مدل‌های هوش مصنوعی متن باز Gemma توسط گوگل رونمایی شد

Google Gemma

مدل‌های هوش مصنوعی متن باز گوگل به نام‌های  Gemma 2B و Gemma 7B معرفی شدند که کوچکتر از جمینایی بوده و هدف از توسعه آنها وظایف مرتبط با زبان انگلیسی بوده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گوگل دو مدل هوش مصنوعی متن باز جدید به نام‌های  Gemma 2B و Gemma 7B را معرفی کرده است که وظایف آنها ساخت چت بات های ساده و یا خلاصه‌سازی محتوا خواهد بود. البته مدل پرچمدار این غول موتور جستجو یعنی Gemini همچنان به رقابت با ChatGPT در موارد مختلف خواهد پرداخت.

با وجود کوچکتر بودن مدل‌های جدید گوگل مدعی است مدل‌های جما می‌توانند به طور قابل توجهی بهتر از مدل‌های بزرگتر عمل کنند. همچنین امکان استفاده از آنها به طور مستقیم روی لپ‌تاپ یا رایانه توسعه دهنده وجود داشته و می‌توان آنها را اجرا کرد. برای دسترسی به این مدل‌ها می‌توان از طریق پلتفرم‌های Hugging Face ،NeMo و Vertex AI و Kaggle اقدام کرد. گوگل مدل‌های جدید را به صورت متن باز منتشر کرده است تا افراد بیشتری بتوانند آن را مورد آزمایش قرار دهند زیرا پیش از این Gemini به عنوان یک مدل هوش مصنوعی بسته منتشر شده بود.

علاوه بر آن گوگل مجموعه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی مسئول را همراه با مدل‌های جدید عرضه کرده است. زیرا اصول امنیتی و قرار دادن آنها در مدل‌های باز نسبت به سیستم‌های بسته کمی دشوار است. تریس وارکنتین مدیر محصول در بخش گوگل دیپ مایند در این مورد می‌گوید: توجه به خطراتی که ممکن است مدل‌های باز را تهدید کند مسئولیت‌های زیادی برای تیم Gemma تعریف شده است.

با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مسئول هنگام استقرار Gemma در پروژه‌های توسعه دهندگان آنها می‌توانند لیست کلمات ممنوعه و یا دستورالعمل‌ها را به صورت شخصی ایجاد کنند. همچنین با استفاده از این مجموعه ابزارها بران می‌توانند رفتار این مدل‌ها را بررسی کرده به عنوان یک ابزار اشکال زدایی مشکلات آن را اصلاح کنند. در حال حاضر این مدل‌ها برای وظایف مربوط به زبان انگلیسی منتشر شده و در آینده امکان استفاده از آن برای رفع نیازهای کاربران دیگر زبان‌ها نیز ارائه خواهد شد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.