قومیت یک عامل اصلی در خطر ابتلا به زوال عقل

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط ناهید مکدام از دانشگاه کالج لندن، بریتانیا و همکارانش در مجله PLOS ONE منتشر شده است، عوامل خطر قابل اصلاح، از جمله فشار خون بالا، چاقی، دیابت، کلسترول HDL پایین و اختلالات خواب، خطر ابتلا به زوال عقل را برای افراد در برخی از گروه های اقلیت قومی در مقایسه با سفیدپوستان افزایش می دهد.

تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در سراسر جهان رو به افزایش است. در این بین نیز علاقه فزاینده ای به مطالعه عوامل خطر بالقوه قابل تغییر وجود داشته است، زیرا از بین بردن این عوامل از نظر تئوری می تواند از حدود ۴۰ درصد موارد زوال عقل جلوگیری کند. با این حال، بیشتر مطالعات عوامل خطر فقط در افراد اروپایی تبار انجام شده است. در مطالعه جدید، محققان رابطه بین عوامل خطر و شروع زوال عقل را با استفاده از داده های ناشناس از سوابق مراقبت های اولیه انگلیسی، از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸، برای ۸۶۵۶۷۴ بزرگسال در گروه های قومی مختلف تجزیه و تحلیل کردند.

به طور کلی، ۱۲.۶٪ از جمعیت مورد مطالعه به زوال عقل مبتلا شدند، ۱۶.۰٪ از سفیدپوستان، ۸.۶٪ از مردم آسیای جنوبی، ۱۲.۱٪ از افراد سیاه پوست و ۹.۷٪ از سایر گروه های قومی. تقریباً همه عوامل خطر مورد تجزیه و تحلیل در این مطالعه با زوال عقل مرتبط بودند، با همان عوامل خطر که اغلب خطر ابتلا به زوال عقل را در سیاه پوستان و افراد جنوب آسیا به ویژه برای خطرات قلبی عروقی ایجاد می کند.

پس از تعدیل بیماری‌های همراه، سن، جنس و محرومیت، فشار خون بالا در مقایسه با افراد سفیدپوست خطر زوال عقل را در سیاه‌پوستان افزایش داد. فشار خون بالا، چاقی، دیابت و HDL پایین و اختلالات خواب خطر ابتلا به زوال عقل را در مردم آسیای جنوبی افزایش می دهد. در مقایسه با اثرات در افراد سفید پوست، فشار خون بالا ۱.۵۷ برابر بیشتر بر خطر زوال عقل در افراد با مژاد جنوب آسیایی و ۱.۱۸ برابر بیشتر در سیاه پوستان تأثیر داشت.

نویسندگان می گویند که نتایج ممکن است یافته های قبلی در مورد حساسیت بیشتر روحی، کاهش سن شروع زوال عقل و بقای کوتاه تر پس از تشخیص زوال عقل در گروه های قومی اقلیت را توضیح دهد. آنها نتیجه می‌گیرند که تلاش‌های پیشگیری از زوال عقل باید به سمت افرادی از گروه‌های قومی که در اقلیت هستند و متناسب با عوامل خطر که از اهمیت خاصی برخوردار هستند، باشد.

نویسندگان می‌افزایند: ما دریافتیم که نه تنها برخی از عوامل خطر زوال عقل در گروه‌های اقلیت نژادی شایع‌تر است، بلکه تأثیر برخی از این عوامل خطر حتی بیشتر از جمعیت سفیدپوست است. بنابراین، برای اطمینان از عادلانه بودن پیشگیری از زوال عقل، با در نظر گرفتن مشخصات قومیتی و عوامل خطر نیاز داریم.

منبع: PLoS ONE

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته قومیت یک عامل اصلی در خطر ابتلا به زوال عقل اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.