ماموریت اکتشاف ماه توسط روسیه آغاز شد

به نظر می رسد طی سال های پیش رو، رقابت اصلی قدرت های فضایی جهان روی ماه متمرکز شود زیرا در شرایطی که ماه نورد چینی روی قمر زمین در حال کاوش است، فضاپیمای هندی به ماه رسیده و روز گذشته روسیه نیز پروژه اکتشاف ماه را وارد فاز عملی کرده و ناسا نیز طی پروژه ای عظیم به عنوان آرتمیس در حال برنامه ریزی برای حضور قدرتمند در تها قمر زمین است.

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی روسیه موفق به ثبت دستاوردی جدید و بسیار مهم شد. بر این اساس لو زلیونی، مدیر علمی موسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه و ناظر مرحله اول برنامه قمری این کشور، به رسانه های خبری گفت: فضاپیمای لونا – ۲۵ روسیه به قمر زمین رسیده و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است اولین عکس های خود را از منطقه قطبی ماه در اولین ساعات فرود ارائه کند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: در اولین ساعات فرود روی ماه، دوربین ‌های فضاپیما روشن می ‌شوند و سیگنالی از سوی لونا ۲۵ به زمین مخابره می ‌شود. در این عملیات به گونه ای برنامه ریزی شده است که  دوربین‌ ها عکس ‌های پانوراما می ‌گیرند اما صادقانه باید اعتراف کنم که ما انتظار نداریم مناظر زیبایی ببینیم. البته دانشمندان چندان اهمیتی به زیبایی مناظر نداده و هدفشان مطالعه ساختار سطحی و ترکیب بندی سنگ‌ های روی ماه است.

زلیونی خاطرنشان کرد: من بی صبرانه منتظرم تا این عکس‌ ها به دست ما برسند زیرا می دانیم که این تصاویر نخستین عکس ‌های قطب ماه هستند که توسط آژانس فضایی روسیه تهیه می شود.

به گفته وی، این فضاپیما مجهز به سیستم دوربین های فوق پیشرفته شامل دوربین های نمای کلی و پانوراما است که در هنگام فرود و بلافاصله پس از فرود روشن می شود.

به گزارش سیناپرس، موشک حامل Soyuz-2.1b حامل فضا پیمای لونا ۲۵  در ساعات نخستین جمعه ۱۱ آگوست برابر با ۲۰ مرداد از مرکز فضایی وستوچنی به سمت قمر زمین پرتاب شد. انتظار می رود این فضاپیما تا چند روز دیگر به ماه رسیده و در چهارشنبه پیش رو، ۱۶ آگوست وارد مدار شده و فرود نرمی بر روی قطب جنوبی ماه انجام دهد.

در خاتمه توجه به این نکته بسیار ضروری است که ماموریت لونا ۲۵ برای روسیه دارای اهمیت زیادی است زیرا طی این ماموریت اولین فضاپیمای  روسیه در دوران  جدید این کشور به ماه پرتاب شد. به گفته آژانس فضایی این کشور، هدف این ماموریت انجام تحقیقات در قطب جنوبی ماه است.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: tass

نوشته ماموریت اکتشاف ماه توسط روسیه آغاز شد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.