قیمت پردازنده گرافیکی Blackwell انویدیا حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار خواهد بود

پیش از این به معرفی پردازنده گرافیکی Blackwell AI و ظرفیت بالقوه آن برای ایجاد تحول در صنعت هوش مصنوعی پرداخته‌ایم. اما حالا مشخص شده است که این پردازنده‌های گرافیکی Blackwell AI NVIDIA که در GTC 2024 رونمایی شدند، برای خریداران خود هزینه بسیار بالایی را به همراه خواهند داشت، زیرا تخمین زده می‌شود که این شرکت برای به ثمر رساندن این پروژه چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. موضوعی که در نهایت منجر به تعیین قیمت بسیار بالا پردازنده گرافیکی Blackwell AI خواهد شد.

انویدیا سوپرچیپ GB200 Grace Blackwell را معرفی کرد، تا ۳۰ برابر افزایش عملکرد هوش مصنوعی

سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری انویدیا برای Blackwell

پردازنده‌های گرافیکی Blackwell AI که توسط انویدیا طراحی و تولید شده است، به نوعی گام بزرگ بعدی در صنعت هوش مصنوعی به حساب می‌آیند که می‌تواند به، جایگزین شایسته‌ای برای پلت‌فرم Hopper H100 و H200 تبدیل شود. از همین حالا این تراشه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و بدون شک می‌تواند روند پیشرفت در آینده را تسریع کند. با این حال، با وجود تمام عملکردها در یک واحد پردازش گرافیکی Blackwell، گمان می‌رود که انویدیا برای دست یابی به این گوهر، مبلغ هنگفتی را صرف تلاش‌های واحد تحقیق و توسعه خود کرده است. با توجه به گزارش‌ها انویدیا مبلغی در حدود ۱۰ میلیارد دلار را برای توسعه این پلتفرم سرمایه‌گذاری کرده است، رقمی که بسیاری از رکوردهای مالی را شکسته است.

قیمت Blackwell AI

این خبر که از سوی firstadopter، نویسنده ارشد هفته‌نامه‌ی Barrons منتشر شده است، فاش می‌کند که انویدیا برای برآورده کردن انتظارات بازار با پلتفرم Blackwell خود هزینه بسیار زیادی کرده است و طبیعتا به دنبال سوددهی بسیار بالایی از آن است، موضوعی که می‌توان بازتاب آن را در قیمت‌های تخمین زده شده برای پردازنده گرافیکی Blackwell AI مشاهده کرد. در خبرهای منتشر شده، به قیمتی در محدوده ۳۰،۰۰۰ تا ۴،۰۰۰ دلار اشاره شده است که نشان‌دهنده افزایش هنگفت نسبت به نسل Hopper است.

این هزینه {معادل} ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار آمریکا خواهد بود. اولین مورد، بودجه تحقیق و توسعه این نسل احتمالا چیزی در حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

جنسن هوانگ – مدیر عامل NVIDIA (از طریق تلویزیون CNBC)

گفته می‌شود که ساخت هر واحد Blackwell B200 انویدیا بیش از ۶،۰۰۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت و این شرکت قصد دارد با استفاده از تبلیغات قابل توجه پیرامون پلتفرم GPU جدید، دستاوردهای قابل توجهی به دست آورد.

قیمت Blackwell AI

برای توضیح سریع در مورد آنچه که باید از تراشه‌های گرافیکی انویدیا Blackwell انتظار داشته باشیم، این اولین دستگاهی است که از طراحی “انحصاری” MCM NVIDIA بهره می‌برد که در واقع از دو پردازنده گرافیکی روی یک قالب تشکیل شده است. این واحد گرافیکی در مجموع دارای ۱۰۴ میلیارد ترانزیستور در هر قالب محاسباتی است که بر روی گره فرآیند TSMC 4NP ساخته شده است. از نظر پیشرفت‌ نسبت به نسل قبل و با توجه به وجود پیکربندی حافظه تا ۱۹۲ گیگابایت HBM3e، باید حداقل به دنبال افزایش ۲ برابری تا ۵ برابری در تمام پارامترها در مقایسه با سری Hopper باشیم.

با این شرایط اصلا به نظر نمی‌رسد انویدیا قصد داشته باشد فضایی را در اختیار رقبای خود قرار دهد و علیرغم اینکه شرکت‌هایی مانند AMD به دلیل آخرین ارائه‌های هوش مصنوعی خود، جایگاه خاصی را به دست آورده‌اند، اما تیم سبز را می‌توان به‌عنوان پیروز قطعی در بلندمدت قلم داد کرد که به عنوان چهره غالب بازارها ظاهر می‌شود. همچنین با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بازده مالی آن‌ها با پلتفرم بلک‌ول تا دو برابر افزایش یابد، باید چشم انتظار پیشرفت مالی فوق العاده این شرکت در مقابل تمام کمپانی‌های بزرگ جهان بود.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.