مطالعه قدیمی ترین درخت جهان با ۴۸۵۵ سال عمر

اگر بخواهیم پیرترین موجود زنده کره زمین را معرفی کنیم، گیاهان با فاصله ای بسیار زیاد از سایر موجودات برنده این رقابت خواهند شد. برای درک بهتر این موضوع کافی است بدانید قدیمی ترین درخت زنده جهان در کوه های سفید جنگل ملی کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا با ۴۸۵۵ سن شناسایی شده است.

به گزارش سیناپرس، در گوشه و کنار جهان درختانی وجود دارند که برای هزاران سال شاهد رویدادهای تاریخی بوده و ظهور و سقوط جوامع و امپراتوری ‌ها را دیده‌ اند.

قدیمی ترین درخت شناخته شده در جهان به قدری محافظت شده است که بازدیدکنندگان اجازه نزدیک شدن به آن را نداشته و تلاش می شود هر نوع عامل مزاحم و خطرناک را از این درخت دور نگهدارند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد یک درخت کاج بزرگ ۴۸۵۳ ساله معروف به Methuselah در جنگل کاج باستانی Bristlecone در کوه‌های سفید ناحیه اینیو در شرق کالیفرنیا، وجود دارد که  قدیمی ترین درخت زنده جهان محسوب می شود.

گفتنی است سازمان جنگل‌ های ایالات متحده محل دقیق این درخت را اعلام نکرده و تلاش می شود تصویری نیز از این درخت منتشر نشود. این کار برای محافظت از درخت فوق در برابر گردشگران انجام می شود.

البته اخیرا یک کاج دیگر نیز در جنگل ملی اینیو یافت شده که به طور بالقوه حتی از Methuselah نیز قدیمی ‌تر است. دانشمندانی که در آزمایشگاه تحقیقات گساه شناسی ایالات متحده مشغول بررسی این درخت هستند  هنوز نتوانسته‌اند هسته این درخت بی‌نام را پیدا کنند، اما تصور می‌شود سن آن بین ۴۸۰۰ تا ۴۹۰۰ سال باشد.

به گزارش سیناپرس، در رتبه دوم فهرست قدیمی ترین درختان جهان، سرو ابرکوه در استان یزد با قدمت حداقل ۴ هزار سال به چشم می خورد.  این درخت سرو یکی از آثار ملی ایران محسوب شده و به احتمال زیاد قدیمی ترین موجود زنده در سراسر آسیا است.

البته بد نیست بدانید یک درخت سرخدار نیز در روستای Llangernyw در شمال ولز واقع شده است که گفته می شود حداقل ۴ هزار سال قدمت دارد. ظاهرا این درخت باستانی هنوز در حال رشد است و شایان ذکر است که هنوز سن این گیاه به طور رسمی مورد تائید قرار نگرفته است.

در رتبه بعدی پیرترین درختان جهان، درختی به نام آلرس میلناریوAlerce Milenario  در کشور شیلی قرار دارد که در مورد سن آن بین محققان اختلاف نظر وجود داشته و گفته می شود بین ۲۴۰۰ تا ۵۴۸۴ سال از عمر آن می گذرد.

 باید توجه داشت این بازه زمانی بر اساس مدل‌ سازی رایانه ‌ای تخمین زده شده و هنوز نمی دانیم که این درخت دقیقاً چند ساله است.

1 10

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است قدیمی ترین درخت شناسایی شده تا امروز، پرومتئوس نام دارد که در سال ۱۹۶۴ به توسط یک جغرافیدان کنجکاو به نام دونالد آر کری قطع شد. این درخت در پارک بزرگ ویلر نوادا ایالات متحده رشد کرده بود و ۴۹۰۰ سال سن داشت. قطع این درخت توسط دونالد آر کری، یک نقطه بسیار سیاه در زندگی این پژوهشگر محسوب شده و بسیاری از افراد فعال در حوزه گیاه شناسی هیچ گاه این عمل وی را نبخشیده و از وی با بدی یاد می کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

نوشته مطالعه قدیمی ترین درخت جهان با ۴۸۵۵ سال عمر اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.