مدیرعامل کوالکام از لزوم تمرکز بر بازار چین می‌گوید

2022 6 cristiano amon qualcomm ceo speech ces 2022 638bb7be30170ea02c15ca64

سیاست‌های تحریم ایالات متحده که صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین را محدود می‌کنند، بر کاهش شوروشوق کوالکام برای حضور در دومین اقتصاد بزرگ جهان تأثیر چندانی نگذاشته‌اند.

بنابر گزارش یاهو فایننس، کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، درباره‌ی کسب‌و‌کار این شرکت در چین، ابراز اطمینان کرد. آمون گفت: «اگر فناوری پیشرو دارید، تجارتی بزرگ در چین خواهید داشت.»

براساس گزارش انجمن جهانی صنایع نیمه‌هادی، چین همچنان بزرگ‌ترین بازار نیمه‌هادی در جهان است و آمار فروش در این کشور، یک‌سوم بازار جهانی را تشکیل می‌دهد.

کوالکام اکنون خود را در شرایط دشواری می‌بیند؛ زیرا کاخ‌سفید با استناد به نگرانی‌های برای امنیت ملی، قوانینی برای محدود‌کردن فروش تراشه‌های آمریکایی و ابزارهای ساخت تراشه به چین وضع کرده است. درمقابل، دولت پکن نیز سیاست ممنوعیت استفاده از محصولات آمریکایی به‌خصوص گوشی آیفون را در اداره‌هایش بی‌سروصدا پیش می‌برد.

این سیاست‌های محدود‌کننده‌ی دوجانبه، بزرگ‌ترین تهدید برای کوالکام به‌حساب می‌آیند؛ چراکه تقریباً ۶۰ درصد از درآمد کلی این شرکت از بازار چین به‌دست می‌آید.

آمون گفت: «هنوز بسیاری از سیاست‌ها توانایی ادامه‌ی تجارت در بخش گوشی همراه و کامپیوترهای شخصی و خودروها را محدود نکرده‌اند و به‌جای دور‌شدن از منطقه، بر تنوع‌بخشیدن به محصولات خود در چین متمرکز هستیم.»

می‌توان گفت بازار چین به بهبود شرایط کوالکام نیز کمک کرده است؛ چراکه پس از سال‌ها فروش ضعیف گوشی‌های هوشمند، این شرکت در سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۲۳، به‌دلیل فروش گوشی‌های هوشمند چینی شاهد جهش ۳۵ درصدی سود بوده است.

مقالات مرتبط

آمون افزود: «کوالکام با پلتفرم Snapdragon Digital Chassis که برای خودرو طراحی شده، به فکر ورود به دنیای پر رقابت خودروسازی است؛ هرچند به‌طور فزاینده‌ای خودروسازان بزرگ چین، ازجمله BYD و Nio و Li Auto از تراشه‏‌‌های کوالکام در خودروهای خود استفاده می‌کنند.»

مدیرعامل کوالکام معتقد است که هرچند بازار گوشی موبایل بازاری عالی است، در شرایط فعلی باید برای تنوع‌بخشیدن بر تعداد محصولات و بازارهای هدف مختلف تلاش کرد.

سیاست‌های محدود‌کننده‌ی آمریکا و چین تا حدی بر قیمت گوشی و قیمت پردازنده تأثیر گذاشته و این محدودیت‌ها نه‌تنها به ضرر مصرف‌کننده است؛ بلکه شرکت‌های بزرگ نیز از این جنگ اقتصادی متضرر خواهند شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.