مغز انسان چگونه جهت صدا را تشخیص می دهد؟

احتمالا تا کنون متوجه شده اید که قادر به تشخیص جهت صدا هستید و این موضوع در باور عمومی به پیچ های داخلی گوش نسبت داده می شود در حالی که در این فرایند مغز نقش مهمی دارد و همه چیز به عهده پیچ و خم های گوش بیرونی نیست.

به گزارش سیناپرس، مغز انسان قادر به تشخیص جهت صدا بوده و نقش اصلی را در این رابطه ایفا می کند. این عمل با مقایسه تفاوت های کوچک در نحوه تأثیر صداها بر هر گوش انجام می شود. صدایی که از سمت راست می آید در گوش راست شما کمی بلندتر شنیده می شود و در بازه زمانی زودتری نسبت به سمت چپ به مغز وارد می شود. صداهایی که از جلو یا پشت هر گوش تولید می شود نیز توسط مغز به همان شیوه تحت تأثیر قرار گرفته و هر بازه زمانی برای مغز معنی مختلفی دارد.

 مطالعات انجام شده نشان می دهد، مغز از این تفاوت ها حتی به اندازه ۱۰۰  هزارم ثانیه برای محاسبه اینکه صدا از کجا می آید استفاده می کند. سیگنال ‌های گوش در طول عصب شنوایی به ساقه مغز می ‌رسند، جایی که هر سلول به تفاوت زمانی و جهت خاصی پاسخ می ‌دهد.

تا همین اواخر تصور می شد که طی فرایند شنیدن، تاخیری در بین گوش ها و ساقه مغز اعمال می شود، اما اکنون کشف شده است که تمام محاسبات در سلول های ساقه مغز انجام می شود که سپس نتیجه را به سایر قسمت های مغز اطلاع داده  و شما را قادر می سازد جهت صدا را تشخیص دهید.  به این ترتیب برای شنیدن صدا و بدون فکر کردن، می توانید بفهمید یک صدای خاص از کجا می آید.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

نوشته مغز انسان چگونه جهت صدا را تشخیص می دهد؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.