مشخصات پردازنده Core i9-14900KS اینتل تایید شد: ۶.۲ گیگاهرتز، ۱۵۰ وات توان مصرفی پایه

اخیرا اطلاعاتی از سوی یک خرده فروشی دیگر در رابطه با پردازنده Core i9-14900KS شرکت اینتل فاش شده است و این بار شاهد تایید مشخصات رسمی این تراشه هستیم.

مشخصات افشا شده در رابطه با پردازنده Core i9-14900KS کمپانی اینتل تایید می‌کند که این تراشه نیازمند توان بالا است و به طبع آن گرمای زیادی نیز تولید می‌کند. به همین دلیل به عنوان یک هیولای مصرف‌کننده انرژی و محرک حرارتی توصیف شده است.

این پردازنده جدید از شرکت اینتل یک نسخه محدود و اولین تراشه در جهان خواهد بود که از مرز ۶ گیگاهرتز عبور می‌کند. این تراشه توانسته است که پردازنده‌هایی مانند Core i9-14900K و Core i9-13900KS که تا ۶.۰ گیگاهرتز کلاک داشتند را پشت سر بگذارد. علاوه بر این این تراشه قرار است سریعترین گزینه مصرف‌کننده (consumer-tier) در سری نسل چهاردهم باشد و قبل از اینکه شرکت اینتل به پلتفرم جدید LGA 1851 و خانواده مربوط به پردازنده‌های Arrow Lake-S Desktop منتقل شود، این تراشه آخرین پردازنده در این خانواده خواهد بود. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که طبق آن‌ها، LGA 1700 با ادامه‌ی یک خانواده جدید به نام Bartlett Lake-S همچنان فعال خواهد بود.

مشخصات پردازنده Core i9-14900KS اینتل تأیید شد: 6.2 گیگاهرتز، 150 وات توان مصرفی پایه
مشخصات پردازنده Core i9-14900KS اینتل تأیید شد: ۶.۲ گیگاهرتز، ۱۵۰ وات توان مصرفی پایه، منبع تصویر: DirectDial

مشخصات پردازنده Core i9-14900KS شرکت اینتل

چند روز پیش، شاهد افشا شدن مشخصات کامل پردازنده Core i9-14900KS شرکت اینتل در OCCT بودیم که نشان می‌داد این پردازنده دسکتاپ جدید دارای همان ۲۴ هسته و ۳۲ رشته در قالب ۸ هسته P پرقدرت و ۱۶ هسته E کم مصرف است. پیکربندی هسته این تراشه دارای ۳۶ مگابایت حافظه کش L3 و ۳۲ مگابایت حافظه کش L2 خواهد بود. در مورد کلاک‌ها باید گفت که فرکانس پایه این پردازنده روی ۳.۲ گیگاهرتز تنظیم می‌شود در حالی که فرکانس بوست آن روی ۶.۲ گیگاهرتز قرار می‌گیرد و آن را به سریع‌ترین تراشه روی کره زمین تبدیل می‌کند. لازم به ذکر است که سرعت این پردازنده ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر از سریعترین پردازنده‌های فعلی مانند Core i9-13900KS و Core i9-14900K خواهد بود. علاوه بر آن پردازنده Core i9-14900KS شرکت اینتل دارای یک حداکثر توان مصرفی (TDP) پایه تنظیم شده روی ۱۵۰ وات است در حالی که رتبه PL2 قطعاً حدود ۳۰۰ وات خواهد بود.

در حالی که پردازنده Core i9-14900KS برای علاقه‌مندان طراحی شده است، با مصرف انرژی تقریباً ۴۱۰ وات و تولید دمای بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد مدیریت کردن آن بسیار سخت خواهد بود. در این شرایط شما به یک خنک کننده واقعا خوب (ترجیحا یک AIO 420 میلی متری یا حلقه سفارشی) و یک منبع تغذیه مناسب و برای قرار دادن این تراشه در کامپیوترهای شخصی خود (PC) نیاز دارید. لازم به ذکر است که برای کسانی که قصد دارند این تراشه را اورکلاک کنند، بهترین روش استفاده از خنک کننده مایع نیتروژن (LN2) است. (LN2 یک نوع مایع خنک‌کننده است که در برخی موارد برای خنک کردن قطعات سخت‌افزاری به منظور افزایش عملکرد و سرعت استفاده می‌شود). با توجه به اینکه پردازنده Core i9-14900KS قرار است یک تراشه دستچین شده (binned) باشد، قطعاً در میان جامعه اورکلاک افراطی که سعی در شکستن رکوردهای جهانی قبلی خود با نسخه Core i9-14900K دارند، به یک نقطه برجسته تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر، پردازنده Core i9-14900K از سرعت کلاک تقریباً ۹.۱ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که یک شاهکار قابل توجه است، اما می‌توان انتظار داشت که نسخه Core i9-14900KS کمی بهتر از آن عمل کند. اگر این پردازنده قادر نباشد به سرعت ۱۰ گیگاهرتز برسد حتما به ۹.۵ گیگاهرتز نزدیک خواهد شد.

مشخصات پردازنده Core i9-14900KS اینتل تأیید شد: 6.2 گیگاهرتز، 150 وات توان مصرفی پایه
مشخصات پردازنده Core i9-14900KS اینتل تأیید شد: ۶.۲ گیگاهرتز، ۱۵۰ وات توان مصرفی پایه، منبع تصویر: DirectDial

بها تمام شده و زمان عرضه پردازنده جدید

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، انتظار می‌رود که پردازنده Core i9-14900KS شرکت اینتل در هفته آینده وارد قفسه‌های خرده‌فروشی شود که مطابق با گزارش‌های قبلی عرضه آن به بازار در اوایل ماه مارچ اتفاق خواهد افتاد. خرده فروش خاص این تراشه را با قیمت ۱۰۰۵ دلار کانادا فهرست کرده است که حدودا برابر با ۷۴۰ دلار آمریکا خواهد بود. این تقریباً همان قیمتی است که ما از یک تراشه نسخه ویژه «KS» انتظار داریم.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.