ماهی مرکب خون آشام چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از شگفت انگیزترین موجودات اقیانوس ها، ماهی مرکب خون ‌آشام است که با پوست قرمز، پوزه سفید و قلاب‌ هایی که در امتداد هشت بازویش دارد، می تواند یک کابوس تمام عیار محسوب شود.

به گزارش سیناپرس، ماهی مرکب خون آشام  با نام علمی Vampyroteuthis infernalis، یکی از جانوران شگفت انگیز اقیانوس ها محسوب می شود. این جانور شگفت انگیز در واقع ماهی مرکب نیست، بلکه از خویشاوندان دور اختاپوس و ماهی های مرکب و تنها اعضای زنده خانواده  Vampyroteuthidae محسوب می شود. نکته جالب این است که بر خلاف تصور عمومی و ظاهر ترسناکش، خونخوار نبوده و  در واقع کاملاً ملایم و بی آزار بوده و  حداکثر اندازه بدن آنها به ۳۰ سانتی متر می رسد.

برای مدت طولانی، دانشمندان هیچ ایده ای نداشتند که ماهی مرکب خون آشام چه رژیم غذایی دارد و به طور کلی تصور می شد که آنها شکارچیانی هستند که در تاریکی کمین کرده و منتظر جهش بر طعمه های زنده هستند.

در سال ۲۰۱۲، محققان مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم Monterey Bay در کالیفرنیا دریافتند ماهی مرکب خون آشام روش منحصر به فرد خود را برای تغذیه دارد.

در این مطالعات یک روبات غواصی عمیق مجهز به دوربین فیلمبرداری به اعماق زمین فرستاده شده و تصاویری از یک ماهی مرکب خون آشام را منتشر کرد. در این تصاویر مشخص شد این جانور دو رشته نازک بلند، هشت برابر طول بدن خود را باز کرد و از آنها برای جمع آوری ذرات کرکی از مواد آلی، معروف به برف دریایی، استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، البته برف دریایی آنقدر که به نظر می رسد زیبا نیست. این ماده مخلوطی از پلانکتون های مرده و مدفوع آبزیانی است که همگی به هم چسبیده اند. مطالعات انجام شده نشان داد ماهی مرکب خون آشام رشته های پوشیده از برف دریایی را از روی بازوهایش پاک کرده و به شکل گلوله های برفی کوچک جمع و سپس آنها را به دهانش گذاشته و قورت می داد.

به باور جانور شناسان، جست و جوی ذرات در حال سقوط یک استراتژی عالی برای ماهی مرکب خون آشام است که در اعماق اقیانوس زندگی می کنند، جایی که غذای کمی در اطراف وجود دارد. همچنین در این منطقه اکسیژن زیادی برای تنفس وجود ندارد.

به طور کلی این جانور در عمق بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متری از اعماق دریا که به عنوان منطقه حداقل اکسیژن شناخته می شود، زندگی می کنند. بنابراین، کاملا منطقی است که ماهی مرکب خون آشام یک استراتژی صرفه جویی در انرژی ایجاد کرده است. آن ها می توانند به جای جستجوی طعمه، در آب شناور شده و به آرامی برف دریایی را جمع می کنند.

ماهی مرکب خون آشام همچنین دارای قابلیتی است که در میان گونه های ساکن در اعماق دریا رایج است، آن ها می توانند بدن خود را روشن کنند. در حقیقت این جانور در انتهای هر بازو دارای یک نقطه درخشان از بیولومینسانس هستند. کاملاً مشخص نیست که چراغ‌های آنها چه عملکردی را انجام می‌ دهند، اما شاید آنها از  از این نور برای فریب دادن مهاجمان استفاده می‌ کنند. آن ها همچنین می توانند قبل از فرار سریع به تاریکی، ابری از گل های درخشان را به عنوان عامل حواس پرتی رها کنند.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: sciencefocus

نوشته ماهی مرکب خون آشام چه ویژگی هایی دارد؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.