مایکروسافت: اسنپدراگون X Elite پردازنده‌های سری M اپل را شکست می‌دهد

احتمالاً می‌دانید که برخی از لپ‌تاپ‌های ویندوزی به پردازنده‌های اسنپدراگون مجهز شده‌اند، اما این دستگاه‌ها هرگز در عمل قدرت کافی را ارائه نمی‌کنند. علاوه بر این، بهینه‌سازی ویندوز برای معماری x86 CPU برای کاربران راهی جز انتخاب پردازنده‌های AMD یا Intel باقی نگذاشت. با این حال، به نظر می‌رسد با معرفی پردازنده اسنپدراگون X Elite مایکروسافت این موضوع تغییر کند.

غول ردموندی به تراشه‌های جدید کوالکام اطمینان دارد

براساس گزارشی جدید، مایکروسافت مدعی است که سری جدید لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر معماری ARM، مک‌بوک ایر M3 اپل را هم در عملکرد CPU و هم در بخش پردازش هوش مصنوعی شکست خواهد داد.

طبق مقاله‌ای که اخیرا توسط The Verge به اشتراک گذاشته شده است، مایکروسافت در مورد عملکرد اسنپدراگون X Elite کاملاً جاه‌طلب است. حتی با وجود اینکه کامپیوترهای دارای پردازنده ARM از کار افتاده‌اند، نرم‌افزار x64 هنوز ناپدید نشده است. به عنوان مثال، اپل، با وجود عرضه پردازنده‌های سری ARM M، از یک لایه ترجمه به نام Rosetta برای برنامه‌های x64 برای اجرا بر روی CPU های ARM استفاده کرد.

مایکروسافت: اسنپدراگون X Elite  پردازنده‌های سری M اپل را شکست می‌دهد

مایکروسافت ادعا می‌کند که لایه ترجمه آن حتی بهتر از Rosetta 2 اپل کار می‌کند. برای این لایه ترجمه بسیار مهم است که به‌طور موثر عمل کند، زیرا اگر مشکلات زیادی در اجرای برنامه های x64 بر روی پلتفرم ARM وجود داشته باشد، دلیلی برای سرمایه‌گذاری مصرف‌کنندگان نهایی در یک ماشین مبتنی‌بر پردازنده ARM وجود نخواهد داشت. در واقع یک لایه ترجمه از x64 به ARM بیش از ۲ سال پیش در ویندوز معرفی شد و به نظر می رسد که مایکروسافت اکنون به موفقیت مورد نظر با آن دست یافته است.

یکی دیگر از اطلاعاتی که The Verge بدست آورده این است که دستگاه‌های سرفیس ۱۰ پرو و سرفیس لپ‌تاپ ۶ با پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام عرضه خواهند شد. در حالی که قبلاً اعلام شده بود که این دستگاه‌ها با پردازنده‌های سری Core Ultra اینتل روانه بازار می‌شوند، اکنون مشخص شده که انواع اسنپدراگون X Elite نیز وجود خواهد داشت.

اسنپدراگون X Elite نه‌تنها مزایایی در عملکرد و بهره‌وری انرژی ارائه می‌دهد، بلکه ویندوز را از طریق NPU خود به ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیز مجهز می‌کند و Copilot را قادر میسازد تا به هر زمینه‌ای در کامپیوتر شما دسترسی داشته باشد و پاسخ‌های بهتری به شما ارائه دهد. علاوه بر این، امکان ایجاد تصویر بر روی دستگاه با استفاده از مدل‌های تصویر سفارشی وجود خواهد داشت. مایکروسافت کامپیوترهای جدید خود را به‌عنوان «نسل بعدی کامپیوترهای شخصی کمکی هوش مصنوعی» می‌نامد.

اگرچه دستگاهی با اسنپدراگون X Elite هنوز برای عموم عرضه نشده است، کوالکام قبلاً برخی از بنچمارک‌ها را منتشر کرده که نشان می‌دهد این تراشه بهتر از اپل M2 است. ظاهراً دستگاه‌های مایکروسافت با اسنپدراگون X Elite در تاریخ ۳۱ اردیبهشت (۲۰ می) رونمایی خواهند شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.