مرگبارترین عنکبوت جهان می‌تواند زهر خود را بسته به خلق‌وخویش تغییر دهد

1200px victorianfunnelwebside 647cd05a8532fd6303c0a348

تاکنون تحقیقات بسیاری برای درک پیچیدگی مولکولی این زهر انجام شده است؛ اما هیچ‌کدام از این پژوهش‌ها رفتار، وضعیت فیزیکی و محیط عنکبوت را مورد بررسی قرار نداده‌اند. همین موضوع نیز باعث شد تا هرناندز و همکارانش دست‌به‌کار شوند.

گروه پژوهشی نمونه‌هایی از چهار گونه‌ی مختلف عنکبوت تار قیفی استرالیایی را جمع‌آوری کردند: Hadronyche valida از پارک ملی بوردر رنجز، Hadronyche infensa از دارلینگ داونز،Hadronyche cerberea از تری‌دولینگ جنوبی و Atrax robustus از سیدنی. این عنکبوت‌ها پس از جمع‌آوری، تحت آزمایش‌هایی ناخوشایند قرار گرفتند.

آزمون‌ها رفتار چمبره‌زننده، دفاعی، بالارونده و به‌طور کلی حرکات فعال عنکبوت را در سه زمینه‌ی مختلف ارزیابی کردند.

اولین گزینه، شکار بود که محققان این موقعیت را با دمیدن هوا یا تحریک عنکبوت به کمک یک موچین تقلید کردند. در آزمایش دوم، عنکبوت مورد نظر با عنکبوت دیگری از همان گونه وقت می‌گذراند و آزمایش سوم هم کشف یک قلمروی جدید بود.

براساس گفته‌های هرناندز، محققان در طول این آزمایش‌ها علاوه بر ثبت رفتار عنکبوت‌ها، ضربان قلب آن‌ها را نیز با مانیتوری لیزری اندازه گرفتند تا شاخصی برای میزان سوخت‌وساز آن‌ها تعیین کنند. در مرحله‌ی بعد، سم عنکبوت‌ها جمع‌آوری شد و با طیف‌سنج جرمی مورد ارزیابی قرار گرفت.

بررسی سه گونه از عنکبوت‌ها نشان داد که هیچ ارتباطی بین رفتار، ضربان قلب و ترکیبات سم آن‌ها وجود ندارد. بااین‌حال دانشمندان متوجه تفاوتی در یک عنکبوت شدند. به‌نظر می‌رسید که ضربان قلب و قدرت دفاعی بالاتر عنکبوت ناحیه‌ی بوردر رنجز با ترکیبات متفاوت زهر آن‌ها در ارتباط است.

این واقعیت که سه گونه‌ی دیگر ارتباط مشابهی را بین ترکیبات زهر و عوامل فیزیکی نشان ندادند، ثابت می‌کند که چنین ارتباطی احتمالاً فقط مختص گونه‌ای خاص باشد و هنوز نمی‌توانیم بگوییم که این موضوع در مورد گونه‌های دیگر هم صدق می‌کند یا نه.

پژوهش اخیر، ارتباط دیگری را نیز تأیید کرد. می‌دانیم که تولید زهر و حرکات نمایشی عنکبوت‌های تار قیفی بدجنس، پیامدهای سوخت‌وسازی هم به‌ دنبال دارد. تحقیقات پژوهشگران نشان داد که آن‌ها برای جبران این تغییرات ممکن است رفتاری مانند افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن هنگام تولید زهر یا کاهش میزان حرکات خود در مواقع تهدید نیز انجام دهند.

تنظیم تعداد نیش‌ها، تعدیل مقدار زهر و انجام حرکات نمایشی بدون نیش‌زدن از دیگر استراتژی‌هایی هستند که این حشرات در شرایط تهدید‌آمیز از خود نشان می‌دهند.

به‌گفته‌ی محققان، نتایج این پژوهش می‌تواند در تولید پادزهر و مطالعه‌ی اجزای زیست‌فعال موجود در سم این عنکبوت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

هرناندز دوران می‌گوید: «ما برای اولین‌ بار نشان دادیم که چگونه اجزای یک سم خاص با متغیرهای رفتاری و فیزیولوژیکی مرتبط هستند و روابط موجود هم با شرایط ارتباط دارند.» به‌عقیده‌ی هرناندز، محققان بینش بسیار ارزشمندی برای اکتشاف و درک بیشتر نقش بوم‌شناختی سم به‌ دست آورده‌اند.

این مطالعه در نشریه‌ی پلاس وان منتشر شده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.