لیک‌ها چگونه باعث آسیب دیدن صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوند؟

لیک شدن یا به اصطلاح درز پیدا کردن اطلاعات از یک بازی ویدیویی چیزی است که دیگر همه ما طی چند وقت اخیر حسابی نمونه‌اش را دیده‌ایم و با آن آشنایی کافی داریم. اصلا نیازی هم نیست به چند سال قبل برگردیم. در همین سال ۲۰۲۳ سازندگان و توسعه‌دهنده‌ها به وفور از این موضوع زخم خوردند. از لیک‌های مختلف جی‌تی‌ای ۶ (GTA 6) و درز پیدا کردن تریلر نسخه ریمستر لست آو آس ۲ (The Last of Us Part 2 Remastered) گرفته تا لو رفتن جزئیات مختلف از گیم‌پلی و داستان بازی سوساید اسکواد (Suicide Squad: Kill the Justice League) و حال هم که این اتفاق دردناک گریبان‌گیر استودیوی دوست‌داشتنی اینسامنیاک و پروژه‌هایی که در دست ساخت دارند، شده است. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که درز یافتن اطلاعات از یک بازی ویدیویی چه تاثیرات مخربی می‌تواند روی صنعت، فروش یک اثر، ناشر، سازنده و در نهایت یک بازیکن بگذارد؟ در این مطلب قصد داریم تا آسیب‌ها و پیامد این موضوع را بررسی کنیم. با ویجیاتو همراه باشید.

<!–

–>

لو رفتن داده‌های مختلف از یک بازی ویدیویی، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنعت و به‌طور خاص بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای سازندگان یک اثر رخ دهد. با این حال اگر برای یک بازی هیجان بسیاری داشته باشید، لو رفتن تریلر یا جزئیات مختلف از آن می‌تواند حس خوشایند یک معرفی زودهنگام را به شما بدهد. خب پس مشکل کجاست؟ حقیقت این است که این موضوع به هیچ عنوان خبر خوشحال‌کننده‌ای نیست. بیایید به چرایی‌اش پی ببریم.

نتیجه‌گیری بی‌مورد گیمرها


لیک‌ها چگونه باعث آسیب دیدن صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوند؟ - ویجیاتولیک‌ها چگونه باعث آسیب دیدن صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوند؟ - ویجیاتو

بسته به نوع لیک، پیش می‌آید که گاهی اوقات فوتیج‌های در حال ساخت و خام یک بازی در سطح اینترنت و در دسترس همه قرار می‌گیرد. همان‌طور هم که همه می‌دانیم بیشتر گیمرها اصلا با ساز و کارِ مراحل ساخت یک بازی آشنایی ندارند و ممکن است فکر کنند فوتیج‌های در دست توسعه‌ی فلان بازی قرار است همان محصول نهایی باشد. شاید این موضوع برای‌تان کمی مسخره به‌نظر بیاید ولی باور کنید وقتی حجم بزرگی از اطلاعات و ویدیوهای نسخه پری‌آلفا بازی GTA 6 لیک شد، خیلی از گیمرها از بابت گرافیک بازی نگران شده بودند و فکر می‌کردند محصول نهایی هم قرار است به همین شکل باشد. به همین خاطر پس از این موضوع بسیاری از استودیوهای بزرگ بازی‌سازی مراحل ساخت اولیه بازی‌های‌شان را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند تا هم یک ابراز همدردی با راکستار کرده باشند و هم خیال بازیکنان و طرفداران را از این نگرانی بی‌مورد راحت کنند.

در اکثر مواقع گیمرها با توجه به آن تصاویر و ویدیوهای ناقصی که از یک اثرِ در حال توسعه می‌بینند، بلافاصله برداشت و نگرانی‌های بی‌اساسی را هم طرح می‌کنند. راستش را بخواهید مهم نیست که چه چیزی از یک بازی به بیرون درز کرده باشد، همیشه این را در نظر داشته باشید که شما به عنوان یک بازیکن و نه یک بازی‌ساز تمام زوایای یک اثر یا به اصطلاح آن دورنما و کلیت محصول نهایی را نمی‌بینید. پس بدون دیدن محصول نهایی، هرگونه نظر و انتقادی که حول آن شکل بگیرد می‌تواند غلط باشد و اینگونه لذتی که به هنگام انتشار بازی اصلی می‌توان تجربه کرد، بی‌شک با این حس منفی از بین خواهد رفت.

خراب شدن سورپرایز اصلی برای طرفداران و تغییر مسیر یک بازی


لیک‌ها چگونه باعث آسیب دیدن صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوند؟ - ویجیاتولیک‌ها چگونه باعث آسیب دیدن صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوند؟ - ویجیاتو

همان‌طور که می‌دانید لیک شدن یک بازی برای تیم توسعه و افرادی که در ساخت آن دخیل بوده‌اند واقعا عذاب‌آور است. آن‌ها دوست دارند وقتی یک بازی را به زعم خودشان تکمیل کردند به گیمرها نمایش دهند و غافلگیری‌ها و پیچش‌های داستانی اثر مذکور را تا زمان انتشار و تجربه بازی از سوی مخاطب، برای او تازه نگه دارند. با این وجود یک لیک گسترده می‌تواند در روند توسعه بازی تاثیرگذار باشد و سازندگان را مجبور کند تا تغییرات تازه و اساسی در بازی ایجاد کنند. اینگونه شاید آن اثری که می‌توانست برای همه لذت‌بخش باشد شاید در نهایت به اثری تبدیل شود که دیگر آن عشق و زحمت اولیه را در خود نداشته باشد. چرا؟ چون لیک‌ها، سورپرایزهای اصلی بازی را برای گیمر لو داده‌اند و آن حس تازگی را از بین برده‌اند.

اگر اخبار و حواشی بازی لست آو آس پارت ۲ را دنبال کرده باشید حتما می‌دانید که با لو رفتن کات‌سین‌های بازی تقریبا تمام اطلاعات مهم این اثر لو رفت و پیچش‌های داستانی‌ای که ناتی داگ دوست داشت گیمر شخصا آن‌ها را تجربه کند در سرتاسر اینترنت پخش شد و حسابی طرفدارها را ناامید کرد.

از بین بردن هایپ و هیجان حول یک بازی و تاثیرگذاری در فروش محصول


لیک‌ها چگونه باعث آسیب دیدن صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوند؟ - ویجیاتولیک‌ها چگونه باعث آسیب دیدن صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوند؟ - ویجیاتو

لو رفتن اطلاعات مهم از یک بازی می‌تواند علاوه بر برداشت‌های بی‌مورد، این توهم را به برخی القا کند که آن‌ها از همین حالا می‌دانند نسخه نهایی به چه شکل است و دیگر نیازی نیست که موقع انتشار، بازی را خریداری کنند. این اتفاق همچنین می‌تواند به صورت جدی باعث شود اعتماد سهامداران نسبت به پروژه از دست برود و به دنبال آن بودجه یک اثر کاهش پیدا کند یا بازاریابی و تبلیغات درستی برای بازی انجام نشود که در هر صورت به شکست آن ختم می‌شود.

البته که در برخی موارد نادر ممکن است خلاف این قضیه هم رخ بدهد ولی عموما چیزی که تا به امروز از لیک‌ها نصیب ناشر و سازندگان شده، تاثیر منفی بر عملکرد مالی یک بازی بوده است. برای مثال وقتی در فاصله کمی که به انتشار بازی کال آو دیوتی مدرن وارفر ۳ (Call of Duty Modern Warfare 3) باقی مانده بود اطلاعات خیلی مهمی از این اثر به بیرون درز کرد، اکتیویژن مجبور شد تا با برپا کردن یک کمپین تبلیغاتی گسترده با هزینه‌ی بالا، وضعیت عجیب و سختی که بازی به آن دچار شده بود را پشت سر بگذارد.

اخیرا یادداشتی خواندم که در آن یک بازی‌ساز، تجربه‌ی لو رفتن زودهنگام اثری که به صورت تیمی روی آن کار می‌کردند را با بقیه به اشتراک گذاشته بود. این بازی‌ساز مطلب را به صورت ناشناس نوشته بود و دوست نداشت نام اعضای تیم یا عنوانی که روی آن کار می‌کردند عمومی شود. او از این گفته بود که آن‌ها در یک مقطعی روی یک بازی ورزشی کار می‌کرده‌اند. اثری که دنباله‌ای برای عنوان قبلی بوده و گیمرها از سیستم و مکانیزم آن بسیار رضایت داشته‌اند. این بازی‌ساز ادامه داده بود که روزی بخشی از اطلاعات بازی شامل اینکه آن‌ها قرار بوده سیستم جدیدی برای دنباله‌ی آتی به وجود بیاورند لیک شده و به همین علت کامیونیتی و جامعه هواداران، پروژه‌ی در دست ساختِ آن‌ها را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. آن‌ها از اینکه تیم توسعه قصد حذف سیستم قدیمی را داشته‌اند ناراحت و عصبانی بودند و نکته جالب اینجاست که این بازی‌ساز اشاره می‌کند هیچ‌کس اصلا از سیستم جدیدی که آن‌ها قرار بوده در بازی قرار دهند خبردار نبوده است. آن‌ها هم اجازه نداشتند تا از این سیستم جدید حرفی به میان بیاورند و سکوت را ترجیح داده‌اند. او می‌گوید نتیجه هم این شد که چند نفر از اعضای تیم مورد آزار و اذیت و تهدید قرار گرفتند و محصول نهایی به‌خاطر قضاوت‌های بی‌جا فروش خوبی را تجربه نکرد.

تاثیر مخرب بر تیم سازنده و پروسه ساخت بازی


WolverineWolverine

نشت اطلاعات یک بازی ویدیویی در سرتاسر اینترنت می‌تواند روحیه تیم سازنده را تحت‌تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد درگیری‌ها و اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای مثل اخراج یک‌سری از کارمندان شود. از سوی دیگر بازی‌سازان می‌گویند اشتیاق اولیه‌ای که برای ساخت یک بازی دارند، خیلی راحت می‌تواند با درز اطلاعات از بین برود. چرا که آن‌ها احساس می‌کنند مخاطب قبل از تجربه محصول قضاوت‌هایش را کرده و فرصت تغییر تفکرات بعضا اشتباه گیمر به ندرت پیش خواهد آمد.

این مساله می‌تواند مسیر توسعه را دچار تغییر کند و تفاوت‌های ناخواسته‌ای را ایجاد کند. نتیجه اینکه ممکن است این روند به توسعه بازی‌ها بدون هیچ‌گونه اشتیاق و لذت خاصی منجر شود و حتی احتمال دارد در پی آن محصول نهایی هم به یک اثر ضعیف‌تر تبدیل شود که در این مورد خاص حتی گیمر هم از گزند لیک‌ها در امان نمی‌ماند.

همان‌طور که بالاتر هم اشاره داشتیم، ویژگی‌های ذکر شده در اسناد و اطلاعات فاش شده و همین‌طور جزئیات بیلد قدیمی از یک بازی به هیچ عنوان نمایان‌گر وضعیت فعلی آن اثر نیستند. این موارد می‌توانند در طول زمان تغییر کنند و به‌روز یا حتی به طور کلی از بازی حذف شوند. بدین ترتیب این موضوع می‌تواند باعث ناامیدی و خشم تیمی شود که مدتی طولانی روی توسعه یک اثر وقت گذاشته‌اند و چندین سال از زندگی خود را صرف خلق یک تجربه عالی برای بازیکنان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بزرگ‌ترین لیک‌‌ها در صنعت بازی؛ جدیدترین دردسر بازی‌های ویدیویی

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.