معرفی Axion: اولین تراشه دیتاسنتر مبتنی‌بر Arm گوگل

گوگل به‌تازگی اولین تراشه مبتنی‌بر Arm خود را برای دیتاسنترها معرفی کرد. به احتمال زیاد گوگل با این کار، وارد رقابت با آمازون می‌شود؛ شرکتی که برای دیتاسنترهای خود از چیپ‌های مبتنی‌بر Arm استفاده می‌کند. تراشه جدید گوگل Axion نام دارد و با استفاده از پردازنده Arm’s Neoverse V2 طراحی شده است.

گوگل می‌گوید Axion حدود ۳۰ درصد بهتر از سریع‌ترین نمونه‌های مبتنی‌بر Arm موجود امروزی عمل می‌کند. این چیپست ۵۰ درصد عملکرد بهتر و تا ۶۰ درصد بازده انرژی بیشتر نسبت به نمونه‌های مبتنی‌بر نسل فعلی x86 دارد.

معرفی Axion: اولین تراشه دیتاسنتر مبتنی‌بر Arm گوگل

در آینده نزدیک، سرویس‌های گوگل‌ مانند BigTable، Spanner، BigQuery، Blobstore، Pub/Sub، Google Earth Engine و پلتفرم YouTube Ads همگی از Axion استفاده خواهند کرد. به نظر می‌رسد که نتیجه تطابق این خدمات با Axion مثبت است، زیرا این تراشه پیشرفت‌های قابل‌توجهی در عملکرد برای بارهای کاری عمومی مانند سرورهای وب و برنامه، میکروسرویس‌های کانتینریزشده، دیتاسنترهای متن‌باز، حافظه‌های نهان، موتورهای تحلیل داده، پردازش رسانه، آموزش و استنتاج هوش مصنوعی مبتنی بر CPU ارائه می‌دهد.

تراشه Axion از میکروکنترلرهای سفارشی گوگل با اسم رمز Titanium بهره می‌برد. Titanium وظایف پلتفرمی مانند شبکه و امنیت را انجام می دهد و تضمین می‌کند که قدرت پردازش Axion به بارهای اصلی اختصاص داده شده است. بدین ترتیب، پردازنده‌های آن ظرفیت بیشتر و در نتیجه عملکرد بهتری دارند.

رنه هاس، مدیرعامل Arm گفت: معرفی‌ CPU جدید Axion توسط گوگل نقطه عطف مهمی در ارائه سیلیکونی سفارشی است که برای زیرساخت‌های گوگل بهینه شده و بر روی پلتفرم Arm Neoverse V2 با عملکرد بالا ساخته شده است. دهه‌ها سرمایه‌گذاری در اکوسیستم، همراه با نوآوری مداوم گوگل و مشارکت‌های نرم‌افزار منبع‌باز، بهترین تجربه را برای مشتریان که در هر جایی از Arm استفاده می‌کنند، تضمین می‌کند.

مشتریان گوگل Cloud می‌توانند از Axion در خدماتی مانند Google Compute Engine، Google Kubernetes Engine، Dataproc، Dataflow و Cloud Batch استفاده کنند، در حالی که نرم‌افزار و راه‌حل‌های سازگار با Arm اکنون در Google Cloud Marketplace دردسترس هستند. عرضه عمومی Axion برای «آخر سال جاری میلادی» برنامه‌ریزی شده است، اما در حال حاضر هیچ اطلاعات بیشتری در دست نداریم.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.