مدیر کل حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست کشور:تفکر جزیره ای نمی تواند در حفاظت از محیط زیست یاری کننده باشد

مدیر کل حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه باید برای حفاظت پایدار از محیط زیست به یک نظر جامع برسیم و نظرات را هم راستا کنیم، گفت: بدون تردید تفکر غیر منسجم و جزیره ای نمی تواند ما را در حفاظت از محیط زیست یاری کند،

به گزارش سینا پرس فارس، حسین موسوی مدیر کل حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست آموزشی تبیین قوانین و مقررات حفاظت از تالاب ها ویژه قضات که با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، معاونان و مدیران این اداره کل و همچنین مسوولان قضایی و کارشناسان برگزار شد افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از همفکری و هم افزایی قضات و مسوولان و مدیران دستگاه قضایی در این عرصه بهره مند بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید برای حفاظت پایدار از محیط زیست به یک نظر جامع برسیم و نظرات را هم راستا کنیم گفت: بدون تردید تفکر غیر منسجم و جزیره ای نمی تواند ما را در حفاظت از محیط زیست یاری کند، هم افزایی دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های حقوقی و مسوول در این عرصه شرایط مطمئن و پایداری برای حفاظت بهتر از عرصه های طبیعی فراهم خواهد کرد.

موسوی به برخی از مواد قانون اساسی اشاره کرد و گفت: طبق قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست به عنوان وظیفه همگانی بر عهده مردم و دولت است. در این خصوص نقش دادستان ها به عنوان مدعی العموم دارای اهمیت ویژه است و مطابق قانون وظایف و اختیاراتی بر عهده آنها قرار داده شده است.

عطا پورشیر زاد مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز با تقدیر از مسوولان قضایی استان فارس و رییس کل دادگستری این استان در حمایت از محیط زیست و همچنین صدور احکام قاطع قضایی در این استان اظهار داشت: دادستان ها به عنوان حافظ حقوق عامه تعقیب قانونی تخریب کنندگان محیط زیست را مدنظرداشته و از جایگاه مدعی العمومی که بر عهده دارند از این حق شهروندان صیانت می کنند، استان فارس در این حوزه در سالهای مختلف شاهد صدور احکام جامع و قاطع بوده است .

پورشیرزاد ادامه داد: در مواردی که حفاظت از محیط زیست ایجاب کند مسوولان قضایی و قضات و دادستان ها اقدام به صدور دستورات ویژه مانند تعطیلی کارخانه ها و صنایع آلوده کننده می کنند تا با مجرمان محیط زیستی برخورد شود.

در ادامه این نشست تخصصی دکتر اکبری معاون قضایی دادگستری استان فارس و سرپرست دادگاه‌های تجدید نظر با تقدیر از برگزار کنندگان این نشست، صدور احکام قضایی را زمینه ساز دقت بیشتر در حراست از انفال الهی و حفاظت از تالاب ها دانست و گفت: دستگاه قضایی دراین عرصه مطابق قانون و با اختیاراتی که دارد بر ضابطان دادگستری نظارت کرده و تعلیمات لازم را در زمینه حفاظت از محیط زیست به آنها می دهد و بالاخص با ضابطان خاص مانند مامورین سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و نهادهای غیردولتی در زمینه محیط زیست ارتباط دارد.

معاون قضایی دادگستری استان فارس و سرپرست دادگاه‌های تجدید نظر ادامه داد: قضات نقش فراگیر در تصمیم گیری و اجرای قانون و حفظ تالاب ها دارند، پرونده های مختلفی رسیدگی می شود و باید قاطع برخورد کرد، ترحم دراین حوزه ظلم به جامعه است، چیزی که باید دنبال شود مردمی سازی و همگانی سازی محیط زیست است .

این مقام قضایی گفت: مردم بدون تردید به اهمیت محیط زیست بها می‌دهند و آن را درک می کنند، مشارکت همه ذینفعان و جوامع محلی برای حفظ محیط زیست الزامی است، برخی اراضی کاربری لازم برای محیط زیست ندارد حفظ محیط زیست به این است که از این اراضی هم استفاده کاربردی شود و مشکل جوامع محلی هم حل شود.

ادامه این نشست آموزشی و تخصصی با برگزاری پنل های تخصصی ادامه یافت و با حضور دکتر موسوی مدیر کل حقوقی سازمان، کشاورز قاضی تجدید نظر، حسین پور کارشناس حقوقی و امینی رییس گروه برنامه ریزی سازمان پنل ها ادامه یافت. در پایان این نشست امینی رییس گروه برنامه ریزی محیط زیست مولفه های اصلی کنوانسیون رامسر و اهمیت حفظ تالاب ها را برشمرد و آن را زمینه ای برای دقت و قاطعیت در حفظ تالاب ها دانست .

نوشته

مدیر کل حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

تفکر جزیره ای نمی تواند در حفاظت از محیط زیست یاری کننده باشد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.