معرفی SSD های PCIe Gen5 با فناوری AirJet و خنک کننده مایع، همراه با طرح‌های هایبریدی Gen5/Gen4

درایور SSD های PCIe Gen5 در رویداد CES 2024 توجه زیادی را به خود جلب کردند. اولین مادربردهای مجهز به PCIe Gen5 در اواخر سال ۲۰۲۱ معرفی شدند، اما سال ۲۰۲۳ بود که شاهد گسترش بیشتر محصولات ذخیره سازی نسل بعدی با این رابط جدید با پهنای باند دوبرابر بودیم.
در نمایشگاه CES 2024 بسیاری از شرکت‌ها آنچه را که در سال گذشته روی آن کار کرده‌اند را به نمایش گذاشتند. ویژگی‌های کلیدی مشترک بین این محصولات شامل کنترلرهای خلاقانه، تکنیک‌های خنک کننده پیشرفته و افزایش سرعت می‌باشد.

درایو M580 SSD PCIe Gen5

FROZR LIQUID شرکت MSI

شرکت MSI با افتخار جدیدترین درایو Spatium M580 SSD PCIe Gen5 خود را با فناوری FROZR LIQUID ارائه می‌کند. این یک هیت سینک عظیم با یک حلقه خنک کننده مایع یکپارچه است، بله در واقع این خنک کننده بدون نیاز به هر گونه سیستم خنک کننده خارجی می‌تواند حرارت را به طور موثری مدیریت کند. اما نکته خنده دار ماجرا این است که شرکت MSI ادعا می‌کند که این یک فناوری حرارتی غیرفعال SSD است (Passive SSD thermal technology) اما ظاهراً فضای ذخیره سازی با یک فن دمنده ارائه می‌شود.

خبر خوب این است که این محصول عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند و به سرعت خواندن متوالی ۱۴ گیگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن ۱۲ گیگابایت در ثانیه می‌رسد. البته خنک کننده به برق خارجی نیاز دارد، زیرا اسلات M.2 قادر به تامین مقدار توان کافی به صورت همزمان برای SSD و خنک کننده نیست.

معرفی SSD های PCIe Gen5 با فناوری AirJet و خنک کننده مایع، همراه با طرح‌های هایبریدی Gen5/Gen4
MSI Spatium SSD با خنک کننده مایع Frozr منبع تصویر:
چارلی / PCGamer

Crucial T700 شرکت Micron با خنک کننده AirJet‌

شرکت Micron چهار درایو SSD T700 PCIe Gen5 را با هم قرار داده است که هر کدام ۲ ترابایت فضای ذخیره سازی دارند. آنها روی یک کارت توسعه PCle قرار گرفتند که توسط یک خنک کننده ابتکاری AirJet خنک می‌شود. این خنک کننده مبتنی بر فناوری حالت جامد است که فاقد فن است. طبق گفته Frore Systems سازنده این خنک کننده، AirJet Mini یک کولر است که می‌تواند حدود ۵ وات گرما را با سطح نویز ۲۱ dBA دفع کند. مهمتر از آن، تنها به ۱ وات در هر ماژول نیاز دارد، به همین دلیل است که این ماژول‌ها را در برخی از سیستم‌های با محدودیت توان دیده‌ایم که با مصرف انرژی کمتری سازگار هستند.

شرکت Crucial در نمایشگاه خود از یک کارت گسترش (expansion card) به نام AORUS استفاده کرده است. این کارت گسترش دارای چهار خنک‌کننده AirJet Mini ویژه است، به طوری که هر یک از این خنک‌کننده‌ها برای خنک‌کردن یک درایو SSD مورد استفاده قرار می‌گیرد. آداپتور شرکت گیگابایت از نظر تئوری می‌تواند تا ۶۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند ارائه دهد، اما حتی با جدیدترین SSD های شرکت Crucial، این محصول می‌تواند تا ۴۵ گیگابایت بر ثانیه سرعت خواندن و ۴۲ گیگابایت بر ثانیه سرعت نوشتن را ارائه دهد. اگرچه هیچ فنی در این طراحی وجود ندارد.

معرفی SSD های PCIe Gen5 با فناوری AirJet و خنک کننده مایع، همراه با طرح‌های هایبریدی Gen5/Gen4
Micron T700 8TB، منبع تصویر: Tom’s Hardware

Samsung EVO 990 با پشتیبانی از PCIe Gen5x2 یا PCle Gen4x4

شرکت سامسونگ در حال عرضه SSD V NAND 990 EVO خود به بازار است که یک محصول میان رده با تلاش منحصر به فرد در پشتیبانی از استاندارد جدید PCle محسوب می‌شود. این SSD تا ۲ خط از نسل ۵ و چهار خط از نسل ۴ را پشتیبانی می‌کند. البته، تمام حافظه‌های نسل ۵ سازگاری به عقب با نسل ۴ را دارند، اما این درایو با عنوان پشتیبانی نسل ۴ با پشتیبانی اختیاری از نسل ۵ تبلیغ می‌شود. همانطور که ما می‌دانیم، نسل ۵ دو برابر پهنای باند رابط نسل قبلی را ارائه می‌دهد، بنابراین در واقع سرعت به دلیل خطوط محدود، همان خواهد بود. تنها تفاوت واقعی این است که این درایور به عنوان نسل ۵ در سیستم ظاهر خواهد شد، اما سرعت نسل ۴ را ارائه خواهد داد که در این مورد حتی خیلی خوشحال کننده نیست.

معرفی SSD های PCIe Gen5 با فناوری AirJet و خنک کننده مایع، همراه با طرح‌های هایبریدی Gen5/Gen4
Samsung 990 EVO، منبع: WinFuture

طبق گفته شرکت سامسونگ، EVO 990 دارای سرعت خواندن و نوشتن ۵ گیگابایت بر ثانیه و ۴.۲ گیگابایت بر ثانیه است که به طور قابل توجهی کمتر از نسخه ۹۹۰ PRO، حافظه پرچمدار این کمپانی مبتنی بر Gen4 (به ترتیب ۷.۴۵ گیگابایت در ثانیه و ۶.۹ گیگابایت بر ثانیه) خواهد بود. مهم این است که از نظر فنی، این اولین حافظه داخلی Gen5 شرکت سامسونگ خواهد بود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.