مشخصات پردازنده ES Xeon Granite Rapids SP اینتل فاش شد!

بر اساس اخرین اخبار دنیا فناوری، مشخصات پردازنده نسل بعدی کمپانی اینتل یعنی Granite Rapids SP Xeon افشا شده است. اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد این تراشه از حداکثر ۱۶۰ هسته و ۳۲۰ رشته همراه با مقدار زیادی حافظه کش پشتیبانی می‌کند.

مشخصات افشا شده پردازنده Granite Rapids-SP Xeon شرکت اینتل: ۱۶۰ هسته و ۳۲۰ رشته، نمونه اولیه ES

انتظار می‌رود سری پردازنده‌های Granite Rapids-SP Xeon شرکت اینتل در اواخر سال جاری میلادی و پس از عرضه سری Sierra Forest به بازار، که از معماری Sierra Glen E-Core استفاده می‌کند، منتشر شود. لازم به ذکر است که خط تولید تراشه‌های Xeon Granite Rapids-SP از معماری Redwood Cove P-Core استفاده خواهد کرد. علاوه بر آن همانطور که مدتی پیش در گزارشات اشاره شده بود، نسل بعدی خانواده Xeon بر روی پلتفرم Birch Stream در هر دو پیکربندی LGA 4677 و LGA 7529 ارائه خواهد شد.

مشخصات پردازنده ES Xeon Granite Rapids SP اینتل فاش شد!
منبع تصویر: شرکت اینتل

اکنون ما اطلاعات فاش شده جدید در دست داریم که از سوی YuuKi_AnS منتشر شده است، این اطلاعات شامل یک اسکرین شات از نرم‌افزار CPU-z در حال اجرا بر روی پردازنده نامشخص Granite Rapids-SP Xeon شرکت اینتل منتشر کرده است. این یک نمونه بسیار اولیه محسوب می‌شود زیرا هنوز در مرحله «۰» قرار دارد، به علاوه تایید شده است که پردازنده‌های Granite Rapids متعلق به خط Family 6 Model D هستند. از سوی دیگر به دلیل ماهیت اولیه این تراشه، نرم‌افزار CPU-z در شناسایی مشخصات دقیق این قطعه با مشکل روبه‌رو شد.

در رابطه با مشخصات این پردازنده می‌توان گفت، تراشه Granite Rapids-SP Xeon با ۸۰ هسته فهرست شده است، اما بر اساس تعداد رشته و کش باید از ۱۶۰ هسته پشتیبانی کند. بنابراین به طور کلی این تراشه دارای ۱۶۰ هسته و ۳۲۰ رشته در چیزی شبیه به یک سوکت است. با توجه به اینکه نسل پنجم پردازنده‌های Xeon با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته به اوج خود رسیده است، این یک پیشرفت چشمگیر در تعداد هسته در یک نسل محسوب خواهد شد.

مشخصات پردازنده ES Xeon Granite Rapids-SP اینتل فاش شد!
مشخصات پردازنده ES Xeon Granite Rapids-SP اینتل فاش شد، منبع تصویر: YuuKi_AnS

علاوه بر آن به نظر می‌رسد که این تراشه با دو حافظه کش ۳۳۶ مگابایتی، یعنی در مجموع ۶۷۲ مگابایت کش L3 و همچنین دو حافظه کش ۱۶۰ مگابایتی L2، که در مجموع برابر با ۳۲۰ مگابایت کش L2 خواهد بود، ارتقا یافته است. به طور کلی، ما به دنبال ۹۹۲ مگابایت حافظه کش هستیم که تقریباً برابر با یک گیگابایت بدون استفاده از فناوری انباشته سه بعدی است.

طبق آخرین وصله‌های نرم‌افزاری شرکت اینتل، پردازنده Granite Rapids-SP شاهد افزایش حافظه کش تا ۴۸۰ مگابایت خواهد بود که بیشتر از حافظه کش ۳۳۶ مگابایتی L3 ذکر شده در این اسکرین شات است. پنل سوکت CPU-z خاکستری رنگ است که نشان می‌دهد که این پلتفرم از یک تراشه استفاده می‌کند. در حال حاضر ممکن است ۴۸۰ مگابایت حافظه کش L3 را روی این تراشه ببینیم اما در دو مخزن جداگانه به جای یکی. صرف نظر از این موضوع، به نظر می‌رسد که این یک پیشرفت بزرگ در مقایسه با تراشه‌های Xeon موجود با افزایش ۲.۵ برابری در تعداد هسته‌ها و افزایش ۲.۲ برابری در تعداد حافظه کش خواهد بود. خلاصه بهبودهای این تراشه در زیر ذکر شده است:

  • پردازنده Xeon Platinum (TBD) (Granite Rapids) – دارای ۱۶۰ هسته / ۳۲۰ رشته / ۹۹۲ مگابایت کش / TBD گیگاهرتز
  • پردازنده Xeon Platinum 8592+ (Emerald Rapids) – دارای  ۶۴ هسته / ۱۲۸ رشته / ۴۴۸ مگابایت کش / ۳.۹ گیگاهرتز
  • پردازنده Xeon Platinum 8490H (Sapphire Rapids) – دارای ۶۰ هسته / ۱۲۰ رشته / ۲۳۲ مگابایت کش / ۳.۵ گیگاهرتز
  • پردازنده EPYC 9754 (برگامو) – دارای ۱۲۸ هسته / ۲۵۶ رشته / ۳۸۴ مگابایت کش / ۳.۱۰ گیگاهرتز
  • پردازنده EPYC 9648X (Genoa-X)  – دارای ۹۶ هسته / ۱۹۲ رشته / ۱۲۴۸ مگابایت / ۳.۴۲ گیگاهرتز
  • پردازنده EPYC 9654 (Genoa) –  دارای ۹۶ هسته / ۱۹۲ رشته / ۴۸۰ مگابایت کش / ۳.۵۵ گیگاهرتز

عملکرد پردازنده و سرعت‌های کلاک:

در حال حاضر عملکرد این پردازنده جدید در تست تک رشته‌ای و چند رشته‌ای نرم‌افزار CPU-z ارزیابی شده است، اما از آنجایی که این تراشه به دلیل ماهیت ES اولیه آن با سرعت کلاک بسیار پایین کار می‌کرد، چندان کاربردی نیست. کلاک‌های این پردازنده در حالت آماده به کار (idle) زیر ۱ گیگاهرتز بودند، بنابراین این می‌تواند یک نشانه از چیزی که در آینده شاهد آن خواهیم بود، باشد. با وجود آن، این تراشه توانست در تست چند رشته‌ای امتیاز ۳۰۲۹۹.۲ را به دست آورد. برای مقایسه، پردازنده Xeon Platinum 8592+ Emerald Rapids توانست ۲۵۷۴۱ امتیاز را در حالت ES کسب کند و همچنین سرعت کلاک بسیار بهتری را ارائه دهد.

یک بار دیگر باید گفت، انتظار می‌رود که پردازنده‌های Granite Rapids-SP Xeon شرکت اینتل در اواخر سال جاری میلادی در جدیدترین مراکز داده وارد بازار شوند. منتظر اطلاعات بیشتر در رابطه با این پردازنده‌ها در ماه‌های آینده باشید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.