مشکلات شایع کارت گرافیک و راه‌‌‌هایی برای رفع اشکال آن‌ها

amd radeon rx 6900 xt gpu front view 63c23c0fd7769fa5813ba1bc

اگر گیمر و تدوین‌گر ویدیو هستید یا کارتان نیاز به کارت گرافیک مستقل دارد‌ قطعاً‌ از نقش حیاتی پردازنده‌ گرافیکی (GPU) سیستم در ارائه‌ی یک تجربه‌ی دیداری چشم‌نواز و روان با‌خبر هستید؛‌ اما درست مثل هر سخت‌افزار پیچیده‌ی دیگری، این قطعات نیز ممکن است با مشکلاتی رو‌به‌رو شوند و در نتیجه، سلامت روانی شما را به چالش بکشند. بسیاری از کاربران هنگام مواجهه با این مشکلات، می‌ترسند و از بهترین راه‌های مقابله با این ترس، کسب دانش رفع اشکال این قطعه‌ی مهم و اغلب گران‌قیمت است.

در این مقاله‌ زومیت، به بررسی پنج ایراد شایع در پردازنده‌های گرافیکی می‌پردازیم: سیاه‌شدن صفحه،‌ ناهنجاری‌‌های تصویری،‌ کارایی ضعیف، داغ کردن و صدا‌های غیرمعمول. به نوبت هرکدام از این مشکلات را کنکاش کرده و پس از توضیح اهمیت هرکدام، راه‌‌حل‌هایی عملی برای رفع آن‌ها ارائه می‌دهیم.

سلب مسئولیت و احتیاط

هنگام انجام هریک از قدم‌های ذکرشده در این مقاله برای رفع اشکال یا نگهداری از GPU خود، از ریسک‌های احتمالی آگاه باشید. مدیریت نادرست قطعات کامپیوتر می‌تواند به آسیب دائمی آن‌ها منجر شود:

  • پره‌های فن‌ها و GPU Die: بی‌دقتی هنگام پاک‌‌ کردن و جایگذاری دوباره‌ی خنک‌کننده کارت گرافیک، می‌تواند به هم خوردن موازنه‌ی فن‌ها، ایجاد سروصدا و یا خرابی کامل آن‌ها را به همراه داشته باشد. تمیز کردن و اعمال دوباره‌ی خمیر حرارتی به بلوک تراشه، نباید باعث خراشیدن سطح آن شود.
    • قطعات روی برد (On-Board): کارت گرافیک‌ها مدار‌های ظریفی دارند؛ برخورد تصادفی با عناصری چون خازن‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی به این قطعه وارد کند؛ همچنین بی‌دقتی هنگام کار ممکن است به جدا شدن هیت‌سینک و کانکتور‌های روی برد منجر شود.
    • آسیب به مادربرد:‌ هنگام رفع اشکال، مواظب باشید به بخش‌های دیگر سیستم از جمله مادربرد و قطعات نصب‌شده روی آن، مثل RAM و CPU آسیب نزنید.
    • تخلیه‌ الکترواستاتیکی (ESD): عدم اتصال به زمین کاربر، ممکن است منجر به تخلیه‌ی الکترواستاتیکی شده و ضمن آسیب احتمالی به قطعات، عمر آن‌ها را کاهش دهد.
    • خدمات پس‌ از‌ فروش: تعمیر و دستکاری توسط افراد غیر‌مجاز می‌تواند باعث باطل شدن گارانتی کالا شود؛ در این موارد ابتدا از شرکت گارانتی‌کننده کمک بگیرید.

پیش از هرگونه اقدام به دستکاری سیستم، احتیاط، کمک‌ گرفتن از کارشناسان و تحقیق کافی ضروری است. ریسک‌های احتمالی و مسئولیت اعمال خود را بپذیرید. اگر از توانایی‌های خود مطمئن نیستید، تعمیر و نگهداری سیستم خود را به متخصصان بسپارید.

تفاوت پردازنده‌ گرافیکی و کارت گرافیکی

پیش از ادامه، بهتر است به‌طور خلاصه به تفاوت بین اصطلاح‌های پردازنده‌ گرافیکی (GPU) و کارت گرافیکی بپردازیم. این دو اصطلاح گاهی به جای هم استفاده می‌شوند اما همیشه معنی یکسانی ندارند:

پردازنده‌ گرافیکی یا GPU، یک پردازنده تخصصی بهینه‌شده برای پردازش گرافیک است؛ در حالی که کارت گرافیکی علاوه بر GPU شامل اجزایی مانند حافظه ویدئویی، برد مدار چاپی و خنک‌کننده بوده و مسئول پردازش گرافیک و تولید خروجی ویدئو است. در واقع GPU یکی از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی کارت گرافیک است.

پنج ایراد شایع پردازنده‌های گرافیکی و راه‌هایی برای رفع اشکال آن‌ها

۱. سیاه شدن صفحه:‌ وقتی که تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد

سیاه شدن صفحه از دلسرد‌کننده‌‌ترین مشکلات پردازنده‌های گرافیکی است؛ ایرادی که فکر خرابی دائم این قطعه را در ذهن شما می‌اندازد؛ اما پیش از هرگونه نتیجه‌گیری، ابتدا راه‌های زیر را امتحان کنید:

    درایور گرافیکی خود را ری‌استارت کنید: فشردن ترکیب کلید‌های Windows + Ctrl + Shift + B درایور گرافیکی سیستم را ریست می‌کند و ممکن است به حل این مشکل منجر شود.

    مانیتور و کامپیوتر خود را روشن و خاموش کنید:‌ ابتدا کامپیوتر و سپس مانیتور خود را خاموش کنید؛ چند لحظه صبر کرده و بعد همه چیز را دوباره روشن کنید. گاهی اوقات، یک خاموش و روشن‌ کردن ساده همه چیز را حل‌ می‌کند.

    خروجی تصویر را عوض کنید: در صورت امکان، از دیگر خروجی‌های تصویر کارت‌ گرافیک خود (HDMI و دیسپلی پورت و…) و همچنین کابل‌های متفاوت استفاده کنید؛ با این کار تا حدودی از نبود مشکلات اتصال مطمئن می‌شوید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.