معنی DPI در ماوس چیست و چه تأثیری بر گیمینگ دارد؟

آیا می‌دانید که مهم‌ترین پارامتر در حین خرید یک ماوس، چه گیمینگ و چه روزمره چه گزینه‌ای است؟ آیا می‌دانید که فاکتور DPI یا CPI در انواع ماوس‌ها بیان‌گر چه فاکتور فنی است؟ برای پاسخ به سوالات مربوط به DPI در ماوس های گیمینگ، با ما همراه باشید.

خرید یک ماوس مناسب، چه برای بازی و چه برای کاربردهای روزمره و حتی طراحی، نیازمند دقت به برخی فاکتورهای فنی است. در صورتی که برند و قیمت را از فاکتورهای انتخاب خود کنار بگذاریم، موارد فنی مهم همچون میزان DPI بدون شک باید در انتخاب ما بین صدها مدل ماوس متفاوت مد نظر قرار گیرند. در این مطلب قصد داریم تا به سراغ معنی و مفهوم DPI یا به طور تخصصی‌تر، DPI Rating برویم.

DPI در ماوس چیست؟

تفاوت DPI با CPI چیست؟

DPI اختصاری از Dots Per Inch بوده که به واقع معنای فارسی آن، نقطه در هر اینچ است. به طور ساده، DPI بیانگر سرعت حرکت مکان‌نمای ماوس و یا سایر عناصری است که توسط ماوس کنترل شده و حرکت می‌کنند. توجه به میزان DPI در ماوس‌های گیمینگ بسیار حائز اهمیت بوده و برای سال‌های متوالی، سازندگان ماوس‌های گیمینگ همواره به دنبال ارائه DPI بالاتر برای محصولات خود بوده‌اند.

ماوس‌های گیمینگ امروزی عمدتاً از سنسورهای Optical و فناوری‌های لیزری استفاده کرده و هر چه سنسور مورد استفاده از درجه کیفی و قیمت بالاتری برخوردار باشد، میزان DPI نیز در ماوس افزایش پیدا می‌کند که عملاً به معنی افزایش سرعت است. به بیان دیگر، Dots Per Inch یک معیار نسبی با هدف نمایش میزان حساسیت ماوس به حرکت‌های فیزیکی است که به گیمرها و کاربران، میزان پیمایش پیکسل‌ها با حرکت دست را ارائه می‌دهد.

در صورتی که با یک حرکت کوچک، نشانگر ماوس شما در صفحه سیستم، حرکتی زیاد را از خود نشان دهد، به معنی DPI بالای ماوس شما است. البته این مقدار همواره در تنظیمات ویندوز، بازی‌ها و حتی نرم افزارهای اختصاصی ماوس ها قابل تغییر است.

تفاوت DPI با CPI چیست؟

CPI نیز اختصاری از Counts Per Inch است که البته این روزها چندان در بخش توضیحات فنی ماوس‌های گیمینگ دیده نمی‌شود. در عمل، تفاوت چندانی بین CPI و DPI وجود نداشته و هدف هر دو، نمایش میزان سرعت حرکت ماوس است. می‌توان گفت که CPI ارتباط بیشتری با حساسیت فیزیکی ماوس دارد. از آنجایی که DPI اصطلاحی شناخته شده و جا افتاده‌تر از CPI بوده، سازندگان ماوس‌های گیمینگ و حتی روزمره، عمدتاً از DPI به منظور نمایش میزان سرعت سنسور مورد استفاده در ماوس استفاده می‌کنند.

DPI در ماوس های گیمینگ

تغییر DPI چه تاثیری در بازی‌های ما خواهد داشت؟

همانطور که گفته شد، DPI بیش از هر برنامه دیگری، در بازی‌ها به عنوان یک پارامتر مهم و حتی حیاتی مد نظر قرار می‌گیرد. هر چه میزان DPI در ماوس شما بالاتر باشد، سرعت حرکت کاراکتر و واکنش‌ها نیز سریع‌تر خواهند بود. به عنوان مثال Movementهایی که در بازی‌های آنلاین برای نبردهای نزدیک بسیار مهم هستند، با یک ماوس گیمینگ که از DPI بالاتری برخوردار است، بسیار بهتر و سریع‌تر خواهند بود.

از سوی دیگر، در صورتی که فضای چندانی برای گردش ماوس ندارید، بالا بودن DPI در ماوس شما را از حرکت دادن‌های زیاد در ماوس‌های گیمینگ بی‌نیاز می‌کند. البته باید گفت که در برخی بازی‌ها، هدف‌گیری با DPI بالا می‌تواند مشکل‌ساز هم باشد؛ پس نیاز دارید که DPI ماوس خود را به دقت و یا حتی بر اساس نوع ژانر بازی تنظیم کنید چرا که حتی کوچک‌ترین حرکت و یا انقباض دست، می‌تواند شما از یک هد شات جانانه دور کند! البته برای این منظور، سازندگان ماوس‌های گیمینگ در نرم افزارهای خود چند پروفایل را با هدف ست کردن تنظیمات گوناگون در اختیار گیمرها قرار می‌دهند. همچنین در اکثر ماوس‌های گیمینگ، کلیدهای فیزیکی DPI نیز برای سوئیچ سریع میزان DPI دیده می‌شود.

بهترین میزان DPI برای بازی ها چقدر است؟

بهترین میزان DPI برای بازی ها چقدر است؟

به طور ساده و صریح، در اکثر بازی‌ها شما به حداقل ۴۰۰ DPI و حداکثر ۳۲۰۰~۳۶۰۰ DPI نیاز خواهید داشت. برخی از سازندگان ماوس‌های گیمینگ با استفاده از دقت‌های بالای ۳۶۰۰ DPI در تلاش برای قدرت‌نمایی هستند؛ اما باید یادآور شد که چنین مقداری از DPI برای یک ماوس گیمینگ، در اکثر بازی‌ها بلااستفاده بوده و تنها یک ترفند تبلیغاتی محسوب می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که مقدار ۳۶۰۰ DPI در بسیاری از بازی‌ها، خصوصاً بازی‌های E-Sport بلااستفاده خواهد بود. با این حال، وجود کلید فیزیکی تنظیم مقدار DPI در ماوس‌های گیمینگ امری ضروری است و خصوصاً برای گیمرهای حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد. تنظیم حساسیت سرعت ماوس در لحظه امری مهم بوده و باید به این نکته توجه داشته باشید.

به عنوان مثال برای یک بازی مانند Call of Duty که دارای چندین نوع درگیری متفاوت است، شاید لازم باشد که در درگیری‌های نزدیک دقت DPI را روی ۳۰۰۰ تنظیم کرده و در درگیری‌هایی که دارای فاصله بیشتر هستند، این مقدار را به سرعت به ۱۰۰۰ DPI تغییر دهید. پس توجه داشته باشید که سوئیج فوری با کلید فیزیکی DPI یکی از مهم ترین پارامترها در حین انتخاب ماوس‌های گیمینگ است. بدون دکمه‌های DPI باید حساسیت را با استفاده از گزینه‌های نرم‌افزار تغییر دهید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.