ماموریت ناسا سنگ‌های فضایی را به سمت مریخ فرستاد!

بیگ بنگ: ماموریت منحرف کردن مسیر یک سیارک در سپتامبر ۲۰۲۲ احتمالا یک موفقیت بزرگ است، اما کوبیدن فضاپیما موجب پخش شدن برخی سنگ‌ها به سمت مریخ شده است.

MXKoeiZnQkaMBVLvYFY

به گزارش بیگ بنگ، تحلیل جدید بقایای پرتاب شده از سیارک دیمورفوس در اثر برخورد فضاپیمای DART ناسا به این سیارک نشان داد که برخی از سنگ‌ها احتمالا در مسیر برخورد با مریخ هستند. در حال حاضر این موضوع چندان مهم نیست، زیرا هیچکس در مریخ وجود ندارد که نگران آن باشیم… اما زمانی که سنگ‌ها با مدار مریخ تلاقی کنند، اگر مأموریت‌های دارای خدمه طبق برنامه پیش بروند، ممکن است این امر اهمیت پیدا کند.

نتیجه؟ خب، ممکن است چند هزار سال دیگر چند دهانه برخوردی جدید روی مریخ وجود داشته باشد. ماموریت دارت از نظر مفهومی ساده بود. دیمورفوس و دیدیموس یک جفت سیارک دوتایی با دوره مداری شناخته شده هستند.

ناسا با کوبیدن یک فضاپیما به سیارک کوچک‌تر به نام دیمورفوس و اندازه‌گیری تغییرات مدار آن، دریافت که ما ابزاری برای منحرف کردن سیارکی که ممکن است در مسیری خطرناک به سمت زمین باشد، در اختیار داریم. بنابراین زمان کافی برای برنامه‌ریزی و اجرای مأموریت خواهیم داشت.

Untitled

اما دیمورفوس یک تکه سنگ محکم نیست، بلکه سیارکی است که به عنوان یک سیارک «تپه آوار» شناخته می‌شود که ذرات آن با نیروی گرانشی نسبتاً ضعیفی به هم متصل شده‌اند. برخورد فضاپیما به آن، یک دسته‌ی کامل از سنگ و غبار سیارکی را به فضا پرتاب کرد. در واقع این صحنه بسیار دیدنی به نظر می‌رسید.

اما تکلیف سنگ‌هایی که به این ترتیب پرتاب شدند چیست؟ این چیزی است که اخترشناسان “مارکو فنوچی” از آژانس فضایی اروپا و “آلبینو کاربوگنانی” از موسسه ملی اخترفیزیک در ایتالیا در مقاله‌ی منتشر شده در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم به بررسی آن پرداختند.

تحقیقات آنها بر شبیه‌سازی عددی پرتاب ضربه در ۲۰ هزار سال آینده متمرکز بود. آنها به طور خاص بر روی ۳۷ تخته سنگ شناسایی شده توسط تلسکوپ فضایی هابل در اندازه‌های بین ۴ تا ۷ متر تمرکز کردند.

dart dimorphos impact

اگر بدانید که اتفاقی برای زمین نخواهد افتاد، خیالتان راحت می‌شود. برخی از تخته سنگ‌ها نزدیک می‌شوند، اما خطرناک نیستند: آنقدر نزدیک نمی‌شوند که خطر ایجاد کنند. اما چهار تخته سنگ به اندازه‌ای به مریخ نزدیک می‌شوند که می‌توانند مستقیماً به آن برخورد کنند – دو تا در حدود ۶۰۰۰ سال و دو تا در ۱۵۰۰۰ سال بعد.

مریخ با یک بالشتک اتمسفری خوب مانند زمین محافظت نمی‌شود. بر اساس محاسبات انجام شده، این سنگ‌ها مستقیماً به صورت یک تکه به پایین سقوط می‌کنند و دهانه‌های کوچکی را تا ۳۰۰ متر حفر می‌کنند. برخورد فضاپیما به سیارک را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

مریخ با سنگ‌ها و دهانه‌های فضایی پوشیده شده، بنابراین اگر در چند هزار سال آینده اتفاقی دراماتیک رخ ندهد، این تاثیرات واقعاً دنیای کسی را تکان نخواهد داد. اما این یافته‌ها از کار قبلی تیم پشتیبانی می‌کند و نشان می‌دهد که برخی از شهاب‌سنگ‌هایی که در گذشته به زمین برخورد کرده‌اند احتمالاً از برخورد سیارک‌ها در محیط نزدیک به زمین سرچشمه گرفته‌اند.

به هر حال ما واقعا متاسفیم مریخ. اگر می‌خواهید برای تلافی سنگ‌ها را به سمت ما پرتاب کنید، مطمئنیم دانشمندانی وجود دارند که مشکلی با این قضیه ندارند. جزئیات بیشتر این پژوهش در اعلامیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.