قطع همکاری با سامسونگ؛ گوگل اولین پردازنده‌ کاملا اختصاصی تنسور را تولید می‌کند!

pixel 7 pro back 63d55a41733fadf7488770e1 jpeg

خبرگزاری اینفورمیشن در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد گوگل قصد داشته در سال ۲۰۲۴ اولین پردازنده‌ی کاملا اختصاصی سری تنسور را تولید کند، اما تاریخ تولید را تا سال ۲۰۲۵ به تأخیر انداخته است.

پردازنده‌های فعلی سری تنسور، نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی اگزینوس سامسونگ هستند و در گوشی‌های پیکسل استفاده می‌شوند. ظاهرا گوگل در پی جایگزینی این پردازنده‌ها با تراشه‌ی Redondo بوده است؛ اما اکنون روی تراشه‌ی سفارشی دیگری با کدنام Laguna کار می‌کند.

یکی از مدیران سابق تیم تراشه‌ی گوگل که نخواسته است هویتش فاش شود، می‌گوید چالش‌های مربوط‌به حفظ کارمندان و هماهنگی تیم‌های آمریکایی و هندی گوگل تا حدی روی تأخیر در تولید تراشه‌ی اختصاصی این شرکت اثر گذاشته است.

تیم مسئول پروژه‌ی جدید گوگل از تصمیم این شرکت برای لغو توسعه‌ی «چندین تراشه‌ی تنسور» در دو سال اخیر بسیار ناراحت شده‌اند.

مسیری که گوگل طی کرده است ما را یاد متا می‌اندازد. متا مدت‌ها در تلاش بود تراشه‌ی سفارشی برای دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بسازد اما در نهایت با کوالکام قرارداد امضا کرد تا سراغ استفاده از تراشه‌های سری Snapdragon XR برود.

ظاهرا گوگل همچنان به استفاده از تراشه‌های نیمه‌سفارشی سامسونگ علاقه دارد، اما می‌خواهد خط تولید را به TSMC منتقل کند. TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا است و مشتریانی نظیر اپل دارد.

طبق گزارش جدید، پردازنده‌ی Laguna قرار است مبتنی‌بر «فناوری پکیجینگ پیشرفته‌ای باشد که تقریبا به‌صورت کاملا انحصاری توسط اپل استفاده می‌شود.» این فناوری بهره‌وری مصرف انرژی را بهبود می‌دهد و به تولید پردازنده‌ای کم‌ضخامت منتهی می‌شود.

منابع آگاه می‌گویند اعضای تیم تنسور نتوانسته‌اند طراحی تراشه‌ی Redondo را در سال ۲۰۲۲ به TSMC بدهند تا تولید آزمایشی شروع شود. همین موضوع در نهایت باعث شد گوگل تولید انبوه Redondo را لغو کند. مدیر سابق این شرکت می‌گوید Redondo قرار است تراشه‌ای آزمایشی باشد تا مهندسان تیم تنسور بتوانند برای تولید هرچه‌بهتر Laguna آماده شوند.

پردازنده‌ی Laguna احتمالا در نهایت با نام Tensor G5 رونمایی می‌شود و مبتنی‌بر لیتوگرافی سه نانومتری TSMC خواهد بود. لیتوگرافی سه نانومتری تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش مصرف انرژی و افزایش قدرت پردازشی می‌گذارد و احتمالا تقاضا برای آن بسیار زیاد خواهد بود. شایعه‌ها می‌گویند اپل ۹۰ درصد از ظرفیت تولید نسل اول لیتوگرافی سه نانومتری TSMC را رزرو کرده است.

گوگل قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل تراشه‌های سامسونگ را کنار بگذارد و تنسور را به تراشه‌ای اختصاصی تبدیل کند. به گفته‌ی اینفورمیشن، غول آمریکایی صنعت جست‌و‌جو فعلا می‌خواهد هسته‌های آرم را برای تراشه‌هایش تهیه کند.

پردازنده‌های تنسور همچون اگزینوس با داغی بیش‌ازحد مواجه می‌شوند و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین انتقادات به گوشی‌های پیکسل است. کنار گذاشتن طراحی سامسونگ می‌تواند به گوگل برای رقابت شدیدتر با اپل کمک کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.