ماه نورد ژاپنی به ماموریت اعزام شد

آژانس  اکتشافات هوافضای ژاپن در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که اولین کاوشگر ماه  این کشور با نام  اسلیم SLIM برای بررسی قمر زمین به ماموریت اعزام شده و با موفقیت از موشک حامل H2A جدا شد.

به گزارش سیناپرس، ژاپن در تلاش است تا از رقابت جهانی اکتشاف ماه عقب نمانده و به همین دلیل نخستین کاوشگر ماه نورد خود با نام اسلیم را روانه ماموریت کرد. بر اساس اعلام آژانس فضایی این کشور، ماژول  ماه نورد اسلیم بر اساس برنامه ریزی از پیش تعیین شده، ۴۷  دقیقه پس از پرتاب از مرکز فضایی تانگاشیما در جنوب غربی ژاپن از راکت حامل جدا شد. به گفته متخصصان ژاپنی، اسلیم طی سه تا چهار ماه آینده به مدار ماه خواهد رسید و پیش بینی می شود در ژانویه یا فوریه سال ۲۰۲۴  بر روی ماه فرود آید.

گفتنی است موشک حامل H2A در مدار ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی اشعه ایکس  XRISM  قرار می گیرد که با همکاری ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا ساخته شده است.

موضوع مهم دیگر در رابطه با ماموریت فوق، این است که پرتاب ماژول ماه نورد ژاپن چندین بار به دلیل شرایط نامساعد جوی به تعویق افتاد.

بر اساس اطلاعات موجود، کاوشگر اسلیم، ۲.۴ متر طول و ۲۰۰ کیلوگرم وزن داشته و برای کاوش دهانه ها و توپوگرافی ماه با استفاده از فناوری هایی مشابه آنچه در سیستم های تشخیص چهره استفاده می شود، طراحی شده است. اسلیم همچنین همچنین مجهز به دوربین مخصوصی است که می تواند میزان آهن و سایر عناصر موجود در سنگ های سطح ماه را اندازه گیری کند. داده‌ های به‌ دست‌آمده توسط فضاپیما به‌ ویژه به‌عنوان بخشی از برنامه ماهانه آرتمیس سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ژاپن در ابتدا قصد داشت یک ماژول را در ماه می به ماه بفرستد، اما این پرتاب به دنبال پرتاب ناموفق موشک سنگین H3 ژاپن به تعویق افتاد. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت، ژاپن پس از اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده، چین و هند به پنجمین کشور جهان تبدیل خواهد شد که ماژول خود را بر روی ماه فرود می آورد.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است در آوریل سال ۲۰۲۳، شرکت ژاپنی Ispace ماژول Hakuto-R را به فضا پرتاب کرد که قرار بود اولین وسیله نقلیه خصوصی توسعه یافته جهان باشد که بر روی ماه فرود می آید اما این ماموریت با شکست مواجه شده و ارتباط با آن از بین رفت زیرا احتمالاً فضاپیمای فوق هنگام فرود، روی سطح ماه سقوط کرده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: tass

نوشته ماه نورد ژاپنی به ماموریت اعزام شد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.