌شود که می‌بینیم ۱۰۰۰ گیگ ۱ ساله پیشگامان ارزان‌تر از ۱۰۰۰ گیگ ۶ ماهه آن است!!

قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE شش ماهه

مبین‌نت هر چقدر بازه زمانی بالاتر می‌رود صرفه خود را از دست می‌دهد و با بسته ۳۳۰ گیگ به قیمت ۷۴۹.۰۰۰ تومان و با قیمت حدودی هر گیگی حدود ۲.۳۰۰ تومن، در بسته‌های ۶ ماهه پشت سر ایرانسل به لحاظ صرفه اقتصادی قرار می‌گیرد.

ایرانسل در بازه ۶ ماهه، بسته ۵۰۰ گیگ به قیمت ۹۲۵.۰۰۰ تومان ارائه می‌دهد که با قیمت حدودی هر گیگ ۱.۸۵۰ تومان، به‌صرفه‌ترین بسته ۶ ماهه  TD-LTE ایران است.

در این بازه زمانی آسیاتک بسته ۱۵۰۰ گیگی دارد که متاسفانه زیاد به‌صرفه محسوب نمی‌شود.

مقایسه بسته‌های یک ساله اپراتورهای TD-LTE

اکثر کاربران، بسته‌های طولانی مدت یک‌ساله را خریداری می‌کنند تا مدت زیادی از خرید بسته راحت باشند و اثرات احتمالی افزایش قیمت‌های احتمالی، حداقل تا یک سال از آن‌ها دور باشد.

قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE یک ساله

وینکس با عدم ارائه بسته‌های یک‌ساله، ما را کاملا ناامید می‌کند.

پیشگامان اما بسته‌های حجیم خود را هنوز هم ارائه می‌دهد و با قیمت هر گیگی ۲.۵۰۰ تومن، ۱۰۰۰ گیگ ۱ ساله را ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان می‌فروشد.

اما به‌صرفه‌ترین بسته ۱ ساله نیز بارهم متعلق به ایرانسل است که حجم ۶۰۰ گیگ را به قیمت ۱.۱۶۶.۰۰۰ تومان و با قیمت حدودی هر گیگ، ۱۹۴۰ تومان می‌فروشد.

مبناتلکام هم اینجا خودنمایی می‌کند و بسته ۲۰۰۰ گیگ را با قیمت حدودی هر گیگ، ۱۹۵۰ تومان، ۳.۹۰۰.۰۰۰ می‌فروشد که بسیار مناسب است.

در رتبه بعدی نیز مبین‌نت است که بسته ۱۰۰۰ گیگ را با قیمت ۲.۰۸۹.۰۰۰ ارائه کرده است.

افزایش حداقل ۳۰ درصدی تعرفه‌های جدید نسبت به قدیم

همانطور که از اعداد جداول و مقایسه تعرفه‌های جدید و قدیم مشخص است، قیمت‌ها با افزایش حداقل ۳۰ درصدی مواجه شده‌اند و در بهترین حالت می‌توان ۱ گیگ اینترنت TD-LTE را در بسته‌های حجیم با قیمت حدودی ۱.۸۵۰ تومان خریداری کرد.

این در حالی است که در بسته‌های قدیمی، قیمت تقریبی هر گیگ در بسته‌های حجیم، حدودا ۱.۲۰۰ تومان بود که تقریبا مشابه با ADSL و بسیار به‌صرفه بود.

به‌صرفه‌ترین بسته TD LTE ایران کدام است؟

به‌صرفه‌ترین بسته TD LTE، بسته ۶ ماهه ایرانسل با حجم ۵۰۰ گیگ و قیمت ۹۲۵ هزارتومان است که با قیمت هر گیگ، ۱۸۵۰ تومان به‌صرفه‌ترین بسته در زمان نگارش این مقاله (فرودین ۱۴۰۳) در ایران است.

اگر با مباحث مربوط به محدودیت سرعت در مبین‌نت مشکلی ندارید و مودمی دارید که با مبین‌نت سازگار است، رتبه دوم به‌صرفه‌ترین بسته اینترنت TD-LTE متعلق به مبین‌نت است.

 بسته ۲۰۰ گیگابایت ۱ ماهه این شرکت با قیمت ۳۸۲ هزارتومان و قیمت گیگی تقریبا ۱.۹۰۰ تومان، بسته‌ای بسیار به‌صرفه است.

بعد از آن نیز بسته ۲۰۰۰ گیگ سالانه مبناتلکام با قیمت ۳.۹۰۰.۰۰۰ تومان قرار می‌گیرد که قیمت هر گیگ ۱۹۵۰ تومان می‌شود.

پرحجم‌ترین بسته TD LTE ایران کدام است؟

بسته یک‌ساله ۱۲.۵۰۰ گیگ تک‌نت، با اختلاف حجیم‌ترین بسته TD-LTE ایران است که با قیمت عجیب و غریب ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزارتومانی!، هیچ ارزش خریدی نخواهد داشت.

در واقع در چنین حجم بزرگی، قیمت گیگی بیش از ۳.۲۰۰ تومان می‌شود که از عجایب شرکت تک‌نت است.

جمع‌بندی قیمت اینترنت TD LTE

اینکه در سال ۱۴۰۳ هنوز هم صحبت از قیمت هر گیگ در اینترنت ثابت می‌شود؛ بسیار موضوع آزار دهنده‌ای است و امیدواریم بعد از فراگیر شدن فیبر در ایران، موضوع اینترنت ثابت حجمی، کاملا به فراموشی سپرده شود چون کاملا بی‌معنی است.

نکته جالب و آزار دهنده‌ای که در بررسی تعرفه‌های اپراتورهای مختلف مشاهده کردم، ارائه بسته‌هایی با حجم‌های نامتعارف و غیر رند توسط اپراتورها است.

در واقع هدف از ارائه بسته‌هایی با حجم‌های غیر متعارف، گیج کردن مشتری و سخت‌تر کردن مقایسه قیمت با اپراتورهای دیگر است.

 علاوه بر قیمت‌های غیر منطقی، نوع غیر رند بودن حجم‌ها و قیمت‌ها بسیار عجیب است و بنظر بنده بی‌احترامی محض به مشترکان است.

به جدول ۱ ساله و عملکرد ماهان‌نت نگاهی بیاندازدید. جدا از اینکه در اعداد حجم‌ها تافته جدا بافته است، ارائه بسته‌ای با حجم غیر رند ۱۵۶۵ گیگ با قیمت عجیب‌تر ۶ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۲۵۰ تومن !! را هیچ‌جوره نمی‌توان درک کرد.

در نهایت باید بگوییم که با وجود گران‌تر شدن اینترنت TD LTE، این نوع اینترنت هنوز هم از FD-LTE قیمت مناسب‌تری دارد و همچنین به نسبت ADSL نیز مزایای زیادی از جمله عدم نیاز به خط تلفن و همچنین سرعت دانلود بالاتر را دارد.

ولی اگر در محل شما امکان استفاده از اینترنت فیبر نوری یا اینترنت VDSL فراهم است، توصیه می‌کنیم درنگ نکنید و به اینترنت کابلی مهاجرت کنید.

نظر شما چیست؟ آیا تعرفه‌های جدید را مناسب می‌دانید؟ اگر هنوز هم از TD LTE استفاده می‌کنید، تجربیات گرانقدر خود را از این فناوری و اپراتورهایی که تجربه استفاده از آن‌ها را داشته‌اید، با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.