مصرف روزانه آسپرین خطر دیابت را کاهش می دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد:مصرف دوز کم آسپرین باعث کاهش ۱۵ درصدی ابتلا به دیابت نوع ۲ در بزرگسالان بالای ۶۵ سال می شود.

به گزارش سیناپرس، آسپرین مطمئناً چند بار در جامعه تحقیقات پزشکی دچار فراز و فرودهایی شده است. مدت‌ ها تصور می‌ شد که به دلیل توانایی‌های رقیق‌ کننده خون، راهی ایمن و هوشمندانه برای کاهش خطر حمله قلبی است، اما در سال ۲۰۲۲ توسط خدمات پیشگیری ایالات متحده توصیه شد که افراد سالم بالای ۶۰ سال از مصرف این دارو خودداری کنند.

با این حال در اوایل سال جاری، مشخص شد: مصرف مکرر آسپرین بدون توجه به استعداد ژنتیکی به این بیماری منجر به کاهش ۱۳ درصدی سرطان تخمدان می شود. برعکس، مطالعه دیگری که در اوایل تابستان منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه مکمل آسپرین می تواند خطر کم خونی را در افراد مسن افزایش دهد.

افزودن یک مزیت بالقوه دیگر به آسپرین، نتیجه مطالعه جدیدی است که توسط محققان دانشگاه موناش استرالیا انجام شده است. این تیم تحقیقاتی بیش از ۱۶ هزار نفر فرد ۶۵ ساله یا بالاتر را برای مصرف روزانه دارونما یا دوز پایین ۱۰۰ میلی گرم آسپرین ثبت نام کرد.

شرکت کنندگان در مطالعه به مدت ۴٫۷ سال تحت نظر قرار گرفته شده و مشخص شد که در مقایسه با گروه دارونما، کسانی که آسپرین مصرف کردند، ۱۵ درصد کاهش در ابتلا به دیابت داشتند. آنها همچنین سرعت آهسته ‌تری در افزایش گلوکز پلاسمای ناشتا که نشانگر اصلی بیماری است، داشتند.

محققان این مطالعه می ‌گویند: درمان با آسپرین، دیابت را کاهش داده و افزایش گلوکز پلاسمایی ناشتا را به مرور زمان در میان سالمندان سالم کاهش داد. با توجه به افزایش شیوع دیابت نوع ۲ در میان افراد مسن، پتانسیل عوامل ضد التهابی مانند آسپرین برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ یا بهبود سطح گلوکز نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران می گویند: ما می دانیم که استفاده از آسپرین روزانه خطر خونریزی بالقوه جدی را در افراد مبتلا به دیابت و دیگران افزایش می دهد، بنابراین توصیه می کنیم فقط در صورت توصیه پزشک از آسپرین روزانه با دوز پایین استفاده کنید. ما می ‌دانیم بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، کاهش وزن در صورت نیاز، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام فعالیت بدنی بیشتر است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: EurekAlert

نوشته مصرف روزانه آسپرین خطر دیابت را کاهش می دهد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.